• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2019

Husse

Patek
Dag 30. Åkt skidor igen med DDn. Det nedriga var att jag halkade bakåt och tog emot mig med vänsterhanden som nu är svullen och gör ont som fan. Inte i skidbacken utan utanför Ica :rage:

Blir att uppsöka akuten och bära klocka på högern ett tag nu.
20190330_175047.jpg
Du får gilla på klockan, knappast på svullen handled!
Nesligt att vurpa på Ica-parkeringen!
Många som har skadat sig allvarligt på fåniga ställen!
Hoppas att inget är brutet!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Oj oj. Men hur mår DDn?
Verkar tämligen oberörd av smällen, annat än man kan säga om mig.
Du får gilla på klockan, knappast på svullen handled!
Nesligt att vurpa på Ica-parkeringen!
Många som har skadat sig allvarligt på fåniga ställen!
Hoppas att inget är brutet!
Tack! Kunde röra på allt direkt efter smällen och fram tills att handen svullnade så jag hoppas det också.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Dag 30. Åkt skidor igen med DDn. Det nedriga var att jag halkade bakåt och tog emot mig med vänsterhanden som nu är svullen och gör ont som fan. Inte i skidbacken utan utanför Ica :rage:

Blir att uppsöka akuten och bära klocka på högern ett tag nu.
20190330_175047.jpg
Ajdå! Hoppas det blir bra. Liknande grej hände faktiskt mig för ett par år sedan, fast i skidbacken! Bröt några ben i vänsterhanden och fick köra klockan på högern under några veckor. Man vänjer sig faktiskt förvånansvärt snabbt!
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Min sista dag;
Det finns mycket att reflektera över efter att ha burit samma klocka hela månaden. En sak som har slagit mig den senaste tiden är att 36mm är en mycket trevlig storlek.
Nu ska jag bara ställa om till sommartid och bära den över mållinjen.
10A967A6-3915-43F5-858D-63611A34DA61.jpeg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Another day in paradise.
Hade innan den här utmaningen börjat känna för mindre klockor och då föll valet på Seiko Alpinist SCVF007 från 1996, som med sina 37mm burits riktigt väl. Sitter i valet och kvalet över om nästa inköp blir 34 eller 36.... (eller en mini Cartier på 30!) min Omega SMP känns helt plötsligt enorm med sina 41mm och tanken på att jag bar en Speedy Pro tidigare känns helt avlägset.

Man utvecklas och som tur är har alla klockor sina användningsområden och charm.

Kan faktiskt bli så att den här får sitta på armen imorgon också...

89522FE7-8471-41D6-8963-572BC8A2B735.jpeg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
... och sen vill jag tacka @Berns för initiativet till den här utmaningen! Den fick mig att fundera kring och återkomma till kärnan i vad som driver mitt intresse kring de här små mekaniska underverken samt hitta tillbaka till passionen som gör att jag mår bra av detta.

Jag är på nästa år med! :D
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Sista dagen och några reflektioner.
Jag hoppade in i utmaningen väldigt spontant, bestämde mig första mars då jag redan satt med DDn på handleden. Hade jag planerat bättre hade jag nog valt en stålklocka. Speedy eller Tudor Chrono.

Vecka 2 var jobbigast, sen har jag förlikat mig med att jag inte har något val. Att hoppa av har inte varit aktuellt, ville genomföra detta för att se om mitt synsätt skulle ändras. Kan konstatera några saker.
- Jag är ingen OWG och kommer troligen inte bli nån.
- Jag gillar fortfarande Day-daten även om den kommer få ta en lång paus nu.
- Gillar gulguld men det finns tillfällen när jag vill ha stål. Det har ändå aldrig under månaden varit en situation där jag valt att inte bära klocka
- Dag/datum och automat är väldigt praktiskt om man bär samma klocka varje dag. Min saknar quick-set på dagen och normalt är det ett himla snurrande på kronan för att ställa den.
- Har köpt en ny klocka, bytt till mig en och bytt bort en samt köpt två straps under månaden.

Sist av allt vill jag tacka och förbanna @Berns som drog igång denna pina samt alla andra owgmarch deltagare för roliga diskussioner och stöd under månaden. Kommer kanske vara med nästa år igen men det beslutet tas 1/3 2020.
20190331_095547.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Märklig känsla att ställa om en tickande klocka till sommartid, i vanliga fall byter jag bara till en annan...

Slutresultat:
-använt speedyn varje dag
-inte köpt eller sålt något
-bytt band en gång

Kan absolut vara med nästa år, men det behövs kanske någon twist isf för att öka insatserna lite. Speedmastern är owg-material på riktigt och var kanske ett onödigt tryggt val.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tänkte att Pannan var den roligaste i min kvartett och började bekymmerslöst två dagar tidigt. Resultatet:
  • Har insett att stora blankpolerade ytor inte är min grej
  • Tycker inte om att gå utan länk särskilt länge.
  • Tycker inte om att växla mellan gummi och läder.
  • Hatar gummi
  • Svarta tavlor må passa till allt, men jag ledsnar efter ett tag om jag inte får byta klocka.
  • Har insett att jag mest blir stressad över att äga mer än kanske 2 dyrare ur, i alla fall just nu. Så det är vad kommer satsa på, samt en handfull kul och billigare (<10K) ur.
  • Och sist, men inte minst, har det varit kul att dela detta med er andra. Våra erfarenheter har varit olika, men jag tror alla ändå nått någon slags insikt. Tack @Berns för att du startade och höll ihop tråden. :)
 

Löjtnant Svensson

Omega
2-Faktor
Sista dagen med Zenith på ett tag. Imorgon blir det Sinn! Har väntat på att bära något mer casual. Detta är sista gången jag ger mig på att försöka vara owg, men den här månaden har i alla fall lett till ett antal beslut när det gäller hur den framtida samlingen i stort ska se ut. Några poster på säljforumet blir det. Tack för inspirationen Berns och ni andra.:)
IMG_20190331_134117.jpg
IMG_20190331_134212.jpg
 
Sista dagen på vad som upplevts vara en ovanligt lång månad. Imorgon åker seamastern på! Tvivlar dock ej på att expyn kommer sitta där på handleden inom väldigt snar framtid igen. Den liksom bara sitter där och gör jobbet.
20190329_131636.jpg

Tack @Berns för en lite annorlunda utmaning i sin vardag. Och vad säger man? Grattis alla som lyckades eller något...
Nu ska vi ut och njuta lite av solen.
Allt gott :cool:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Då är vi inne på sista dagen. Det har varit ett nöje från start till mål. Det här är en klocka jag trivs otroligt bra med. 36 perfekta millimeter, rejäla luggar så klockan bärs rejält ändå, en historia värd namnet, riktigt schysst tavla och klockan passar perfekt på sailcloth-strap. Visst blir det kul att ha något annat på armen imorgon men denna hade funkat en månad till. Tack alla för en kul månad. / Airman
DSC_0234-01.jpeg
 

F32

Panerai
2-Faktor
Dag 31: Sista dagen och det gick ju rätt bra ändå. Lite segt andra veckan men sen rullade det på. Har gnällt en del men samtidigt finns det fördelar med att köra G-Shock som OWG också. Saknar dock stål och guld. Imorgon får det bli Sub men på kvällen åker G-Shocken på igen på Innebandyn. Tack till @Berns för idén och uppdaterade listor samt till alla som varit med. Kul tråd med en massa uppmuntran från alla och bra gemenskap.
422F8BB4-D0A8-4BB1-B8D0-D6EB2EC0B99B.jpeg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite OT så kommer en uppföljning på min vurpa igår. Efter att ha spenderat ca 4h på akuten och i Landstingets korridorer varav snack med sjukskötare, läkare och röntgen tog ca 15 min så är det konstaterat att det inte syns någon fraktur. Har ont och är blåsvullen så blir klocka på höger ett tag nu.
20190331_145651.jpg
20190331_151843.jpg
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Lite OT så kommer en uppföljning på min vurpa igår. Efter att ha spenderat ca 4h på akuten och i Landstingets korridorer varav snack med sjukskötare, läkare och röntgen tog ca 15 min så är det konstaterat att det inte syns någon fraktur. Har ont och är blåsvullen så blir klocka på höger ett tag nu.
20190331_145651.jpg
20190331_151843.jpg
Skönt att inget var brutet iaf, hoppas det läker snabbt nu!
 
Topp