Underbar läsning!!! Lange 1 MP är en helt magisk klocka.Extremt hedersamt att få en så fin egen titel!
Tackar och bockar!
Men vi får väl gå vidare, första kompletta klockan under min signatur…
Hade nu blivit lite varm i kläderna så fick ett större projekt att ta tag i tidigt 2015. Att utveckla en ny Lange 1 Moon Phase med integrerad day/night.
Detta är även min grail watch. Ref. 192.025 i platina längst till höger.
2015 hade ett nytt basverk för Lange 1 introducerats under namnet cal 121.1 detta skulle nu förses med den något speciella månfasen som ännu inte fanns.
Mitt uppdrag bygg in funktionen men behåll samma tjocklek på klockan.
Main plate fick göras om radikalt för att ge plats åt själva månfasen. Själva utväxlingen var den samma som i övriga Lange klockor där månfasen behöver korrigeras 1 dag varje 122,6 år för att gå rätt.
Själva korrektorn som matar fram månfasen ”pelikanen” är utformad som att den tunna delen får stöd från den pelikanformade armen på nervägen då den matar fram hjulet men på tillbakavägen fjädrar förbi kugghjulet.
(Gamla Lange 1 moon phase med annat grundverk)
Denna pelikan lösning överfördes även till den nya men via en hävarm för att få exakt rätt moment och känsla vid korrektur tryckningarna.
(Mitt alster )
Själva månfas skivan var kvar underst men den utformades som ett normal timhjul som stack upp genom själva dag/natt skivan. Istället för timvisare tillverkades en special visare är två högglanspolerade guldskivor lasersvetsades fast. Dessa kalla vi för ”Mondbrillen” typ mån glasögon.
Här gjordes en hel del slagprov som simulerar fall mot golvet m.m. Jag var då involverad i deras testlaboratiorium där prototyperna testades hårt och efter resultat kunde jag optimera designen av komponenterna så att de blev så robusta som möjligt och att skivorna inte lossna.
Själva dag natt skivan är på ett sätt enkel men på ett annat sätt komplicerad. Den snurrar 1 varv på 24h vilket är enkelt men kraftöverföringen från visarna skall dras där det sitter andra viktiga komponenter i vägen. Det blev därför omdesign på en rad delar från grundverket och en liten brygga som låg nedfälld i main plate med en fastpressad stål driv som låg i ingrepp och rotera skivan. Vill minnas att av 438 delar så var 68 nya eller totalt omgjorda.
Jag fick sedan själv montera ihop dessa i ”Atelier” studion där prototyper och extrema komplikationer byggdes (t.ex. Grand complications) detta för att få en urmakares perspektiv på hur väl klockan lät sig monteras och vid senare fall servas. Det krävdes med andra ord några uppdateringar och vändor innan allt var grönmarkerat på ritningarna.
Så efter så många, många, många ändringar fram och tillbaka har jag ritningarna etsade på minnet så skulle kunna dra borr koordinaterna på 1000-dels millimetern för stenhålen ur minnet 7 år senare
Utmaning 2 stjärnhimlen på skivan.
På dagen klarblå himmel på natten mörkblå. Detta gjordes i en speciell process där man besköt skivorna med plasma och fick en typ av beläggning som reflektera olika våglängder. Detta styrdes via parametrar så vi fick en gradvis övergång. Sedan brändes beläggningen bort och stjärnhimlen framträdde på den mörka delen.
Verket klart men tjockleken? Jo de va faktiskt några 10-delar av en millimeter tjockare då några komponenter stack ut över verket. Men detta löste jag genom att fräsa fickor på baksidan urtavlan som gav den åtråvärda platsen. Sedan var det ändringar av gravyr och lite annat små fix.
Just denna kombinerade månfas/dag/natt ville de att vi skulle ta patent på något som hade varit extremt häftigt tyckte jag så började tillsammans med deras jurister titta på möjligheten. Dock hade en annan tillverkare ett patent från 2007 dock endast giltigt i Schweiz med en snarlik idé dock aldrig realiserad. Så beslutet blev att strunta i patent.
Klockan presenterades på SIHH 2017 mässan vilken numera går under namnet ”Watches and wonders” den togs emot väl och jag var naturligtvis superstolt!
Finns som tur är en hel del andra historier så får se vad det blir nästa gång…
Denna tråd har snart fler sidor än Langetråden som vart med i många år