• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Detta är väl tråden för matchning, fåfänga och klockor? Väldigt strand kompatibel måste jag säga.
IMG_0316.jpeg

Senast ändrad:
Fortsätter med Polarn. Och ja Natot är noggrant utvalt innan resan för att ge det lite salt och sol patina så det matchar åldern på klockan 😉
Hur har det gått med linné har ni insett ännu hur förträffligt det är?
IMG_0674.jpeg
Snyggt! Ursäkta sent svar på tråden, har varit lite mycket på sistone :) Vi gillar linné, särskilt i kavajer och byxor, men åtminstone jag har svårt för det i skjortor då det kliar så förbannat :-(

Snyggt! Ursäkta sent svar på tråden, har varit lite mycket på sistone :) Vi gillar linné, särskilt i kavajer och byxor, men åtminstone jag har svårt för det i skjortor då det kliar så förbannat :-(
Kul avsnitt och att ni är tillbaks. Ni nämnde BB36. Hur känns den än så länge? Är det den nya modellen eller gamla?

Skulle testa att skaffa lite större storlek (linne ska inte sitta lika tight som en vanlig bomullskjorta) och även med mindre täthet i tyget. Ofta är det därför det börjar klia och blir "rivigt". Sedan beror det givetvis på hur man tvättar etc.

Kul avsnitt och att ni är tillbaks. Ni nämnde BB36. Hur känns den än så länge? Är det den nya modellen eller gamla?

Skulle testa att skaffa lite större storlek (linne ska inte sitta lika tight som en vanlig bomullskjorta) och även med mindre täthet i tyget. Ofta är det därför det börjar klia och blir "rivigt". Sedan beror det givetvis på hur man tvättar etc.
Tack för beröm och tips! 🙏 Svarar åt Tennby då han inte är så aktiv här...men han är nöjd och använder den som en klassisk allroundklocka och byter band som vi andra byter kalsonger, typ. Så bra betyg!
Vad gäller linne är jag helt med på hur du tänker, men jag har sjukt känslig hud 😅🙈 Så jag lämnar den till er och andra rivieraplayboys 🤩

Ni har väl inte missat att nästa avsnitt blir med inslaget "Fråga Urmakaren"?! Så skicka gärna era frågor till oss 🙏

1. Dyraste klockan du servat/skruvat i?
2. Mest överskattade märket? Mest underskattade märket? (sett utifrån ditt perspektiv som urmakare och kanske mer med fokus på urverk då)
3. Vad händer om det går *** och du inte får ihop klockan? o_O:D

Här nedan kommer några inspel:

Vilka klockor är jobbigast att arbeta med (märke/typ av klocka) osv?

Hur fungerar det med tillgång till reservdelar, speciellt kanske för vintage?

Hur lång tid tar i regel en normal service i nedlagd arbetstid!?

Har du några skräckhistorier om folk som pulat hemma själva med sina klockor (urverk fyllt med olja osv)?

Hur många verksamma urmakare finns i Sverige och känner ni alla varandra!?

Många klockor påstås vara det, men vilken klocka är det egentligen "The Watchmakers Watch"?

Vad tycker du att man som lekman själv kan/ska göra med sin klocka?

Mår urverk bättre av att användas regelbundet och kan dem ta skada av att ligga oanvända/bara användas oregelbundet? När är exempelvis en klockuppdragare befogat att ha?

Här nedan kommer några inspel:

Vilka klockor är jobbigast att arbeta med (märke/typ av klocka) osv?

Hur fungerar det med tillgång till reservdelar, speciellt kanske för vintage?

Hur lång tid tar i regel en normal service i nedlagd arbetstid!?

Har du några skräckhistorier om folk som pulat hemma själva med sina klockor (urverk fyllt med olja osv)?

Hur många verksamma urmakare finns i Sverige och känner ni alla varandra!?

Många klockor påstås vara det, men vilken klocka är det egentligen "The Watchmakers Watch"?

Vad tycker du att man som lekman själv kan/ska göra med sin klocka?

Mår urverk bättre av att användas regelbundet och kan dem ta skada av att ligga oanvända/bara användas oregelbundet? När är exempelvis en klockuppdragare befogat att ha?
Mycket bra, här har vi tänkt till! 👏👏👏 Tas med in i mixen 🙏

Tänkte bara meddela att Podden drar upp till Sthlm & detta trevliga event, arrangerat av bäste @Amorell

Vill ni ses, få några minuter i podden, kolla/tjata klockor, ta en bira osv - hojta till här bara 🥳👍

Tänkte bara meddela att Podden drar upp till Sthlm & detta trevliga event, arrangerat av bäste @Amorell

Vill ni ses, få några minuter i podden, kolla/tjata klockor, ta en bira osv - hojta till här bara 🥳👍
Jag skulle kunna tänka mig en stänkare innan eventet 🍻

Tillbaka
Topp