• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 976 62.1%
  • Nej

Röster: 595 37.9%

• Totala väljare
    1,571
Testar här med: söker en blå Omega SMP midsize (36mm), referens 2561.80.

Full set etc är inget krav men alltid kul! Högt på prioriteringslistan däremot är att den varit en sväng hos urmakaren någorlunda nyligen och blivit trycktestad samt fått ett nytt batteri, den skall badas med i sommar!

Köpt nytt gummi till minin.
IMG_4821.jpeg

Har iofs också köpt ny SMP men den har inte kommit än.
Är de små kan man ha två:
IMG_4961.jpeg

Inhandlades av mig för något år sedan men har bara legat och gottat sig i lådan så inte använt den alls. Nu kom den precis hem från service efter ett par månader samt med en ny fräsch länkbit adderad så man kan köra lite gött bilhandlarhäng 😅

Enligt föregående ägare skall den ha burits av en seglare i 20+ års tid, så patinan kommer från alla äventyr på de stora haven (väljer att tro på den historien eftersom det låter rätt coolt). Klockan är troligtvis från sent 90-tal.

Inne på min 4:e Seamaster nu. Den här lär förhoppningsvis stanna ett bra tag i samlingen! 🤩
20250210_094455.jpg

Inhandlades av mig för något år sedan men har bara legat och gottat sig i lådan så inte använt den alls. Nu kom den precis hem från service efter ett par månader samt med en ny fräsch länkbit adderad så man kan köra lite gött bilhandlarhäng 😅

Enligt föregående ägare skall den ha burits av en seglare i 20+ års tid, så patinan kommer från alla äventyr på de stora haven (väljer att tro på den historien eftersom det låter rätt coolt). Klockan är troligtvis från sent 90-tal.

Inne på min 4:e Seamaster nu. Den här lär förhoppningsvis stanna ett bra tag i samlingen! 🤩
20250210_094455.jpg
Härligt vridringsinlägg!

Någon som vet var det går att få tag i jubilee eller BOR-länk med ”female” ändlänkar passande SMPc?
IMG_1416.jpeg
Forstner har jubilee som passar

Forstner har jubilee som passar
Tack! Gillar inte deras lås, men den ska ju inte vara några konstigheter att byta ut?

Tack! Gillar inte deras lås, men den ska ju inte vara några konstigheter att byta ut?

Unclestrap har ett BoR, med fm länkar vill jag minnas
Riktigt, Uncle ser ut att ha länkar även till 41mm SMP. Haft Forstner contemporary flatlink (milled clasp) på Speedy och var helt nöjd med låset. Vill nämna att jag köpte Uncle jubilee till Tudor GMT och det är en nyanskillnad i stålet som jag fann lite störande, ej så med Forstner på Speedy.

Är det bara jag som känner att det här med att sätta en vanlig meshlänk med raka ends bara är ett erkännande från Omega att den klassiska SMP länken är förlegad men samtidigt att man inte har någon bättre ny idé att komma med? Känns lite fattigt att inte kunna komma med något mer genomarbetat på en av sina flaggskeppsmodeller.

Är det bara jag som känner att det här med att sätta en vanlig meshlänk med raka ends bara är ett erkännande från Omega att den klassiska SMP länken är förlegad men samtidigt att man inte har någon bättre ny idé att komma med? Känns lite fattigt att inte kunna komma med något mer genomarbetat på en av sina flaggskeppsmodeller.
Den diskussionen hade vi för några veckor sen i Omegatråden. Jag tycker SMP-länken är gammal, utdaterad, klumpig och alldeles för tung. Men där tycker många olika.

Senast ändrad:
Hehe ja när du säger det så.
Jag tycker det passar modellen, att den är enklare i sin konstruktion tycker jag är skoj. Sen kanske jag inte hade betalat för en ny…
Om det kommer konkurrera ut vanlig? Tveksamt tror jag, tror alltid det kommer finnas intresse för en mer arbetat länk.

Jag tycker det passar modellen, att den är enklare i sin konstruktion tycker jag är skoj. Sen kanske jag inte hade betalat för en ny…
Om det kommer konkurrera ut vanlig? Tveksamt tror jag, tror alltid det kommer finnas intresse för en mer arbetat länk.
Mesh gör sig även otroligt bra på de "vanliga" modellerna, inte bara no-dates. Speciellt för oss med klena handleder som har svårt att bära den klumpiga originallänken. Men priset för ett OEM är lite väl satsigt 💸

1000004817.jpg
1000004770.jpg

Senast ändrad:
Jag gillar mesh med raka ends, tycker det är ett toppenalternativ (använder det själv till Constellation och en Valjoux72 kronograf). Men som ett aftermarket alternativ. Att sälja en modern dykare i 100'-klassen med det som orginal-länk känns otroligt fattigt. Jag är ingen anhängare av gummistraps men till och med det alternativet känns mer genomarbetat.

Jag gillar mesh med raka ends, tycker det är ett toppenalternativ (använder det själv till Constellation och en Valjoux72 kronograf). Men som ett aftermarket alternativ. Att sälja en modern dykare i 100'-klassen med det som orginal-länk känns otroligt fattigt. Jag är ingen anhängare av gummistraps men till och med det alternativet känns mer genomarbetat.
Jo kan väl hålla med om det.
Speciellt knas när den är dyrare på mesh (inte samma ref men ändå) än på länk.

Kan ö tillägga att Omegas mesh löst kostar mer än min senaste lilla SMP😜

Tillbaka
Topp