• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Stort tack för att du lär oss och tack för att du gillar podden - verkar finnas en hel värld att upptäcka här 😅 Ska gräva lite i EDC och återkomma! Bara en liten detalj: knivlagen - hur löser man det när man knallar runt med knivar hela dagarna? 😃
EDC världen är gigantisk och det går lätt att lägga många tusenlappar på knivar och andra EDC grejer!

Nu var mitt inlägg så klart ironiskt även fast jag i princip alltid har någon mindre kniv på mig på jobbet (jag får säkert 10 paket om dagen att öppna). F1 kniven är min skogskniv så där är det lugnt och på jobbet brukar jag oftast bara ha en liten fickkniv med ett blad på 2-3cm och då är det lugnt för farbror blå. Sedan beror det självklart på vart du är och vad du gör med den. Jag bär alltid kniv i tjänsten (jag är på en hel del byggen fast civilt klädd) samt i skogen och jag har aldrig haft några incidenter med polisen. Har du en liten fickkniv på dig och polisen stoppar dig så kommer de hantera det olika jämfört med om du har en Rambokniv på dig. Självklart spelar situationen stor roll. Enligt lag 1988:254 så kan man bli dömd för att bära en skruvmejsel beroende på uppsåt och i vilken situationen det är. Så använd huvudet så löser sig det mesta;)

Ha d gött!

EDC världen är gigantisk och det går lätt att lägga många tusenlappar på knivar och andra EDC grejer!

Nu var mitt inlägg så klart ironiskt även fast jag i princip alltid har någon mindre kniv på mig på jobbet (jag får säkert 10 paket om dagen att öppna). F1 kniven är min skogskniv så där är det lugnt och på jobbet brukar jag oftast bara ha en liten fickkniv med ett blad på 2-3cm och då är det lugnt för farbror blå. Sedan beror det självklart på vart du är och vad du gör med den. Jag bär alltid kniv i tjänsten (jag är på en hel del byggen fast civilt klädd) samt i skogen och jag har aldrig haft några incidenter med polisen. Har du en liten fickkniv på dig och polisen stoppar dig så kommer de hantera det olika jämfört med om du har en Rambokniv på dig. Självklart spelar situationen stor roll. Enligt lag 1988:254 så kan man bli dömd för att bära en skruvmejsel beroende på uppsåt och i vilken situationen det är. Så använd huvudet så löser sig det mesta;)

Ha d gött!
Coolt och tack för info, var helt med på ironin, men frågan var ändå allvarligt menad. Intressant att veta hur det funkar, då det som du beskriver verkar vara lite upp till polisen vad som är rimligt, med vilket uppsåt osv. Något vi tar med oss när vi börjar glänta på dörren till EDC-världen ;-)

Då var det efterlängtade avsnittet om en av klockvärldens verkliga giganter ute. In och lyssna! :)

Då var det efterlängtade avsnittet om en av klockvärldens verkliga giganter ute. In och lyssna! :)

Trevligt avsnitt, bra jobbat!

Trevligt avsnitt.
Har personligen lite svårt för JLC. Ogillar generellt varumärken som har både "högt och lågt" i prisklass. Vattnar ur varumärket. Hade mycket hellre sett JLC göra en Rolex & Tudor där man säljer sina billigare klockor under ett annat varumärke. JLC i all ära men får en helt annan känsla av exempelvis Vacheron eller Lange som ligger någorlunda likt i prisklass som JLC's finare klockor, men utan att erbjuda 'sämre klockor'. Genom att erbjuda typ Polaris-linjen lägger man ju sig på nivå med Omega, men samtidigt ska man erbjuda klockor i nivå med Lange.

Vad är ens en Polaris? Wannabe dykarklocka med 100m vattenresistens. Maskinfinish och urvattnad serie med 18 olika färger och varianter. Det mest imponerande med Polaris-serien är väl hur rekordmycket den tappar på andrahandsmarknaden. Självklart är det en duglig klocka för 45-55k hos gråis / beggad, men JLC's varumärke känns ungefär lika hett som Bill Cosbys.

JLC's storhetstid är över och ska nog kräva en riktigt stor förändring för att de ska vända sin långt pågående nedåtgående kurva.

Sen kan man ju gilla dem ändå såklart.

Senast ändrad:
Gällande olika 'holding companies' och deras varumärken så ger den här en ganska bra överblick. Inte säker på om den är 100% 'up to date' men någorlunda iaf:
1635762017755.png

Gällande olika 'holding companies' och deras varumärken så ger den här en ganska bra överblick. Inte säker på om den är 100% 'up to date' men någorlunda iaf:
1635762017755.png
Sjukt bra ju, stort tack för den - sparas till framtida avsnitt och vi inser att det finns några märken till att snacka om... :)

Trevligt avsnitt.
Har personligen lite svårt för JLC. Ogillar generellt varumärken som har både "högt och lågt" i prisklass. Vattnar ur varumärket. Hade mycket hellre sett JLC göra en Rolex & Tudor där man säljer sina billigare klockor under ett annat varumärke. JLC i all ära men får en helt annan känsla av exempelvis Vacheron eller Lange som ligger någorlunda likt i prisklass som JLC's finare klockor, men utan att erbjuda 'sämre klockor'. Genom att erbjuda typ Polaris-linjen lägger man ju sig på nivå med Omega, men samtidigt ska man erbjuda klockor i nivå med Lange.

Vad är ens en Polaris? Wannabe dykarklocka med 100m vattenresistens. Maskinfinish och urvattnad serie med 18 olika färger och varianter. Det mest imponerande med Polaris-serien är väl hur rekordmycket den tappar på andrahandsmarknaden. Självklart är det en duglig klocka för 45-55k hos gråis / beggad, men JLC's varumärke känns ungefär lika hett som Bill Cosbys.

JLC's storhetstid är över och ska nog kräva en riktigt stor förändring för att de ska vända sin långt pågående nedåtgående kurva.

Sen kan man ju gilla dem ändå såklart.
Jaha, men hur känner du EGENTLIGEN? 😅 Det var intressanta synpunkter, kul att du ser helt andra saker än vad vi gjorde denna gång. Det får mig att ta en funderare till - har jag övervärderat dem? Återkommer i frågan! Och Bill Cosby - där vill man ju inte vara tänker jag? :)

Jaha, men hur känner du EGENTLIGEN? 😅 Det var intressanta synpunkter, kul att du ser helt andra saker än vad vi gjorde denna gång. Det får mig att ta en funderare till - har jag övervärderat dem? Återkommer i frågan! Och Bill Cosby - där vill man ju inte vara tänker jag? :)
Haha ja med det sagt blir väl nästa inköp en JLC. Brukar bli så.
Och nä skulle inte säga att ni övervärderat dem. Deras historia och påverkan på klockindustrin är ju minst sagt imponerande. Dock känns de olikt många andra stora klockvarumärken påväg nedåt i varumärkesigenkänning, prestige och försäljning.

Egentligen det enda jag stör mig på är att man ska vara 'watchmakers watchmaker' men samtidigt kränga på 'the average joe' billigare sportklockor som inte lever upp till standarden som varumärket är välkända för.

Genom att erbjuda typ Polaris-linjen lägger man ju sig på nivå med Omega, men samtidigt ska man erbjuda klockor i nivå med Lange.
Kan förstå tankegången, men jag ser det mer som ett resultat av ökad konkurrens, inte minst indirekt från smart watch industrin. Upplever att det finns andra märken som gjort långt mycket värre saker. Sedan vill jag se mer åt vad de gjort med Revers och Master linjen. Är själv grymt sugen på en Master Control Date. Sedan instämmer jag med Polaris. Knappast my cup of tea heller men kan utan problem se någon tysk mellanchef på Siemens tycka att den är "super". ;)
Vem vet eller så kanske det bara är en "svacka" med hänsyn till dagens trender? Det som säljer är ju långt från vad som uppskattas av klockentusiaster.

Är själv grymt sugen på en Master Control Date.
Ja den är schysst. Går ju att få till rätt bra pris begagnad. Lite för stor för mig personligen, speciellt nu när jag vant mig vid 36mm :p Verkar gå för typ 45-50 här på forumet. Lite svårsåld dock, men du brukar ju gilla att behålla klockorna längre som jag förstått det :)

Vem vet eller så kanske det bara är en "svacka" med hänsyn till dagens trender? Det som säljer är ju långt från vad som uppskattas av klockentusiaster.
Ja att varumärken kan återhämta sig har vi ju senast sett med Breitling som efter ägarbyte har blivit bättre. Min invändning är väl den att varumärken som säljer både dyrt och "billigt" får det svårt. Tycker vi ser det med typ Girard Perregaux och Tag Heuer. Sälja tourbillon och kvartsare för 10k på samma gång, lätt att man inte tilltalar någon i slutändan.

Egentligen det enda jag stör mig på är att man ska vara 'watchmakers watchmaker' men samtidigt kränga på 'the average joe' billigare sportklockor som inte lever upp till standarden som varumärket är välkända för.
Köper det resonemanget helt.
Tycker vi ser det med typ Girard Perregaux och Tag Heuer.
Japp, tänkte på just Tag. Upplever att de totalt kört märket i botten. Det brukade ju vara ett närmast ikoniskt märke. Men när paniken spred sig vid första smart watch lanseringen så brakade det helt åt h-e. Men de lever ju helt klart på renommé och bland de stora massorna vet jag inte hur mkt de möjligtvis tappat.

men du brukar ju gilla att behålla klockorna längre som jag förstått det
Jajamensan så är det. Skulle vara skoj att orka köra på som en del andra på forumet och testa massor. :cool:

Kan förstå tankegången, men jag ser det mer som ett resultat av ökad konkurrens, inte minst indirekt från smart watch industrin. Upplever att det finns andra märken som gjort långt mycket värre saker. Sedan vill jag se mer åt vad de gjort med Revers och Master linjen. Är själv grymt sugen på en Master Control Date. Sedan instämmer jag med Polaris. Knappast my cup of tea heller men kan utan problem se någon tysk mellanchef på Siemens tycka att den är "super". ;)

Hahaha, inte varje dag att man delar smak med tyska mellanchefer på Siemens, har alltid känt mig mer som en Miele-kille, men vad fasen :) Hade gladeligen knatat runt med en Polaris Memovox, men det är klart - i slutändan är det väl en reverso man vill ha - precis som de flesta andra. Ska bli kul att se om man landar en sådan någon gång.

Haha ja med det sagt blir väl nästa inköp en JLC. Brukar bli så.
Och nä skulle inte säga att ni övervärderat dem. Deras historia och påverkan på klockindustrin är ju minst sagt imponerande. Dock känns de olikt många andra stora klockvarumärken påväg nedåt i varumärkesigenkänning, prestige och försäljning.

Jag köper vad du säger att de är "all over the place" vad gäller prissegment men har de någonsin haft en hög varumärkesigenkänning? Det är ju inte så att gemen man, som inte är klockintresserad, har koll på JLC och har väl aldrig haft det. Jag tror att det är lite, de som vet, de vet.

Hahaha, inte varje dag att man delar smak med tyska mellanchefer på Siemens, har alltid känt mig mer som en Miele-kille, men vad fasen :) Hade gladeligen knatat runt med en Polaris Memovox,
Mellanchef på Miele kan nog också fungera. ;)
Även om BB58 OG/Blå är dressdykare så får jag samma känsla som när jag ser Polaris som med BB48 silver/guld att det kommer från den där tool watch känslan och kommer för långt från ursprunget med klockan. Om JLC vill göra en sportstål som attraherar en bredare publik känns ju ngt mer neutralt liknande Omega AT som ett mer spännande val (imo). :oldman:

Jag köper vad du säger att de är "all over the place" vad gäller prissegment men har de någonsin haft en hög varumärkesigenkänning? Det är ju inte så att gemen man, som inte är klockintresserad, har koll på JLC och har väl aldrig haft det. Jag tror att det är lite, de som vet, de vet.
Nja inte i nivå med 'mainstream'-varumärken såsom Rolex, Omega och Cartier såklart. Men har sett siffror på att de åtminstone varit på topp 10 listan av klockvarumärken när det kommer till omsättning. De säljer ändå väldigt många klockor för att vara i prissegmentet de är i. Tror runt 80k per år. Men har även sett att de börjat tappa placeringar på de där listorna. Är väl framförallt att i en värld där klockintresset växer, klockbranschen frodas och förutsättningarna för att växa finns; hänger inte riktigt JLC med. Känns som de är jämnstora med vad de var för 5 år sedan medan andra varumärken växt i takt med klockintressets tillväxt.

Intressant avsnitt om JLC.
Skulle helt klart kunna tänka mig en Reverso Classic Duetto.
Gillar skarpt att man kan alternera mellan två olika tavlor och diggar 241 funktioner både vad gäller afterwork och prylar.

Har jag förstått det hela rätt att BB58an hänger löst ? Älskar att det här intresset kan gå från en keeper och gravyr till försäljning 😄 Det ger dynamik och det gör dig bara mänsklig @Knutte75
Brukar man fundera på en flipp så brukar det bli så till slut.
Åtminstone från egen erfarenhet :)

Kom ihåg bara att du skriver i säljannonsen att klockan har levt och varit med om livsfarliga bakåtvolter och att du ej har haft den som någon safequeen ;)

Senast ändrad:
Har alltid haft för mig att Atmos dras upp av förändringar i lufttrycket och inte temperaturskillnader (Atmos!!!). Oftast har man ju samma temperatur inne. men jag kan ha fel.

D4829E74-9858-4F6B-8D86-41DBFCB2AB99.jpeg
Det där var en pärla! :) Tryck är inblandat, men mer i form av resultatet av just temperaturförändringen. Från JLCs hemsida:
Within a sealed capsule, a mixture of gases expand and contract with each temperature change. Thus, the mechanism winds naturally, without any human intervention.

Intressant avsnitt om JLC.
Skulle helt klart kunna tänka mig en Reverso Classic Duetto.
Gillar skarpt att man kan alternera mellan två olika tavlor och diggar 241 funktioner både vad gäller afterwork och prylar.

Har jag förstått det hela rätt att BB58an hänger löst ? Älskar att det här intresset kan gå från en keeper och gravyr till försäljning 😄 Det ger dynamik och det gör dig bara mänsklig @Knutte75
Brukar man fundera på en flipp så brukar det bli så till slut.
Åtminstone från egen erfarenhet :)

Kom ihåg bara att du skriver i säljannonsen att klockan har levt och varit med om livsfarliga bakåtvolter och att du ej har haft den som någon safequeen ;)
Haha, du är rolig du! Jag ska allt bre på rejält OM det blir försäljning... :cool: Nu köpte jag ju precis nedanstående, så nu har jag bäddat ner Villhöverdraken för ett tag - säkert flera veckor eller så...
Hammy Front.jpg
Hammy back.jpg

Det där var en pärla! :) Tryck är inblandat, men mer i form av resultatet av just temperaturförändringen. Från JLCs hemsida:
Within a sealed capsule, a mixture of gases expand and contract with each temperature change. Thus, the mechanism winds naturally, without any human intervention.
Läste det också.
Har fru och två döttrar så jag är van att ha fel…… nästan jämt.

@Olpes - såg att din Bratte ligger ute. Måste säga att jag är lite besviken över att du inte frågade mig först?! ;) Lycka till med säljet i vilket fall 👍

Tillbaka
Topp