• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakaringenjörens tid på exklusiva Lange & Söhne

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Extremt hedersamt att få en så fin egen titel!
Tackar och bockar! 😊

Men vi får väl gå vidare, första kompletta klockan under min signatur…

Hade nu blivit lite varm i kläderna så fick ett större projekt att ta tag i tidigt 2015. Att utveckla en ny Lange 1 Moon Phase med integrerad day/night.

Detta är även min grail watch. Ref. 192.025 i platina längst till höger.
D62A76B3-5782-4760-8742-5CD7EBE8F984.jpeg

2015 hade ett nytt basverk för Lange 1 introducerats under namnet cal 121.1 detta skulle nu förses med den något speciella månfasen som ännu inte fanns.
0ACE7C18-91FF-413D-A4FD-6069C87A5E93.jpeg


Mitt uppdrag bygg in funktionen men behåll samma tjocklek på klockan.

Main plate fick göras om radikalt för att ge plats åt själva månfasen. Själva utväxlingen var den samma som i övriga Lange klockor där månfasen behöver korrigeras 1 dag varje 122,6 år för att gå rätt.

Själva korrektorn som matar fram månfasen ”pelikanen” är utformad som att den tunna delen får stöd från den pelikanformade armen på nervägen då den matar fram hjulet men på tillbakavägen fjädrar förbi kugghjulet.

E181EC08-6FCA-4061-BA59-A88335C05E70.jpeg

(Gamla Lange 1 moon phase med annat grundverk)

Denna pelikan lösning överfördes även till den nya men via en hävarm för att få exakt rätt moment och känsla vid korrektur tryckningarna.
9BC27179-4DF3-4D15-A49C-30EF6BF1F1F5.jpeg

(Mitt alster 😎)

Själva månfas skivan var kvar underst men den utformades som ett normal timhjul som stack upp genom själva dag/natt skivan. Istället för timvisare tillverkades en special visare är två högglanspolerade guldskivor lasersvetsades fast. Dessa kalla vi för ”Mondbrillen” typ mån glasögon.
Här gjordes en hel del slagprov som simulerar fall mot golvet m.m. Jag var då involverad i deras testlaboratiorium där prototyperna testades hårt och efter resultat kunde jag optimera designen av komponenterna så att de blev så robusta som möjligt och att skivorna inte lossna.

Själva dag natt skivan är på ett sätt enkel men på ett annat sätt komplicerad. Den snurrar 1 varv på 24h vilket är enkelt men kraftöverföringen från visarna skall dras där det sitter andra viktiga komponenter i vägen. Det blev därför omdesign på en rad delar från grundverket och en liten brygga som låg nedfälld i main plate med en fastpressad stål driv som låg i ingrepp och rotera skivan. Vill minnas att av 438 delar så var 68 nya eller totalt omgjorda.

Jag fick sedan själv montera ihop dessa i ”Atelier” studion där prototyper och extrema komplikationer byggdes (t.ex. Grand complications) detta för att få en urmakares perspektiv på hur väl klockan lät sig monteras och vid senare fall servas. Det krävdes med andra ord några uppdateringar och vändor innan allt var grönmarkerat på ritningarna.
Så efter så många, många, många ändringar fram och tillbaka har jag ritningarna etsade på minnet så skulle kunna dra borr koordinaterna på 1000-dels millimetern för stenhålen ur minnet 7 år senare 😂

Utmaning 2 stjärnhimlen på skivan.

På dagen klarblå himmel på natten mörkblå. Detta gjordes i en speciell process där man besköt skivorna med plasma och fick en typ av beläggning som reflektera olika våglängder. Detta styrdes via parametrar så vi fick en gradvis övergång. Sedan brändes beläggningen bort och stjärnhimlen framträdde på den mörka delen.

Verket klart men tjockleken? Jo de va faktiskt några 10-delar av en millimeter tjockare då några komponenter stack ut över verket. Men detta löste jag genom att fräsa fickor på baksidan urtavlan som gav den åtråvärda platsen. Sedan var det ändringar av gravyr och lite annat små fix.
Just denna kombinerade månfas/dag/natt ville de att vi skulle ta patent på något som hade varit extremt häftigt tyckte jag så började tillsammans med deras jurister titta på möjligheten. Dock hade en annan tillverkare ett patent från 2007 dock endast giltigt i Schweiz med en snarlik idé dock aldrig realiserad. Så beslutet blev att strunta i patent.

Klockan presenterades på SIHH 2017 mässan vilken numera går under namnet ”Watches and wonders” den togs emot väl och jag var naturligtvis superstolt!
182A8FDF-5C65-4601-83E4-4CD0D8F15319.jpeg


Finns som tur är en hel del andra historier så får se vad det blir nästa gång…
Underbar läsning!!! Lange 1 MP är en helt magisk klocka.

Denna tråd har snart fler sidor än Langetråden som vart med i många år :)
 
Fantastiskt kul att höra och få se!

Som maskiningenjör(inte klockor, bilar) själv så är det extra intressant att se hur brutalt olika en ingenjörskarriär kan se ut. Att få sådana projekt inom bara några år från examen är rätt häftigt! Rätt man på rätt plats och väl förtjänt. :)
 

Suktinis

KS Explorers Club
Min egen bild av de andra märkena är framförallt en beundran mot Nomos, där jag varit påväg att skaffa en själv. Sedan stor respekt för både Tutima, Wempe, Mühle.
Eftersom jag själv gått och blivit sugen på en Nomos kan jag inte låta bli att ställa frågan vad som lett till din beundran av dem?

Jag anar att du har lite mer tekniska synpunkter också?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Eftersom jag själv gått och blivit sugen på en Nomos kan jag inte låta bli att ställa frågan vad som lett till din beundran av dem?

Jag anar att du har lite mer tekniska synpunkter också?
Dels för att Nomos som varumärke har en väldigt sund syn på kvalitet kontra pris, de träffar verkligen en ”sweet spot”.

Har varit på öppet hus i fabriken och känner några som jobbar där, väldigt trevlig atmosfär i fabriken precis intill tågstationen i Glashütte.

De arbetar i princip efter samma arbetsflöde som Lange fast inte lika extremt när det gäller hand finishering och komplicerade delar/konstruktioner.

Att få en klocka som är helt producerad i Glashütte och omsorgsfullt monterad av duktiga urmakare för ca. 30k SEK är i mina ögon fantastiskt.

Min favorit är Ahoi
28DF54DD-5BA2-4931-9B47-F504DBC76999.jpeg

8659EF53-1DBD-4483-A954-F6F4417AD073.jpeg
 
Senast ändrad:

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Fortsättning, the power of restoration:

Från sin plats på museum i Dresden
Lange ref. 42500 det mest komplicerade fickuret Lange någonsin tillverkat.
E4EC4695-8A1C-4DFA-942D-5BB4E8990300.jpeg


Historia:
1902 tillverkade Lange sitt då mest komplicerade fickur ref. 42500 till en österrikisk affärsman. Priset på uret 5.600 Mark motsvarande priset av en större villa eller 7 årslöner för en industriarbetare. Vid tidpunkten var uret med marginal det dyraste ur en privatperson ej tillhörande kungahus eller liknande någonsin köpt. Åtminstone vad man känner till.
Uret befann sig i köparens ägo tills första världskriget bröt ut och ägorna behövde överges. Sägnen säger att det då inte fanns pengar att betala tjänstefolket och att fickuret då gavs som betalning till någon.
Var uret sen tog vägen är det ingen som vet förrän 2001 när det upptäcktes igen och skickades till Lange. Uret var då i extremt dåligt skick mycket av delarna i stål var totalt sönder rostade.

Först gjordes noggranna dokumentationer inklusive röntgen av verket och all tillgänglig fakta från arkiven grävdes fram för att kunna utföra en fullständig restaurering på bästa sätt. För denna restaurering var chefen för historiska ur ansvarig och den gjordes i Ateljén där även prototyper görs.

Då jag som utvecklare och konstruktör hade nära samarbete med prototyp urmakarna så fick jag därigenom mycket information och denna historia intresserade mig väldigt mycket.
Senare när de kom att göra sin Grand Complications som armbandsur i 6 exemplar fick jag i perioder mycket inblick i arbetet.


Men åter till fickuret som går under referens 42500 när de kom in.
DFE386F8-827D-4290-9307-3DD76260A636.jpeg

När det kom in var verket rostigt och inkomplett och en 5000 timmars renovering drog igång.
Vissa delar var helt upplösta av rost och behövde nytillverkas. Helt för hand på gamla maskiner för att bevara det traditionella urmakeriet. Det som är häftigt är att jag i min egna privata verkstad har i princip samma maskinpark som användes under hela denna restaurering så ni kan ju gissa vad drömmen är när man får 5000 timmar fritid över… 😅

T.ex. tillverkning av en skruv.
EDB7F37A-7D66-467E-AE1F-7D45C93D240A.jpeg


Lite före och efter bilder.
71965DD3-EEA3-4BE4-AC12-4811E842264D.jpeg

68082AF1-1766-47B0-A499-97000D2F327B.jpeg
C7E972AF-A0E4-48C0-830B-69B69D06F781.jpeg

964C6513-9231-433D-ACE3-85B070118262.jpeg

84D5E800-0299-4F9C-834A-6E92465B0E83.jpeg


När alla delar var färdiga krävdes en gedigen montering och anpassning för att få allt att fungera vilket i princip innebär otaliga monteringar och demonteringar för att fila bort en hundradel här och där och spänna div. Fjädrar och andra mekanismer.
Så stor del som möjligt av de ursprungliga delarna som gick att räddas användes.
57559203-F151-4A34-BDC9-B6F6804EF8C5.jpeg

499698EC-FB19-46A8-AD36-557297C2A21E.jpeg

Framsidan under tavlan och under kalender modulen där den mycket komplicerade minutrepeterar och grand chime mekanismen sitter.

Några delar att hålla koll på.
95901C99-3903-4952-B236-08B7D651B195.jpeg


Parallellt gjordes även en full restaurering av boetten som handgraverades med fina detaljer.

321E72D6-D4EE-4C39-AC9E-66CF23686E39.jpeg

Sidan på boetten
2ADAD573-B043-4A61-A627-C9CF3886FBA1.jpeg

Fågel motiv på locket


Detta arbete lade som sagt grunden till deras armbandsur Grand Complication.
D104AEE2-2703-41D8-AE4E-A1E9A1BFD041.jpeg


Som de presenterade på SIHH 2013 och som de då gjort en stor modell av från golv till tak i montern. På baksidan var en stor skärm som visade urverket på ett interaktivt sätt.
0C74F604-F0C1-4CB1-862F-71741AF0C07C.jpeg

C3B96879-E1F8-41F0-AE86-7A3A4DCBB5E6.jpeg


Baksidan av prototypen av armbandsuret Grand Complication.
D71408D0-816D-4BF9-B804-82D26C87D5C1.jpeg


Kan säga att det var helt surrealistiskt att få hålla i detta objekt och aktivera dess funktioner som minutrepeterare och dubbelkronograf med flyback m.m.
Prislappen 2013 låg på 2 miljoner Euro men i själva verket gick den inte att köpa utan erbjöds endast till speciella klienter.


Några andra ”fun facts”:

Ett fullt set med visare tog ca 80 timmar att handtillverka med en beräknad prislapp på ca. 6000 euro.

Boxen klockan levererades i till kunderna tillverkades i Italien av finaste ädelträ och kläddes invändigt med skinn. Storleksmässigt kan jag nämna att de levererades i en ännu större trälåda styckvis! på EUR pall…

Ca. 7000 timmar utveckling innan första prototypen var klar. En helt otrolig process egentligen.

Tack för all fantastisk feedback och uppskattning hittills i denna tråd! 🤩
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ja, så hiiimla trevligt att läsa. Det är lite som när man hittat en ny favorit tvserie. Vill inte att det ska ta slut! 😊 Finns det några episoder kvar på klippbordet tro? 🙏
 

raketa

Omega
Vilken härlig läsning, väckte en gammal lust att lära mig urmakeri igen. Min farfar var urmakare och som liten fick jag ofta se hur han arbetade med diverse olika ur, det var oerhört fascinerande och roligt att se på. Jag drömmer ibland om att hoppa av läkaryrket till förmån för att följa min farfars fotspår, men jag antar att gräset är grönare på andra sidan oavsett vad man gör, som du själv la märke till efter ett tag. Tack för du delar med dig, ser fram emot mer!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Vilken härlig läsning, väckte en gammal lust att lära mig urmakeri igen. Min farfar var urmakare och som liten fick jag ofta se hur han arbetade med diverse olika ur, det var oerhört fascinerande och roligt att se på. Jag drömmer ibland om att hoppa av läkaryrket till förmån för att följa min farfars fotspår, men jag antar att gräset är grönare på andra sidan oavsett vad man gör, som du själv la märke till efter ett tag. Tack för du delar med dig, ser fram emot mer!
Ja den uppfattning jag fått är att det riskerar bli ganska repetitativa arbetsuppgifter om man arbetar på en serviceverkstad eller liknande. Det är inte så många som lyckas hitta en så spännande bana som @R-Svarvofix . Det sagt så vet jag att intresset på urmakarskolan i Motala inte varit så stort på väldigt länge som nu samt att alla går ut och hittar jobb efter studierna.
Jag tog upp urmakeri som hobby på seriös nivå för drygt ett år sedan och det fungerar väldigt bra som hobby faktiskt. Det finns också distanskurser att gå om man verkligen vill lära sig yrket by the book. Massor av youtube material och många duktiga profiler på KS som inte är snåla med att dela med sig av sin kunskap. Sån härlig gemenskap och prestigelöshet! I hemslöjd mod o fix delen av forumet finns mycket redan skrivet hur man kommer igång och annars är det bara att fråga om man undrar något 😊.
 

raketa

Omega
Ja den uppfattning jag fått är att det riskerar bli ganska repetitativa arbetsuppgifter om man arbetar på en serviceverkstad eller liknande. Det är inte så många som lyckas hitta en så spännande bana som @R-Svarvofix . Det sagt så vet jag att intresset på urmakarskolan i Motala inte varit så stort på väldigt länge som nu samt att alla går ut och hittar jobb efter studierna.
Jag tog upp urmakeri som hobby på seriös nivå för drygt ett år sedan och det fungerar väldigt bra som hobby faktiskt. Det finns också distanskurser att gå om man verkligen vill lära sig yrket by the book. Massor av youtube material och många duktiga profiler på KS som inte är snåla med att dela med sig av sin kunskap. Sån härlig gemenskap och prestigelöshet! I hemslöjd mod o fix delen av forumet finns mycket redan skrivet hur man kommer igång och annars är det bara att fråga om man undrar något 😊.
Spännande! Har funderat på att komma igång med det som hobby faktiskt, men det som står i vägen är väl att det känns som att man behöver otroligt mycket stora och dyra specialverktyg utöver standardredskap som mejslar, pincetter, oljor och ultraljudsrengörare. Så verkar det i alla fall vara när jag tittar på YouTube videos där de reparerar verk, då är det i och för sig ofta väldigt gamla, trasiga urverk med mer omfattande slitage och skador. Ska man bara serva/olja ett fungerande verk i ganska bra skick är det kanske inte lika illa, så jag antar att allt är relativt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Spännande! Har funderat på att komma igång med det som hobby faktiskt, men det som står i vägen är väl att det känns som att man behöver otroligt mycket stora och dyra specialverktyg utöver standardredskap som mejslar, pincetter, oljor och ultraljudsrengörare. Så verkar det i alla fall vara när jag tittar på YouTube videos där de reparerar verk, då är det i och för sig ofta väldigt gamla, trasiga urverk med mer omfattande slitage och skador. Ska man bara serva/olja ett fungerande verk i ganska bra skick är det kanske inte lika illa, så jag antar att allt är relativt.
Jo med precis, vi försvinner off topic lite här så kanske kan fortsätta på annat håll om du vill bolla mer. Läs igenom denna så kan du alltid återkomma där om du funderar på något. Man får köpa på sig över tid och efter behov. Verktygssamlandet blir halva grejen till slut 😄
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Spännande! Har funderat på att komma igång med det som hobby faktiskt, men det som står i vägen är väl att det känns som att man behöver otroligt mycket stora och dyra specialverktyg utöver standardredskap som mejslar, pincetter, oljor och ultraljudsrengörare. Så verkar det i alla fall vara när jag tittar på YouTube videos där de reparerar verk, då är det i och för sig ofta väldigt gamla, trasiga urverk med mer omfattande slitage och skador. Ska man bara serva/olja ett fungerande verk i ganska bra skick är det kanske inte lika illa, så jag antar att allt är relativt.
För mig personligen har det landat i att jag trivs bäst att ha det som en hobby när lusten faller på. Som arbete att försörja sig på är det inget att satsa på. Som urmakare är det tyvärr extremt dåligt betalt, man tjänar bättre i kassan på mataffären här i Sverige…

Men det är som du säger beroende på vilken nivå man vill ha på sin hobby så drar det snabbt iväg pengar på verktyg då små specialverktyg lätt kan kosta några 1000-lappar här och där. Pratar man större maskiner från schweiziska tillverkare då är det 10 eller 100-tals tusenlappar. Så vill inte tänka på vad man plöjt ner i detta intresse under åren…

Men för att börja utforska området finns det flera trevliga trådar i forumet som @JoakimS tipsa om tidigare i tråden. Där kan man till att börja med komma undan med en ganska sparsam budget. 😊
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Fortsättning…

Ingång i modeller och marknadsföring.

Under 2015 skulle ytterligare en Hantwerkskunst presenteras till 200 års jubileum sedan Ferdinand Adolf Langes födelse 1815.

Modellen 1815 tourbillon valdes att göras till en Hantwerkskunst med traditionellt urmakeri som grund. Finish på verk är frostade bryggor och all gravyr är gjord för hand.
6AE51D2E-5290-44A1-A26F-41AD5DA4AFFC.jpeg

7AF73EF9-6583-4252-80C3-7AD34C9F2AF1.jpeg


Tavlan har en finish som heter ”Tremblage” som betyder att man för hand knackar små punkter tätt tätt ihop för att uppnå denna finish.
A9945CC8-971C-4E5B-8CDD-91AE37FAF4FF.jpeg




Det finns också 2 stycken patent på tourbillonen som är mycket intressanta. Dels hacking mekanismen som stannar klockan när man drar ut kronan och dels zero-reset som ställer sekundvisaren på 0 likt en kronograf.
972BF1BF-9097-4E3B-B1A1-EBAF1CDD06CA.jpeg


Båda dessa mekanismer är konstruerade av en riktig legend. Han jobbade i Glashütte inom industrin i över 50 år innan han vid 79-års ålder gick i pension. Han är utan tvekan en av de mest fascinerande kollegor jag haft.

Mitt uppdrag inför denna release var mer mot marknadsföring och man ville ha en hängande modell skala 15:1 för att visa tourbillon buren som sprängskiss .
4750DC1C-1B31-4DF4-B960-CA1764F4AAA1.jpeg


Just modeller på detta sätt är gammal tradition då denna modell står i fabrikens egna museum och är gjord av en verktygsbyggare som Lange samarbetar nära med.
AAAAE687-19AD-4BB2-8BB8-16848810B42F.jpeg


Det är ganska enkelt att i CAD bara skala upp allt 15 ggr men för att dessa sen ska hänga rakt i nylonlinorna och inte bli som ett trassel likt fisketurerna som grabb så krävdes det beräkning av tyngdpunkt av varje del samt noga uträknade fästpunkter för linorna. Vissa delar fick borras ut för att bli lättare och i vissa delar är magneter infällda så att de automatiskt riktar sig när de ”svävar” i luften.

D529B17C-BD76-4810-8855-1A4D38811392.jpeg


Resultat blev otroligt effektfullt och denna modell har efter mässan flyttats runt mellan olika flagship stores.
BF0BBA74-E6F8-4F59-99E6-2BDCD6238B35.jpeg

I fabrikens stora showroom hänger en ännu större sådan model som verkligen fångar uppmärksamheten för de kunder och journalister m.fl. som får möjligheten att besöka fabriken på detta sätt.
64CE33DD-93B3-4F6C-838A-AF513764AB15.jpeg

Tyvärr lite dåligt ljus på bilden när jag fingrar på skruven men det ger perspektiv på storleken.
Nästa vecka har vi möjlighet att köpa klockan.. Lite spretigt estimat på hela 128 till 321 kilo-Euro.

 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
När man minst anar det händer det något nytt kul! 😃

Jag blev precis kontaktad av Lange & Söhne.
Anledningen är att mitt projektarbete, som till stor del gjorde att jag landa jobbet där, har stått utställt i deras fabriks museum sedan 2012 men nu skulle det ändras om där. Så ledningen hade beslutat att återbörda projektarbetet till mig om jag önska få tillbaka det.

Det betyder att någon gång efter sommaren kommer jag få tillbaka denna pjäs som per definition är min allra första egentillverkade klocka. Även om boetten är köpt så är det mesta av innehållet gjort under 3 stressiga månader på urmakarskolan i Borensberg.
Det projektet i sig är värt ett eget inlägg någon gång.
80E012F8-01F9-497A-BB3F-B6FFFFB2FC80.jpeg

79ACE6BF-BE4A-4781-9B7B-494A6038A9A1.jpeg


Funderar på att hedra den här klockan med en V2 såhär drygt 10 år senare när erfarenheten och förutsättningarna är mycket bättre. Den första är och kommer alltid vara en ”Museum piece”

Men det lär bli tillfälle att återkomma angående det. 😊
 
Senast ändrad:

technobuddha

Breitling
När man minst anar det händer det något nytt kul! 😃

Jag blev precis kontaktad av Lange & Söhne.
Anledningen är att mitt projektarbete, som till stor del gjorde att jag landa jobbet där, har stått utställt i deras fabriks museum sedan 2012 men nu skulle det ändras om där. Så ledningen hade beslutat att återbörda projektarbetet till mig om jag önska få tillbaka det.

Det betyder att någon gång efter sommaren kommer jag få tillbaka denna pjäs som per definition är min allra första egentillverkade klocka. Även om boetten är köpt så är det mesta av innehållet gjort under 3 stressiga månader på urmakarskolan i Borensberg.
Det projektet i sig är värt ett eget inlägg någon gång.
80E012F8-01F9-497A-BB3F-B6FFFFB2FC80.jpeg

79ACE6BF-BE4A-4781-9B7B-494A6038A9A1.jpeg


Funderar på att hedra den här klockan med en V2 såhär drygt 10 år senare när erfarenheten och förutsättningarna är mycket bättre. Den första är och kommer alltid vara en ”Museum piece”

Men det lär bli tillfälle att återkomma angående det. 😊
Är jag den första som säger att kejsaren är utan kläder? Banna mig i så fall.

Låt mig bara säga att jag ärligt uppskattat tråden och allt OP bidragit med. Men R-Svarvofix - ärligt talat finishingen är sådär va?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är jag den första som säger att kejsaren är utan kläder? Banna mig i så fall.

Låt mig bara säga att jag ärligt uppskattat tråden och allt OP bidragit med. Men R-Svarvofix - ärligt talat finishingen är sådär va?
Tänk efter och inse förutsättningarna.. Jag skulle aldrig förvänta mig Philippe Dufour-kvalitet av ett student-projekt som tog 3 månader från start till finish (pun intended..)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Är jag den första som säger att kejsaren är utan kläder? Banna mig i så fall.

Låt mig bara säga att jag ärligt uppskattat tråden och allt OP bidragit med. Men R-Svarvofix - ärligt talat finishingen är sådär va?
Ingen fara alls 😄 Jag håller helt med att finishen är långt ifrån vad jag önskat. Men ändå mycket nöjd att som 2:a års student, designa en kreativ datum komplikation på ett ETA 6498 och sen färdigställa allt på 3 månader till en fungerande klocka. Med andra ord så fick funktion gå före finish.

Övriga bidrag från 2012 som också varit utställda nere i Glashütte.
C764C90C-3589-4727-AAB3-3C9840EB90CF.jpeg


Min idé som var lite annorlunda var ”tärningen” som flippar 10-talen var tionde dag vilket tar en del plats på höjden både upp och ned. Därför kronan är åt vänster för det fick inte plats där. Allt styrt via programmeringsstift på den yttre datum ringen.
C66CA662-5054-4389-9A7F-F715AC435A82.jpeg

288AB788-7773-478D-BD80-BC91B0C76C82.jpeg

Själva datum ringen var väldigt tidskrävande att tillverka och krävde några försök innan allt var synkat.

81292534-5B39-4C55-83BF-90100F4FE3D9.jpeg

Fick åtminstone in lite finish på delarna som tillverkades. Friktion var ett stort problem eftersom det var förhållandevis tungt för klockan att dra runt komplikationen vid växlingen av datum. Därför fälldes rubiner in som ringen gled mot. Samt att växlingen tog ca 6 timmar för att få utväxling och kraft att genomföra växlingen.

78BDF4D5-DD6B-4B79-81D8-65761CD2D565.jpeg

Modulen som kombinerades med 6498 verket där även grundverket fått nya bryggor mm.
 

technobuddha

Breitling
Så coolt med datumväxlingen! Förstod ingenting igår, mest för att jag är korkad, men lite för att jag hade druckit ett några öl med en vän. Ursäkta igen Svarvofix (och ni andra), dina bidrag med unika berättelser inifrån Lange är riktigt intressanta och spännande att läsa!

Hur känns det att klockan kommer tillbaka? Tänker mig att det både blir ett kärt återseende samtidigt som det har varit roligt när den uppvisats i ett museum.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
För mig personligen har det landat i att jag trivs bäst att ha det som en hobby när lusten faller på. Som arbete att försörja sig på är det inget att satsa på. Som urmakare är det tyvärr extremt dåligt betalt, man tjänar bättre i kassan på mataffären här i Sverige…
Nåja, riktigt så illa är det faktiskt inte längre, det har hänt väldigt mycket bara senaste åren vad gäller urmakarlöner, åtminstone hos de större arbetsgivarna. Snart jämförbart med exempelvis en högskoleingenjör.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Nåja, riktigt så illa är det faktiskt inte längre, det har hänt väldigt mycket bara senaste åren vad gäller urmakarlöner, åtminstone hos de större arbetsgivarna. Snart jämförbart med exempelvis en högskoleingenjör.
Där ser man, positivt isåfall då det är en special kompetens som varit lågt värderad alldeles för länge här i Sverige.

Min erfarenhet är åtminstone att det varit ett intervall på ca. 25-30k medan att man som ingenjör lätt dubblar det.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Där ser man, positivt isåfall då det är en special kompetens som varit lågt värderad alldeles för länge här i Sverige.

Min erfarenhet är åtminstone att det varit ett intervall på ca. 25-30k medan att man som ingenjör lätt dubblar det.
I mindre orter eller på mindre verkstäder ligger det nog däromkring fortfarande, men du får lägga till åtminstone 10-15k på den summan hos större verkstäderna i Stockholm, så det går åt rätt håll.
 
Topp