• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UUNI pizzaugn

Blivit sjukt inspirerad till att börja laga pizza efter denna tråd! ingen i Stockholmsområdet som vill avyttra sin Koda 12?

Absolut, här kommer det:

1000g Caputo Röd
760-790g fingervarmt vatten
14g torrjäst
35g salt
16g olivolja

Det är en ganska fuktig deg, så var noga med semolina så den inte fastnar i bänken när du knådar.

Blanda först vatten med jäst, och 100g mjöl. Låt vila i 5min.

Blanda därefter i 400g mjöl till en jämn smet. Häll i hälften av saltet.

Därefter, låt vila 2min.
Häll sedan i resten av mjölet och knåda.
Häll i resten av saltet.

Pensla med olivolja och täck med silikonlock eller plastfolie i bunke. Låt jäsa i 20-30min.

Dela i 7-8 bollar & vik tills du får en spänstig yta. Lägg dem i småbunkar & pensla med olivolja. Låt jäsa i 20min.

Baka ut & använd snarast, eller frys in efter halva boll-jäsningen för att undvika överjäsning (det går snabbt) 🙂
Stort tack! 👍
Jag kommer att testa det..!!

Fick hem min OONI Koda 12 igår, äntligen!

Bara att vänta på spade och regulator innan jag kan använda den. Lite frågor innan dess,

Jag har läst igenom tråden och ser att det pratas en del om sten från Biscotto Di Sorrento, är det värt att ha en sån istället? Vart hittar man isåfall en till Koda 12?

Hur mycket gasol drar en sån här ugn mot en vanlig grill? Tänker om man värmer upp den i 20-30 min och sedan tillagar 2-4 pizzor.

Sista frågan, sett många olika tips på bästa mozzarellan och tomatsåsen genom åren i denna tråd, vilken är det bästa om man inte gör egen?

Kan nog vara det bästa köpet på länge - Ooni Koda 12.

Igår var det fjärde gången ugnen gick varm och körde 7 olika pizzor. Favoriten blev en med Diavola salami, parmesan, mozzarella, basilika & tomatsås.

IMG_3693.jpeg
IMG_3692.jpeg

IMG_2342.jpeg

Blev beslut om pizza med kort varsel.
Pop Bakerys Maestrodeg, med tillhörande tomatsås, några bitar mozzarella, några klickar grön pesto och sedan lite riven ost på det…
1,5 min i Uunin (Koda 16)
Toppa med lite Crudo-skinka.
Lika gott som hemgjord deg och tomatsås?
Nä, inte riktigt men ändå jääääkligt gott. O snabbt gick det…. 😉

Vilka pizzor ni gör! Handlade en Koda 12 i helgen och testkörde ett par pizzor. Har dock stora problem med att få av den ogräddade pizzan från pizzaspaden (metall, weber). Gick av lättare om jag mjölade ordentligt i botten men då brändes pizzorna enklare. Tips för att klara detta bättre framöver?

Vilka pizzor ni gör! Handlade en Koda 12 i helgen och testkörde ett par pizzor. Har dock stora problem med att få av den ogräddade pizzan från pizzaspaden (metall, weber). Gick av lättare om jag mjölade ordentligt i botten men då brändes pizzorna enklare. Tips för att klara detta bättre framöver?
Ju längre den ogräddade pizzan får ligga på spaden desto svårare blir den att får loss, tomatsåsen blöter ner botten så att den blir klibbig. Man kan lyfta och blåsa lite försiktigt under botten för att få den att lyfta.

Rismjöl på spaden rekommenderas av proffsen tydligen. Och som sagts ovan montera pizzan på bordet, inte på spaden.

Sveriges mest sålda pizza. Tänk att den skulle bli bäst som hemmagjord.
Gällande ovan fråga om vad man kan ha på spaden, så tycker jag om mannagryn. Ger lite rustik känsla på resultatet också. Tycker det blir fint. Jag brukar blanda mannagryn och mjöl lika delar. Vet inte om det är så, men upplever det som att dom kompletterar varandra vid såväl utbak som inskjuts. Jag använder träspade in, och stålspade ut.

Bilagor

• 20230723_202404-01.jpeg
    20230723_202404-01.jpeg
    418.9 KB · Visningar: 26
  • 20230723_203653-01.jpeg
    20230723_203653-01.jpeg
    424.2 KB · Visningar: 25
Sveriges mest sålda pizza. Tänk att den skulle bli bäst som hemmagjord.
Gällande ovan fråga om vad man kan ha på spaden, så tycker jag om mannagryn. Ger lite rustik känsla på resultatet också. Tycker det blir fint. Jag brukar blanda mannagryn och mjöl lika delar. Vet inte om det är så, men upplever det som att dom kompletterar varandra vid såväl utbak som inskjuts. Jag använder träspade in, och stålspade ut.
nice, var har du fått tag i kebabben? (eller gjort själv till o med?)

Gör det någon skillnad om man har en pizzaspade av trä??
Tycker den är lättare att skjuta av pizzan från en träspade jmf metall

ha lite mjöl på spaden som du fördelar mkt mkt fint med handflatan. Blås av överskottet

kör på topping på pizzan när den ligger på spaden. Skaka till / ryck till spaden med jämna mellanrum så den inte får chansen att fastna. Låt den inte ligga för länge på spaden

ju högre vattenhalt i degen, ju kletigare deg och därmed större risk att fastna på spaden

skjut av pizzan med ett bestämt ryck

osv

Godkänt, men inte mer än det 👋
Jag testade också Garant-degen och jämför den nedan med Pops Maestrodeg som jag testat några gånger tidigare. Garant är väldigt mycket kladdigare och kräver massor av mjöl, men är rätt lätt att forma. Risk dock att den går sönder eftersom degen inte har någon direkt ”spänst”. Pop Maestro är väldigt spänstig, men drar därmed också ihop sig väldigt mycket och krymper när man tror man bakat ut den till rätt storlek.
Garantdegen gräddades fint, men vi tyckte tyvärr att den inte smakade lika gott som Maestropizzorna brukar göra. Garantpizzan blev inte lika krispig utan mer seg än Pop Maestro….
Slutligen en bild på Garantpizzan…..
IMG_2426.jpeg

Tillbaka
Topp