• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Jag tycker det iof är kul när ni inte är neutrala! Det är kul att såga märken och gilla olika. Alla poddar kör ju sin grej liksom. Smaken kommer också förändras genom åren...det förstår man nog efter ett tag. :):bag:

Att prova irl är oslagbart och det kan besvara en hel del om känslan som man ej kan läsa sig till.
Fick liknande feeling när jag provade BB36 S&G hos Nymans
Kändes som en Tinderdejt, perfekt på papperet och snygg på bild men där kemin och känslorna uteblev.

Appropå Tudor:
Fick en hint från personalen som hade pratat med sin säljare hos Tudor att om vi tyckte 2022 var bra så är det ingenting mot vad 2023 släppen kommer bli.
För att citera:
It will be huge and mindblowing.
Spontant så tänkte jag då, det här kan bli dyrt 😁 💸
På tal om olika smak, när jag provade BB36 S&G så fick jag istället klart med känslor för den än vad jag fått på pappret, en lyckad tinderdejt liksom 😅

Kul med Tudor 2023, blir verkligen något att se fram emot 😁

Kul att Cartier avsnittet blev av. :)
Men likt @martaSM30 nämner så mycket trash talk. Ungefär som de tidigare avsnitten där ni totalt sågade Rolex och sedan gick och köpte varsinn. Vad sägs om lite ödmjukhet i framtoningen? Upplever tyvärr att de flesta avsnitten mer och mer präglas av ganska kategoriska uttalanden som förtar nöjet i en annars ganska trevlig pod ;)

Att ni nämner klockorna som smycken är ju det som är poängen. När de första armbadsuren introducerades var de ansedda som smycken och för kvinnor. Santosen var den första klockan för män. Även värt att tillägga att den på sin tid ansågs vara en sportklocka då sport i sig hade en annan innebörd än det vi förknippar det med idag. Sedan är väl mode och stil två olika saker. Skulle nog våga påstå att Rolex och dykarur är mode men klassiska dressklockor hör hemma mer i stil som är mer tidlös. Sedan är det ju klart,; Cartier's motto har ju sedan starten varit "never imintate, always innovate".

Om ni vill få mer kunskap om märket och dess historia så finns det en utmärkt bok av Francesa Cariter Bricknell som ger en väldigt bra insikt i historien om Cartier och tankarna bakom varumärket vilket präglat klockorna.

Utöver GS så har Cartier en av de bästa kvartsverken, att ständigt återkomma till hur ni ser på kvarts blir lite långtråkigt att lyssna på. Men visst om man stör sig på kvarts sekundvisaren är väl en Cartier perfekt iom att de inte har sekundvisare? Cartier i sig har aldrig försökt vara ett haute horologi märke, sedan ska ju nämnas att man lanserade exempelvis Cartier Masse Mystérieuse på W&W i våras som tog ca sex år att utveckla. Vilken kan ses som en modern tolkning på Cartier's Mystery Clock från 1914 som även den tog ett flertal år att utveckla. Även solar beat med den hållbarheten på verket och gångtiden samt perforeringen i siffrorna är annorlunda från hur någon annan tillverkare designat lösningen för solcelldrivna klockor. Även värt att nämna länkjusteringen som Santos erbjuder idag.

Som sagt, kul med mer avsnitt, men lyssnarupplevelsen skulle vara bättre med en lite mer neutral approach till märkena som sådant. Det är givetvis er pod så ni får göra som ni bedömer som bäst. Där ni är riktigt bra är mer på intervju och gäst fronten. Gärna mer sånt 👍
Tack för input och förstår vad du menar. Vi vet att vi ibland kan slå över åt det negativa hållet och tar det med oss framåt. Det är så mycket lättare och roligare att dissa än hissa, ibland ;)
Men vi vill också poängtera att vi inte siktar på att vara särskilt objektiva, eller skyr att vara kategoriska. Då finns det andra poddar etc. som är bättre på att förmedla fakta och mer nyanserade värderingar. Däremot är det bra om vi har bättre balans mellan hiss och diss enligt ovan. När vi startade podden tänkte vi att det vore kul att dela våra snack om klockor och ta med lyssnarna på vår resa in i denna värld. Då ingår det att vi byter åsikter och ändrar oss allt efter resans gång, ingen skam i det tänker vi. Antingen avvecklas eller utvecklas man, typ. Jag kan personligen känna: åh vad jobbigt att vi var så hårda mot Rolex, men tänker också att det är rätt kul när vi 30 avsnitt senare sitter där med varsin. Vad hände liksom och hur gick det till?
Hursom, inget försvar men kanske ett försök att förklara hur vi tänker.
Vad gäller intervjuer hoppas vi på att ha ett helt gäng prospects för detta efter vår kommande klockträff, så ni som vill ha det kommer få ert lystmäte, vi lovar 😻
Stay tuned!

PS. Lite roligt också att jag har "Cartier" som "subtitle" eller vad det kan tänkas heta här på KS :hilarious:

Tack för input och förstår vad du menar. Vi vet att vi ibland kan slå över åt det negativa hållet och tar det med oss framåt. Det är så mycket lättare och roligare att dissa än hissa, ibland ;)
Men vi vill också poängtera att vi inte siktar på att vara särskilt objektiva, eller skyr att vara kategoriska. Då finns det andra poddar etc. som är bättre på att förmedla fakta och mer nyanserade värderingar. Däremot är det bra om vi har bättre balans mellan hiss och diss enligt ovan. När vi startade podden tänkte vi att det vore kul att dela våra snack om klockor och ta med lyssnarna på vår resa in i denna värld. Då ingår det att vi byter åsikter och ändrar oss allt efter resans gång, ingen skam i det tänker vi. Antingen avvecklas eller utvecklas man, typ. Jag kan personligen känna: åh vad jobbigt att vi var så hårda mot Rolex, men tänker också att det är rätt kul när vi 30 avsnitt senare sitter där med varsin. Vad hände liksom och hur gick det till?
Hursom, inget försvar men kanske ett försök att förklara hur vi tänker.
Vad gäller intervjuer hoppas vi på att ha ett helt gäng prospects för detta efter vår kommande klockträff, så ni som vill ha det kommer få ert lystmäte, vi lovar 😻
Stay tuned!

PS. Lite roligt också att jag har "Cartier" som "subtitle" eller vad det kan tänkas heta här på KS :hilarious:
Amen to that! Även om jag inte helt håller med om er take på Cartier är det befriande att lyssna på någon som faktiskt säger vad de tycker och tänker, utan att fundera allt för mycket på vad som är "rätt" åsikt. Det finns gott om content creators som rabblar samma saker och recenserar samma modeller etc. Mer delade åsikter och variation. Det utvecklar, men framför allt väcker det känslor. Vad tråkigt och slätstruket det vore annars.

Men vi vill också poängtera att vi inte siktar på att vara särskilt objektiva, eller skyr att vara kategoriska.
Förstår tanken och det hade ju varit vansinnigt tråkigt att om det var slätstruket och mellan mjölk för hela slanten. Men yttranden likt "jag gillar den inte så jag kan inte förstå varför den är så populär" blir ju lite konstig. Det är ju indirekt att säga att alla andra har fel, vilket kanske inte blir så snyggt om det grundas på mycket ogrundande åsikter och kanske rena missförstånd.
När vi startade podden tänkte vi att det vore kul att dela våra snack om klockor och ta med lyssnarna på vår resa in i denna värld. Då ingår det att vi byter åsikter och ändrar oss allt efter resans gång, ingen skam i det tänker vi.
En av tjusningarna med det här intresset är just resan och att man hela tiden utvecklas. Sedan är min egen approach till olika märken kanske mer annorlunda, dvs. mer öppen för det mesta och kan tycka om att nerda ner mig och förstå märket och vad de står för. Exempelvis egen del kunde jag väldigt lite om Cartier innan, men köpte som sagt delvis Cartier boken och plöjde div. olika trådar och artiklar innan. Har gjort samma sak med olika märken.

Men som sagt, antar att vi ser det lite olika här och ni har iallfall en podd som engagerar 😉

Idag när jag upptäckte att ni släppt avsnitt var min spontana reaktion: Åh, så trevligt! Perfekt sällskap under gymträningen 😀 Ni är för goa! man blir glad av att lyssna på er👌

Vi fick feeling! Det har hänt lite i poddens klocksamling, så vi körde ett spontanavsnitt. Mycket nöje!

Nu är jag visserligen mer av en Senaps-kille men detta var ju väldigt bra i alla fall😉

Kul med lite rotation i lådan!😃 Var själv väldigt sugen på @ArtVandelay 's GS. Tycker den cremefärgade tavlan, galet polerade index och den blåa GMT-visaren är så jäkla bra ihop!

Du får se till att posta lite bilder här på dom senaste köpen så att vi andra kan se vad vi gick miste om🙂

Nu är jag visserligen mer av en Senaps-kille men detta var ju väldigt bra i alla fall😉

Kul med lite rotation i lådan!😃 Var själv väldigt sugen på @ArtVandelay 's GS. Tycker den cremefärgade tavlan, galet polerade index och den blåa GMT-visaren är så jäkla bra ihop!

Du får se till att posta lite bilder här på dom senaste köpen så att vi andra kan se vad vi gick miste om🙂
1630EFB8-4798-4388-86B5-8C39F7B34335.jpeg
6EFD4802-0C9F-4228-95E7-578C6CC5BCA0.jpeg
21A515D3-C8AB-4341-8727-693AF9B3DB05.jpeg
4AE26A1C-F838-491D-BD27-A01FBD6DCC0C.jpeg

*På BB58 är det bara länken som är ny 😅

Lyssnade på dagens avsnitt om att ni skulle skaffa en Tudor och att P39 skulle vara för lätt.
Jag har 39:an och visst den är lätt men inget jag upplever negativ.
In och prova det är en grym klocka.
36:an är ju också en mycket trevlig Tudor som också skala provas.
Sedan tycker jag att någon av er skall plocka en BB58 925 dom är en helt underbar Tudor eller hur @SalvadorDali du gråe ta med och visa den på GTG:n.
Men kontentan av mitt inlägg är det finns många trevliga Tudor .

1630EFB8-4798-4388-86B5-8C39F7B34335.jpeg
6EFD4802-0C9F-4228-95E7-578C6CC5BCA0.jpeg
21A515D3-C8AB-4341-8727-693AF9B3DB05.jpeg
4AE26A1C-F838-491D-BD27-A01FBD6DCC0C.jpeg

*På BB58 är det bara länken som är ny 😅
Superkul val med SBGM221. Den hade jag också varit nyfiken på om jag inte redan suttit på en SBGX319. Om du vill ha ett länk-alternativ och gillar Forstnern till din SMP, kan jag tipsa om att kika på deras BOR:

Tack för trevlig lyssning!

Lyssnade på dagens avsnitt om att ni skulle skaffa en Tudor och att P39 skulle vara för lätt.
Jag har 39:an och visst den är lätt men inget jag upplever negativ.
In och prova det är en grym klocka.
36:an är ju också en mycket trevlig Tudor som också skala provas.
Sedan tycker jag att någon av er skall plocka en BB58 925 dom är en helt underbar Tudor eller hur @SalvadorDali du gråe ta med och visa den på GTG:n.
Men kontentan av mitt inlägg är det finns många trevliga Tudor .

Ja, jag har betat av många BB58:eek:r men det är bara 925:an som har fått stanna🙂 Trevlig modell där färgen på silvret ihop med den grå.... förlåt "taupe"-färgen gifter sig riktigt bra👍Utan att ha några känslor investerade i klockan känns den ändå som en keeper👍

Har själv aldrig testat P39:an men min SBGA413 är i titan. Har inte upplevt vikten som något negativt men det är väl olika från person till person. Hade jag inte redan haft två dykare så hade P39:an redan suttit på min arm😁

Insåg precis det 😅 Det blir till att rensa lite i lådan nu.
Handleden är blygsamma 16,5 ☺️

Klassiska karatehandleder😉 Då hade ju en Cartier Santos suttit som en smäck!

Men jag tycker du bär upp IWC:n förvånansvärt bra. Dom brukar väl vara ganska långa bandhorn-bandhorn. Var den på 41mm?

Edit: Jag har ett svart RubberB till din BB58 om du skulle vara intresserad av det? Passa på att smida medans järnet är varmt😁

Superkul val med SBGM221. Den hade jag också varit nyfiken på om jag inte redan suttit på en SBGX319. Om du vill ha ett länk-alternativ och gillar Forstnern till din SMP, kan jag tipsa om att kika på deras BOR:

Tack för trevlig lyssning!
Har lite svårt med BoR, men eftersom allt nu verkar var i gungning så säger jag aldrig aldrig :) Tack för tips!

Klassiska karatehandleder😉 Då hade ju en Cartier Santos suttit som en smäck!

Men jag tycker du bär upp IWC:n förvånansvärt bra. Dom brukar väl vara ganska långa bandhorn-bandhorn. Var den på 41mm?

Edit: Jag har ett svart RubberB till din BB58 om du skulle vara intresserad av det? Passa på att smida medans järnet är varmt😁
"Karatehandleder" - det var dagens roligaste! :p 🥳 Jo den är 41, och jag håller med - lite förvånad själv, haha! Gummiband till BB har jag, men tack för frågan :)

Bara att fortsätta pressa ut marginalerna på komfortzonen nu när du är igång ;)

Har för mig att jag sett @Kjellhoften ha några bra bilder på sin iförd den kombinationen.

Edit
Du kan ha rätt i det :cool: Kollade runt lite, men hittade endast på nån retrolänk som inte var BoR. Däremot ett antal andra fina combos, den där kommer sätta fart på bandbudgeten - det är helt klart!

Det var den jag såg 👍 En sån länk tänker jag på mer som en "fine-link"än BoR (som för mig varit mer som länken nedan med större "ändbitar" och riskornen mittemellan) men inser att min definition är för snäv 😅 Intressant (?) att diskutera var gränsen går - är det den lite bulliga formen på länkbitarna som gör det till Bor tro? Eller annat? 🤓
EF224023-A3F7-49B3-8CC4-88A72230005F.jpeg

Ja, jag har betat av många BB58:eek:r men det är bara 925:an som har fått stanna🙂 Trevlig modell där färgen på silvret ihop med den grå.... förlåt "taupe"-färgen gifter sig riktigt bra👍Utan att ha några känslor investerade i klockan känns den ändå som en keeper👍

Har själv aldrig testat P39:an men min SBGA413 är i titan. Har inte upplevt vikten som något negativt men det är väl olika från person till person. Hade jag inte redan haft två dykare så hade P39:an redan suttit på min arm😁
Viktigt att skilja på taupe, grått och gråbrunt - milsvida skillnader 😬😃

Det var den jag såg 👍 En sån länk tänker jag på mer som en "fine-link"än BoR (som för mig varit mer som länken nedan med större "ändbitar" och riskornen mittemellan) men inser att min definition är för snäv 😅 Intressant (?) att diskutera var gränsen går - är det den lite bulliga formen på länkbitarna som gör det till Bor tro? Eller annat? 🤓
EF224023-A3F7-49B3-8CC4-88A72230005F.jpeg
Fattar. Finns nog många svar på den frågan. Vissa pratar om ”full BoR” där alla riskornen är lika stora genom hela bredden och ”half BoR” som har omkring dubbelt så tjocka bitar, som de i mitten, längst ut (likt din bild).

Fattar. Finns nog många svar på den frågan. Vissa pratar om ”full BoR” där alla riskornen är lika stora genom hela bredden och ”half BoR” som har omkring dubbelt så tjocka bitar, som de i mitten, längst ut (likt din bild).
@Knutte75 @Marand - När jag läser eller hör Beads of Rice så går tankarna till det exemplet du länkade Knutte. Men den jag har till min SBGM221 från Forstner kallar dom också för BoR tydligen: https://forstnerbands.com/collectio...forstner-beads-of-rice?variant=37146700185792. Förvirringen är total! ;)

Edit: Här är min på tre olika alternativ:

IMG_2901.JPG

@Knutte75 @Marand - När jag läser eller hör Beads of Rice så går tankarna till det exemplet du länkade Knutte. Men den jag har till min SBGM221 från Forstner kallar dom också för BoR tydligen: https://forstnerbands.com/collectio...forstner-beads-of-rice?variant=37146700185792. Förvirringen är total! ;)

Edit: Här är min på tre olika alternativ:

IMG_2901.JPG
Tack för input, då är vi "confused but on a higher level" tillsammans då :p Vad är det för band du har där till vänster? Så snyggt!!!

Tillbaka
Topp