• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2019

Jag ser ljuset!
A21AC06A-2FDF-4FC3-8A5F-D547AC813FD3.jpeg

Avstämning vecka 4

nu har utmaningen pågått i fyra veckor och vi har 40 (av 56) deltagare kvar om jag räknat rätt.
Jag är lite uttråkad på att bara bära samma klocka hela tiden. Har börjat läsa på om psykologin bakom samlandet och vad det är som får oss att vilja äga nya saker. Det blir säker ett inlägg om det framöver.

Bland alla de som har antagit och fortfarande är kvar i utmaningen är jag otroligt imponerad över palstklocke-gänget @B Wooster – Swatch , @Heinrich.a – Swatch , @F32 - Casio G-shock , @kripe001 - Casio G-Shock dw5600 , @Meckregg - Swatch PNO100 , @RobertD - Casio G-shock.

Jag är också imponerad av all som har köpt och fått hem nya klockor utan att börja använda dem.

Jag tror det var avhoppare @Chuck som skrev att det här borde vara en årlig återkommande utmaning i mars varje år (när Basel är). Lite som vår alldeles egen Ramadan. Jag tycker det låter som ett utmärkt förslag och lovar att initiera det nästa år igen. Men nu gäller det att hålla ut de sista dagarna för att för alltid bli inristad i den ärofyllda listan över hjältar som klarade #owgmarch 2019.
ellen-carlson-hanse-368456-unsplash.jpg

Photo by Ellen Carlson Hanse on Unsplash

Lägger in alla kvarvarande i Utmaningen som påminnelse och avstämning;
@AdmAndrssn - Bulgari Diagono chrono
@Airman - Glycine Airman
@B Wooster - Swatch
@Berns - Rolex DateJust 16200
@Big_Freeze - Rolex Explorer I 114270
@Como - Rolex Submariner 116610LN
@David - Rolex Submariner 116619LB
@DEGAL - Seiko SBDX017 MM300
@Erik Z - Tudor BB58
@F32 - Casio G-shock
@fiblarn - Tudor Black Bay 36
@FilipF - Omega Speedmaster 9300
@frere - Omega Speedmaster 145.022
@Heinrich.a - Swatch
@JSI - Rolex OQ 17000
@Kanadicken - Armida
@Kn00d - Panerai - PAM1320
@kripe001 - Casio G-Shock dw5600
@krosjo - Rolex Submariner 114060
@Löjtnant Svensson - Zenith chronomaster
@Man - Oris Aquis
@MasterChief - Seiko Alpinist
@Meckregg - Swatch PNO100
@mrBlade - Raketa
@MrDatejust Rolex DateJust
@MrRolex - Rolex GMT Master II 116710BLNR
@N.M.O - Omega Aqua Terra 8500
@nenolas73 - IWC 3706-01
@NiklasF - GS sbgn003
@Nissenutz - GS sbgn003
@Pete11 - Panerai PAM111
@Rey - Panerai PAM422
@PtrkLndhlm - Sjöö Sandström Worldtimer
@RobertD - Casio G-shock
@Sebben89 - Breitling Skyracer
@sjökvist - Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer
@StarMan - Rolex Day-date 18038
@The lord - IWC Aquatimer No1
@thewallin - Rolex Daytona 116519LN
@WHU - Blancpain Fifty Fathoms

Tackar @Berns, med dagens inlägg känns allt lite lättare, inte många dagar kvar nu. Och jag tror faktiskt att jag gillar klockan lite mer än vad jag gjorde i början av månaden.(lite trött på den just nu men men...) Och för att förfina listan lite så är
reffen på dinkan GB413 Fixing
IMG_20190329_060424.jpg

Ps
Plast är skitkul finns många roliga delar av plastvärlden. Fast med hjälp av tillverkningsmetoderna Swatch förfinade så har man nu inom medicin lyckas högfrekvenssvetsa delar i ryggen. Sinnessjukt coolt!

Jag gillar också tanken på en årlig klockfasta, är helt klart med nästa år igen!

Jag gjorde det enklare än swatchgänget och valde en klocka som jag skulle kunna vara owg med på riktigt, men experimentet väcker ändå tankar kring ägande och samlande. Det jobbigaste den senaste veckan har egentligen varit att inte köpa eller sälja något - en extraregel jag själv satte upp men som fått känslan av fasta ännu starkare. Nästa år gör jag likadant, men inleder med köp&sälj-fest i februari...

Avstämning vecka 4

nu har utmaningen pågått i fyra veckor och vi har 40 (av 56) deltagare kvar om jag räknat rätt.
Jag är lite uttråkad på att bara bära samma klocka hela tiden. Har börjat läsa på om psykologin bakom samlandet och vad det är som får oss att vilja äga nya saker. Det blir säker ett inlägg om det framöver.

Bland alla de som har antagit och fortfarande är kvar i utmaningen är jag otroligt imponerad över palstklocke-gänget @B Wooster – Swatch , @Heinrich.a – Swatch , @F32 - Casio G-shock , @kripe001 - Casio G-Shock dw5600 , @Meckregg - Swatch PNO100 , @RobertD - Casio G-shock.

Jag är också imponerad av all som har köpt och fått hem nya klockor utan att börja använda dem.

Jag tror det var avhoppare @Chuck som skrev att det här borde vara en årlig återkommande utmaning i mars varje år (när Basel är). Lite som vår alldeles egen Ramadan. Jag tycker det låter som ett utmärkt förslag och lovar att initiera det nästa år igen. Men nu gäller det att hålla ut de sista dagarna för att för alltid bli inristad i den ärofyllda listan över hjältar som klarade #owgmarch 2019.
ellen-carlson-hanse-368456-unsplash.jpg

Photo by Ellen Carlson Hanse on Unsplash

Lägger in alla kvarvarande i Utmaningen som påminnelse och avstämning;
@AdmAndrssn - Bulgari Diagono chrono
@Airman - Glycine Airman
@B Wooster - Swatch
@Berns - Rolex DateJust 16200
@Big_Freeze - Rolex Explorer I 114270
@Como - Rolex Submariner 116610LN
@David - Rolex Submariner 116619LB
@DEGAL - Seiko SBDX017 MM300
@Erik Z - Tudor BB58
@F32 - Casio G-shock
@fiblarn - Tudor Black Bay 36
@FilipF - Omega Speedmaster 9300
@frere - Omega Speedmaster 145.022
@Heinrich.a - Swatch
@JSI - Rolex OQ 17000
@Kanadicken - Armida
@Kn00d - Panerai - PAM1320
@kripe001 - Casio G-Shock dw5600
@krosjo - Rolex Submariner 114060
@Löjtnant Svensson - Zenith chronomaster
@Man - Oris Aquis
@MasterChief - Seiko Alpinist
@Meckregg - Swatch PNO100
@mrBlade - Raketa
@MrDatejust Rolex DateJust
@MrRolex - Rolex GMT Master II 116710BLNR
@N.M.O - Omega Aqua Terra 8500
@nenolas73 - IWC 3706-01
@NiklasF - GS sbgn003
@Nissenutz - GS sbgn003
@Pete11 - Panerai PAM111
@Rey - Panerai PAM422
@PtrkLndhlm - Sjöö Sandström Worldtimer
@RobertD - Casio G-shock
@Sebben89 - Breitling Skyracer
@sjökvist - Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer
@StarMan - Rolex Day-date 18038
@The lord - IWC Aquatimer No1
@thewallin - Rolex Daytona 116519LN
@WHU - Blancpain Fifty Fathoms

Jodå. Vi kämpar på, jag och min g-shock. Att dra den över samma kam som övriga plastklockor tycker jag dock känns lite orättvist. ;)

5B2A521A-F895-4B05-B9AB-207E63DCD2E9.jpeg

Det är dock uppenbart så att man tröttnar på en klocka rätt fort när man är ”tvingad” att använda den i en månad. Kanske delvis för att man vet att man inte får byta.

Jodå. Vi kämpar på, jag och min g-shock. Att dra den över samma kam som övriga plastklockor tycker jag dock känns lite orättvist. ;)

5B2A521A-F895-4B05-B9AB-207E63DCD2E9.jpeg

Det är dock uppenbart så att man tröttnar på en klocka rätt fort när man är ”tvingad” att använda den i en månad. Kanske delvis för att man vet att man inte får byta.

??? Vad i hela fridens namn är det du säger?
Vill du inte att torkade gummit ska beblanda sig med lättvikts-kungarna? Inte heller inte att den mjuka men höga boetten ska slå i dörrkarmen? :rage::D:D

//Edit
Är den i stål? Hahaha

Tillbaka
Topp