• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hehe, det kräver bra temp-kontroll & en rejäl degmaskin för att lyckas med! 😀
Veckan efter anlände denna med dhl haha, ska besegra bigan! Svårt med tempkontroll när det varierar mellan 15-30 grader ute
3345A347-A101-4A26-B645-47627D860111.jpeg
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Absolut, vill du ha snabbdeg, kalljäst(direkt) eller något lite mer avancerat som poolish/biga?
Jag har landat i att typ bara köra på lilla napolis idag då jag än så länge tycker den varit svårslagen. Inte testat någon biga eller liknande dock då jag inte har någon maskin att köra det i så måste vara deg som går att jobba för hand iaf 😊
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Äschdå, den klarar ju bara upp till 300 grader typ ^^
Har faktiskt börjat köra den istället för att baka eget. Funkar perfekt på 400 grader, jag tycker det blir mycket smarrigare och lättare deg att hantera. Nu har jag inte längre mobben efter mig utan även ett pris på mitt huvud
 

Erik83

Cartier
Så, nu har frun beställt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda på pizza i helgen?

  • gasregulator med slang, check
  • gasol, check

  • pizzaspade, vilken storlek? Och bör man ha en stor för att lägga in och ta ut pizzan, och en mindre för att vrida på den för jämn värme?
  • deg, hade tänkt köpa färdig deg från en lokal napolitansk pizzeria. Funkar det eller är det bara att sätta en egen deg pronto? Recept? Ser att det finns massor av olika här i tråden..
  • recept på tomatsås? Tillagad eller kall?

- bra Youtube-kanaler för inspo och info?

Tacksam för all hjälp 😅
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Så, nu har frun beställt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda på pizza i helgen?

  • gasregulator med slang, check
  • gasol, check

  • pizzaspade, vilken storlek? Och bör man ha en stor för att lägga in och ta ut pizzan, och en mindre för att vrida på den för jämn värme?
  • deg, hade tänkt köpa färdig deg från en lokal napolitansk pizzeria. Funkar det eller är det bara att sätta en egen deg pronto? Recept? Ser att det finns massor av olika här i tråden..
  • recept på tomatsås? Tillagad eller kall?

- bra Youtube-kanaler för inspo och info?

Tacksam för all hjälp 😅

Olagad. Om hela tomater, mixa inte så kärnorna går sönder. Kan bli lite beskt. Krossa med händerna.

Tomater, olivolja och salt. Eventuellt vitlök och basilika.
Håller med @zippan att tomatsåsen inte skall tillagas. Själv brukar jag avända hela San Marzano tomater på burk, med lite olivolja, salt, svartpeppar och riven färsk basilika iblandat. Blir gott;)

Till degen brukar jag använda Oonis egna recept. Ooni appens kalkylator är grym för att beräkna mängden mjöl, vatten, jäst och salt du behöver till det antal pizzor du skall laga, samt tiden och temperaturen den skall jäsa i (temperaturen spelar faktiskt stor roll om du skall jäsa länge i rumstemperatur, fick jag lära mig en het sommardag då degen blev helt rinnig och nästan omöjlig att jobba med utan en massa extra mjöl i). Det finns säkert bättre recept också men jag tycker Oonis egna ger mycket bra resultat med lite övning. För bästa resultat smakmässigt lönar det sig att göra degen 1-2 dagar innan och jäsa långsamt i kylskåpet.

Pizzaspaden tycker jag skall vara största möjliga storlek som ryms in i ugnen, och jag har aldrig haft behov av en mindre för att vända pizzan. Tar ut den med spaden, vänder lite med handen, och skjuter den in igen. Tunn spade i rostfritt stål är vad jag använder och den funkar bra för mig.
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Så, nu har frun beställt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda på pizza i helgen?

  • gasregulator med slang, check
  • gasol, check

  • pizzaspade, vilken storlek? Och bör man ha en stor för att lägga in och ta ut pizzan, och en mindre för att vrida på den för jämn värme?
  • deg, hade tänkt köpa färdig deg från en lokal napolitansk pizzeria. Funkar det eller är det bara att sätta en egen deg pronto? Recept? Ser att det finns massor av olika här i tråden..
  • recept på tomatsås? Tillagad eller kall?

- bra Youtube-kanaler för inspo och info?

Tacksam för all hjälp 😅
Kan även här instämma i ovan kommentarer om tomatsås, jag kör dock oftast bara san marzano och salt.

Skulle också rekommendera två spadar, körde bara en till en början men tycker det är enklare att även ha en mindre vändspade. Går att köpa rätt billigt från tex. amazon som jag tycker funkar fint.

Ang. deg så måste jag kanske lite klassiskt (men den är sjukt bra) slå ett slag för lilla napolis bok och deras degrecept. Kör då lite beroende på mjöl typ 670-680g vatten på 1 kg mjöl, 0.25g jäst och 28g salt. Rör ihop med händerna och vila 30 min. Sen vik 5 ggr och vila 15min x2. Sen låta vila över natten i typ 12 timmar och sen göra bollar av degen och vila typ 10-12 timmar. Blir ännu enklare att ha koll på jäsningen om man kör med regnrör, finns beskrivet väldigt bra i boken 👍

Kör hårt!
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Så, nu har frun beställt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda på pizza i helgen?

  • gasregulator med slang, check
  • gasol, check

  • pizzaspade, vilken storlek? Och bör man ha en stor för att lägga in och ta ut pizzan, och en mindre för att vrida på den för jämn värme?
  • deg, hade tänkt köpa färdig deg från en lokal napolitansk pizzeria. Funkar det eller är det bara att sätta en egen deg pronto? Recept? Ser att det finns massor av olika här i tråden..
  • recept på tomatsås? Tillagad eller kall?

- bra Youtube-kanaler för inspo och info?

Tacksam för all hjälp 😅
Jag i stämmer i mycket av vad de andra skrivit.
Använder dock en träspade för att montera pizzan på, och skicka in i ugnen. Mindre risk att den fastnar.
Oonis kalkylator är grym.
Köper mitt mjöl från Lilla Napolis webshop. Som tomatsås kan jag rekommendera Muttis pizzasås på burk.
Blir bäst för mig med den halvtorra mozzarellan och lite riven parmesan för smakens skull.
Lycka till och posta ditt resultat. Misströsta inte om du gör sönder en i ugnen. Det kan hända den bäste. 🫣
 

figaro

Cartier
2-Faktor
San marzano på burk funkar utmärkt för ovan recept. Anledningen till att inte koka är att de kommer att koka i 450g i din ugn. Om man få redan reducerat får du bort mycket vätska. Vidare, om du inte låter den gå 4-5h (när tomater går in i sin andra smakutvekling) så gör det ingen skillnad. Och jag tror få känner skillnad.

Jag har en Koda 12, köpte den billigaste spaden i trä (99kr) för att använda en gång tills jag kunde beställa något som kostade lika mycket som ugnen… men har blivit kvar med den.

Att sätta degen och experimentera med den är det roligaste. Hur fick man kanterna bra. Hur blev elasticiteten osv. Men ärligt, har du en lokal napolitanare bredvid dig så låter det toppen, då slipper folk eventuellt gå hungriga.

Något som INGEN NÄMT(!!!!) är vin! Tre rekommendationer på röda under 300kr
- Brancaia, Tre nr 75501 149kr lättar Sangiovese än vad klockorna indikerar

- Borgogno, Barbera.. nr 74201 199kr Nice till salsiccia, fänkålsfrön och annat

- Travaglini, Gattinara nr 2372, 218kr trevlig nebbiolo som passar det mesta. Ville rekommendera riservan 399kr men den fanns inte i ordinarie..



Vidare, saker som är bra att veta:

- våga värma stenen. Om stenen är kall tillagas inte botten och då kan den gå sönder!

- var bestämd när du skickar av pizzan och våga mjöla. Resolut i rörelsen när
Den ska av. Ligger den så försök inte trycka till, gå kan du nypa sönder botten. Vänta och vänd när den fått 30-45 sekunder.

- vänd 3-4 gånger i en Koda 12

- våga sänka temperaturen. När man utnyttjar hela området kommer pizzan nära där inne. Du vill inte ha den fööör svart.

- nutella är gott…

Edit youtube: Vito Lacopelli
 

Erik83

Cartier
Tack så mycket allihop! Får se vad jag kan hitta för schysst spade, beställa imorn så hinner den hem innan helgen.
 
  • Like
Reactions: mmh

Derix

Patek
2-Faktor
Bra pris på Koda 12 denna veckan, 2490 kr hos K-Rauta. Är det värt 2000 kr mer för 16 istället för 12?
 

Kawe

Omega
4300:- för koda 16 på K-Rauta. Jag skulle inte säga att pizzorna blir 70% godare, men skulle ändå valt 16 framför 12. Dock ej i lager där, men bara någon hundring dyrare på tex elgiganten. Jag tror inte att du kommer ånga att du köper en 16. Däremot kan det finnas risk att du ångrar en 12.
Bra pris på Koda 12 denna veckan, 2490 kr hos K-Rauta. Är det värt 2000 kr mer för 16 istället för 12?
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Är det koda 16 som gäller framför koda 12? 😊 Min far har pratat om en pizzaugn länge nu, så tänkte göra slag i saken.
Ryms det betydligt större pizzor i 16?
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Är det koda 16 som gäller framför koda 12? 😊 Min far har pratat om en pizzaugn länge nu, så tänkte göra slag i saken.
Ryms det betydligt större pizzor i 16?
Ja. 16” är 10 cm bredare inuti. Du har mer plats att flytta runt pizzan för att hitta dagens sweetspot. Vidare är brännaren ”L” formad. Ger mer värme. Tanken är att man bara skall snurra en gång, men det är i teorin.
Ni ångrar inte en 16.
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Ja. 16” är 10 cm bredare inuti. Du har mer plats att flytta runt pizzan för att hitta dagens sweetspot. Vidare är brännaren ”L” formad. Ger mer värme. Tanken är att man bara skall snurra en gång, men det är i teorin.
Ni ångrar inte en 16.

Låter kanon 😊 vi kör på en 16! Tack för svaret!
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Första baket på ett tag!
Blev 7 pizzor totalt. Bra swoosh!

Körde mitt egna recept på snabbdeg, som bara tar 1h att göra; första gången i nya maskinen. Trots såpass kort tid blir glutentrådarna riktigt starka ☀️😎

IMG_4760.jpeg

IMG_4759.jpeg

IMG_4761.jpeg

IMG_4763.jpeg

IMG_4764.jpeg
 

Hawk100

Rolex
Första baket på ett tag!
Blev 7 pizzor totalt. Bra swoosh!

Körde mitt egna recept på snabbdeg, som bara tar 1h att göra; första gången i nya maskinen. Trots såpass kort tid blir glutentrådarna riktigt starka ☀️😎

IMG_4760.jpeg

IMG_4759.jpeg

IMG_4761.jpeg

IMG_4763.jpeg

IMG_4764.jpeg
Snyggt!!
Vill du dela receptet?
1 timme låter helt ok när man vill spontantanbaka pizza. Gillar inte att behöva planera pizzaätandet dagar i förväg…😉
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Snyggt!!
Vill du dela receptet?
1 timme låter helt ok när man vill spontantanbaka pizza. Gillar inte att behöva planera pizzaätandet dagar i förväg…😉
Absolut, här kommer det:

1000g Caputo Röd
760-790g fingervarmt vatten
14g torrjäst
35g salt
16g olivolja

Det är en ganska fuktig deg, så var noga med semolina så den inte fastnar i bänken när du knådar.

Blanda först vatten med jäst, och 100g mjöl. Låt vila i 5min.

Blanda därefter i 400g mjöl till en jämn smet. Häll i hälften av saltet.

Därefter, låt vila 2min.
Häll sedan i resten av mjölet och knåda.
Häll i resten av saltet.

Pensla med olivolja och täck med silikonlock eller plastfolie i bunke. Låt jäsa i 20-30min.

Dela i 7-8 bollar & vik tills du får en spänstig yta. Lägg dem i småbunkar & pensla med olivolja. Låt jäsa i 20min.

Baka ut & använd snarast, eller frys in efter halva boll-jäsningen för att undvika överjäsning (det går snabbt) 🙂
 
Topp