• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

IMG_6517.JPG

Upplever ni nån högre känsla av kvalite på länk eller nåt annat på klockan på nya PO kontra 8500? Från 2500 till 8500 är väl ett lyft gällande känslan klockan.

Ni som har PO 43,5 (eller 39) nya generatonen PO nu. Vilka av er har ägt 8500 resp 2500 tidigare?

Kan ni vara snälla och skriva några objektiva (då menar jag alltså inte första rosamoln-fas-känslorna) rader om hur ni upplever nya PO jämfört med de tidigare? @Nicbex skrev ju en recension om sin - även fast den nu flippas efter kort tid.

Skulle vilja ha lite tankar/reflektioner från er som burit den nya klockan ett tag om hur ni upplever den, alltifrån designmässigt till det nya länklåsets justeringsmöjlighet, bärkomfort osv.

@MrHamilton
@thewallin
@Jonas.76
@Nicbex
@MånsT
@iologen

Ni som har PO 43,5 (eller 39) nya generatonen PO nu. Vilka av er har ägt 8500 resp 2500 tidigare?

Kan ni vara snälla och skriva några objektiva (då menar jag alltså inte första rosamoln-fas-känslorna) rader om hur ni upplever nya PO jämfört med de tidigare? @Nicbex skrev ju en recension om sin - även fast den nu flippas efter kort tid.

Skulle vilja ha lite tankar/reflektioner från er som burit den nya klockan ett tag om hur ni upplever den, alltifrån designmässigt till det nya länklåsets justeringsmöjlighet, bärkomfort osv.

@MrHamilton
@thewallin
@Jonas.76
@Nicbex
@MånsT
@iologen
Jag har tyvärr aldrig själv burit äldre PO:s utan enbart sett dessa på andra/i butik. Som reflektion kan jag tycka att urtavla plus bezel kan ge ett lite platt intryck på äldre modeller. Jag gillar verkligen hur de nya modellernas blanka urtavla och bezel ger ett djup i klockan, det händer mycket mer genom de vackra speglingarna av urtavla, visare och index. Sen ger de enligt mig ett lite mer dressat intryck, utan att förta klockans sportiga karaktär. Min flippning har inget att göra med att jag är missnöjd med klockan som sådan..

Har haft en orange 8500 tidigare dock en XL 45.5mm.

Denna (43.5) känns bättre storleksmässigt.
Jag tyckte tavlan på 8500 var tråkig, älskar verkligen denna keramiska tavlan på 8900, Iof en smaksak.

Möjligheten att justera länken snabbt via spännet är smidigt, men kanske inte så snyggt i "utfällt" läge.
IMG_6524.JPG

Jag har bara haft 8900 några dagar så det är det jag kommer på nu.

Vet inte om du @Parabellum blev något klokare ;)
//Jonas

@MrHamilton
@thewallin
@Jonas.76
@Nicbex
@MånsT
@iologen
Jag har inte ägt någon tidigare PO än denna så kan inte jämföra, bara berätta om denna: Både det keramiska vridningsinlägget och i synnerhet tavlan är blanka, alltså riktigt blanka. Eftersom tavlan är keramisk så har den inte heller någon textur, utan platt och slät. Tack vare att index, siffror och loggan är applicerade så finns ändå en viss "3D-effekt".

Mikrojusteringen är grym, speciellt om man storleksmässigt är mellan två länkbitar, som jag. Nackdelen är, som @Jonas.76 skrev, att spännet blir lite fult med justeringen ute, men man kollar ju inte spännet ändå... Hellre att klockan sitter perfekt än att spännet är snyggt.

Slutligen är 8900-verket märkbart förbättrat jämfört med 8500 (äger ett 8500 i AT). Stillaliggandes i två dagar fortar 8900 sig typ 1-2 sekunder medan mitt 8500 är mer 4-6 sekunder. På armen går mitt 8500 ca +2s och 8900 håller sig på +-0.

Bara snabba åsikter efter 2 veckor, hoppas det hjälpte lite iallafall @Parabellum !

Jag har haft en PO 2500 XL tidigare och även om jag aldrig störde mig på storleken så känns 43,5 mm mycket mer användbart i olika sammanhang.
Jag gillar att 8900 känns lite mer dressad och utan tvekan en härlig kvalitetskänsla i den.
Mina handleder har en förmåga att ändra i storlek under dagen så mikrojusteringen klarar jag mig inte utan.

Om jag tvingar mig att hitta saker att anmärka på så håller jag med både @Jonas.76 och @MånsT att länken ute på max inte är lika snygg.
IMG_1481.JPG

Tycker även att själva spännet kunde ha varit lite kortare. @Parabellum
IMG_1482.JPG

@MrHamilton
@thewallin
@Jonas.76
@Nicbex
@MånsT
@iologen

Haft min PO 45,5mm cal 8500 i snart 3 veckor. Ej ägt 2500 innan så kan ej jämföra.

Har 19,5-20cm vriststorlek och den sitter bra. Gillar en klocka med tyngd men det som avgjorde för mig är att jag har alltid tyckt att denna klocka är den perfekta vardagsbeatern ffa på jobbet. Den sticker inte ut för mycket - vilket är en stor fördel inom det medicinska fältet. Lagom diskret i mitt tycke. Bra gångreserv. Gedigen finish och kvalitét. Hoppas det svarade på nånting iaf!

Mvh

Lite bilder på hur färgen på en ny blå Planet Ocean skiftar. Alltifrån väldigt blått till nästan svart beroende på ljusförhållanden.

IMG_20161206_143623.jpg

IMG_20161208_141649.jpg

IMG_20161208_142217.jpg

IMG_20161210_104106.jpg

IMG_20161221_133125.jpg
Tack för det MånsT ! Ni kan också kolla Blocket där Jälmers Borås har en likadan till salu. Bra bilder har dom i alla fall fått till (medveten om att dom försvinner där när den sålts men jag vill inte sno dom rakt av och lägga upp dom här). Har också varit inne på Bergströms Gbg där dom har denna i monter bredvid den förra blåa PO GMT (Goodplanet). Det är lite skillnad i färgen och det beror väl på att denna har keramisk tavla ?

Tack för det MånsT ! Ni kan också kolla Blocket där Jälmers Borås har en likadan till salu. Bra bilder har dom i alla fall fått till (medveten om att dom försvinner där när den sålts men jag vill inte sno dom rakt av och lägga upp dom här). Har också varit inne på Bergströms Gbg där dom har denna i monter bredvid den förra blåa PO GMT (Goodplanet). Det är lite skillnad i färgen och det beror väl på att denna har keramisk tavla ?
Kan mycket väl stämma att där är en skillnad i färgerna, har inte jämfört bredvid varandra. Det stämmer att denna tavlan är keramisk, därför finns det ingen textur alls utan den är helt slät.

Kanske inte hör hit, men det finns säkert någon @Parabellum ? som vill jämföra.

Tycker inte 43.5 bärs så jättemycket större än en 40mm subC. PO:n känns så klart köttigare, då länk och tjocklek på klockan är mer tilltagen. GOD JUL!
IMG_6547.JPG

Tack!
Kan inte du ta bilder från sidan också så man kan se skillnaden i tjocklek samf kanske lite ljusreflektioner på klockornas vridningar och glas (glasfighten vinner nog Omega ganska hårt dock pga AR coating)

Väldigt svårt att få till bra bilder som visar verkligheten, vinklar och ljus ställer till det.
Sedan är handen bredare på ett ställe vilket gör att klockan ser mindre ut där (på förra jämförelsebilden var det tvärt om, PO på bredare hand).

Jag har gjort ett försök.

Ofiltrerade bilder:
IMG_6579.JPG
IMG_6578.JPG
IMG_6580.JPG
IMG_6582.JPG
IMG_6583.JPG

Väldigt svårt att få till bra bilder som visar verkligheten, vinklar och ljus ställer till det.
Sedan är handen bredare på ett ställe vilket gör att klockan ser mindre ut där (på förra jämförelsebilden var det tvärt om, PO på bredare hand).

Jag har gjort ett försök.

Ofiltrerade bilder:
IMG_6579.JPG
IMG_6578.JPG
IMG_6580.JPG
IMG_6582.JPG
IMG_6583.JPG
Är PO'n 39,5?

IMG_6430.JPG
Jag vet inte om den egentligen är snyggast i orange. Men jag tycker nog ändå att den SKA vara orange. Här är min 2500 från 2010, som snart har samlat ihop till sin första service.

Tillbaka
Topp