Det är lite både och kan jag känna. Det Apple gör bra gör de riktigt bra men det kräver att du är öppen för att göra saker och ting på deras sätt. Jag köpte nyligen en iPhone 11 efter ett gäng år med android och slogs dels av hur tung och klumpig den var och hur otroligt låst man är till deras lösningar. Ett bra exempel är menyfältet som alltid syns längst ner i bild och som jag störde mig på då det bl.a. täckte text och bilder i webbläsaren. Det är väl bara att gå in i inställningarna och inaktivera tänkte jag men nej, det gick inte för att Apple har bestämt att den ska finnas där. Ville man få bort den gick det tydligen att lösa genom att köpa någon app för en 50-lapp men det är fånigt att man ska behöva installera separata appar för att ändra en så enkel sak.Fan vilken töntig Android-nörd man var. Inser nu efter många år med Android , att Apple är bäst efter att ha haft iPhone i ett halvår.
Med det sagt har vi även en iPad i hushållet och där skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa en androidplatta och jag tycker att IOS passar betydligt bättre som operativsystem i en surfplatta där man inte kan eller ens vill konfigurera den mer än att ändra bakgrundsbild. Det är så klart även en vanesak och hade jag istället haft en androidplatta i flera år och provat att gå över till IOS hade jag kanske känt det omvända. Något jag tycker är väldigt märkligt och som jag tror skulle öka antalet användare rejält är att det inte finns någon slags inställning där man kan växla mellan förenklade standardval (så som IOS är konfigurerat idag) och ett avancerat läge som erbjuder möjlighet att skräddarsy menyer, funktioner osv. Till skillnad från adroid skulle man fortfarande bara behöva anpassa efter den egna hårdvaran så det finns inga direkta hinder för detta annat än Apples ovilja (kanske en misstanke om att det skulle utnyttjas?).