• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utsatt för bedrägeri med Rolex-kopia

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När klockan var hos mig, dvs innan incidenten i gallerian hade jag hanterat och vridit upp den ett par gånger. Vid ett tillfälle slog en mycket liten tanke mig saker som "låset känns ganska löst" och "kronan wobblar lite" etc. Alltså, tillräckligt för att väcka en kort tanke, men inte tillräckligt för att bli misstänksam. Jag tänkte då att det är nog inbillning.
När det sedan blev klart efter att även gänget påpekat vissa av detaljerna så blev jag mer säker. Sedan gick jag och en vän igenom flertalet foton på kopian som vi jämförde med hans DJ så det blev tydligare och tydligare.
Innan incidenten i gallerian (där du var för att sälja DJ?) kände du att den var lite off. Ingen varningsklocka att inte sälja en klocka som känns off? Som således alltså kan vara en fake eller ha något fel på sig.

Jag själv hade ju definitivt kollat upp den, vid off-känslan - INNAN jag skulle sälja den vidare isåfall.

Riktigt tråkigt men var glad att du kom undan med hälsan i behåll. Tar historien till mig som en påminnelse om att kanske inte försöka klämma ur de sista procenten ur en affär ifall det krånglar till det.

Låter svårt att bevisa falskbytet även innan bevismaterial försvunnit ur din ägo. Man blir ju nyfiken på om kriminella verkligen krånglar till sina planer till den grad som krävs om bedragare och rånare är i maskopi med varandra, eller om rånet är riktiga brottet och bytet äkta eller ifall du blivit utsatt för två orelaterade brott.

Om ni lägger en extra titt på datumet tycker ni det ser korrekt ut med 1:an i 31? Kan ju vara kameran som försöker rätta till något också. Även Kronan i glaset syns tydligt på bild vilket jag personligen upplever vara omöjligt att fånga på bild. Förövrigt ser den slående lik ut.
Jag har aldrig lyckats se den där kronan i glaset på nån Rolex även om jag vetat om den.

Absolut, den är svårfångad på bild. Men med bra ljus får man ju fram den. Och i verkligheten tycker jag man ser den bra om man letar. Men nästan enklare på foto i rätt vinkel och bra ljus.
Kan vara så en annan fotar ju bara med mobilkamera. Tyckte bara den var så himla tydlig där men det gäller ju bara en utav bilderna så kan mkt väl vara ljuset

Innan incidenten i gallerian (där du var för att sälja DJ?) kände du att den var lite off. Ingen varningsklocka att inte sälja en klocka som känns off? Som således alltså kan vara en fake eller ha något fel på sig.

Jag själv hade ju definitivt kollat upp den, vid off-känslan - INNAN jag skulle sälja den vidare isåfall.
Intressant.
@Hasselkross varför försöka sälja en klocka vidare som du själv säger kändes fel?

Intressant.
@Hasselkross varför försöka sälja en klocka vidare som du själv säger kändes fel?
Galen första post på klocksnack. Detta är helt off topic men var har du varit sen 2012?
91CCC29B-7416-4BFF-9B2C-CCA18B37010F.jpeg

Obehaglig händelse, men skönt att allt gick bra och att du kom därifrån med hälsan i behåll. Det är lätt att tro att det räcker att höja rösten eller vifta med en kniv, men oftast har dom som tror det aldrig varit i en riktig situation. som någon skrev tidigare så är det många idag som hellre sitter inne än förlora ansiktet. Är dom unga vet dom också om att det blir korta straff samtidigt som dom har höjt sitt anseende på gatan när dom väl kommer ut.

Jag tror nog att första säljaren och gänget samarbetar. Indikerade du på något sätt att du inte ville behålla klockan du fick i byte, eller föreslog säljaren att rolexen var lätt att säljärför ett bra byte? Killgissar iaf att du la upp din Rolex med samma användarnamn som du använde när du sålde din Cartier eller åtminstone på något sätt gjorde att det gick att koppla klockan till dig. Kanske la upp samma stad i annonsen eller svarade på ”kvinnans” frågor på sånt sätt att gänget kunde lägga ihop 1+1.

Visserligen fick du en summa pengar utöver klockan, men om gänget fick tillbaks klockan så blir det ändå rätt billigt för dom i slutändan.

Om ni lägger en extra titt på datumet tycker ni det ser korrekt ut med 1:an i 31? Kan ju vara kameran som försöker rätta till något också. Även Kronan i glaset syns tydligt på bild vilket jag personligen upplever vara omöjligt att fånga på bild. Förövrigt ser den slående lik ut.
Förstår din tanke, men det ser ut som ett original datumhjul.

Etsningen är bara en fråga om ljus och fotokvalitet.

Är det bara bilder på den andra klocka som du fick se, eller hade gänget klockan med sig?
Tanken slog mig nyss att det inte är omöjligt att du fick se bilder på samma fejk klocka, som de nu ville återhämta för att dölja bevis och fortsätta till nästa offer utan att lägga pengar på en ny kopia.
Nej, gänget hade med sitt eget exemplar. Exakt likadan modell. Box med exakt samma tillbehör. Och cert stämplat på exakt samma sätt, med samma AD, samma kundnamn, samma datum och samma placering av stämpeln.
Modigt av dig @Hasselkross att starta denna tråd och berätta allt samt svara på kommentarerna. Tack för det och hoppas stressen och känslan av obehag börjar att avta.
Tack, dina (med flera andras) ord uppskattas!
Jag kan inte heller kunna se något fel på klockan. På så detaljerade bilder brukar man kunna avslöja även de bästa kopiorna rätt enkelt.
Ska visa ett par bilder i ett nytt inlägg.
Min erfarenhet i ämnet ställer det utan rimligt tvivel att klockan på bilden är äkta.

Men inget är säkert utan en fysisk inspektion.
Ska visa ett par bilder i ett nytt inlägg.

Intressant.
Jag citerar mig själv här.
Vid ett tillfälle slog en mycket liten tanke mig saker som "låset känns ganska löst" och "kronan wobblar lite" etc. Alltså, tillräckligt för att väcka en kort tanke, men inte tillräckligt för att bli misstänksam. Jag tänkte då att det är nog inbillning.
När jag uttrycker mig så menar jag inte att "den var lite off" eller "kändes fel". Jag menar precis som jag säger att de var för små detaljer för att lämna stadiet tanke och bli till misstanke. Jag har haft otaliga Rolex under åren och det har hänt att liknande tankar har slagit mig med dem - trots att jag vetat att de varit äkta. Antingen pga att jag tex låtit serva dem hos AD eller plockat ut dem själv. Från AD.

Här är några av de detaljer som jag och min vän kom fram till. Vi kollade upp detta så fort jag kom hem från mötet med gänget.

Boettlocket sitter längre ut eller är tjockare på fejken. (fejk överst)
IMG-0030.jpg
2fb9b821-c673-420a-956c-337972cd760a.jpg

Den lilla runda ovalen som skapas av loggan (markerad på bild) har en annan form. Formen är mer symetrisk på den riktiga. (fejk överst)
IMG-0032.jpg

fd586406-0ee8-4bdc-bc5f-89eb192bc23f.jpg

Tjockleken på kronan ser ut att skilja. (fejk överst)
IMG-9683.jpg

05f3aea2-60ca-48a4-838c-b9c6b0b658e0.jpg

Men som sagt, oerhört välgjord replika. Jag tror jag nämnde att tex den lilla etsningen i glaset fanns (kollade efter den då jag mottog klockan).

Här är några av de detaljer som jag och min vän kom fram till. Vi kollade upp detta så fort jag kom hem från mötet med gänget.

IMG-0030.jpg

Den lilla runda ovalen som skapas av loggan (markerad på bild) har en annan form. Formen är mer symetrisk på den riktiga. (fejk överst)
IMG-0032.jpg

IMG-9683.jpg

Men som sagt, oerhört välgjord replika. Jag tror jag nämnde att tex den lilla etsningen i glaset fanns (kollade efter den då jag mottog klockan).
Aa. Kronan på claspen ser väldigt knasig ut. Kan inte minnas att jag har sett en urgröpt "ram" runt
3FDE9D2B-23E5-407F-ABF9-A6E90B969BE8.jpeg

IMG-0030.jpg

IMG-0032.jpg

IMG-9683.jpg

Tror den där replikan hade kunnat lura även en och annan inbiten forummedlem vid snabb inspektion, och särskilt utan att ha ett bekräftat original bredvid att jämföra med.

Claspen ser onekligen knas ut. Det övriga hade jag inte tänkt på. Men så är jag ingen Rolexexpert heller. Hade kunnat tänkt en AM-länk på en original DJ. Kanske det gjort mig misstänksam på en så pass modern sak.

IMG-0030.jpg

IMG-0032.jpg

IMG-9683.jpg

Tack för bilderna. Länkarna är helt olika från den DJ du jämför med så det är inte relevant.

Enda sättet att få detta svart på vitt är att öppna boettlocket.

Aa. Kronan på claspen ser väldigt knasig ut. Kan inte minnas att jag har sett en urgröpt "ram" runt
3FDE9D2B-23E5-407F-ABF9-A6E90B969BE8.jpeg
Så ser det ut på DJ41 oysterlåset.

Tack för bilderna. Länkarna är helt olika från den DJ du jämför med så det är inte relevant.

Enda sättet att få detta svart på vitt är att öppna boettlocket.

Så ser det ut på DJ41 oysterlåset.
Ska inte en 126334 ha en Rolex-krona mellan swiss och made klockan 6? Den aktuella klockan i tråden har inte det. Jag har ingen vidare koll på tavlorna till denna referens så har kanske fel. :)

Edit: Glöm det. Finns äldre utan också 😅 Tänkte att detta var en sprillans.. 41mm DJ är inte mitt område

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JLW
Först vill jag beklaga det som hänt dig. Skall inte behöva hända någon.

En annan detalj jag la märke till är datumsiffrorna. För det första är dem förskräckligt dåligt gjorda, samtidigt som det nästan ser ut som att färgfyllningen inte är helt ”täckande”.
2305024E-FBB0-45E1-B09B-017CB79FB195.jpeg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp