• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2024

Då summerar vi dag 4 och laddar för ännu en dag med Emergency imorgon😎
IMG_7030.jpeg

Plötsligt gör sig livet påmint. Yngste sonen har råkat ut för en allvarlig skidolycka och har flugits med helikopter till närmaste sjukhus i Österrike. Jag sitter nu på färja på väg mot Tyskland för vidare färd mot Österrike i morgon. OWG fortsätter men man blir abrupt påmint om livets skörhet.
20240304_162714.jpg

Lider med er, hoppas allt löser sig på bästa sätt, ta hand om er 😢

Aldrig blir man så skör och maktlös som när något händer ens barn något 😤🙏🏻

Förklara lite mer om den där? Vad är det för bredd mellan bandhornen? Hur ställer man den? Och hur läser man av den? :)
Klockan är ju som framgår av bilden ett solur i fickformat. Man börjar med att ställa in vilken latitud man befinner sig på, i mitt fall 59 grader nord. Detta gör man på en av ringarna.
67BE7B74-D70F-4E8A-9379-E507A8B8099F.jpeg

Detta medför att uret ser ut att hänga lite snett på bilden. När detta är gjort så ställer man in månad. Skalan är på den lilla svarta saken som hänger i mitten av klockan. Det är på noggrannheten 2-3 justeringar / månad.

6A851AC2-7F99-4600-8472-31E8A8D2ABD9.jpeg

Efter detta kommer det svåra. Att befinna sig på en plats med sol. Om man nu lyckas med konststycket att hitta solen i mars i Sverige så riktar man in solen så att den lyser genom ett litet runt hål i den svarta mittdelen av klockan. Då ska (har jag läst, men inte riktigt lyckats få till så bra än) solens stråle genom det lilla hålet lysa upp skalan på den nästan horisontella ringen och på den kan man då läsa av vad klockan är.

Börjar vakna till, väntar på färjan hem från någon polsk hamnstad (känns det som 😂)
Skönt att ha er vid min sida #TeamCamel
IMG_20240304_172532.jpg
Haha, underbart att höra! 😄🐪 #TeamCamel

Fantastisk läsning att ta igen nu när man är hemma! Otroligt att @Limeee är kvar, som många andra sagt, det trodde man inte! 😂 Första bekräftade failen också @Hammerthrow, nu kanske det trillar in fler?! 🧐

Nya tag imorgon! Godnatt! ✌🏼
IMG_1240.jpeg
IMG_1241.jpeg

Tillbaka
Topp