Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kulturen var rätt bra mellan branschfolket generellt, man hejade glatt på andra när man luncha på de lokala ”Döner” stället. Efter kl 18.00 var Glashütte i princip helt dött. Så öl fick bli i Dresden med omnejd.Hur är kulturen mellan branschfolk i Glashutte? Tar man en bira och en bratwurst med motsvarande funktion från Glashütte Original, Tutima eller Nomos?
Respekterar man varandra eller ser man ner på de inte lika prestigefulla tillverkarna? Byter man jobb mellan firmorna där alla i slutändan har siktet inställt på Lange? Hur ser du själv på de andra tillverkarna och deras prestationer?
Blev massa frågor nu men jag blev så nyfiken.
Jämfört med förväntningarna antar jag nog att det är lite av ett antiklimax…Du som är branschexperten ibland oss, vad har du själv där hemma i klocklådan? Man blir ju nyfiken
Haha nä att fråga är inte förbjudetVilken resa! Är det bara jag som är så pass osvensk att jag vill fråga vad ett bolag av den kalibern i Tyskland betalar i lön och förmåner?
Du borde byggt ihop en av restdelarHaha nä att fråga är inte förbjudet
Förmåner att få hantera helt galna grejor varje dag och veta saker flera år innan alla andra är nog priceless.
Att som tjänsteman på min position få låna en rätt häftig klocka var också trevligt. Sen att få tillgång till VIP event och träffa ytterst intressanta personligheter i branschen och kundkretsen som annars är otillgängligt är också rätt priceless. Fördelen med att kunna flytande både engelska/tyska gjorde att man fick resa lite också som representant vid några tillfällen.
Men grundlönen var absolut inget som stack ut snarare rätt dålig beroende på vad man har för referenser. Dock hade jag ett bra bonussystem så att jag kunde kvittera ut en fin bonus 2 ggr om året om de personliga målen var uppnådda.
Men att köpa en egen Lange klocka för lönen var med andra ord aldrig aktuellt…
Haha nä att fråga är inte förbjudet
Förmåner att få hantera helt galna grejor varje dag och veta saker flera år innan alla andra är nog priceless.
Att som tjänsteman på min position få låna en rätt häftig klocka var också trevligt. Sen att få tillgång till VIP event och träffa ytterst intressanta personligheter i branschen och kundkretsen som annars är otillgängligt är också rätt priceless. Fördelen med att kunna flytande både engelska/tyska gjorde att man fick resa lite också som representant vid några tillfällen.
Men grundlönen var absolut inget som stack ut snarare rätt dålig beroende på vad man har för referenser. Dock hade jag ett bra bonussystem så att jag kunde kvittera ut en fin bonus 2 ggr om året om de personliga målen var uppnådda.
Men att köpa en egen Lange klocka för lönen var med andra ord aldrig aktuellt…
Haha, får nog säga att jag helst besparar Lange från kreationen av ett Frankensteins monsterDu borde byggt ihop en av restdelar
Det fanns rabatt exakt hur mycket är jag osäker på då det aldrig var aktuellt. Däremot var det sedan ett gediget pappersjobb med tyska Skatteverket för deklarationen av förmånen som arbetsgivarrabatten medförde. Vi snackar åka fysiskt till skattekontoret och stämpla papper i omgångar… Byråkratin är ingen lek i TysklandOk, så rabatt på Lange klocka som anställd kommer inte på tal.
Ok, så rabatt på Lange klocka som anställd kommer inte på tal.
Det fanns rabatt exakt hur mycket är jag osäker på då det aldrig var aktuellt. Däremot var det sedan ett gediget pappersjobb med tyska Skatteverket för deklarationen av förmånen som arbetsgivarrabatten medförde. Vi snackar åka fysiskt till skattekontoret och stämpla papper i omgångar… Byråkratin är ingen lek i Tyskland
Har luktar det intressant trådstart av samma karaktärInom Richemont så är det 40% på list är standard för personalköp, men med en hel del andra saker som måste hållas i åtanke.
Köpte en del på min tid med IWC i München, och skatten man åker på är fan inte skoj.
Det fanns även vissa modeller som inte går att köpa, t ex. modeller med extremt hög efterfrågan. Jag la in en förfrågan på en Vacheron Overseas 4500V med blå tavla. List var drygt 200' då, så 120' och sen skatt. Skatten är 40% av beloppet av förmånen du får genom att kunna köpa förmånligt. Dvs 40% av de rabatterade 80', så då hade jag fått ge 120+32 för den, och vänta x antal år. Blev inte särskilt aktuellt för just den.
Det intressanta var dock ca. en gång er år när de hade Staff Sale och man kunde köpa till avsevärt större rabatt än 40%. På dessa fanns dock inte alla märken och bara vissa modeller, ofta från föregående året och bara ett visst antal. Såg aldrig någon Lange, Vacheron eller RD på dessa. Däremot gott om JLC, IWC, Panerai, Cartier mm.
Sedan är det rätt rejäl spärr på att sälja dessa klockor när man fortfarande är anställd.
Men till topic, sjukt intressant läsning, alltid kul att se någon annan som jobbat på insidan. Har besökt Glashütte två gånger, en med urmakarskolan och andra som anställd, blev lika imponerad varje gång!
Lätt en av topp-5 vackraste tavlorna på den där 1815 - även om jag inte är mycket för synligFortsättning…
Ingång i modeller och marknadsföring.
Under 2015 skulle ytterligare en Hantwerkskunst presenteras till 200 års jubileum sedan Ferdinand Adolf Langes födelse 1815.
Modellen 1815 tourbillon valdes att göras till en Hantwerkskunst med traditionellt urmakeri som grund. Finish på verk är frostade bryggor och all gravyr är gjord för hand.
Tavlan har en finish som heter ”Tremblage” som betyder att man för hand knackar små punkter tätt tätt ihop för att uppnå denna finish.
Det finns också 2 stycken patent på tourbillonen som är mycket intressanta. Dels hacking mekanismen som stannar klockan när man drar ut kronan och dels zero-reset som ställer sekundvisaren på 0 likt en kronograf.
Båda dessa mekanismer är konstruerade av en riktig legend. Han jobbade i Glashütte inom industrin i över 50 år innan han vid 79-års ålder gick i pension. Han är utan tvekan en av de mest fascinerande kollegor jag haft.
Mitt uppdrag inför denna release var mer mot marknadsföring och man ville ha en hängande modell skala 15:1 för att visa tourbillon buren som sprängskiss .
Just modeller på detta sätt är gammal tradition då denna modell står i fabrikens egna museum och är gjord av en verktygsbyggare som Lange samarbetar nära med.
Det är ganska enkelt att i CAD bara skala upp allt 15 ggr men för att dessa sen ska hänga rakt i nylonlinorna och inte bli som ett trassel likt fisketurerna som grabb så krävdes det beräkning av tyngdpunkt av varje del samt noga uträknade fästpunkter för linorna. Vissa delar fick borras ut för att bli lättare och i vissa delar är magneter infällda så att de automatiskt riktar sig när de ”svävar” i luften.
Resultat blev otroligt effektfullt och denna modell har efter mässan flyttats runt mellan olika flagship stores.
I fabrikens stora showroom hänger en ännu större sådan model som verkligen fångar uppmärksamheten för de kunder och journalister m.fl. som får möjligheten att besöka fabriken på detta sätt.
Tyvärr lite dåligt ljus på bilden när jag fingrar på skruven men det ger perspektiv på storleken.