• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverket.nu dvs "Urverket Förmedling"

Strindberg

Patek
2-Faktor
Observera att om klockan köps i Sverige av svensk FIRMA gäller 2 års reklamationsrätt. Begagnat som nytt. Inga undantag, har kollat specifikt på klockor. Första 6 månaderna gäller att firman måste bevisa att eventuella fel beror på kunden, efter 6 månader ligger bevisbördan på kunden.

Kunden bestämmer mer eller mindre åtgärd, firman kan INTE bestämma att till exempel köpet ska gå tillbaka.

Många av våra klockor hamnar på Kaplans av just den anledningen.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Ja, det är det. Det är också definitivt för lite för en ny.

Många säljare på chrono ger ju 6 eller 12 månader

På en ny gäller world wide garantin så det kan vi lämna. Personligen tycker jag att 30 dagars garanti och 14 dagars returrätt känns okej även om jag såklart hellre vill ha 1 års garanti. Finns säkert fastslaget någonstans hur lång garanti en näringsidkare är skyldig att lämna.

Edit såg Hans svar nu. Uppenbarligen är 30 dagar för lite!
 

Daniel Kw

Breitling
Svartlistad i min bok. Kommit i kontakt med två ur från herrn och båda var fulmeckade med amatörmässigt utförd taveltvätt med tillhörande repor och verk som var felihopsatta. Tillfällighet och otur? Han nekar och detta har redan varit uppe för diskussion men ville nämna det igen.

En bekant till mig köpte en äldre Rolex datejust från Urverket.....samma historia. Tavlan var tvättad eller "after-market" och verket var ihopsatt från olika modeller? Bergströms ville INTE röra klockan. Trist att sånt händer.
 

Bolio

Panerai
Har både köpt och sålt till Urverket och inte haft några problem alls. CS har alltid varit lätt att kontakta och han svarar snabbt på mail.
 
Hej igen.
Vi erbjuder 30 dagars garanti på begagnade klockor som inte längre omfattas av tillverkarens garantier. Så om man köper en ny/oanvänd klocka så har man självklart längre garanti, oftast 24 månader från det att den togs ut hos AD. På vissa modeller lämnar tillverkarna ännu längre garantier.

Detta är ett litet familjeföretag och vi försöker alltid vara schysta och flexibla mot kunders önskemål och synpunkter, självklart strävar vi alltid efter att ha en 100% nöjd köpare!
 
C

China

Guest
Hej igen.
Vi erbjuder 30 dagars garanti på begagnade klockor som inte längre omfattas av tillverkarens garantier. Så om man köper en ny/oanvänd klocka så har man självklart längre garanti, oftast 24 månader från det att den togs ut hos AD. På vissa modeller lämnar tillverkarna ännu längre garantier.

Detta är ett litet familjeföretag och vi försöker alltid vara schysta och flexibla mot kunders önskemål och synpunkter, självklart strävar vi alltid efter att ha en 100% nöjd köpare!

Fast konsumentköplagen gäller oavsett om en vara är ny eller begagnad.

http://www.fildirekt.se/dl/1398617080.pdf
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Hej igen.
Vi erbjuder 30 dagars garanti på begagnade klockor som inte längre omfattas av tillverkarens garantier. Så om man köper en ny/oanvänd klocka så har man självklart längre garanti, oftast 24 månader från det att den togs ut hos AD. På vissa modeller lämnar tillverkarna ännu längre garantier.

Detta är ett litet familjeföretag och vi försöker alltid vara schysta och flexibla mot kunders önskemål och synpunkter, självklart strävar vi alltid efter att ha en 100% nöjd köpare!



Har ni missat detta stycke i lagen?

https://lagen.nu/1990:932#P20aS1
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag ställer mig också lite frågande här faktiskt. Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg i tråden angående reklamationsrätt, och undrar hur ni ställer er till det?

Den information jag lämnar där har jag fått av två av varandra oberoende konsumentvägledare, då jag kollat upp vilka skyldigheter vi som firma har. Konsumentköplagen är dessutom inget man kan avtala bort som säljare.

Är det så att er "firma" är ett enskilt hobbyprojekt så är ni -såvitt jag förstår- utan några som helst förpliktelser förutom de ni själva tar på er, men enligt er sida är det inte så.

Jag har inga synpunkter på er firma, eller ens erfarenheter, men jag känner att det finns ett och annat frågetecken att reda ut?
 
Meningen med de garantier vi lämnar är att det ska bli ett tryggt köp, inte att begränsa vårt ansvar. Självklart rättar vi oss efter gällande lagar och regler. Jag har idag varit i kontakt med en konsumentvägledare för att kolla vad som gäller: Garanti är något säljaren lämnar frivilligt, reklamationsrätten är lagstadgad.

De garantier som våra varor har sträcker sig utöver den lagstadgade reklamationsrätten. Jag hoppas att vi alltid kan tillmötesgå alla våra kunders förväntningar och krav, men om ett ärende någonsin går så långt som till ARN så kommer vi alltid att följa deras beslut.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
De garantier som våra varor har sträcker sig utöver den lagstadgade reklamationsrätten.

Saxar återigen in konsumentköplagen, läs de sista två raderna.
https://lagen.nu/1990:932#R21

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Den lagstadgade reklamationsrätten är 3 år. Ni ger 30 dagars garanti, vilket i sig är bra. Men säg inte att era garantier sträcker sig över reklamationsrätten.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Saxar återigen in konsumentköplagen, läs de sista två raderna.
https://lagen.nu/1990:932#R21

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Den lagstadgade reklamationsrätten är 3 år. Ni ger 30 dagars garanti, vilket i sig är bra. Men säg inte att era garantier sträcker sig över reklamationsrätten.


Nu tror jag iof att urverket menade att garantin gäller utöver reklamationsrätten i de fall ett fel inte täcks av den senare. Inte att den i tid gäller längre än reklamationsrätten.

Självklart kan detta forum användas för att räta ut eventuella frågetecken hos en ny eller gammal säljare, men denna tråden verkar ha utmynnat i hårklyveri och snudd på pajkastning.

edit: för att vara extra tydlig så har jag varken sålt eller köpt klockor från urverket och visste inte om deras existens innan jag läste denna tråd. Kommentaren ovan är således endast en reaktion på tonläget i tråden.
 

watch

Breitling
Ni skriver oftast skit om alla företagare fast ni har inte handlat från dem , jag undrar varför ??
Ni köper inget och ni vill inte nån säljer nåt !!!!
ni skriver skit om Dr Watch , urverket , Hedens Guld AB , Jälmers Ur ,MyWatch Sweden mmmm alla konstigta och ni är helt normala helt perfekta !!!
jag tycker att in ska skriva nånting bra ställa att ni sätter har och bara skriver skit och fel , ni måst alltid hitta fel om inte på klockan ni hittar fel på företaget .

INGEN PERFEKT .

Tack
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Ni skriver oftast skit om alla företagare fast ni har inte handlat från dem , jag undrar varför ??
Ni köper inget och ni vill inte nån säljer nåt !!!!
ni skriver skit om Dr Watch , urverket , Hedens Guld AB , Jälmers Ur ,MyWatch Sweden mmmm alla konstigta och ni är helt normala helt perfekta !!!
jag tycker att in ska skriva nånting bra ställa att ni sätter har och bara skriver skit och fel , ni måst alltid hitta fel om inte på klockan ni hittar fel på företaget .

INGEN PERFEKT .

Tack

Anchorman-well-that-escalated-quickly.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Ni skriver oftast skit om alla företagare fast ni har inte handlat från dem , jag undrar varför ??
Ni köper inget och ni vill inte nån säljer nåt !!!!
ni skriver skit om Dr Watch , urverket , Hedens Guld AB , Jälmers Ur ,MyWatch Sweden mmmm alla konstigta och ni är helt normala helt perfekta !!!
jag tycker att in ska skriva nånting bra ställa att ni sätter har och bara skriver skit och fel , ni måst alltid hitta fel om inte på klockan ni hittar fel på företaget .

INGEN PERFEKT .

Tack


image.jpg

Behöver inte säga mer för egen del...
 

DrDre

Patek
Jag kan väl till viss del hålls med dig. Ibland tenderar någon form av "drev" dra igång trots att det inte är rättvist. Folk som skriver "XXX är skit" och detta trots att grunderna för sådana uttalanden kan visa sig väldigt vaga. Man har bara läst något rykte på någon sida och sedan skickar man det av någon konstig anledning vidare ut på nätet.

Sedan finns det ju folk som heller aldrig är nöjda. Aldrig. Allt och alla som de kommer i kontakt med är det fel på och de verkar inte alls inse att klockor som kanske är upp till 50 år gamla och använts dagligen faktiskt har en historia och kan gå sönder.

Och så finns det givetvis de som helt enkelt råkar ut för dåliga och oseriösa handlare.

Problemet är hur man kan veta vilket typ av avsändare det handlar om. Drevet som vill verka lite initierad? Gnällmånsen? Eller den som råkat ut för en dålig handlare? Personligen tycker jag tydliga fakta och gärna med bilder är det bästa, då kan man själv göra analysen om vad som är rimligt eller inte.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ni skriver oftast skit om alla företagare fast ni har inte handlat från dem , jag undrar varför ??
Ni köper inget och ni vill inte nån säljer nåt !!!!
ni skriver skit om Dr Watch , urverket , Hedens Guld AB , Jälmers Ur ,MyWatch Sweden mmmm alla konstigta och ni är helt normala helt perfekta !!!
jag tycker att in ska skriva nånting bra ställa att ni sätter har och bara skriver skit och fel , ni måst alltid hitta fel om inte på klockan ni hittar fel på företaget .

INGEN PERFEKT .

Tack

om du läser tråden så ser du att det är några som uttalat sig grundat på att de gjort affärer med detta företag (Urverket). Jag är en av dem...ps kolla över ditt språk lite, känns som du satt o skrek samtidigt som du skrev... ;)
 

16610

Patek
2-Faktor
Har handlat en Baume Mercier Riviera där för några år sen, och det var hur seriöst och bra som helst. De skickade klockan innan betalning till och med, och fakturan skickades mailledes.

Låter bra. De försöker så bra de kan. Kanske var det nyttigt att diskussionen kom upp och att det kan ju vara så att detta forum rentav hjälpt till?

Nu kanske de får fler köpare?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ni skriver oftast skit om alla företagare fast ni har inte handlat från dem , jag undrar varför ??
Ni köper inget och ni vill inte nån säljer nåt !!!!
ni skriver skit om Dr Watch , urverket , Hedens Guld AB , Jälmers Ur ,MyWatch Sweden mmmm alla konstigta och ni är helt normala helt perfekta !!!
jag tycker att in ska skriva nånting bra ställa att ni sätter har och bara skriver skit och fel , ni måst alltid hitta fel om inte på klockan ni hittar fel på företaget .

INGEN PERFEKT .

Tack

Haha. Hej och välkommen till forumet.

Registrerade du dig bara för att skriva det där? Då undrar man ju vilket av de i din post nämnda företagen som du äger. För jag gissar att du sedan fyllde på med några andra bara för att skaffa alibi för din post?

Kör med öppna kort istället, vet ja.
 
Topp