Säger som förgående. Behåll nu för satan denna. Svårare och svårare att finna bra ex…Efter 5 år utan så blev jag ännu en gång med Smp
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Säger som förgående. Behåll nu för satan denna. Svårare och svårare att finna bra ex…Efter 5 år utan så blev jag ännu en gång med Smp
Jag har märkt detta! Som tur är så är denna i bättre skick än min förraSäger som förgående. Behåll nu för satan denna. Svårare och svårare att finna bra ex…
Har samma erfarenhet som du. Släppte en förut som var långt ifrån perfekt. Har en fullset nu i oförskämt bra skick som aldrig lämnar. Och självklart ska man ha ur-originalet med korta visare och utan co-ax och annat onödigt. Men skaffade ändå den senaste svarta nyss för att variera liteJag har märkt detta! Som tur är så är denna i bättre skick än min förra
Då var det ändå rätt val att sälja till en början. Hade vart ångest om det var tvärt om. Kostar ju trots allt mer ju tiden går.Har samma erfarenhet som du. Släppte en förut som var långt ifrån perfekt. Har en fullset nu i oförskämt bra skick som aldrig lämnar. Och självklart ska man ha ur-originalet med korta visare och utan co-ax och annat onödigt. Men skaffade ändå den senaste svarta nyss för att variera lite
Nej, det tror jag inte. Det är inte vidare mycket energi den får mellan kl 16 och 22. Natten ger knappast nåt att tala om alls förutsatt att du sover.Plockade nyss fram min seamaster ur lådan som legat och vilat några veckor till förmån för aquaterran igen. Den har gått en månad sedan ny och la den på vila den 3e runt 16 tiden. Stannade den 4e 23:30. Bara ca 31 timmars gångreserv. När den var ny drog jag upp den 20 varv och har använt den dagligen mellan kl 15:40-22 varje dag, suttit på armen över natt och tagit av mig den runt 05:30 varje morgon med vila fram till ca 15:40 dagligen. Samna rutin på at’n men den klarade sina 60 timmar lätt.
något att gnälla på eller borde jag dragit upp den fler varv från början?
8800-verk väl? Man skall inte behöva dra manuellt alls egentligen tycker jag. Gjorde en test en gång med att bara skaka igång den vid 7-tiden på morgon och ha den på hela dagen tills jag la den vid 23-tiden. Åkte till kontoret under dagen med stillasittande kontorsarbete, sedan hem och sen var det bara typ vanlig hemmakväll. Den tickade sedan på och höll tiden i över 60 timmar.Plockade nyss fram min seamaster ur lådan som legat och vilat några veckor till förmån för aquaterran igen. Den har gått en månad sedan ny och la den på vila den 3e runt 16 tiden. Stannade den 4e 23:30. Bara ca 31 timmars gångreserv. När den var ny drog jag upp den 20 varv och har använt den dagligen mellan kl 15:40-22 varje dag, suttit på armen över natt och tagit av mig den runt 05:30 varje morgon med vila fram till ca 15:40 dagligen. Samna rutin på at’n men den klarade sina 60 timmar lätt.
något att gnälla på eller borde jag dragit upp den fler varv från början?
Gör samma sak med At’n som klarar drygt sina 60 timmar men ska göra om testet noggrant och se vad som händer.Nej, det tror jag inte. Det är inte vidare mycket energi den får mellan kl 16 och 22. Natten ger knappast nåt att tala om alls förutsatt att du sover.
Se till att den är full och kolla reserven sen, skulle jag säga. Även om AT'n beter sig annorlunda kommer knappast en garantiåtgård vara aktuell om du inte fyller den med energi innan du testar reserven. Det är liksom klart att den stannar för tidigt om du bara ger den "halv tank".
Ja de är 8800 verket, jag får göra ett bättre och noggrannare test i helgen eller nåt.8800-verk väl? Man skall inte behöva dra manuellt alls egentligen tycker jag. Gjorde en test en gång med att bara skaka igång den vid 7-tiden på morgon och ha den på hela dagen tills jag la den vid 23-tiden. Åkte till kontoret under dagen med stillasittande kontorsarbete, sedan hem och sen var det bara typ vanlig hemmakväll. Den tickade sedan på och höll tiden i över 60 timmar.
Du får försöka göra om testen lite mer organiserat, se till att klockan är helt uppdragen och notera när du lägger den still. Kanske inte omöjligt att rotorns uppdrag inte är ok, något som då inte visar sig om man drar fullt med kronan? Men egentligen... som kund behöver man inte reda ut det på den detaljnivån, har man garanti så kan man lämna in den och det räcker nog att säga att gångreserven inte verkar ok så får dom kolla på det.
Hur menar du med varv? Är det hela varv du menar?Ja de är 8800 verket, jag får göra ett bättre och noggrannare test i helgen eller nåt.
hur många varv bör man dra? Jag drar 20-30.
Det handlar nog mer om tag än varv när du säger det. Jag testar att vrida upp ännu mer och lägger ifrån mig den på söndag kväll så får vi se hur det slutar.Hur menar du med varv? Är det hela varv du menar?
Jag tänker på min manuella speedmaster. Hur lång fjäder den har vet jag inte, men jag får dra ca 130 "tag" (vad kan ett "tag" vara, kanske ett tredjedels varv?) innan det tar stopp och fjädern är helt uppspänd. Sen håller den sina 70 timmar.
Så om jag skulle gissa skulle jag nog säga dra åtminstone 45 hela varv för att dra upp den helt.
Sen låt den vara och se hur länge den klarar sig. Om den inte når sina timmar då skulle jag lämna in den.
Når den sina timmar skulle jag prova att bära den mer så att den får mer energi och sen testa den igen. Om den inte når sina timmar då skulle jag också lämna in den.
Varför skiljer sig då AT och SMP åt? Om SMP:n funkar med ovan test så blir väl svaret toleranser. Om den inte funkar med ovan test så är nåt knas.
...det senare var fallet med min Pelagos. Den höll inte heller gångreserven. Blev ett nytt verk.
Verkar vara väldigt olika beroende på ljus, gillar den oavsett
Det glädjer mig att den är så mörkt grön!
Någon som har tips på ett shysst gummiband till en smp första generationen? ️
Skall sägas att jag inte upplevt eller klämt på det IRL men hade nog chansat på Zealande. Ägarna verkar nöjda och dom får fylla på här. Hyfsat rimligt prissatt känns det som. Är väl inte sådär jättemycket curved end av kvalitet att välja mellan?Någon som har tips på ett shysst gummiband till en smp första generationen? ️
Smalnar dina natos av till 18 mm?Då är vi två, min åkte av direkt. Har svårt för att den inte smalnar av till 18mm. Min sitter på nato mest hela tiden.
Smalnar dina natos av till 18 mm?
Tog ett tag men jag lärde mig tycka om den och blev t o m vän med den gigantiska claspen. Sitter skönt, fick perfekt fit i innersta och grymt att enkelt kunna putta ut 2mm. Initialt är det att vänja sig vid den ganska dramatiskt ökade vikten jämfört med gummi (eller NATO).Nej men dom har inte ett viklås stort som ett kassettband sen ogillar jag länk generellt det är nog kanske mer bidragande.
Tog ett tag men jag lärde mig tycka om den och blev t o m vän med den gigantiska claspen. Sitter skönt, fick perfekt fit i innersta och grymt att enkelt kunna putta ut 2mm. Initialt är det att vänja sig vid den ganska dramatiskt ökade vikten jämfört med gummi (eller NATO).