• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

Hawk100

Rolex
Är det någon av er som har testat den billigare ”kopian” från Byggmax?
1660117073014.png
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Är det någon av er som har testat den billigare ”kopian” från Byggmax?
1660117073014.png
Skulle ALDRIG välja att spara 140kr gentemot att välja originalet Koda 12…. 😂😂😂
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Är det någon av er som har testat den billigare ”kopian” från Byggmax?
1660117073014.png
Såg att dom haft liknande på Coop som dom fick sänka priset på ganska rejält för att bli av med. Tror dom låg på 1500 ish då
 

Kawe

Omega
Är det någon av er som har testat den billigare ”kopian” från Byggmax?
1660117073014.png
Jag tror du kommer ångra dig om du köper en 12" modell. Gå på Koda 16, alternativt köp dig ett pizzastål att ha i ugn eller på grill. Jag skulle säga att det är ett bättre alternativ än att köpa en 12" Men om du bestämmer dig för att köpa denna så måste du återkomma med recension. Vore kul att höra hur den tas emot.
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Jag tror du kommer ångra dig om du köper en 12" modell. Gå på Koda 16, alternativt köp dig ett pizzastål att ha i ugn eller på grill. Jag skulle säga att det är ett bättre alternativ än att köpa en 12" Men om du bestämmer dig för att köpa denna så måste du återkomma med recension. Vore kul att höra hur den tas emot.
Så olika man kan tycka. Är ju mils skillnad mellan pizzastål i vanlig ugn mot exempelvis en Uuni 12". Blir så sjukt mycket bättre pizza i Uunin att jag aldrig skulle rekommendera pizzastål om man på riktigt vill göra bra pizza hemma.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Jag tror du kommer ångra dig om du köper en 12" modell. Gå på Koda 16, alternativt köp dig ett pizzastål att ha i ugn eller på grill. Jag skulle säga att det är ett bättre alternativ än att köpa en 12" Men om du bestämmer dig för att köpa denna så måste du återkomma med recension. Vore kul att höra hur den tas emot.
Oj… Pizzastål är ju ett rejält kliv ner från även en ooni-kopia ^^
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag tror du kommer ångra dig om du köper en 12" modell. Gå på Koda 16, alternativt köp dig ett pizzastål att ha i ugn eller på grill. Jag skulle säga att det är ett bättre alternativ än att köpa en 12" Men om du bestämmer dig för att köpa denna så måste du återkomma med recension. Vore kul att höra hur den tas emot.
Har 12an

Funkar bra

Men visst en 16 är rymlig att jobba med
 

Hawk100

Rolex
Råkade klicka hem en Koda 16 lite oplanerat istället för Byggmaxgrillen.
Vilken deg av alla recepten här ska jag gå på för att övertyga familjen om att det var ett bra köp??
Och behöver jag komplettera med en sten???
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Råkade klicka hem en Koda 16 lite oplanerat istället för Byggmaxgrillen.
Vilken deg av alla recepten här ska jag gå på för att övertyga familjen om att det var ett bra köp??
Och behöver jag komplettera med en sten???
Vänta du med en Biscotto Di Sorrento, men den är nästa steg i kvalité.


Här kommer mitt egna recept på snabbdeg när man inte planerat i förväg:


1000g Caputo Röd

790g fingervarmt vatten

14g torrjäst

35g himalaya-salt

16g olivolja
Det är en ganska fuktig deg, så var noga med semolina så den inte fastnar i bänken när du knådar.
Blanda först vatten med jäst, och 100g mjöl. Låt vila i 5min.

Blanda därefter i 400g mjöl till en jämn smet. Hälften sv saltet

Därefter, låt vila 2min.
Häll sedan i resten av mjölet och knåda.
Resten av salt.

Putsa med olivolja och täck med silikonlock eller plastfolie i bunke. Låt jäsa i 20-30min.
Dela i 7 bollar á 240g & vik tills du får en spänstig yta. Lägg dem i småbunkar & putsa med olivolja. Låt jäsa i 20min.

Baka ut & använd snarast, eller frys in efter halva boll-jäsningen för att undvika överjäsning 🙂
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Har en Ooni Koda 12. Hade aldrig kunnat ha 16 på min balkong. Jag gör napolitanska pizzor och då passar 12.

Deg: tipsar alla om Oonis kalkylator. En det kan skilja sig rejält beroende på hur miljön (värme och luftfuktighet) ser ut. Hösten styrs av jäsning (tid och temp). I deras app kan man prova sig fram med någons recept som startpunkt.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Har en Ooni Koda 12. Hade aldrig kunnat ha 16 på min balkong. Jag gör napolitanska pizzor och då passar 12.

Deg: tipsar alla om Oonis kalkylator. En det kan skilja sig rejält beroende på hur miljön (värme och luftfuktighet) ser ut. Hösten styrs av jäsning (tid och temp). I deras app kan man prova sig fram med någons recept som startpunkt.
+1 på Oonis app, samt fliker in med PizzAPP
 

Hawk100

Rolex
Vänta du med en Biscotto Di Sorrento, men den är nästa steg i kvalité.


Här kommer mitt egna recept på snabbdeg när man inte planerat i förväg:


1000g Caputo Röd

790g fingervarmt vatten

14g torrjäst

35g himalaya-salt

16g olivolja
Det är en ganska fuktig deg, så var noga med semolina så den inte fastnar i bänken när du knådar.
Blanda först vatten med jäst, och 100g mjöl. Låt vila i 5min.

Blanda därefter i 400g mjöl till en jämn smet. Hälften sv saltet

Därefter, låt vila 2min.
Häll sedan i resten av mjölet och knåda.
Resten av salt.

Putsa med olivolja och täck med silikonlock eller plastfolie i bunke. Låt jäsa i 20-30min.
Dela i 7 bollar á 240g & vik tills du får en spänstig yta. Lägg dem i småbunkar & putsa med olivolja. Låt jäsa i 20min.

Baka ut & använd snarast, eller frys in efter halva boll-jäsningen för att undvika överjäsning 🙂
Tack!! 👍
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Jag har dessvärre endast ätit på Örum119, vilket var OK, men väldigt långt från Lilla Napoli-klass.
Taggar resten på Google maps för framtiden.
Örum119 har en mer smakrik botten (surdeg), inte riktigt lika god tomatsås dock.

Några punkter där de slår LN är t.ex. degkonsistens, vattnighet samt rätt mängd topping.

LN har bättre tomatsås, samt mer swoosh i cornichonen :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Örum119 har en mer smakrik botten (surdeg), inte riktigt lika god tomatsås dock.

Några punkter där de slår LN är t.ex. degkonsistens, vattnighet samt rätt mängd topping.

LN har bättre tomatsås, samt mer swoosh i cornichonen :)
Örum119 har under mina besök bränt botten, andra gången rejält och även kanter. Beskt. Ganska bra deg om de inte gjort det.
Vita pizzor är det enda som är bra på Lilla Napoli, röda för vattniga och tråkiga.

3an är standard på Lilla Napoli, när de erbjuder färsk tryffel så är 5an king.
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Har en Ooni Koda 12. Hade aldrig kunnat ha 16 på min balkong. Jag gör napolitanska pizzor och då passar 12.

Deg: tipsar alla om Oonis kalkylator. En det kan skilja sig rejält beroende på hur miljön (värme och luftfuktighet) ser ut. Hösten styrs av jäsning (tid och temp). I deras app kan man prova sig fram med någons recept som startpunkt.
Spännande, måste testa kalkylatorn! Varit lite knepigt att tajma degen nu under sommaren när det varit så jäkla varmt!
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Fel… Marcus Larsson är t.ex. flera nivåer vassare. Likaså napoletanders.

LN är bra för att användas till storproduktion. För hemmabak finns flertalet bättre recept.

Finns även några pizzerior som levererar bättre pizza än LN.
Sitter du på något recept? Försökte kika lite snabbt på Instagram men kollade kanske för fort så hittade inte där
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Råkade klicka hem en Koda 16 lite oplanerat istället för Byggmaxgrillen.
Vilken deg av alla recepten här ska jag gå på för att övertyga familjen om att det var ett bra köp??
Och behöver jag komplettera med en sten???
Är du bekväm och spontant vill ha en jävligt go pizza och inte har några klumpar Frysta så drar du till närmsta Willys och köper en färdig deg av pop! bakery och kör på det, jag kan ibland tycka att det blir bättre än alla hitochdit toptier recept.

Men nu har jag snart mobben efter mig!
 

Hawk100

Rolex
Är du bekväm och spontant vill ha en jävligt go pizza och inte har några klumpar Frysta så drar du till närmsta Willys och köper en färdig deg av pop! bakery och kör på det, jag kan ibland tycka att det blir bättre än alla hitochdit toptier recept.

Men nu har jag snart mobben efter mig!
🤣🤣🤣
Jag lovar att testa det också!! 😉
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Örum119 har under mina besök bränt botten, andra gången rejält och även kanter. Beskt. Ganska bra deg om de inte gjort det.
Vita pizzor är det enda som är bra på Lilla Napoli, röda för vattniga och tråkiga.

3an är standard på Lilla Napoli, när de erbjuder färsk tryffel så är 5an king.
Åhfasen, tråkigt att du fått brända pizzor. Skickade du tillbaka dem? Skulle aldrig acceptera en pizza som har mer än enstaka hotspots.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Är du bekväm och spontant vill ha en jävligt go pizza och inte har några klumpar Frysta så drar du till närmsta Willys och köper en färdig deg av pop! bakery och kör på det, jag kan ibland tycka att det blir bättre än alla hitochdit toptier recept.

Men nu har jag snart mobben efter mig!
Äschdå, den klarar ju bara upp till 300 grader typ ^^
 
Topp