• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Det hedrar dig! Tyvärr risk för att @Watchby10 kan!?! 😛
Nu när ni kört BB36 är steget inte långt till Explorer 😉.

Explorer och crocks är ju som lök och lax 😉
27543F8E-7D4B-466C-BF31-1405BCD2E587.jpeg

Ja den är snygg men bärs mindre än bb36 och för min del trillar den över kanten och blir något för liten på min handled …. 🤔
Ja den avsmalnande länken är ju en vattendelare, för egen del har jag svårt för kanterna på BB36:an (plus att jag aldrig fick till passformen på länken, hamnade alltid mitt emellan). Sedan tror jag att det där med att den "är för liten" är mer en vanesak. 🙂
Många som upplevt att 124270 varit för liten har ju valt 114270 istället.

You're Terriffic har en en bra jämförelse:

Ja den avsmalnande länken är ju en vattendelare, för egen del har jag svårt för kanterna på BB36:an (plus att jag aldrig fick till passformen på länken, hamnade alltid mitt emellan). Sedan tror jag att det där med att den "är för liten" är mer en vanesak. 🙂
Många som upplevt att 124270 varit för liten har ju valt 114270 istället.

You're Terriffic har en en bra jämförelse:
Det var nyttig insikt som jag inte hade, tack för inspelet 👍🏻. Hittade även en liknande jämförelse här: https://www.fratellowatches.com/sun...rer-114270-vs-new-rolex-explorer-124270/#gref
Då vet jag vilken modell jag skall prova för att se om den hamnar på rätt sida gränsen 😀

Det var nyttig insikt som jag inte hade, tack för inspelet 👍🏻. Hittade även en liknande jämförelse här: https://www.fratellowatches.com/sun...rer-114270-vs-new-rolex-explorer-124270/#gref
Då vet jag vilken modell jag skall prova för att se om den hamnar på rätt sida gränsen 😀
Har ägt båda och märkte ingen större skillnad.
Bjuder på några ludna wristshots:
114270 här
1677522060874.jpeg

124270
1677522630178.jpeg

Däremot så tycker jag att BB36 bärs något större
1677522744977.jpeg

Nuförtiden finns det som tur är även aftermarket easy link både till 114270 och BB36 som man kan komplettera med :)

114270 här
1677522060874.jpeg

124270
1677522630178.jpeg

1677522744977.jpeg

Nuförtiden finns det som tur är även aftermarket easy link både till 114270 och BB36 som man kan komplettera med :)
Jag köpte mig en easy link till min BB36, tack för tips 👍🏻. Silvertavlan är riktigt fräsch! Ja det är svårt att se skillnad på rollarna faktiskt…

114270 här
1677522060874.jpeg

124270
1677522630178.jpeg

1677522744977.jpeg

Finns ju lite småsaker som skiljer. Jag gillar tavlan på den gamla bättre men föredrar lumen på sifforna på den nya. Sedan är det ju en ganska stor skillnad på claspen.... men risken finns ju att jag nerdat ner mig totalt i olika referenser. 🤔

En "stor" skillnad för mig mellan de två är att jag upplever Explorern helt OK till kavaj medan BB'n blir för "klumpig". Sedan är ju 3-6-9 tavlan.... 😍

Finns ju lite småsaker som skiljer. Jag gillar tavlan på den gamla bättre men föredrar lumen på sifforna på den nya. Sedan är det ju en ganska stor skillnad på claspen.... men risken finns ju att jag nerdat ner mig totalt i olika referenser. 🤔

En "stor" skillnad för mig mellan de två är att jag upplever Explorern helt OK till kavaj medan BB'n blir för "klumpig". Sedan är ju 3-6-9 tavlan.... 😍
Föredrar också den gamla tavlan då den känns lite mer subtil.
Claspen är helt klart en stor skillnad både i vikt, proportioner samt funktionalitet.
Dock tycker jag det är svårt att avgöra vilken utav dom som bärs störst.
En uppdaterad BB36 med ny case, T-Fit, väck med krontuben och nytt urverk skulle bli en bra konkurrent i min lilla värld.
Även om Explorern urskiljer sig med 3-6-9 tavlan.

Föredrar också den gamla tavlan då den känns lite mer subtil.
Claspen är helt klart en stor skillnad både i vikt, proportioner samt funktionalitet.
Dock tycker jag det är svårt att avgöra vilken utav dom som bärs störst.
En uppdaterad BB36 med ny case, T-Fit, väck med krontuben och nytt urverk skulle bli en bra konkurrent i min lilla värld.
Även om Explorern urskiljer sig med 3-6-9 tavlan.
För mig är det den ultimata reseklockan. Visst är GMT komplikationer och dykfunktioner grymma. Men som diskret klocka som fungerar på både möten, middagar och strand är den fenomenal. P39 är bra men inte så bra. 😉

A702B403-F074-4E9F-BEDD-82A733F6C7F0.jpeg
Även om tidigare versioner har font storlek på tavlan och mindre krona så är den fortfarande liten och diskret.

För mig är det den ultimata reseklockan. Visst är GMT komplikationer och dykfunktioner grymma. Men som diskret klocka som fungerar på både möten, middagar och strand är den fenomenal. P39 är bra men inte så bra. 😉

Även om tidigare versioner har font storlek på tavlan och mindre krona så är den fortfarande liten och diskret.
Ja Explorern är en riktigt bra allround dinka som funkar till det mesta.
Aningen blingig dock för my taste och tänker mig att en borstad Ranger i samma storlek hade kunnat vara något.
Men det där med bling är relativt och i jämförelse med annat så är den rätt diskret.
Explorern är nära på perfektion kan jag tycka.

Ja Explorern är en riktigt bra allround dinka som funkar till det mesta.
Aningen blingig dock för my taste och tänker mig att en borstad Ranger i samma storlek hade kunnat vara något.
Men det där med bling är relativt och i jämförelse med annat så är den rätt diskret.
Explorern är nära på perfektion kan jag tycka.
Hur kändes din 114270 när det kommer till bling delen. Kan instämma med att 124270 kan glimma till lite ibland.

Upplevde den som något mer subtil och att tavlan är lite diskretare.
Det är lite mer tryck i tavlan på 124270.
Dock är det ju fortfarande 904L stål i båda och det har ju en lite annan lyster än i ex 316L.
114270
1677583677423.jpeg

124270
1677583794084.jpeg
Kan helt klart se charmen med 114270 och 14270. I lystern känns den lite mittemellan BB36 och 124270.
Sorry för allt Expy snack. 😉

Kommer inte undan suget, måste köpa en…

Tillbaka
Topp