• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 969 62.0%
  • Nej

Röster: 594 38.0%

• Totala väljare
    1,563
Efter att ha vänstrat med GS ett par dagar.
IMG_0829.jpeg

Nördfråga:

Det verkar som ettorna på datumen på referensen 2531.80 har lite olika typsnitt.

På vissa har ettorna den lilla vinkeln längst upp och på vissa så är ettorna helt ”rena”.

Någon som har koll på vilka år detta kan ha ändrats? Exempelbilder:

Bilagor

• 4C1EAEE5-AE49-46DC-B9FA-AAE611582FA8.jpeg
    4C1EAEE5-AE49-46DC-B9FA-AAE611582FA8.jpeg
    171.1 KB · Visningar: 7
  • 5E344DC5-4C6F-44AB-9271-338FEF36063E.png
    5E344DC5-4C6F-44AB-9271-338FEF36063E.png
    443.7 KB · Visningar: 6
Nördfråga:

Det verkar som ettorna på datumen på referensen 2531.80 har lite olika typsnitt.

På vissa har ettorna den lilla vinkeln längst upp och på vissa så är ettorna helt ”rena”.

Någon som har koll på vilka år detta kan ha ändrats? Exempelbilder:
Aldrig riktigt tänkt på det innan men hittat att ettan har en hake på 1 och 11 men inte på andra datum. Detta på basverket ETA 2894-2.
Edit: klockan till vänster har alltså samma 11

1683705295385.jpeg

Senast ändrad:
Lämnade in min på service center idag.
Dom va tveksamma ifall det skulle gå på garanti. Såg ut som yttre påverkan, jo tjena. Vårdar den där bättre än mig själv (😂)
Lite googlande visar att det inte är ovanligt att gängorna i kronan eller tuben i boetten går sönder. Tråkigt!

Jag uppdaterar iallafall för eventuell framtida referens.

IMG_7385.jpeg

Ännu en dag med denna, sen köpet för knappt en månad sedan så har den stulit extremt mkt av min tid… får nästan tvinga på mig annat så det är ju ett högt betyg. Gillar allt med den, sitter fantastiskt skönt, lätt, perfekt storlek, svarta caset och tavlan som skiftar från grå till svart hela tiden beroende på ljuset. Inväntar några canvas att växla med framöver för lite omväxling.
IMG_2136.jpeg

Senast ändrad:
Ännu en dag med denna, sen köpet för knappt en månad sedan så har den stulit extremt mkt av min tid… får nästan tvinga på mig annat så det är ju ett högt betyg. Gillar allt med den, sitter fantastiskt skönt, lätt, perfekt storlek, svarta caset och tavlan som skiftar från grå till svartbyggena tiden beroende på ljuset. Inväntar några canvas att växla med framöver för lite omväxling.
IMG_2136.jpeg
Så nöjd att du ska ha en till? I know the feelinge😆

• Like
Reactions: Man
Fler än jag som har problem med kronan/gängan? Förra gången lossnade hela kronan med fjäder o allt från stammen. Nu så verkar det som det är gängpaj!? Är stört försiktig med den. Förbannat irriterande iallafall!
IMG_6865.jpeg
Min klocka är snart 2,5 år nu. Jag har haft clasp-problem och kärvande rotor, båda fixades på garantin. Men kronan har funkat fint.

20230513_151445.jpg

Inte en dag försent. Nu är sommardäcken på. Hur gör ni med era klockor ang. provtryckning. Min är från -21 bör man provtrycka? Äldre klockor provtrycker jag inför varje säsong men den här är ju knappt inkörd 😀

20230513_151445.jpg

Inte en dag försent. Nu är sommardäcken på. Hur gör ni med era klockor ang. provtryckning. Min är från -21 bör man provtrycka? Äldre klockor provtrycker jag inför varje säsong men den här är ju knappt inkörd 😀
Jag resonerar som så att om man har gällande fabriksgaranti så innefattar detta att den också håller tätt. Jag har inte provtryckt förrän garantin gått ut.

20230513_151445.jpg

Jag har provtryckt en gång per år. Franks ur har hittills gjort det gratis (klockan är köpt där).

Tillbaka
Topp