• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 962 62.0%
  • Nej

    Röster: 590 38.0%

  • Totala väljare
    1,552
Med risk för att jag postat denna tidigare. Men slås av hur ”nätt” NTTD ser ut jämte divern.
IMG_2429.jpeg
Om det finns någon bättre combo av SMPs vet jag inte?
 
Störtbra! De gör sig som kronografer 👌🏼

Ja, jag brukar resonera så - hur många kronometer-certifierade kronografer för 300m finns det..! (?). Att den är i titan gör den för mig ännu bättre. Skön att ha när det är varmt eller kallt och inte är den tung heller. Otroligt bra läsbarhet med svärdvisarna. Tycker dessa är undervärderade (och jag menar inte i första hand monetärt - men även det).
 
Ja, jag brukar resonera så - hur många kronometer-certifierade kronografer för 300m finns det..! (?). Att den är i titan gör den för mig ännu bättre. Skön att ha när det är varmt eller kallt och inte är den tung heller. Otroligt bra läsbarhet med svärdvisarna. Tycker dessa är undervärderade (och jag menar inte i första hand monetärt - men även det).
Just det, tyckte det såg titan-igt ut. Vad väger den?
 
Ibland blir jag nostalgisk.

Här är en liten historia om en gammal SMP. Min "Super Bleu".

Det började med en tanke om en blå 2254.50 (som är svart...). Omega gjorde aldrig en blå sådan. Vilket jag anser att de borde ha gjort. Jag ansåg det då och jag vidhåller det fortfarande.

Så... först köpte jag en 2531.80. Auktionen kan vara intressant i sig för nytillkomna klocknördar - kika på utropspris och slutpris. Så var det 2012...

Just den här är pre-Bond. Inte det som normalt kallas en pre-Bond - dvs. modellen före, utan att den är tillverkad redan 1993. Filmen Golden Eye kom inte förrän 1995. Det kanske kan vara intressant att veta – Omega hade redan klockan – sedan blev den ”Bond”. Inte tvärt om. Min var således inte en ”Bond” – vilket jag tyckte om då jag anser att det är en lite blaskig koppling.

Bond.jpg


Bond stor.JPG


Sedan ser man till att skaffa en ny och fräsch vridring och en tavla och visare från en "electric blue" 2255. Jag polerade boetten själv och namn-graveringen var så pass grund att den var lätt att ta bort. Werner på ABC-Service gjorde resten av jobbet - inkl service.

Slutligen försökte jag skoja till det på internationella siter (heter det sajter på svenska?) genom att marknadsföra den som en unik limiterad modell för franska marknaden - "Le Super Bleu".

IMAG2066.jpg

Bilder e 181.jpg

smp 2.jpg


Vid något tillfälle har det dykt upp frågor kring "Le Super Bleu" och jag har alltid klivit fram och förklarat mitt lilla roliga. Men det är kul att det fastnade lite i varje fall.

Den såldes eller byttes bort här i Sverige några år senare (kommer inte ihåg närmare årtal).

Skulle vara kul att veta om den lever och var den är. Någon som sett den i närtid?

edit och PS - jag har kvar originaltavla, -visare, -vridring och -länk från bygget. Idag tänker jag att det vore kul att hitta en donatorklocka att montera delarna på. Intressant hur ens tankar kan ändras.
 
Senast ändrad:
Mer nostalgi...

En klocka som jag ångrar att jag sålde. Ångrar på allvar. Dels för att den på många sätt var perfekt, dels för att jag är tvungen att se den regelbundet - vilket strör salt i såret. En svåger var sugen på en "riktig klocka" och utifrån vad han skulle använda den till var min rekommendation att skaffa en sådan här. I slutänden blev det så att han fick köpa min.

Gamla bilder från 2010 och 2012. Jag köpte den ny. En titan 2231.50. Snyft...

beater pro 300.jpg
Seamaster Pro Titanium 2231.50.00 f.JPG
 
Mer nostalgi...

En klocka som jag ångrar att jag sålde. Ångrar på allvar. Dels för att den på många sätt var perfekt, dels för att jag är tvungen att se den regelbundet - vilket strör salt i såret. En svåger var sugen på en "riktig klocka" och utifrån vad han skulle använda den till var min rekommendation att skaffa en sådan här. I slutänden blev det så att han fick köpa min.

Gamla bilder från 2010 och 2012. Jag köpte den ny. En titan 2231.50. Snyft...

beater pro 300.jpg
Seamaster Pro Titanium 2231.50.00 f.JPG
Mycket uppskattat med dina inlägg! Kul läsning.
 
Spännande, vad är det för clasp med microjustering som passar?
117STZ004666 med tre lägen och denna 117STZ001154 som har sex lägen. Fick jag välja så skulle jag ta den med tre lägen för det räcker fint och den är lite mindre, men jagar man beg så får man ta vad man får. Finns även en 117STZ1159 med sex lägen och dykförlängning men den blir ju ännu större, typ den på nuvarande 42mm.
 
Mer nostalgi...

En klocka som jag ångrar att jag sålde. Ångrar på allvar. Dels för att den på många sätt var perfekt, dels för att jag är tvungen att se den regelbundet - vilket strör salt i såret. En svåger var sugen på en "riktig klocka" och utifrån vad han skulle använda den till var min rekommendation att skaffa en sådan här. I slutänden blev det så att han fick köpa min.

Gamla bilder från 2010 och 2012. Jag köpte den ny. En titan 2231.50. Snyft...

beater pro 300.jpg
Seamaster Pro Titanium 2231.50.00 f.JPG
Mycket bra smak ;)

1718387111841.png
 
Tillbaka
Topp