• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

uret.se

freno

Omega
Har gjort upp många klockaffärer med rolex och omega på telefon med ad utan att varit där och fått bättre priser än uret. Brukar se uret.se priser som riktlinjer vad du minst kan få hos en ad.
 

Apansson

Torpare
Har ju läst i andra trådar om att man kan få väldigt olika bemötande av säljare. Så det har väl stärkt mina fördomar om AD`s

Beror på vem du går till och vilken säljare du får prata med tyvärr. Finns vissa butiker i stockholmsområdet som verkar mindre intresserade av oss yngre och/eller som klär oss casual. Bor du i glesbygd förstår jag lite valet att köpa online, kan ju vara svårare att förhandla om pris och dylikt på distans.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Beror på vem du går till och vilken säljare du får prata med tyvärr. Finns vissa butiker i stockholmsområdet som verkar mindre intresserade av oss yngre och/eller som klär oss casual. Bor du i glesbygd förstår jag lite valet att köpa online, kan ju vara svårare att förhandla om pris och dylikt på distans.

Jag bor cirka 45 min från Göteborg, så man kan säga att det är glesbygden.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Beror på vem du går till och vilken säljare du får prata med tyvärr. Finns vissa butiker i stockholmsområdet som verkar mindre intresserade av oss yngre och/eller som klär oss casual. Bor du i glesbygd förstår jag lite valet att köpa online, kan ju vara svårare att förhandla om pris och dylikt på distans.



När jag köpte ny bil sist så prutade jag 15% genom att bara skicka ett enkelt mail till typ 5 olika handlare och lyfte inte ett finger mer än så för att spara ca. 40'.

Kanske går att sondera terrängen på samma sätt med ett par ADs? Jag ser det som ungefär samma typ av affär.
 

freno

Omega
45 min är väl fan inte glesbygd :)... Då bor ju jag på månen med mina 65min till sthlm :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Apansson

Torpare
Jag bor cirka 45 min från Göteborg, så man kan säga att det är glesbygden.

Aha. Då hade jag gått till AD - inget slår ett AD-köp!
När jag köpte ny bil sist så prutade jag 15% genom att bara skicka ett enkelt mail till typ 5 olika handlare och lyfte inte ett finger mer än så för att spara ca. 40'.

Kanske går att sondera terrängen på samma sätt med ett par ADs? Jag ser det som ungefär samma typ av affär.

Ja, nu bodde han ju relativt nära så då var det ju inga problem. Kan ju vara jobbigt att åka över halva landet för ett klockköp om man inte är supernörd heller! Men nu har han inga ursäkter för gråhandleri! ;)
 

freno

Omega
Haha ja då fattar jag att det går trögt på fina gatan, fram med högaffeln och facklorna :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Aha. Då hade jag gått till AD - inget slår ett AD-köp!


Ja, nu bodde han ju relativt nära så då var det ju inga problem. Kan ju vara jobbigt att åka över halva landet för ett klockköp om man inte är supernörd heller! Men nu har han inga ursäkter för gråhandleri! ;)



Alla är vi nybörjare på det här med klockor någon gång. Allt man kan göra är att lära sig av sina misstag och era kloka råd! Jag tar åt alla era åsikter och tips och ska tänka på detta framöver.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Han kanske är intresserad av att spara x antal tusenlappar jämfört med att handla från en reguljär butik.

Undrar vem som blir först med att säga "du kan få bättre eller i vart fall samma pris från vilken AD som helst om du har bra kontakter/ligger med butiksbiträdet/döper din förstfödda efter ägaren" :p

Alltså. Det finns en hel del butiksbiträden i Stockholms olika klockbutiker som jag gärna skulle ligga med. Oavsett om det resulterar i ett bättre pris eller inte... ;)
 

Speedbox

Breitling
Så länge det finns ett stämplat cert så kan de inte neka dig garantiåtaganden. Och vad jag vet så levererar Uret alla sina klockor med cert o.s.v. i ordning.

Angående service i senare skede så är det klart att Nymans tar emot klockor även om de är köpta av en gråhandlare - de vill ju tjäna pengar.

Har personligen inget problem med att cert är stämplat av AD i annat land. Men det är ju nu en fråga uppstår. Om det skulle visa sig att certet är stämplat av en icke auktoriserad handlare har man returrätt då?
(jag ser framför mig att klocka, box etc etc är så nytt och äkta det bara kan bli, det är bara stämpeln det är fel på)
 

naggge

Panerai
Har personligen inget problem med att cert är stämplat av AD i annat land. Men det är ju nu en fråga uppstår. Om det skulle visa sig att certet är stämplat av en icke auktoriserad handlare har man returrätt då?
(jag ser framför mig att klocka, box etc etc är så nytt och äkta det bara kan bli, det är bara stämpeln det är fel på)

Hur menar du med returrätt?
Så länge certet är stämplat av AD (oavsett land) så har du full garanti från tillverkaren. Är certet inte stämplat av AD så kan du nog tyvärr räkna med att du inte lyckas få någon garanti från tillverkaren. Däremot kör ju vissa gråhandlare med egen garantiavdelning som tar hand om garantiåtgärder vid sådana fel. Hur bra de hanterar garantiåtgärderna kan jag dock inte svara på då jag aldrig har handlat av någon gråhandlare.
 

Mattan

Panerai
Använder denna tråden ang en sak jag funderat på vad gäller uret.se.
Tycker det är kul att gå in och kika där på utbudet av riktigt dyra klockor som man aldrig skulle ha råd med, men vad skulle hända om jag bestämde mig för att köpa en Patek för knappa 10mille och klickar på köp?? Kan dom verkligen leverera en sådan på 2-8 veckor? borde väl vara en ganska bra väntelista och begränsad upplaga på dessa. Kan dom leverera en överhuvudtaget? Säljer verkligen Patek sådan klockor över nätet på detta sättet?
Kanske inte någon som har direkt erfarenhet av ovan men någon som har en aning om hur det ligger till?
 

_jonte

Patek
Hur menar du med returrätt?
Så länge certet är stämplat av AD (oavsett land) så har du full garanti från tillverkaren. Är certet inte stämplat av AD så kan du nog tyvärr räkna med att du inte lyckas få någon garanti från tillverkaren. Däremot kör ju vissa gråhandlare med egen garantiavdelning som tar hand om garantiåtgärder vid sådana fel. Hur bra de hanterar garantiåtgärderna kan jag dock inte svara på då jag aldrig har handlat av någon gråhandlare.
Är detta ett faktum, eller en spekulation? Eftersom alla Rolex på något sätt kommer via AD, kan det då spela någon roll om certet är stämplat eller ej?
Eller är det bara för att få ett datum på försäljningen?
 

Zalath

Panerai
Kul att det går bra för dem. Borde ringa lite klockor hos svenska ADs :)
Yes, inte omöjligt att en hel del av ökningen beror på ett ökat intresse också, vilket skulle vara kul! Tror Uret tjänar en hel del på att ha en webbsida som inte är omöjlig att navigera och att det finns en bra sökfunktion. Många officiella sidor går ju knappt att ta sig runt..
 
  • Like
Reactions: HSK

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Yes, inte omöjligt att en hel del av ökningen beror på ett ökat intresse också, vilket skulle vara kul! Tror Uret tjänar en hel del på att ha en webbsida som inte är omöjlig att navigera och att det finns en bra sökfunktion. Många officiella sidor går ju knappt att ta sig runt..
Är ju själv relativt ny i branschen och tror du har rätt i att intresset för klockor ökat senaste åren.

Är inte så förtjust i urets hemsida, den är tex inte responsiv, men den är bättre än många tillverkares.
 
Topp