Dag 29 här kommer vi. På ett nato igen. Många som byter band på er klocka? @Fliegerchronograph🚁 snittar väl 8 per dag![]()
Äsch då, så farligt är det väl inte? Var tvungen att kontrollräkna och inklusive dagens band är jag nu uppe i tjugo stycken vilket gör ett snitt på 0,7 band/dag. KUOE:n är så bra att det inte hade varit något problem med ett och samma band under alla dagar i mars men eftersom det är tillåtet att byta band så gör jag det, ofta. Till min egen, och kanske även andras förnöjelse?
Dagens gul-blåa NATO-band är förstås Ukrainarelaterat. Vi kämpar ju med att bära en och samma klocka i en månad. Ukrainas kamp är så mycket större och viktigare. Ett drygt år nu, om man inte räknar in den orättmätiga annekteringen av Krim 2014 förstås, då är man uppe i nio år. Vi får hoppas på det bästa. Utgången i Ukraina berör oss alla, direkt eller indirekt.
Dagens band får mig också att tänka på Thore Skogman (dåtidens Danny Saucedo kanske?) och en specialsydd kostym han bar. På bilden nedan är han iförd den blå-gula kreationen sittandes på bakluckan av en blå-gul SAAB. Den som är uppmärksam ser att bilens registreringsnummer börjar med bokstäverna UA. Det är en norsk skylt från Vestlands fylke, men UA är också den tvåställiga landskoden för Ukraina. Kanske var Thore helt enkelt före sin tid och insåg behovet av att supporta Ukraina som då var en del av Sovjetunionen? Vi säger det för Thore och Ukrainas skull.