• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 976 62.0%
  • Nej

Röster: 597 38.0%

• Totala väljare
    1,573
Om man vill läsa in sig på denna klockan inför ev köp av äldre speedmaster och seamaster, vilken sida är bäst?
Söker info, data o historik över olika årsmodeller, verk, antal sålda mm. Svagheter att se upp med mm

Om man vill läsa in sig på denna klockan inför ev köp av äldre speedmaster och seamaster, vilken sida är bäst?
Söker info, data o historik över olika årsmodeller, verk, antal sålda mm. Svagheter att se upp med mm
Kommer väl bara på denna för vintage Speedmaster

Vintage Seamasters är ett större område och själv är jag inte så hemma på det. Man kan fråga i Speedmaster-tråden om vintage men för övriga Omegas så får man nog bäst svar i Vintage-delen av forumet. Finns några trådar där.

Hos frisören.
PXL_20221222_090420245.jpg

Ni som har NTTD-klockan, upplever ni gnissel från klockan när ni rör armen snabbt?
Är orolig att det kan vara verket eftersom jag inte kan lokalisera om ljudet kommer därifrån eller bandet/spännet…

Haft en men fick bara stanna i någon månad över sommaren, lite hairlines senare så åkte den vidare, måste erkänna att det är ett av de få uren jag ägt som jag varken hatar eller älskar eller ens känner något för. Men det säger väl ganska mycket det med..

Ni som har NTTD-klockan, upplever ni gnissel från klockan när ni rör armen snabbt?
Är orolig att det kan vara verket eftersom jag inte kan lokalisera om ljudet kommer därifrån eller bandet/spännet…
Jag skulle inte kalla det för gnissel men rotorn låter en del när man rör/skakar på handen snabbt. Vad jag förstår så är rotorn den enda delen i verket som är stor och tung nog att gnissla/låta utifrån handrörelser. Om du tar av dig klockan, håller den från spännet och skakar den så att rotorn rör på sig, hör du ljudet då? (I värsta fall kanske du kan låta en AD göra en bedömning.)

Jag skulle inte kalla det för gnissel men rotorn låter en del när man rör/skakar på handen snabbt. Vad jag förstår så är rotorn den enda delen i verket som är stor och tung nog att gnissla/låta utifrån handrörelser. Om du tar av dig klockan, håller den från spännet och skakar den så att rotorn rör på sig, hör du ljudet då? (I värsta fall kanske du kan låta en AD göra en bedömning.)
Mycket riktigt, gjorde det tidigare och gjorde om det nu och höll tight i allt förutom boetten - inget gnissel som hörs utan bara rotorn. Med andra ord lär det bara en annan del, förmodligen bandet, som gnisslet kommer ifrån.

• Like
Reactions: J-P
Vet du vad bara viklåset kostar? Eller måste man köpa gummit också? Funderar på att köpa en Ref 212.30.41.20.03.001 och ett Zealande då jag bara hittar rött gummi från dem. Borde fungera tillsammans gissar jag.

Ja, dom säljer viklås löst för 3000:- skriver dom här

Det här är ett standard Omega viklås 18mm om jag förstår saken rätt. Troligen exakt samma viklås som till en Aqua Terra på gummi. Borstat.
Går ju att hitta beggade Omega 18mm viklås men då är dom väl oftast polerade.

Förstår jag dig rätt att din fundering är att sätta ett 18mm Omega viklås på ett Zealande gummi ? Nej, jag kan inte se att det kan vara möjligt att göra.

Flikar in ganska sent här, men tänk på att det inte är samma gummi till viklåset som det vanliga törnlåset.
Skulle inte tro att det fungerar med viklåset till det "vanliga" gummit.

Se bilderna här och jämför hålbilden :)

Viklås
175961783-origpic-d066b8.png

Törnlås
192862350-origpic-423eae.png

Givet att lädrets bredd, tjocklek och ”infästning” tillåter så skulle kanske ett sånt här kunna funka?
7204739D-D223-4072-B6C3-251586B4B6E8.jpeg
Det förutsätter lite att man köp på Omegas band av erfarenhet med ss-versionen. Tänkte mig mer ett "vanligt" spänne och har funderat på om natobandsspännet till NTTD hade kanske funkat, men där har vi en bredd på 20mm vad jag förstår, plus att den också är lite 'chunky' på kortsidorna.
1672737321862.png

Tillbaka
Topp