• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Hej på er! Har lite frågor till er, eftersom jag börjat snöa in ordentligt på den nyare versionen av PO:
  • Förstår att det ytterst är tycke o smak, men vad skulle ni föreslå storleksmässigt av 43,5mm och 39,5mm för min nyligen uppmätta arm på 17cm? Är tjockleken besvärande på 43,5mm-versionen?
  • Färg: Lutar mest åt blå. Möjligen svart/orange (men den finns inte i 39,5mm(?)). Åsikter?
  • Gummi sommartid är bra men vilket använder ni? Nån som testat Omegas gummi/läder-hybrid?
  • Nåt ni inte är nöjda med när det gäller er PO?
Stort tack på förhand!
Trevlig helg!
Helt rätt med nya PO'n - den är grym.

Kör på 43,5mm. Den är inte för stor, mina handleder är ca 165mm och den funkar perfekt - dock så är mina handleder ganska "platta". Tjockleken skiljer sig inte mellan 39,5 och 43,5 vad jag vet, vilket gör 43,5an per proportionerlig. Detta var i varje fall min upplevelse mellan 42 och 45,5 på 8500an där jag ägt bägge storlekarna i samma färg.

Färg är svårt att ge dig åsikt om då det är smaksak, men jag tycker den blåa är grym. Sober i vanliga ljusförhållanden, poppar fram ordentligt när du glider runt i badbyxorna på stranden.

Det här är min 3e planet ocean, så att säga att jag inte vore nöjd med något är att ljuga. ;)

• Like
Reactions: Man
Tack för svar!
Vad jag har läst mig till nånstans är 39,5mm-versionen drygt 14mm tjock medan 43,5mm-versionen drygt 16mm tjock. Men om du inte upplevt din 43,5 som besvärligt tjock, så är ju det det viktigaste. 😊 Låter lovande. Stort tack.

Hej på er! Har lite frågor till er, eftersom jag börjat snöa in ordentligt på den nyare versionen av PO:
  • Förstår att det ytterst är tycke o smak, men vad skulle ni föreslå storleksmässigt av 43,5mm och 39,5mm för min nyligen uppmätta arm på 17cm? Är tjockleken besvärande på 43,5mm-versionen?
  • Färg: Lutar mest åt blå. Möjligen svart/orange (men den finns inte i 39,5mm(?)). Åsikter?
  • Gummi sommartid är bra men vilket använder ni? Nån som testat Omegas gummi/läder-hybrid?
Stort tack på förhand!
Trevlig helg!
Det är ju nästan fyra år sedan jag började kolla på och köpte då nya PO men provade bägge innan och det slutade med 43,5. Den mindre upplevdes helt enkelt för liten, här skall sägas att jag sportade en AT i 41,5 på den tiden. Valde blå PO och älskade den färgen. Svart/orange har jag väl aldrig kollat på IRL men det orange i bezeln är gummi och jag är lite frågande hur detta står sig för tidens tand.

43,5 satt väldigt bra på mig, luggarna är rätt korta så funkar fint på handleder under 18 vill jag tro. Men... den gick ändå över gränsen tycker jag vad gäller höjd och framför allt vikt. Nu ganska långt senare kom den in en PO i 42mm med 8500. Den här är riktigt bra! Den är 17g lättare och någonstans mellan 1-1,5mm lägre så upplever den inte över gränsen så sett. Förvisso hög den här med men väldigt väldesignad boett så tycker det funkar utan problem (tills man ställs inför skjortärmar kanske).

Som du förstår propagerar jag lite för den här äldre i 42mm. Perfekt storleksupplevelse i tavla/bezel. Kan på bild framstå som lite tråkigare än dom senaste keramiska tavlorna men IRL är den allt annat än det. Tavlan är riktigt bra i alla ljus och man får en slags värme som dom senaste saknar. Höjd/vikt håller sig inom vad jag finner helt ok. Flera har sagt att 43,5 har bättre proportioner men nej, på armen upplever jag det inte så.

Alla PO är grymma klockor! Som vanligt bör du försöka prova själv för valet av modell är helt subjektivt.

edit: En gammal bild. Den var ju jäkla bra alltså! Kanske någon gång igen...
428BCB36-27A2-4A82-AE02-AE88992997B7.jpeg

Senast ändrad:
Stort tack på förhand!
Trevlig helg!
Går själv i samma tankar. Min handled mäter ca 17,5. Det är ju en fråga om personliga preferenser. Testade 43,5 för ett tag sedan och tyckte att den satt mycket bättre än väntat. Kör med Tudor BB GMT idag så jag har väl vant mig vid bulkig klocka. 39,5 kändes tokliten i jämförelse :)

893E3271-BC58-450D-BB4C-6BC1ED08D2EB.jpeg

Stort tack på förhand!
Trevlig helg!

Jag kör med 45,5 mm på 18 cm handled och har inga problem med tjockleken på 19 mm. Mina preferenser kanske är extrema.

Orange är den riktiga färgen för en PO. Ibland tänker jag att jag vill ha en mer allsidig svart eller blå, men jag har andra klockor i de färgerna.

Gummit är fantastiskt bekvämt. Viklåset är bäst! Jag har inte testar läder/gummi och kommer troligtvis inte att göra det heller, då jag vill kunna blöta ner mina klockor.

Det enda jag skulle vilja ändra med PO är länken. Omegas stållänkar är fantastiskt fina och gedigna, men också ganska vassa i kanterna vilket går ut över komforten.

IMG_20200620_101845_crop.jpg

Jag kör med 45,5 mm på 18 cm handled och har inga problem med tjockleken på 19 mm. Mina preferenser kanske är extrema.

Orange är den riktiga färgen för en PO. Ibland tänker jag att jag vill ha en mer allsidig svart eller blå, men jag har andra klockor i de färgerna.

Gummit är fantastiskt bekvämt. Viklåset är bäst! Jag har inte testar läder/gummi och kommer troligtvis inte att göra det heller, då jag vill kunna blöta ner mina klockor.

Det enda jag skulle vilja ändra med PO är länken. Omegas stållänkar är fantastiskt fina och gedigna, men också ganska vassa i kanterna vilket går ut över komforten.

IMG_20200620_101845_crop.jpg
Aha! Ja om du fixar den storleken så borde ju 43,5mm funka på min arm. Låter lovande 👍
Ja det svart-orangea gummit har jag sett på bild, men vet du om det finns nåt liknande gummi till den blå? Där har jag bara sett det kombinerade gummi/läder-bandet. 🤔

Aha! Ja om du fixar den storleken så borde ju 43,5mm funka på min arm. Låter lovande 👍
Ja det svart-orangea gummit har jag sett på bild, men vet du om det finns nåt liknande gummi till den blå? Där har jag bara sett det kombinerade gummi/läder-bandet. 🤔
Gummi med orange kant är till dom med orange inlägg i bezel. Finns blått med röd kant och vita sömmar till Americas Cup (21mm) men känner inte att det blir bra till den vanliga blå.

Senast ändrad:
  • Like
Gummi med orange kant är till dom med orange inlägg i bezel. Finns blått med röd kant och vita sömmar till Americas Cup (21mm) men känner inte att det blir bra till den vanliga blå.
Jag har tittat mycket på detta och kommit fram till att de bästa kombinationerna är de Omega säljer. Det är synd och lite märkligt att de blå och svarta bara finns med länk och läder/gummi. Till 45,5 mm finns det några enstaka hemmagjorde kombinationer som kanske skulle funka, till exempel med ett svart gummiband med vita sömmar som är tillräckligt neutralt för att passa på några andra klockor.

• Like
Jag har tittat mycket på detta och kommit fram till att de bästa kombinationerna är de Omega säljer. Det är synd och lite märkligt att de blå och svarta bara finns med länk och läder/gummi. Till 45,5 mm finns det några enstaka hemmagjorde kombinationer som kanske skulle funka, till exempel med ett svart gummiband med vita sömmar som är tillräckligt neutralt för att passa på några andra klockor.

43,5 har 21mm och 45,5 har 22mm bandbredd. Du hittar det angivet på resp modeller.

Senast ändrad:
Kanske kan man få tag på nåt annat gummi, helst i blått, som kan passa, eller är 21mm bredd ett problem då kanske(?)

Idag var det dags att lufta PO, måste säga att 2500 XL sitter så otroligt skönt och bra. Trots att den är större så upplever jag den lättare och smidigare och mer balanserad än nya 43,5 och äldre 2500 42mm. Självklart min egen åsikt :)
IMG_20201025_151359_146.jpg
20201025_145730.jpg
Mycket vacker pjäs de där, lumen är klart snyggast av alla PO made

Omega har färgmatchat band till den blå. Gillar du inte det eller vill ha lågpris så blir det trail and error med färgmatchning, då skall du välja svart tavla.
Det kan mycket väl vara så att jag skulle tycka att det blå Omega-bandet är helt ok om jag fick se det på nära håll. Stål är det som mest kommer användas så jag kommer inte välja tavla efter tillgängligt band. Det var bara spontant som jag kände att ett blått gummi borde vara mitt i prick på sommaren. Lite skumt med olika typer av band till olika färger på klockan, kan jag tycka. 🤔

Det kan mycket väl vara så att jag skulle tycka att det blå Omega-bandet är helt ok om jag fick se det på nära håll. Stål är det som mest kommer användas så jag kommer inte välja tavla efter tillgängligt band. Det var bara spontant som jag kände att ett blått gummi borde vara mitt i prick på sommaren. Lite skumt med olika typer av band till olika färger på klockan, kan jag tycka. 🤔
Alla PO med ädla material som guld och stenar på boett, vridring eller krona har läderband, samt de vanliga stålisarna med blå och svart vridring. Detta verkar vara en filosofi hos Omega, att elegantare PO ska ha läderband (om de inte har länk). De mer sportiga och färgglada varianterna finns med gummi. De gummibanden är som bekant inte enfärgade utan har kontrasterande sömmar och/eller kanter och passar därmed inte så bra på andra klockor än de där de sitter som originalband.

Lite knasigt är det. Läderband hör inte hemma på dykarklockor, tycker jag.

Jag saknar ett enfärgat svart gummiband. Deep black GMT guld är jättefin, men hade i mina ögon varit intressantare med gummi.

Det band som kommer närmast att vara ett "universalgummi" är det svarta med vit söm, men det finns bara till 45,5 mm.

Senast ändrad:
5-700kr typ. Köp! Har alltid haft detta på mina , blir stor skillnad. Microlås går ju iof montera men förstör helheten då låset är bredare samt längre
Gå för halvlänk :)
Dök upp en clasp här så kunde inte hålla mig från att testa. Fick till helt perfekt längd i innersta läget och har då svällmån. Ja, den för bred men det ser värre ut på bild. Längden ok då jag vant mig vid nya SMP som är ännu längre. Saknar dykförlängning som givetvis är helt fel på en Professional men va fasen, inget man använder.
6D56D9E3-2481-4394-A490-DD0A9244A993.jpeg
04AB2F85-8964-457B-B4C5-F7B7382FEAD6.jpeg

Dök upp en clasp här så kunde inte hålla mig från att testa. Fick till helt perfekt längd i innersta läget och har då svällmån. Ja, den för bred men det ser värre ut på bild. Längden ok då jag vant mig vid nya SMP som är ännu längre. Saknar dykförlängning som givetvis är helt fel på en Professional men va fasen, inget man använder.
6D56D9E3-2481-4394-A490-DD0A9244A993.jpeg
04AB2F85-8964-457B-B4C5-F7B7382FEAD6.jpeg
Claspen såldes vidare. Tyvärr ser det inte så kul ut med 20mm clasp samt en redan rätt tung klocka ökade i vikt (om än med bara 9g).
B51281D7-3FBA-4A83-A341-664C5184342D.jpeg

3C3D3CDA-BB31-4551-868F-F1F213217BB4.jpeg

Tillbaka
Topp