Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stort tack!Absolut, här kommer det:
1000g Caputo Röd
760-790g fingervarmt vatten
14g torrjäst
35g salt
16g olivolja
Det är en ganska fuktig deg, så var noga med semolina så den inte fastnar i bänken när du knådar.
Blanda först vatten med jäst, och 100g mjöl. Låt vila i 5min.
Blanda därefter i 400g mjöl till en jämn smet. Häll i hälften av saltet.
Därefter, låt vila 2min.
Häll sedan i resten av mjölet och knåda.
Häll i resten av saltet.
Pensla med olivolja och täck med silikonlock eller plastfolie i bunke. Låt jäsa i 20-30min.
Dela i 7-8 bollar & vik tills du får en spänstig yta. Lägg dem i småbunkar & pensla med olivolja. Låt jäsa i 20min.
Baka ut & använd snarast, eller frys in efter halva boll-jäsningen för att undvika överjäsning (det går snabbt)
Nu blir det lunchpizza
Ju längre den ogräddade pizzan får ligga på spaden desto svårare blir den att får loss, tomatsåsen blöter ner botten så att den blir klibbig. Man kan lyfta och blåsa lite försiktigt under botten för att få den att lyfta.Vilka pizzor ni gör! Handlade en Koda 12 i helgen och testkörde ett par pizzor. Har dock stora problem med att få av den ogräddade pizzan från pizzaspaden (metall, weber). Gick av lättare om jag mjölade ordentligt i botten men då brändes pizzorna enklare. Tips för att klara detta bättre framöver?
Rismjöl på spaden rekommenderas av proffsen tydligen. Och som sagts ovan montera pizzan på bordet, inte på spaden.Vilka pizzor ni gör! Handlade en Koda 12 i helgen och testkörde ett par pizzor. Har dock stora problem med att få av den ogräddade pizzan från pizzaspaden (metall, weber). Gick av lättare om jag mjölade ordentligt i botten men då brändes pizzorna enklare. Tips för att klara detta bättre framöver?
Vet inte men jag använder en av trä och har aldrig haft problem med att det fastnar.Gör det någon skillnad om man har en pizzaspade av trä??
Jag kör med https://www.willys.se/produkt/Majsmjol-Grovmalet-100272492_STVilka pizzor ni gör! Handlade en Koda 12 i helgen och testkörde ett par pizzor. Har dock stora problem med att få av den ogräddade pizzan från pizzaspaden (metall, weber). Gick av lättare om jag mjölade ordentligt i botten men då brändes pizzorna enklare. Tips för att klara detta bättre framöver?
nice, var har du fått tag i kebabben? (eller gjort själv till o med?)Sveriges mest sålda pizza. Tänk att den skulle bli bäst som hemmagjord.
Gällande ovan fråga om vad man kan ha på spaden, så tycker jag om mannagryn. Ger lite rustik känsla på resultatet också. Tycker det blir fint. Jag brukar blanda mannagryn och mjöl lika delar. Vet inte om det är så, men upplever det som att dom kompletterar varandra vid såväl utbak som inskjuts. Jag använder träspade in, och stålspade ut.
Jag önskar att jag hade kunna skryta med att ha gjort den själv, men den är köpt. Hittade den på Snabbgross.nice, var har du fått tag i kebabben? (eller gjort själv till o med?)
Nyfiken hur du upplevde degen?
Tycker den är lättare att skjuta av pizzan från en träspade jmf metallGör det någon skillnad om man har en pizzaspade av trä??
Godkänt, men inte mer än detNyfiken hur du upplevde degen?
Jag testade också Garant-degen och jämför den nedan med Pops Maestrodeg som jag testat några gånger tidigare. Garant är väldigt mycket kladdigare och kräver massor av mjöl, men är rätt lätt att forma. Risk dock att den går sönder eftersom degen inte har någon direkt ”spänst”. Pop Maestro är väldigt spänstig, men drar därmed också ihop sig väldigt mycket och krymper när man tror man bakat ut den till rätt storlek.Godkänt, men inte mer än det