• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakaringenjörens tid på exklusiva Lange & Söhne

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Fortsättning…

Entering the case making…

Ganska kort efter att mitt projekt med ”Hantwerkskunst” var genomfört gick jag på en studie om förbättringar kring veckodags retrogad på Lange 1 Daymatic. Spegelvänd mot vanliga Lange 1 och med veckodags visning istället för gångreserven (Auf / Ab).

2E0CA501-9A6F-48B1-AE0D-AE523D6E3D36.jpeg

04D1C565-79F7-485C-84F7-CC768AE28BBC.jpeg

Just den studien resultera inte i någon förbättring utan den svenska älgen fick softa vidare på skrivbordet.
D83C5DC8-9FCE-4499-A852-E9C35506FA68.jpeg

(Gåva från en av mina kollegor 😂)

R&D teamet bestod då av utvecklingsingenjörer främst på urverkssidan och ritnings ingenjörer som jobba mer mot ”service chart” med sprängskisser och oljeanvisningar för after sales service. m.m.

Det fanns 2 personer ansvariga för det yttre och de va först och främst dessa som jobba tightast mot design teamet. En av dessa jobba externt ifrån Schweiz och var i sin tur en legend inom branschen med flera ikoniska designer i sin portfolio bland annat från tidigare arbete hos IWC i Schaffhausen. Tyvärr så gick han hastigt bort i svår sjukdom vilket lämna en stor lucka när över 30 års erfarenhet försvann ur teamet.


Den kvarvarande konstruktören för de yttre och synliga delarna. Alltså boettens alla delar som: Glas, packningar, kronor, tryckknappar, korrektorer (infällda tryckknappar för t.ex. månfas/kalender), bezel, boett mellandel, bak boett, verktungor för att förankra verken i boetten, tavlor, visare och mycket annat som spännen och viklås.

Han behövde avlastning och de satte mig parallellt att komma in i och konstruera dessa komponenter. Därmed blev jag den ende i R&D teamet som gjorde kompletta klockor i CAD med allt från både in och utsida.
Jag fick då den kvarvarande konstruktören som mentor och ta del av hans 25 års erfarenhet inom yrket. Jag är fortfarande nära vän med honom och vi hörs då och då och stämmer av läget trots att jag lämnat branschen.

Det första skarpa projekt jag fick gällande boetter var att ta fram en unik 1/1 klocka som ges som pris i den exklusiva bil eventet ”Concorso d’Eleganza” för klassiska bilar. Denna klocka har en handgraverad case back likt ett fickur.

Tidigare versioner hade ”gångjärnet” @9 och var kanska bulkigt och påverka klockans tjocklek negativt alltså klassisk fickursform på locket.
7F0865DE-C118-4C86-B487-D678099F6F95.jpeg
388EA011-C05B-4B97-9F09-EEEE42FDB694.jpeg

7C61FD06-BCBB-4DF7-AF75-FECDE3C672F2.jpeg


Min design blev ett lock som formades efter profilen på den innersta case backen. Gångjärnet flyttades till @12 och gömdes mellan hornen samtidigt som allt fick en mer slimmad och vacker profil. Detta gillades till den grad att de beslöt att även göra en jubileums serie av Lange 1 ”25 år” med denna design.

0432AE2E-7260-4E3D-B23C-E12AA2E6DC8D.jpeg

46CE28F9-4821-44C3-9A00-3523336A96E2.jpeg
6D161D5D-E073-4014-931B-54681616CD1A.jpeg


Den något senare varianten i 250
Exemplar med samma typ av case back.
4EBE4B91-FBD6-494C-AED1-26ED5FC3F8D5.jpeg


Utöver det överfördes även designen till den sjukaste ”Hantwerkskunst” jag hållt i min hand där hela verket designades om med handgraverade bryggor för stjärnhimmel samt att tavlan graverades ur ett stycke vitguld med stjärnor som sedan lades med 4 lager halv transparent blå emalj för en 3D effekt som ej gör sig rättvis på bilder.
9878E6AB-4747-4D9B-BE96-7A9D22A75B79.jpeg

F2AA3F85-E027-4EBA-9C26-1A8A4ABCC06E.jpeg

D8AED019-0DC6-4227-9168-5FFCEE4CBBB4.jpeg
215E335B-CB57-447E-A040-C5A120BBED1D.jpeg



Även medaljongen på locket i caseback föreställande den grekiska gudinnan Luna handgraverades och molnen runt om graverades i relief och sedan samma blå emalj. Medaljongen lasersvetsades in i ett hål i locket för att göra den massiv.

(Officiella bilder lånat från nätet)

Får se vad det kan bli för historia att berätta nästa gång… 😊
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det här blir bara bättre och bättre, satan i gatan vilka häftiga historier 🤩
Kan dock tänka mig att det är lätt att tappa intresset när man håller på med så fina och dyra klockor, plötsligt så kanske en klocka med ett ETA-verk inte känns lika kul längre😅
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Helt fantastiskt! Tack för att du delar med dig! Besökte själv Glashütte för ett år sedan men fick nöja mig med museet (som förvisso var sevärt). Var inne hos Langes butik i Dresden men det skulle jag inte ha gjort, Omegan jag bar på armen kändes som blaha efter det.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Extremt hedersamt att få en så fin egen titel!
Tackar och bockar! 😊

Men vi får väl gå vidare, första kompletta klockan under min signatur…

Hade nu blivit lite varm i kläderna så fick ett större projekt att ta tag i tidigt 2015. Att utveckla en ny Lange 1 Moon Phase med integrerad day/night.

Detta är även min grail watch. Ref. 192.025 i platina längst till höger.
D62A76B3-5782-4760-8742-5CD7EBE8F984.jpeg

2015 hade ett nytt basverk för Lange 1 introducerats under namnet cal 121.1 detta skulle nu förses med den något speciella månfasen som ännu inte fanns.
0ACE7C18-91FF-413D-A4FD-6069C87A5E93.jpeg


Mitt uppdrag bygg in funktionen men behåll samma tjocklek på klockan.

Main plate fick göras om radikalt för att ge plats åt själva månfasen. Själva utväxlingen var den samma som i övriga Lange klockor där månfasen behöver korrigeras 1 dag varje 122,6 år för att gå rätt.

Själva korrektorn som matar fram månfasen ”pelikanen” är utformad som att den tunna delen får stöd från den pelikanformade armen på nervägen då den matar fram hjulet men på tillbakavägen fjädrar förbi kugghjulet.

E181EC08-6FCA-4061-BA59-A88335C05E70.jpeg

(Gamla Lange 1 moon phase med annat grundverk)

Denna pelikan lösning överfördes även till den nya men via en hävarm för att få exakt rätt moment och känsla vid korrektur tryckningarna.
9BC27179-4DF3-4D15-A49C-30EF6BF1F1F5.jpeg

(Mitt alster 😎)

Själva månfas skivan var kvar underst men den utformades som ett normal timhjul som stack upp genom själva dag/natt skivan. Istället för timvisare tillverkades en special visare är två högglanspolerade guldskivor lasersvetsades fast. Dessa kalla vi för ”Mondbrillen” typ mån glasögon.
Här gjordes en hel del slagprov som simulerar fall mot golvet m.m. Jag var då involverad i deras testlaboratiorium där prototyperna testades hårt och efter resultat kunde jag optimera designen av komponenterna så att de blev så robusta som möjligt och att skivorna inte lossna.

Själva dag natt skivan är på ett sätt enkel men på ett annat sätt komplicerad. Den snurrar 1 varv på 24h vilket är enkelt men kraftöverföringen från visarna skall dras där det sitter andra viktiga komponenter i vägen. Det blev därför omdesign på en rad delar från grundverket och en liten brygga som låg nedfälld i main plate med en fastpressad stål driv som låg i ingrepp och rotera skivan. Vill minnas att av 438 delar så var 68 nya eller totalt omgjorda.

Jag fick sedan själv montera ihop dessa i ”Atelier” studion där prototyper och extrema komplikationer byggdes (t.ex. Grand complications) detta för att få en urmakares perspektiv på hur väl klockan lät sig monteras och vid senare fall servas. Det krävdes med andra ord några uppdateringar och vändor innan allt var grönmarkerat på ritningarna.
Så efter så många, många, många ändringar fram och tillbaka har jag ritningarna etsade på minnet så skulle kunna dra borr koordinaterna på 1000-dels millimetern för stenhålen ur minnet 7 år senare 😂

Utmaning 2 stjärnhimlen på skivan.

På dagen klarblå himmel på natten mörkblå. Detta gjordes i en speciell process där man besköt skivorna med plasma och fick en typ av beläggning som reflektera olika våglängder. Detta styrdes via parametrar så vi fick en gradvis övergång. Sedan brändes beläggningen bort och stjärnhimlen framträdde på den mörka delen.

Verket klart men tjockleken? Jo de va faktiskt några 10-delar av en millimeter tjockare då några komponenter stack ut över verket. Men detta löste jag genom att fräsa fickor på baksidan urtavlan som gav den åtråvärda platsen. Sedan var det ändringar av gravyr och lite annat små fix.
Just denna kombinerade månfas/dag/natt ville de att vi skulle ta patent på något som hade varit extremt häftigt tyckte jag så började tillsammans med deras jurister titta på möjligheten. Dock hade en annan tillverkare ett patent från 2007 dock endast giltigt i Schweiz med en snarlik idé dock aldrig realiserad. Så beslutet blev att strunta i patent.

Klockan presenterades på SIHH 2017 mässan vilken numera går under namnet ”Watches and wonders” den togs emot väl och jag var naturligtvis superstolt!
182A8FDF-5C65-4601-83E4-4CD0D8F15319.jpeg


Finns som tur är en hel del andra historier så får se vad det blir nästa gång…
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Hur är kulturen mellan branschfolk i Glashutte? Tar man en bira och en bratwurst med motsvarande funktion från Glashütte Original, Tutima eller Nomos?

Respekterar man varandra eller ser man ner på de inte lika prestigefulla tillverkarna? Byter man jobb mellan firmorna där alla i slutändan har siktet inställt på Lange? Hur ser du själv på de andra tillverkarna och deras prestationer?

Blev massa frågor nu men jag blev så nyfiken.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hur är kulturen mellan branschfolk i Glashutte? Tar man en bira och en bratwurst med motsvarande funktion från Glashütte Original, Tutima eller Nomos?

Respekterar man varandra eller ser man ner på de inte lika prestigefulla tillverkarna? Byter man jobb mellan firmorna där alla i slutändan har siktet inställt på Lange? Hur ser du själv på de andra tillverkarna och deras prestationer?

Blev massa frågor nu men jag blev så nyfiken.
Kulturen var rätt bra mellan branschfolket generellt, man hejade glatt på andra när man luncha på de lokala ”Döner” stället. Efter kl 18.00 var Glashütte i princip helt dött. Så öl fick bli i Dresden med omnejd.

Respekten mellan märkena var också ömsesidig alla gjorde ju extremt bra ifrån sig utifrån hur man profilerade sig i olika prisklasser. Dock var kanske Glashütte Orginal och Moritz Grossmann de svarta fåren sett ur mitt perspektiv. Glashütte som del av Swatch Group (inkl. Union Glashütte) och Moritz som en uppstickande copy cat mot Lange. De hade tagit mycket personal från Lange vid starten så det pratades lite illa om dem på kontoret ibland.

Gällande jobbyte så försvann de någon från Lange ibland men de tendera att komma tillbaka efter några månader då gräset nog inte va grönare på andra sidan.

Men i de fall man satt och drack öl så prata man generellt och undanhöll detaljer. Även jag prata inte om utvecklingsarbete även om urmakare och personal på andra avdelningar inom Lange va nyfikna såklart.

Min egen bild av de andra märkena är framförallt en beundran mot Nomos, där jag varit påväg att skaffa en själv. Sedan stor respekt för både Tutima, Wempe, Mühle.

Glashütte Orginal är lite mer ”meh!” och jag dela nog bilden av Moritz som en Lange ”copy cat”

Sedan även om det tekniskt sett är Dresden så har jag ett gott öga till Lang & Heyne. Känner chefsurmakaren där och vi bruka köra AW ibland. De är lokaliserad i en stor villa och deras tillverkning är fantastiskt häftig i den lilla skalan de kör! Väldigt traditionellt urmakeri 😃
0906467A-7DE7-44A7-ABE3-5CEFB295D744.png
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Du som är branschexperten ibland oss, vad har du själv där hemma i klocklådan? Man blir ju nyfiken :)
Jämfört med förväntningarna antar jag nog att det är lite av ett antiklimax… 😅

Till vardags brukar det oftast bli någon enklare Seiko.
7F01B2BB-A564-4A46-B0E4-76FE1CCD8563.jpeg


I bankfacket finns lite blandat vintage från olika tillverkare Seiko, Omega, IWC, Tissot m.m. Då det varit i princip omöjligt att få fack i Stockholm så befinner det sig på annan ort rätt långt bort så det besöks och växlas väldigt sällan mellan klockorna.

Har haft några moderna modeller från t.ex. Breitling men har successivt avyttrat dessa då jag är mer för vintage och enklare diskreta ur.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kan bara instämma och säga vilken fantastiskt grym tråd!

Kan förstå om det efter ett tag blev som att gå till vilket 9-5 ingenjörsjobb som helst, men för oss alla klockintresserade är det ju jäkligt coolt!
 

jla

Omega
Vilken resa! Är det bara jag som är så pass osvensk att jag vill fråga vad ett bolag av den kalibern i Tyskland betalar i lön och förmåner?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Vilken resa! Är det bara jag som är så pass osvensk att jag vill fråga vad ett bolag av den kalibern i Tyskland betalar i lön och förmåner?
Haha nä att fråga är inte förbjudet 😅

Förmåner att få hantera helt galna grejor varje dag och veta saker flera år innan alla andra är nog priceless.

Att som tjänsteman på min position få låna en rätt häftig klocka var också trevligt. Sen att få tillgång till VIP event och träffa ytterst intressanta personligheter i branschen och kundkretsen som annars är otillgängligt är också rätt priceless. Fördelen med att kunna flytande både engelska/tyska gjorde att man fick resa lite också som representant vid några tillfällen.

Men grundlönen var absolut inget som stack ut snarare rätt dålig beroende på vad man har för referenser. Dock hade jag ett bra bonussystem så att jag kunde kvittera ut en fin bonus 2 ggr om året om de personliga målen var uppnådda.
Men att köpa en egen Lange klocka för lönen var med andra ord aldrig aktuellt…
 

Jglgbg

Cartier
Bästa tråden jag läst, otroligt fascinerande! Blir samtidigt deprimerad över mitt eget pappersvändarjobb..😂
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Haha nä att fråga är inte förbjudet 😅

Förmåner att få hantera helt galna grejor varje dag och veta saker flera år innan alla andra är nog priceless.

Att som tjänsteman på min position få låna en rätt häftig klocka var också trevligt. Sen att få tillgång till VIP event och träffa ytterst intressanta personligheter i branschen och kundkretsen som annars är otillgängligt är också rätt priceless. Fördelen med att kunna flytande både engelska/tyska gjorde att man fick resa lite också som representant vid några tillfällen.

Men grundlönen var absolut inget som stack ut snarare rätt dålig beroende på vad man har för referenser. Dock hade jag ett bra bonussystem så att jag kunde kvittera ut en fin bonus 2 ggr om året om de personliga målen var uppnådda.
Men att köpa en egen Lange klocka för lönen var med andra ord aldrig aktuellt…
Du borde byggt ihop en av restdelar :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Haha nä att fråga är inte förbjudet 😅

Förmåner att få hantera helt galna grejor varje dag och veta saker flera år innan alla andra är nog priceless.

Att som tjänsteman på min position få låna en rätt häftig klocka var också trevligt. Sen att få tillgång till VIP event och träffa ytterst intressanta personligheter i branschen och kundkretsen som annars är otillgängligt är också rätt priceless. Fördelen med att kunna flytande både engelska/tyska gjorde att man fick resa lite också som representant vid några tillfällen.

Men grundlönen var absolut inget som stack ut snarare rätt dålig beroende på vad man har för referenser. Dock hade jag ett bra bonussystem så att jag kunde kvittera ut en fin bonus 2 ggr om året om de personliga målen var uppnådda.
Men att köpa en egen Lange klocka för lönen var med andra ord aldrig aktuellt…

Ok, så rabatt på Lange klocka som anställd kommer inte på tal. :)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ok, så rabatt på Lange klocka som anställd kommer inte på tal. :)
Det fanns rabatt exakt hur mycket är jag osäker på då det aldrig var aktuellt. Däremot var det sedan ett gediget pappersjobb med tyska Skatteverket för deklarationen av förmånen som arbetsgivarrabatten medförde. Vi snackar åka fysiskt till skattekontoret och stämpla papper i omgångar… Byråkratin är ingen lek i Tyskland 😅
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Fortsättning…

Ingång i modeller och marknadsföring.

Under 2015 skulle ytterligare en Hantwerkskunst presenteras till 200 års jubileum sedan Ferdinand Adolf Langes födelse 1815.

Modellen 1815 tourbillon valdes att göras till en Hantwerkskunst med traditionellt urmakeri som grund. Finish på verk är frostade bryggor och all gravyr är gjord för hand.
6AE51D2E-5290-44A1-A26F-41AD5DA4AFFC.jpeg

7AF73EF9-6583-4252-80C3-7AD34C9F2AF1.jpeg


Tavlan har en finish som heter ”Tremblage” som betyder att man för hand knackar små punkter tätt tätt ihop för att uppnå denna finish.
A9945CC8-971C-4E5B-8CDD-91AE37FAF4FF.jpeg




Det finns också 2 stycken patent på tourbillonen som är mycket intressanta. Dels hacking mekanismen som stannar klockan när man drar ut kronan och dels zero-reset som ställer sekundvisaren på 0 likt en kronograf.
972BF1BF-9097-4E3B-B1A1-EBAF1CDD06CA.jpeg


Båda dessa mekanismer är konstruerade av en riktig legend. Han jobbade i Glashütte inom industrin i över 50 år innan han vid 79-års ålder gick i pension. Han är utan tvekan en av de mest fascinerande kollegor jag haft.

Mitt uppdrag inför denna release var mer mot marknadsföring och man ville ha en hängande modell skala 15:1 för att visa tourbillon buren som sprängskiss .
4750DC1C-1B31-4DF4-B960-CA1764F4AAA1.jpeg


Just modeller på detta sätt är gammal tradition då denna modell står i fabrikens egna museum och är gjord av en verktygsbyggare som Lange samarbetar nära med.
AAAAE687-19AD-4BB2-8BB8-16848810B42F.jpeg


Det är ganska enkelt att i CAD bara skala upp allt 15 ggr men för att dessa sen ska hänga rakt i nylonlinorna och inte bli som ett trassel likt fisketurerna som grabb så krävdes det beräkning av tyngdpunkt av varje del samt noga uträknade fästpunkter för linorna. Vissa delar fick borras ut för att bli lättare och i vissa delar är magneter infällda så att de automatiskt riktar sig när de ”svävar” i luften.

D529B17C-BD76-4810-8855-1A4D38811392.jpeg


Resultat blev otroligt effektfullt och denna modell har efter mässan flyttats runt mellan olika flagship stores.
BF0BBA74-E6F8-4F59-99E6-2BDCD6238B35.jpeg

I fabrikens stora showroom hänger en ännu större sådan model som verkligen fångar uppmärksamheten för de kunder och journalister m.fl. som får möjligheten att besöka fabriken på detta sätt.
64CE33DD-93B3-4F6C-838A-AF513764AB15.jpeg

Tyvärr lite dåligt ljus på bilden när jag fingrar på skruven men det ger perspektiv på storleken.
 
Ok, så rabatt på Lange klocka som anställd kommer inte på tal. :)
Det fanns rabatt exakt hur mycket är jag osäker på då det aldrig var aktuellt. Däremot var det sedan ett gediget pappersjobb med tyska Skatteverket för deklarationen av förmånen som arbetsgivarrabatten medförde. Vi snackar åka fysiskt till skattekontoret och stämpla papper i omgångar… Byråkratin är ingen lek i Tyskland 😅

Inom Richemont så är det 40% på list är standard för personalköp, men med en hel del andra saker som måste hållas i åtanke.
Köpte en del på min tid med IWC i München, och skatten man åker på är fan inte skoj.
Det fanns även vissa modeller som inte går att köpa, t ex. modeller med extremt hög efterfrågan. Jag la in en förfrågan på en Vacheron Overseas 4500V med blå tavla. List var drygt 200' då, så 120' och sen skatt. Skatten är 40% av beloppet av förmånen du får genom att kunna köpa förmånligt. Dvs 40% av de rabatterade 80', så då hade jag fått ge 120+32 för den, och vänta x antal år. Blev inte särskilt aktuellt för just den.

Det intressanta var dock ca. en gång er år när de hade Staff Sale och man kunde köpa till avsevärt större rabatt än 40%. På dessa fanns dock inte alla märken och bara vissa modeller, ofta från föregående året och bara ett visst antal. Såg aldrig någon Lange, Vacheron eller RD på dessa. Däremot gott om JLC, IWC, Panerai, Cartier mm.

Sedan är det rätt rejäl spärr på att sälja dessa klockor när man fortfarande är anställd.
Men till topic, sjukt intressant läsning, alltid kul att se någon annan som jobbat på insidan. Har besökt Glashütte två gånger, en med urmakarskolan och andra som anställd, blev lika imponerad varje gång!
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Inom Richemont så är det 40% på list är standard för personalköp, men med en hel del andra saker som måste hållas i åtanke.
Köpte en del på min tid med IWC i München, och skatten man åker på är fan inte skoj.
Det fanns även vissa modeller som inte går att köpa, t ex. modeller med extremt hög efterfrågan. Jag la in en förfrågan på en Vacheron Overseas 4500V med blå tavla. List var drygt 200' då, så 120' och sen skatt. Skatten är 40% av beloppet av förmånen du får genom att kunna köpa förmånligt. Dvs 40% av de rabatterade 80', så då hade jag fått ge 120+32 för den, och vänta x antal år. Blev inte särskilt aktuellt för just den.

Det intressanta var dock ca. en gång er år när de hade Staff Sale och man kunde köpa till avsevärt större rabatt än 40%. På dessa fanns dock inte alla märken och bara vissa modeller, ofta från föregående året och bara ett visst antal. Såg aldrig någon Lange, Vacheron eller RD på dessa. Däremot gott om JLC, IWC, Panerai, Cartier mm.

Sedan är det rätt rejäl spärr på att sälja dessa klockor när man fortfarande är anställd.
Men till topic, sjukt intressant läsning, alltid kul att se någon annan som jobbat på insidan. Har besökt Glashütte två gånger, en med urmakarskolan och andra som anställd, blev lika imponerad varje gång!
Har luktar det intressant trådstart av samma karaktär 🙂
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Fortsättning…

Ingång i modeller och marknadsföring.

Under 2015 skulle ytterligare en Hantwerkskunst presenteras till 200 års jubileum sedan Ferdinand Adolf Langes födelse 1815.

Modellen 1815 tourbillon valdes att göras till en Hantwerkskunst med traditionellt urmakeri som grund. Finish på verk är frostade bryggor och all gravyr är gjord för hand.
6AE51D2E-5290-44A1-A26F-41AD5DA4AFFC.jpeg

7AF73EF9-6583-4252-80C3-7AD34C9F2AF1.jpeg


Tavlan har en finish som heter ”Tremblage” som betyder att man för hand knackar små punkter tätt tätt ihop för att uppnå denna finish.
A9945CC8-971C-4E5B-8CDD-91AE37FAF4FF.jpeg




Det finns också 2 stycken patent på tourbillonen som är mycket intressanta. Dels hacking mekanismen som stannar klockan när man drar ut kronan och dels zero-reset som ställer sekundvisaren på 0 likt en kronograf.
972BF1BF-9097-4E3B-B1A1-EBAF1CDD06CA.jpeg


Båda dessa mekanismer är konstruerade av en riktig legend. Han jobbade i Glashütte inom industrin i över 50 år innan han vid 79-års ålder gick i pension. Han är utan tvekan en av de mest fascinerande kollegor jag haft.

Mitt uppdrag inför denna release var mer mot marknadsföring och man ville ha en hängande modell skala 15:1 för att visa tourbillon buren som sprängskiss .
4750DC1C-1B31-4DF4-B960-CA1764F4AAA1.jpeg


Just modeller på detta sätt är gammal tradition då denna modell står i fabrikens egna museum och är gjord av en verktygsbyggare som Lange samarbetar nära med.
AAAAE687-19AD-4BB2-8BB8-16848810B42F.jpeg


Det är ganska enkelt att i CAD bara skala upp allt 15 ggr men för att dessa sen ska hänga rakt i nylonlinorna och inte bli som ett trassel likt fisketurerna som grabb så krävdes det beräkning av tyngdpunkt av varje del samt noga uträknade fästpunkter för linorna. Vissa delar fick borras ut för att bli lättare och i vissa delar är magneter infällda så att de automatiskt riktar sig när de ”svävar” i luften.

D529B17C-BD76-4810-8855-1A4D38811392.jpeg


Resultat blev otroligt effektfullt och denna modell har efter mässan flyttats runt mellan olika flagship stores.
BF0BBA74-E6F8-4F59-99E6-2BDCD6238B35.jpeg

I fabrikens stora showroom hänger en ännu större sådan model som verkligen fångar uppmärksamheten för de kunder och journalister m.fl. som får möjligheten att besöka fabriken på detta sätt.
64CE33DD-93B3-4F6C-838A-AF513764AB15.jpeg

Tyvärr lite dåligt ljus på bilden när jag fingrar på skruven men det ger perspektiv på storleken.
Lätt en av topp-5 vackraste tavlorna på den där 1815 - även om jag inte är mycket för synlig
tourbillon.
Fortsatt intressant läsning. Tack så mycket.
 
Topp