• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 969 62.0%
  • Nej

Röster: 594 38.0%

• Totala väljare
    1,563
GMT:n är ju otroligt fin, både Great White och den svarta. Förmodligen min favoritklocka i samlingen. Den köptes lite på vinst och förlust då jag knappt hade sett modellen annat än på bild.

Men när jag fick hem den och kompletterade med 1610-länken så blev den perfekt. Skön att bära och lite kul med min slitna bezel även om jag tror jag ska beställa en ny och ha som backup om man skulle vilja byta nån gång.

Frågan är väl bara hur dyr en bezel från Omega är?

20230421_182208.jpg
Sist jag kollade med de kostade en bezel (komplett med insert) runt 3000kr dock för en annan modell. Nackdelen är bara att de inte säljer direkt till privatpersoner.

Någon som har en halvlänk till en 1610/930-länk? Hade varit perfekt för att få till sizen på min Great White 🦈

Är det stor skillnad i byggkvalitet på länkar/armband med pins på äldre Bond seamasters (2531.80.00, 2220.80.00,etc) jämfört med länkar/armband på nyare seamasters med skruvade länkbitar & keramisk vridring (t.ex SMPc/Diver 300m).

Tänker främst på livslängd/stretch, etc vid regelbunden användning. Är lite sugen på en seamaster men tycker om de äldre modellerna lite mer.

Är det stor skillnad i byggkvalitet på länkar/armband med pins på äldre Bond seamasters (2531.80.00, 2220.80.00,etc) jämfört med länkar/armband på nyare seamasters med skruvade länkbitar & keramisk vridring (t.ex SMPc/Diver 300m).

Tänker främst på livslängd/stretch, etc vid regelbunden användning. Är lite sugen på en seamaster men tycker om de äldre modellerna lite mer.
Har ingen modern SMP att jämföra med, men utifrån vad jag känt då jag testat de i butik så borde de nya vara mer robusta.

Länken till min 2541.8000 är välanvänd och har stretch. Det var väldigt svårt att fånga på bild, men zoomar man in lite går det att se. Upplever dock att den stretchar mer irl än på bilden. Främst är det de fasta bitarna som kan röra på sig mest (ca 1 mm). Är också ganska stor skillnad mellan olika bitar.

Tror de flesta äldre SMP har länkar i bättre skick än min, så min uppfattning är att detta borde vara ett extremfall, men kan ha fel.

Hoppas det kan vara till lite hjälp i alla fall 😅 Tycker verkligen om min SMP, bär den på ett tunt Nato och det blir helt perfekt med den tunnare boetten 😊

IMG_5529.jpeg

Har ingen modern SMP att jämföra med, men utifrån vad jag känt då jag testat de i butik så borde de nya vara mer robusta.

Länken till min 2541.8000 är välanvänd och har stretch. Det var väldigt svårt att fånga på bild, men zoomar man in lite går det att se. Upplever dock att den stretchar mer irl än på bilden. Främst är det de fasta bitarna som kan röra på sig mest (ca 1 mm). Är också ganska stor skillnad mellan olika bitar.

Tror de flesta äldre SMP har länkar i bättre skick än min, så min uppfattning är att detta borde vara ett extremfall, men kan ha fel.

Hoppas det kan vara till lite hjälp i alla fall 😅 Tycker verkligen om min SMP, bär den på ett tunt Nato och det blir helt perfekt med den tunnare boetten 😊

IMG_5529.jpeg

Min uppfattning är att nyare länkar är mer ”tighta” från början relativt de äldre. De äldre är dock mycket skönare och artikulerar mer. Man kan delvis förebygga stretch genom att inte bära länken för löst (eller inte alls, but where is the fun in that…)

snyggt, är det Omega OEM mesh eller ngt annat? (funderat på att köpa till min många gånger)
Det är faktiskt ett ganska billigt(ca 500 ink frakt) Heimdallr Mesh köpt på AliExpress. Ville testa lite innan jag pungar ut med 10 papp på ett original. Men nu tycker jag det är riktigt bra så jag håller fast vid det här tills det går sönder och lägger pengarna på nästa klocka i stället. Det är otroligt likt originalet, möjligen någon tiondels millimeter tunnare(2,5-2,6 ish) men i övrigt nästan exakt lika vad jag kunnat se.

Det är faktiskt ett ganska billigt(ca 500 ink frakt) Heimdallr Mesh köpt på AliExpress. Ville testa lite innan jag pungar ut med 10 papp på ett original. Men nu tycker jag det är riktigt bra så jag håller fast vid det här tills det går sönder och lägger pengarna på nästa klocka i stället. Det är otroligt likt originalet, möjligen någon tiondels millimeter tunnare(2,5-2,6 ish) men i övrigt nästan exakt lika vad jag kunnat se.
Nice, har annars funderat på Staib som ska vara bra kvalité vad jag läst.

Ja, tänk om Omega hade kunnat hålla igen lite med tjockleken. En modern SMP känns ju inte extremt tjock i jämförelse med vissa andra modeller, men i jämförelse med en Peter Blake så är det stor skillnad.

IMG_6535.jpeg
En video på ämnet jag såg igår kväll... som han här påpekar, dom lite mer slimmade boetterna på NTTD och Bond 60th kan ju vara nästa steg för standardmodellerna med tanke på att att dom slimmade Speedy-boetten med 3861.

En video på ämnet jag såg igår kväll... som han här påpekar, dom lite mer slimmade boetterna på NTTD och Bond 60th kan ju vara nästa steg för standardmodellerna med tanke på att att dom slimmade Speedy-boetten med 3861.
Mycket bra tankar. Ska bli spännande att se när och hur nästa generation kommer och hur den kommer se ut.

Tillbaka
Topp