• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Har precis lyssnat på sista Ursnyggt avsnittet för i år. Funkar utmärkt till vinterpromenixen. Passar på att tacka direkt för en bra underhållning 2021 :)
Det har varit en skön variation med intervjuer, märkesavsnitt samt annat smått & gott. Fortfarande en prestigelös podd där det känns som högt i tak.

Vi kan vara helt överens om att smaken är som baken vad gäller vissa av årets nysläpp. OP ex tycker jag är en riktig hit med dess nya färgpalett och skulle kunna tänka mig både en i gult, grönt och rött. Sen ska vi inte glömma att den modellen fick ett nytt urverk och med 70 timmars power reserve.
Easy link var även något som tillfördes vilket är en grymt behändig funktion och ett välkommet tillskott.
Det må vara en instegsmodell men jag tycker den är en riktig homerun både i ren estetik och funktion i kombination med specifikationer.
Men det är inte första gången vi tycker olika om dessa ting och garanterat inte den sista.

Ni nämnde även Tudor Chrono och den tycker jag däremot är alldeles för stor och klumpig. Har ni testat den ?
Jag provade den i Tudor corner på Nymans Ur eventet samt i butik därefter men njäää inget för mig.
Men snygg är den.

Tissot Powermatic skulle jag kunna tänka mig att prova en vacker dag. Gillar strukturen i den tavlan.
Dock lite synd att den ej har microjustering i länken vilket är lite av ett otyg.
Men ska det vara retro så ska det väl vara på det viset.

Kul att höra om rotationen i klocklådorna och det blir intressant att fortsatt följa utvecklingen där.
Själv var jag OWG för 3 månader sen men rundar av året med antalet 5 klockor.
Tycker dock för egen del att det är svårt att kunna rotera dessa så jag funderar på att skala ner till tre eller ev två.
Men där är vi olika och lyssnade på era tankar kring antal. Kan bara tänka att det är upp till var och en att avgöra vad som känns bra i nuet.

Dom som hänger löst för mig är BB58 och Sinn 356. Tog ett slarvigt snapshot på boxen här och brukar ej bry mig om att ta snygga bilder när det finns andra som gör sådant mycket bättre.

Bild.jpeg

Ska bli spännande att se hur det ser ut i klocklådorna om ett år.
Ni som lyssnar på podden, upp med bilder på Er klockutveckling under 2021 vetja och lägg gärna in i spåkulan om vad nytt som väntas in eller bytas ut under 2022 :nailbiting:

Nu blev det en roman igen men det är så det blir när @Cosmo är i farten 🙈

Må klockorna vara med Eder alla och passar på att önska en Riktigt God Jul 🎅

Bra initiativ @Cosmo !

En ännu slarvigare bild på klocklådan från min sida.
Allt är nytt för i år förutom Bratten och Omegan.
Kvarts-GS'aren och Bratten är tänkt att lämna och göra plats för ytterligare en klocka i 36-38mm spektrumet. Black Bay 36, Aqua Terra 38 eller 5-siffrig Datejust är de jag velar mellan för stunden, men det kan komma att ändras innan det är tid att slå till. Ser fram emot att fortsätta uppleva klockor av alla prisklasser under 2022. Än brinner klockintresset!

unnamed (5).jpeg

Bra initiativ @Cosmo !

En ännu slarvigare bild på klocklådan från min sida.
Allt är nytt för i år förutom Bratten och Omegan.
Kvarts-GS'aren och Bratten är tänkt att lämna och göra plats för ytterligare en klocka i 36-38mm spektrumet. Black Bay 36, Aqua Terra 38 eller 5-siffrig Datejust är de jag velar mellan för stunden, men det kan komma att ändras innan det är tid att slå till. Ser fram emot att fortsätta uppleva klockor av alla prisklasser under 2022. Än brinner klockintresset!

unnamed (5).jpeg
Jag gillar designen på dina GS.
Finishen på dessa verkar grym.
Tänk om dom kunde börja göra bra länkar också med en vettig microjustering eller on the fly.

Jag gillar designen på dina GS.
Finishen på dessa verkar grym.
Tänk om dom kunde börja göra bra länkar också med en vettig microjustering eller on the fly.
Länken på automataren är faktiskt ett steg upp kvalitetsmässigt. Claspen är fortfarande inget att hänga i julgranen dock. Enda trösten är halvlänkar, men hade personligen flyt (igen) och behövde inte justera något alls utan satt som en smäck direkt. Håller dock med om att en total avsaknad av microjustering i claspen är lite risky. Inte lika säker på att jag får en bra fit efter julledigheten är över med allt vad det innebär :angel:

Följer @Cosmo uppmaning till att köra en summering av året.

Året inleddes med att hugga en Seamaster 2531.80.00 lagom till födelsedagen i April. Gäller att ha god marginal med inhandling av sommarklockan.

EFAAEE5B-6AC9-4F81-B262-73F3CEE5860C.jpeg

Sommaren var lugn på klockfronten men i början av September blev det en höststädning där min Certina DS och Arsenal fick vandra vidare efter att ha samlat damm under en lång tid.

B562B0AC-DE85-4C9F-95A1-D0F9F0068BF0.jpeg

Hösten fortskred med att suget efter en Tank växte i rasande fart, SolarBeat lanserades och blev försenad på obestämd tid. Tålamod är inte min starka sida så efter ca en månads väntan och påtryckningar från @Deskdiversthlm blev det istället en vanlig Tank.

8C94DB6F-E227-4924-96E3-CAF2E4B78587.jpeg

Jag rundar av året med sex klockor i lådan, en låda som behöver uppdateras då den känns väldigt ”kartongig”. Tar gärna emot tips på bra låda. (Någon mer än jag som har ris i lådan för att hålla fukten borta? Förmodligen helt onödigt, men det får mig att sova bättre om nätterna.)

5C429EEB-8EBC-4971-8688-9379743835F1.jpeg

Om vi ska blicka framåt mot 2022 och vad som kommer hända så är det väldigt dimmigt i spåkulan. En sak som är säker är att min Longines äntligen ska få sig en välbehövd service med glasbyte. På önskelistan står bland annat en Worldtimer 36 från Sjöö Sandström, en Aqualand JP-2000 för att ersätta Certinan som beater, en Moonphase 34mm från Longines Master Collection, en Reverso (men då måste Tanken bort och det vill jag inte) och slutligen ett 1171 till speedyn. Det blir nog max 2 av dessa som kommer förverkligas och mer sannolikt är nog att det kommer bli något helt annat, ska bli kul att se vart det landar.

Mest handledstid 2021 fick min BB36 och jag skulle gissa på att det även blir så 2022.

God jul och gott nytt år! Tack för en grym podd :)

Senast ändrad:
Har precis lyssnat på sista Ursnyggt avsnittet för i år. Funkar utmärkt till vinterpromenixen. Passar på att tacka direkt för en bra underhållning 2021 :)
Det har varit en skön variation med intervjuer, märkesavsnitt samt annat smått & gott. Fortfarande en prestigelös podd där det känns som högt i tak.

Vi kan vara helt överens om att smaken är som baken vad gäller vissa av årets nysläpp. OP ex tycker jag är en riktig hit med dess nya färgpalett och skulle kunna tänka mig både en i gult, grönt och rött. Sen ska vi inte glömma att den modellen fick ett nytt urverk och med 70 timmars power reserve.
Easy link var även något som tillfördes vilket är en grymt behändig funktion och ett välkommet tillskott.
Det må vara en instegsmodell men jag tycker den är en riktig homerun både i ren estetik och funktion i kombination med specifikationer.
Men det är inte första gången vi tycker olika om dessa ting och garanterat inte den sista.

Ni nämnde även Tudor Chrono och den tycker jag däremot är alldeles för stor och klumpig. Har ni testat den ?
Jag provade den i Tudor corner på Nymans Ur eventet samt i butik därefter men njäää inget för mig.
Men snygg är den.

Tissot Powermatic skulle jag kunna tänka mig att prova en vacker dag. Gillar strukturen i den tavlan.
Dock lite synd att den ej har microjustering i länken vilket är lite av ett otyg.
Men ska det vara retro så ska det väl vara på det viset.

Kul att höra om rotationen i klocklådorna och det blir intressant att fortsatt följa utvecklingen där.
Själv var jag OWG för 3 månader sen men rundar av året med antalet 5 klockor.
Tycker dock för egen del att det är svårt att kunna rotera dessa så jag funderar på att skala ner till tre eller ev två.
Men där är vi olika och lyssnade på era tankar kring antal. Kan bara tänka att det är upp till var och en att avgöra vad som känns bra i nuet.

Dom som hänger löst för mig är BB58 och Sinn 356. Tog ett slarvigt snapshot på boxen här och brukar ej bry mig om att ta snygga bilder när det finns andra som gör sådant mycket bättre.

Bild.jpeg

Ska bli spännande att se hur det ser ut i klocklådorna om ett år.
Ni som lyssnar på podden, upp med bilder på Er klockutveckling under 2021 vetja och lägg gärna in i spåkulan om vad nytt som väntas in eller bytas ut under 2022 :nailbiting:

Nu blev det en roman igen men det är så det blir när @Cosmo är i farten 🙈

Må klockorna vara med Eder alla och passar på att önska en Riktigt God Jul 🎅
356an är riktigt fin! Om inte @Knutte75 står före i kön så får du gärna höra av dig om den ska ut till försäljning 😍

Tålamod är inte min starka sida så efter ca en månads väntan och påtryckningar från @Deskdiversthlm blev det istället en vanlig Tank.
Haha! Tycker mer att det var glada hejarop :cool:

Kul Idé @Cosmo här kommer lite från mig.

För mig blev 2021 året av återköp. Året inleddes med ett återinskaffande av en BB36 den kompletterades sedan med en BB58 blå som verkligen var riktigt härlig: Båda riktigt fina klockor. Men under våren kände jag att 36:an nästan aldrig användes och att det är något med den och (kanske den svarta urtavlan) som gör att vi inte kommer överens. Men med tiden kom jag fram till att det är en Day Date eller Explorer 1 som hägrar. Den blå 58:an var helt fantastisk men upplevde efter ett tag att jag saknade lite färg. Framför allt det röda inslaget. Så båda fick gå samtidigt. I samma veva skrev jag upp mig på listan för att åter igen köpa den svarta 58:an istället.
604D51D9-F400-4714-AE97-E5058BA9C399.jpeg F5A7E468-C491-49CB-9B47-EA48EED5B618.jpeg E90FA7F6-B387-44CE-A5BE-00E64CE6524E.jpeg

Den svarta kom ngn månad senare och har nu en permanent plats i lådan. Stundtals är jag riktigt trött på den men återkommer ständigt till den igen som daglig beater här hemma. Som jag nämnde i en annan tråd så med allt distansarbete är det den klockan som burits mest under 2021. Den har för mig med sin robusta ram och vattentålighet blivit en riktig beater. Målsättningen är att slita ned den ordentligt över nästkommande år.

93090E65-E33D-4EA9-A9D2-0CDA7843D300.jpeg 8D0F9EC9-1CD8-4C4A-856B-8AA66F99CE4C.jpeg 42ECD2C2-5D99-4A6D-B2D0-D4B764F776F5.jpeg

Efter att likt @ArtVandelay fått upp ögonen för Solarbeat så väntade jag rätt länge. Var förbi Nymans och pillade lite på en Tank i väntan på Solarbeat. Men några dagar senare så droppade jag in och plockade upp kvartsen. En klocka som sedan tidiga år varit ikonisk och alltid velat ha i lådan. Dessutom fanns det ett starkt villhöver begär för en ordentlig dressare. Lustigt nog hade jag möjligheten till en Santos i OK skick samma dag (vilket också kommer införskaffas en dag). Men eyes on the price och jag hämtade upp Tanken. Något som jag inte ångrar då den varvats en del. Speciellt med tanke på att den fungerar riktigt bra med allt från kostym till jeans och t-shirt. Något som inte går att säga om många klockor. Har nu även beställt en länk till den för att kunna varva.
9A9F2610-653B-461E-8369-37D7C6A4804A.jpeg D0CC2D2C-BBF2-4628-B9CA-6D9D17B6EA9A.jpeg CD1822B7-8C1B-4981-B621-41191A27DB99.jpeg

Med min BB58 och Tank hade de helt klart kunnat fungera som en two watch collection då de kompletterar varandra perfekt.
E94A134A-FBF6-421E-A832-92C1275A6911.jpeg

Eftersom jag inte har ngn bra bild på min klocklåda just nu kompletterar jag med lite annat......
Utöver diverse blandat i samlingen (ngn Tissot, Seiko och en Gul) så de andra som används flitigt som funnits sedan tidiga år är min Speedmaster Reduced. Detta var en konfirmationspresent från '91 och kommer aldrig att säljas. Ett tag under året hade jag funderingar på att bli OWG med den. Spenderade faktiskt ca 1 1/2 med att endast bära denna. Men kom fram till att det behövs något mer tåligt och framförallt som kan klara av vatten. Under många år låg denna i en låda och samlade damm tillförmån för nedan.
52932D00-D3DC-40B8-9A63-77C370A79F3A.jpeg 4A4E514F-790D-4FC7-8160-CF7DAAB16A3D.jpeg
Den andra klockan "från förr" som även varvas är min Omega Genéve Dynamic från sextiotalet. En klocka som införskaffades på första lönen efter College. Som funnits på handleden vid alla stora tillfällen de senaste 20 åren. Klockan är magisk och alla orginaldelar finns kvar. Har varit sugen på samma modell men i annat utförande men kan ärligt säga att jag till idag inte hittat någon i samma skick.
51767A90-FBE6-441A-A5D6-95C94102CF0C.jpeg 7A9F1D00-46DC-480C-8B06-37BBD36BA366.jpeg

Har under senaste kvartalet varit lite sugen på att införskaffa lite nytt bland annat en Grand Seiko SBGM221 och är listad på en Expy 1 (Som jag gissar kommer inträffa 2025....), Men har varit återhållssam då delvis Tudor FXD hägrar och nu när den svarta '58 återfunnit sin plats i lådan så blir det en blå också.

Visst är det roligt att testa olika klockor men är inne i en period där jag bara vill köpa klockor som jag känner att jag vill ha kvar över en längre tid och eventuellt aldrig sälja. Nästa köp blir nog en Swatch Sir Blue.
God jul! 🎅

Jag rundar av året med sex klockor i lådan, en låda som behöver uppdateras då den känns väldigt ”kartongig”. Tar gärna emot tips på bra låda. (Någon mer än jag som har ris i lådan för att hålla fukten borta? Förmodligen helt onödigt, men det får mig att sova bättre om nätterna.)
Jag använder denna från wolf och är riktigt nöjd.

Tyvärr får inte alla plats så jag funderar på att byta till
eller

En annan tanke har varit att bygga en insats till garderoben. Det finns en del DIY på nätet men just nu handlar allt (ironiskt nog) om tid eller snarare brist av.

Jag använder denna från wolf och är riktigt nöjd.

Tyvärr får inte alla plats så jag funderar på att byta till
eller

En annan tanke har varit att bygga en insats till garderoben. Det finns en del DIY på nätet men just nu handlar allt (ironiskt nog) om tid eller snarare brist av.
Tack! Har kollat på en liknande i ”Racing Green” men det föll på att den hade ett uttag för att ladda smartklockor vilket inte var så snyggt, måste ha missat denna modell. Kan vara bra med en med 10 platser också för att ha något att växa i. Kanske blir en julklapp till mig själv. Vet du om dom brukar ha någon rea efter jul?

Tack! Har kollat på en liknande i ”Racing Green” men det föll på att den hade ett uttag för att ladda smartklockor vilket inte var så snyggt, måste ha missat denna modell. Kan vara bra med en med 10 platser också för att ha något att växa i. Kanske blir en julklapp till mig själv. Vet du om dom brukar ha någon rea efter jul?
De hade en precis vid black friday men inte på denna modellen tyvärr.

Jag håller tummarna och väntar till mellandagarna, hade varit surt att klicka hem en nu och hitta den på rea om några dagar.
Verkar inte bli någon mellandagsrea så jag beställde en ändå. Räknade lite på kostnaden med skatter och tull till följd av brexit och kom fram till att det blir ganska saftigt i slutändan. Det fick bli denna istället https://www.careofcarl.se/sv/artiklar/wolf-british-racing-green-8-piece-watch-box.html
Var egentligen sugen på samarbetet med Analogshift som @Deskdiversthlm länkade, men känns mer klassiskt utan loggan. Enda minus är laddningsuttaget för smartklockor på baksidan, lär inte användas flitigt. Ska levereras på måndag runt 18 så kommer en uppdatering då.

Verkar inte bli någon mellandagsrea så jag beställde en ändå. Räknade lite på kostnaden med skatter och tull till följd av brexit och kom fram till att det blir ganska saftigt i slutändan. Det fick bli denna istället https://www.careofcarl.se/sv/artiklar/wolf-british-racing-green-8-piece-watch-box.html
Var egentligen sugen på samarbetet med Analogshift som @Deskdiversthlm länkade, men känns mer klassiskt utan loggan. Enda minus är laddningsuttaget för smartklockor på baksidan, lär inte användas flitigt. Ska levereras på måndag runt 18 så kommer en uppdatering då.
Wolf skeppar från Holland sedan början av december så Brexit ska inte spela ngn roll :)
Men den gröna via c/c ser riktigt fin ut.

Tillbaka
Topp