• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UPPSNACK inför #owgmarch 2021

En hundring känns jämnt och bra ändå.
1.100kr låter rimligt, kan alltid avstå 48 33cl Royal Export på Bordershop 🤣

2.BCF är bra men BRIS är oxo ett bra alternativ, lägg upp 3 alternativ av välgörenhet. Sjukdom, samhälle, utland?

Bra jobbat @Berns !
Jag tycker både BCF och BRIS är bra alternativ och normalt sett hade jag sagt BCF utan att reflektera över frågan.

Men under rådande omständigheter vill jag lägga en röst på BRIS. Många barn har en väldigt annorlunda livssituation nu, med föräldrar som jobbar hemma, kanske förlorat jobbet och kanske ökat sin alkoholkonsumtion vilket kan skapa en mer otrygg tillvaro med konflikter och psykiskt/fysiskt våld både mot närstående och dem själva.
Det kan vara för att jag själv har 2 barn, men jag känner att detta är ett väldigt bra förslag @Chuck
Om det inte blir så kommer jag ändå lämna ett bidrag till BRIS när owgmarch är över.

100:- känner jag är rimligt, men man får naturligtvis lämna större bidrag utan att de som lägger sig på lägstanivå skall känna sig snåla. Alla bidrag är bra bidrag.

Så säger Jag.

Jag tycker både BCF och BRIS är bra alternativ och normalt sett hade jag sagt BCF utan att reflektera över frågan.

Men under rådande omständigheter vill jag lägga en röst på BRIS. Många barn har en väldigt annorlunda livssituation nu, med föräldrar som jobbar hemma, kanske förlorat jobbet och kanske ökat sin alkoholkonsumtion vilket kan skapa en mer otrygg tillvaro med konflikter och psykiskt/fysiskt våld både mot närstående och dem själva.
Det kan vara för att jag själv har 2 barn, men jag känner att detta är ett väldigt bra förslag @Chuck
Om det inte blir så kommer jag ändå lämna ett bidrag till BRIS när owgmarch är över.

100:- känner jag är rimligt, men man får naturligtvis lämna större bidrag utan att de som lägger sig på lägstanivå skall känna sig snåla. Alla bidrag är bra bidrag.

Så säger Jag.
Håller med dig! En hundring till BRIS låter väldigt bra!!

Så säger Jag.
Mycket bra sagt! + 1 på den:)

Borde utöver anmälningsavgiften också definieras vilken summa som ska doneras om man bryter.... ?

OBS detta är ingen anmälan.

/J
Bra förslag! Det har också funnits inslag av vadslagning. Typ om du klarar det så skänker jag xx kr till BCF/BRIS.

Oj, det smög sig in ett skrivfel i din text. Jag hjälpte dig att rätta till det.

I ett svagt ögonblick för någon vecka sen så lovade jag @Berns att vara med på denna vansinnighet i år :eek: Efter lite funderande så blir det den här klockan jag kommer att ha på mig hela mars:
OWG_MARCH_2021.jpeg

Motiveringen till varför det blir just den här är att jag inte använt den speciellt mycket sen jag köpte den sommaren 2019 så jag vill verkligen bli säker på att den ska få stanna hos mig. Att den saknar datum blir också det en stor prövning för mig, klarade mig september till slutet på november förra året med en och samma klocka men den hade datum och var dessutom en av mina "Graal:ar" som blev inköpt i början på september :) Ska bli kul det här:D

I ett svagt ögonblick för någon vecka sen så lovade jag @Berns att vara med på denna vansinnighet i år :eek: Efter lite funderande så blir det den här klockan jag kommer att ha på mig hela mars:
OWG_MARCH_2021.jpeg

Motiveringen till varför det blir just den här är att jag inte använt den speciellt mycket sen jag köpte den sommaren 2019 så jag vill verkligen bli säker på att den ska få stanna hos mig. Att den saknar datum blir också det en stor prövning för mig, klarade mig september till slutet på november förra året med en och samma klocka men den hade datum och var dessutom en av mina "Graal:ar" som blev inköpt i början på september :) Ska bli kul det här:D
Du är så varmt välkommen! Modigt att ta en så fin klocka. Men när jag tänker efter så är alla dina klockor fina.

Tack @Berns 🤗 Jag resonerar som så att om jag ställer upp med en klocka som jag verkligen gillar så är sannolikheten för att jag slipper råka ut för en lavett högre än om jag skulle ha en klocka som jag inte gillar :D Du har ju själv enbart fina klockor så jag förstår att du låter @Denke välja en åt dig, ska bli spännande att se vad du kommer att råka ut för!

Hej kamrater!
bra fart direkt i tråden. Det märks att vi är många som längtar till owgmarch. Jag har ett par funderingar. Eftersom vi alltid har fattat beslut tillsammans så vill jag ha er input på det här;

1. Anmälningsavgiften
Vilken summa är lämpligt? Vi har tidigare nämnt summor runt 100-200kr men det kanske är för högt och skrämmer bort många som annars skulle varit med? Ska vi sätta startavgiften till 10-20kr istället och få med fler fast då blir det mindre pengar till välgörenhet? Eller ska summan vara valfri så man själv får avgöra?

2. Välgörenhetsorganisation
Vilken organisation tycker ni vi ska skänka pengarna till? Tidigare har vi valt Barncancerfonden men det har även funnits förslag på andra organisationer. Jag ser inga problem med att vi byter år från år. Ett plus är om den organisation vi väljer har någon form av uppföljning på insamlingen så vi kan summera hur mycket vi lyckats samla in när månaden är över.

1: skulle säga att minst 50 kr så öppnar man upp för de flesta att delta och så kan man swisha mer om man önskar.

2: man kanske kan göra som så att användarna postar en screenshot av sin Swish till valfri välgörenhetsorganisation så kan man summera det hela som att "OWG-mars har skänkt X kronor till välgörenhet". Inget fel på BCF men finns ytterligare organisationer som stödjer barn på olika sätt (BRIS och Spädbarnsfonden).

Hej kamrater!
bra fart direkt i tråden. Det märks att vi är många som längtar till owgmarch. Jag har ett par funderingar. Eftersom vi alltid har fattat beslut tillsammans så vill jag ha er input på det här;

1. Anmälningsavgiften
Vilken summa är lämpligt? Vi har tidigare nämnt summor runt 100-200kr men det kanske är för högt och skrämmer bort många som annars skulle varit med? Ska vi sätta startavgiften till 10-20kr istället och få med fler fast då blir det mindre pengar till välgörenhet? Eller ska summan vara valfri så man själv får avgöra?

2. Välgörenhetsorganisation
Vilken organisation tycker ni vi ska skänka pengarna till? Tidigare har vi valt Barncancerfonden men det har även funnits förslag på andra organisationer. Jag ser inga problem med att vi byter år från år. Ett plus är om den organisation vi väljer har någon form av uppföljning på insamlingen så vi kan summera hur mycket vi lyckats samla in när månaden är över.
1. 50kr minst (kan jag som student klara det kan alla ;)
2. som andra nämnt kan man välja organisation själv och så summerar man bara enkelt i tråden? Blir det för jobbigt kan man köra en poll i riktiga tråden med kanske 5 alternativ

Jag har mest tyckt att detta låter lite tramsigt för att det inte kan vara så jävla svårt. När jag nu överväger att delta själv tvekar jag väldigt. Tror dock kanske att jag, eventuellt tar och anmäler mig... Sen... Kanske.... Definitivt med G-shock då.... eller nått annat.. vi får se...

Nu har jag grävt vidare i lämplig välgörenhetsorganisation.
Mina kriterier har varit att vi får en egen länk/sida där vi låter alla våra insättningar gå igenom. Man ska kunna lämna sitt användarnamn från KS istället för sitt riktiga namn för att vi ska kunna följa vem som har betalat in och det ska var lätt för alla att se hur mycket vi samlar in.

Efter lite googling och urval baserat på min egen magkänsla har jag kommit fram till 4 alternativ.
1. Barncancerfonden - Ganska bra möjlighet att sätta upp en egeninsamling ⭐⭐
2. BRIS - Tyvärr inte någon bra teknisk lösning för insamling⭐
3. Läkare utan gränser - Bra lösning för egeninsamling⭐⭐⭐
4. Min Stora Dag - Bra lösning för egeninsamling⭐⭐⭐

Just nu lutar jag åt Min Stora Dag. Gillar framförallt det dom gör.

I år kommer det bli ännu fler priser som lottas så vi behöver ha lite ordning och reda.

Mina kriterier har varit att vi får en egen länk/sida där vi låter alla våra insättningar gå igenom. Man ska kunna lämna sitt användarnamn från KS istället för sitt riktiga namn för att vi ska kunna följa vem som har betalat in och det ska var lätt för alla att se hur mycket vi samlar in.

Efter lite googling och urval baserat på min egen magkänsla har jag kommit fram till 4 alternativ.

I år kommer det bli ännu fler priser som lottas så vi behöver ha lite ordning och reda.
Och jag tänker att anmälningsavgiften är valfri men vi rekommenderar 100kr.

Jag röstar för Min Stora Dag. Dem har jag valt att skänka till många gånger tidigare.

Tillbaka
Topp