• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Erikd

Cartier
Köpte en PO på utlandsmission i Afghanistan. Är fortfarande riktigt nöjd varje gång jag använder den. Passade på att köpa en till som farsan fick som delbetalning på motorcykel. Både farsan och jag har kvar våra PO (och även motorcykeln).

Här tillsammans med med Speedy:
1.jpg

(och ja jag vet att tiden inte stämmer då ena klockan inte är ställd)
 
Nej. Jag gillar 39.5 men nånting jibbar inte bara, den är lite för hög helt enkelt. Lutar åt en ny SMP istället nu :)
Nya SMP 13.56mm tjock. PO 8800 39.5mm kommer in på 14.16mm. 43.5mm versionen ligger på 16.04mm. Provade faktiskt 39.5an i butik häromdagen och den kändes verkligen inte obekvämt tjock på något vis, men jag ska fundera och prova lite till.
 
Nya SMP 13.56mm tjock. PO 8800 39.5mm kommer in på 14.16mm. 43.5mm versionen ligger på 16.04mm. Provade faktiskt 39.5an i butik häromdagen och den kändes verkligen inte obekvämt tjock på något vis, men jag ska fundera och prova lite till.

SMP får dock fortfarande en bättre höjd/bredd-profil. Jag tycker SMP ser bättre ut helt enkelt. En del av mig vill köpa en 2500 PO men det nya urverket och claspet lockar.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Nej. Jag gillar 39.5 men nånting jibbar inte bara, den är lite för hög helt enkelt.
Inte bara det - tavlan ser komprimerad ut på ett dåligt sätt tycker jag. ”Hej jag har PO, minivarianten”. Nej tack.

Jag är verkligen inte någon som föredrar stoora klockor men just PO’s designspråk tilltalar iallafall inte mig när den är komprimerad för att passa mindre handleder/se dressigare ut.
Nu är inte 39,5mm litet men på denna modell är den det enligt mig.
 
Inte bara det - tavlan ser komprimerad ut på ett dåligt sätt tycker jag. ”Hej jag har PO, minivarianten”. Nej tack.

Jag är verkligen inte någon som föredrar stoora klockor men just PO’s designspråk tilltalar iallafall inte mig när den är komprimerad för att passa mindre handleder/se dressigare ut.
Nu är inte 39,5mm litet men på denna modell är den det enligt mig.

Det spelar nog också in, tanken har inte slagit mig förrens nu.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Inte bara det - tavlan ser komprimerad ut på ett dåligt sätt tycker jag. ”Hej jag har PO, minivarianten”. Nej tack.

Jag är verkligen inte någon som föredrar stoora klockor men just PO’s designspråk tilltalar iallafall inte mig när den är komprimerad för att passa mindre handleder/se dressigare ut.
Nu är inte 39,5mm litet men på denna modell är den det enligt mig.
Håller helt med. Får lite känsla av damversion. Bäst proportioner av alla PO tycker jag är 43,5.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
39,5mm påminner om SS Worldtimer i proportionerna. Man vill lixom öppna locket se vad som finns under. Nya SMP att föredra där Bosse indeed nice timepiece!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har jobbiga tankar just nu. Flippdemonen knackar på och vill att jag ska sälja den för att sponsra annat men när jag tittar på den går det vara inte.
A5E7D760-D0F8-4DBB-8309-84CD060A04CA.jpeg
Haha! Älskar PO men har gått vidare. (Nya smp uppfyllde mer än väl saknaden av PO) Du vet själv när tankarna smugit sig på vad som händer...kan du motstå att flippa? ;)
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Älskar min PO 39,5. Den mest bekväma klocka jag någonsin har haft. Var lite misstänksam mot storleken när jag läst i denna tråden (damstorlek !?) men den sitter som en smäck. Har haft 42mm 8500 ett par gånger innan och den är också fin, men aningen för stor för 17cm handled. Här i jämförelse med Explorer 39mm. Ungefär lika stor, men avsevärt tyngre och tjockare.
Det ultimata hade nog varit en 41mm :)

IMG_1062.jpg
 

Ninen79

Audemars
Älskar min PO 39,5. Den mest bekväma klocka jag någonsin har haft. Var lite misstänksam mot storleken när jag läst i denna tråden (damstorlek !?) men den sitter som en smäck. Har haft 42mm 8500 ett par gånger innan och den är också fin, men aningen för stor för 17cm handled. Här i jämförelse med Explorer 39mm. Ungefär lika stor, men avsevärt tyngre och tjockare.
Det ultimata hade nog varit en 41mm :)

IMG_1062.jpg
Konstigt att man inte gör nya PO i 41,5 mm och någon mm tunnare, det hade varit optimalt.
Jag har haft några PO 8500 och sålt pga höjden.
 

Myran

Omega
Med reservation att detta är redogjort för innan i tråden (men som jag missat)

Har en Omega PO cal 2500 (årsmod -05) och vill köpa ett mikrojusterbart spänne/clasp.
Vet någon om artikelnumret (samt vilken orginal modell som har detta)? Den butik som ligger närmast sa att det var beställningsvara och det är lite väl långt att åka för enbart beställa (utan att få det i handen).
 

Ninen79

Audemars
Med reservation att detta är redogjort för innan i tråden (men som jag missat)

Har en Omega PO cal 2500 (årsmod -05) och vill köpa ett mikrojusterbart spänne/clasp.
Vet någon om artikelnumret (samt vilken orginal modell som har detta)? Den butik som ligger närmast sa att det var beställningsvara och det är lite väl långt att åka för enbart beställa (utan att få det i handen).
Tror inte att det funkar med PO 2500 då det är stift och rör i länkbitarna.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Med reservation att detta är redogjort för innan i tråden (men som jag missat)

Har en Omega PO cal 2500 (årsmod -05) och vill köpa ett mikrojusterbart spänne/clasp.
Vet någon om artikelnumret (samt vilken orginal modell som har detta)? Den butik som ligger närmast sa att det var beställningsvara och det är lite väl långt att åka för enbart beställa (utan att få det i handen).
På PO är det endast senaste gen som har detta...dvs gen 3 som kom 2016. Sen finns det olika lås från omega som kan passa. Har för mig att @xigzo hade justerbart lås på sin PO från 2010?
 
D

Deleted member 8389

Guest
fullsizeoutput_1711.jpeg

Min länge saknade PO 45,5mm som jag bar med glädje flera sommar semestrar innan jag dumt nog fick för mig att sälja den och införskaffa något annat.
 
Topp