• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vågar jag Android?

Ska jag byta till Huawei?

• Totala väljare
    350
Om du bryr dig om själva radionätsdelen i luren
Har för ovanlighetens skull använt en samsung och en chromecast. Tog typ 30 SEK att inse varför man inte ska ha android. De vet ju inte vad de sysslar med.

Ni som kör android har helt enkelt inte testat IOS, finns ingen annan logisk förklaring.
Om man hör till den typen av mobilanvändare som faktiskt ringer genom sin lur så väljer man bort Iphone pga. själva radionätsdelen.

Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.

Senast ändrad:
Jag jobbade inom området med testning och när iPhone kom så var det definitivt så. Numera skulle jag säga att många är lika dåliga (radiomässigt). Det är svårt att designa bra antenner i det väldigt begränsade utrymmet i en modern mobil..
Det är möjligt, men sen var ju också iPhonen ett genombrott i sig för smartphone-världen då den kom, Precis som du säger var/är ju utrymmet begränsat så nånstans fick/får man ju kompromissa!

Numera har ju fler smartphone tillverkare kommit ikapp, men tyckte mest det var intressant att han påstod att iPhonen skulle vara sämre på den punkten, därav frågan om källa/fakta och inte bara egna påstående och tyckande :)

Det är möjligt, men sen var ju också iPhonen ett genombrott i sig för smartphone-världen då den kom, Precis som du säger var/är ju utrymmet begränsat så nånstans fick/får man ju kompromissa!

Numera har ju fler smartphone tillverkare kommit ikapp, men tyckte mest det var intressant att han påstod att iPhonen skulle vara sämre på den punkten, därav frågan om källa/fakta och inte bara egna påstående och tyckande :)
Idag är de stora tillverkarna säkert ganska lika - förr var de inte det. (I slutet av 90-talet var Nokia erkänt bäst på radio-biten - jag jobbade för en operatör då och varje mobil testades.)

IPhone var en användar-mässig revolution, men deras radio (som skickar/tar emot data från mobilnäten) var definitivt inte det. De hade stora problem, bla beroende på hur man höll luren.

Jag jobbade inom området med testning och när iPhone kom så var det definitivt så. Numera skulle jag säga att många är lika dåliga (radiomässigt). Det är svårt att designa bra antenner i det väldigt begränsade utrymmet i en modern mobil..
Absolut är många lika dåliga men Samsung överlägset bäst! Då menar jag inte skitlurar som Xcover utan premiummodellerna.

En fråga till Android-folket: Är det Android i sig eller bara vissa telefonmodeller som inte verkar kunna vända bilden när frontkameran används?
Ser att folk lägger upp bilder där texter blir baklänges till exempel.

En fråga till Android-folket: Är det Android i sig eller bara vissa telefonmodeller som inte verkar kunna vända bilden när frontkameran används?
Beror helt på telefon.. Android i sig har en "officiell" kameraapp, och det är Google Camera som finns på Pixel-telefonerna t.ex. Där blir bilderna "rättvända". Däremot spegelvänder man alltid (även på iPhone) förhandsgranskningen för att det inte ska bli förvirrande när man tar bilden.

Av ren nyfikenhet... Är det på snapchat du märkt av detta?

Går att ändra. Kamera -> Inställningar -> Selfie: Speglat foto -> Av
Standard är dock att bilden är spegelvänd av någon anledning

Går att ändra. Kamera -> Inställningar -> Selfie: Speglat foto -> Av
Standard är dock att bilden är spegelvänd av någon anledning
Spegelvändningen av "selfie-kameran" är för att folk tycker att det ser konstigt ut annars. Dels är vi vana att se oss själva i sen spegel, och alla är lite asymmetriska, så man tycker att man ser konstig ut "rättvänd". Dessutom blir det svårt att "posera", dvs vrida huvud, placera händer osv om den inte är spegelvänd.

Spegelvändningen av "selfie-kameran" är för att folk tycker att det ser konstigt ut annars. Dels är vi vana att se oss själva i sen spegel, och alla är lite asymmetriska, så man tycker att man ser konstig ut "rättvänd". Dessutom blir det svårt att "posera", dvs vrida huvud, placera händer osv om den inte är spegelvänd.
Inställningen gör inte att själva kameran blir "rättvänd" när du tar bilden utan reglerar endast om den ska vända tillbaka bilden efter fotot tagits eller inte

Inställningen gör inte att själva kameran blir "rättvänd" när du tar bilden utan reglerar endast om den ska vända tillbaka bilden efter fotot tagits eller inte
Jo, men det var mest en förklaring varför den är spegelvänd till att börja med. Om den sedan ska vändas är ju en lite knepig fråga. Det kanske blir mer "rätt" i någon mening, men det blir å andra sidan inte exakt som det såg ut när du tog bilden... det är nog delade meningar om det, så hur de än gör så kommer hälften av användarna att vara missnöjda gissar jag. (Och om man inte laddar upp bilden direkt i tagningsögonblicket så går det ju alltid att vända den efteråt.)

Jo, men det var mest en förklaring varför den är spegelvänd till att börja med. Om den sedan ska vändas är ju en lite knepig fråga. Det kanske blir med "rätt" i någon mening, men det blir å andra sidan inte exakt som det såg ut när du tog bilden... det är nog delade meningar om det, så hur de än gör så kommer hälften av användarna att vara missnöjda gissar jag. (Och om man inte laddar upp bilden direkt i tagningsögonblicket så går det ju alltid att vända den efteråt.)
Förstår hur du menar. Ansikten osv blir ju som vi tänkt oss vid standard spegelbild men text och annat ser ju galet ut

Startade telefonen i felsäkert läge och då fick systemet kontakt med kameran. Efterföljande omstart = kameran verkar funka nu, även portade.

@Agnby Såg att du hade postat en bild med S20-tagg i G-shocktråden men ville inte gå off topic där. Vad är dina initiala intryck? :)

Tillbaka
Topp