• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vågar jag Android?

Ska jag byta till Huawei?


  • Totala väljare
    350

lofgreno

Audemars
Bytte jobb förra året och fick där en iphone. Kul och mycket välbyggd mobil.

Jag tänkte att jag skulle föra över min personliga ringsignal för att göra telefonen "min". Sagt och gjort... Hur för man då över musik till mobilen? Använd iTunes. Nu använder ju Apple sin egna sladd för att koppla in mobilen och ladda så mina egna 20-talet USB-kablar fungerade inte.

Vad göra? Blåtand såklart, Apple är ju heta på trådlöshet. Tyvärr fungerar blåtand till det mesta på iPhone, men inte för filöverföring. Bara att vänta och ta med sig sladden från jobbet.

Dag 2: Jaha, det går inte att föra över mp3. Dax för googling. Ok, jag måste konvertera till aac-format, och sedan byta filändelse. Ja, ja, tycker Steve Jobs att det är en bra idé så kör jag på det.

Filändelsen bytt och överföringen påbörjad. Jasså, det gick inte eftersom ringsignalen är längre än 40 sekunder. Tja, varför behöver jag en längre signal? Så jag kortare den och förde över.

Nu är jag en glad och lycklig iPhone-ägare eftersom Apple vet vad jag vill och behöver. Och en egen ringsignal har jag också.
Haha, låter kanon!
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Rada upp vad du prioriterar i en telefon, och välj den som passar in bäst. Man får sällan något som passar på allt.
Jag har hela hemmet fullsmetat med Appleprylar, och har kört exklusivt iPhone fram till 4S. Sedan ansåg jag att jag fick mer av det jag ville ha i en telefon baserad på Andriod.

Den största anledningen som fick mig att byta från iPhone var problem med temperaturer/batteriet. Vid minsta lilla tendens till kyla så har dom dött, trots att dom varit fulladdade. Klagat på tomt batteri och vill inte starta. Så fort den blivit varm igen så startar dom med många procent kvar. Detta är inget som är unikt för mig, utan något jag vet att många har problem med. Hamnar jag i knipa ute i minusgrader så kan en sådan sak vara skillnad på liv och död.

Förutom detta och priserna, så tycker jag dessa system är så pass lika idag att det inte spelar någon större roll. Det finns så pass bra telefoner nu för under 5000kr att jag inte ser någon anledning att betala upp till 10 000kr längre. :)
 

lofgreno

Audemars
Rada upp vad du prioriterar i en telefon, och välj den som passar in bäst. Man får sällan något som passar på allt.
Jag har hela hemmet fullsmetat med Appleprylar, och har kört exklusivt iPhone fram till 4S. Sedan ansåg jag att jag fick mer av det jag ville ha i en telefon baserad på Andriod.

Den största anledningen som fick mig att byta från iPhone var problem med temperaturer/batteriet. Vid minsta lilla tendens till kyla så har dom dött, trots att dom varit fulladdade. Klagat på tomt batteri och vill inte starta. Så fort den blivit varm igen så startar dom med många procent kvar. Detta är inget som är unikt för mig, utan något jag vet att många har problem med. Hamnar jag i knipa ute i minusgrader så kan en sådan sak vara skillnad på liv och död.

Förutom detta och priserna, så tycker jag dessa system är så pass lika idag att det inte spelar någon större roll.
Det finns så pass bra telefoner nu för under 5000kr att jag inte ser någon anledning att betala upp till 10 000kr längre. :)
Håller med dig. Det jobbiga om man ska gå över till Apple är ju alla appar man köpt osv... :)
 

Leafvalley

Cartier
Hej Klocksnackare!

Efter att i flera år ha kört mobiltelefoner från Apple funderar jag nu på att byta till Android och då en Huawei P10.
Jag är dock något tveksam. Både jag och sambon har laptops från Apple, vi har Apple TV i hemmet, Apple TV på jobbet, Apple laptop på jobbet.
På mitt förra jobb fick jag en sketen gammal samsung jobbtelefon som avskräckte mig från allt som har med Android att göra, men detta var över tre år sedan, så jag hoppas att mycket har ändrats till dess.
Jag är inte så superteknisk och gör ingenting avancerat på mobilen. Det jag kommer använda telefonen till mest är att läsa nyheter, kolla sociala medier, kolla KS, lyssna podcast och ta bilder nån gång då och då. Just det, ringa också. Alltså inget avancerat (jag har inte ens spotify).

Så vad tycker ni? Ska jag ge Huawei och Android en chans eller kommer jag ångra mig och be till Steve Jobs att släppa in mig i sin helgedom igen?

Du svarar nästan på din fråga, om du har alla Apple kompatibla enheter varför ens fundera på att byta? Om du inte är missnöjd med din iPhone det vill säga. Personligen använder jag android och min fru, trots att jag har en iphone tjänstelefon där AG har t.o.m sagt att jag kan använda den privat. Orsaken är att jag är grymt nöjd med min lur och är van med den helt enkelt. Lycka till!
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Du svarar nästan på din fråga, om du har alla Apple kompatibla enheter varför ens fundera på att byta? Om du inte är missnöjd med din iPhone det vill säga. Personligen använder jag android och min fru, trots att jag har en iphone tjänstelefon där AG har t.o.m sagt att jag kan använda den privat. Orsaken är att jag är grymt nöjd med min lur och är van med den helt enkelt. Lycka till!

Jag vill byta endast för kamerans skull. Tycker kameran på iPhone är riktigt kass jämfört med andra telefoner.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kör bägge, Apple som jobbtelefon och Samsung privat. Så har jag kört i fem år och helvete vad iPhone känns som en barntelefon, men jag skall åtminstone ge Apple att de inte krashar lika ofta längre..
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har kört Android länge men, precis som många andra påpekat, så är det lika bra att du stannar hos Apple. Detta med tanke på att du byggt så mycket av din egna "infrastruktur" med deras produkter. Fortsätt med iPhone, det blir kanon :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har Huawei Nexus 6p. En mycket bra telefon till ett bra pris.
Huawei gör bra grejer men betydligt billigare än konkurrenterna.
Det jag gillar mest med telefonen är kameran som är mycket bra och du får vanilla Android med säkerhetspatchar varje månad.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har sedan 2007 använt iPhone, d.v.s. från dag ett.
Passerade en del Androidlurar strax därefter, men iPhone var fortfarande primary.

Börjar pyssla en hel del med hemautomatisering, köpt massor av prylar. Bl.a. har en Google Home landat. Fungerar toppenbra, och jag är imponerad över byggkvaliteten.
Vilket leder mig in på Android, och då främst Google Pixel.

Någon som har en som kan uttala sig om den?

iPhone 7+ kommer mest sannolikt alltid bli min primary p.g.a. att jag bor i Applebubblan - trivs här. Men vore kul att köpa en och varva med.
 

lofgreno

Audemars
Fick precis min nya S8 levererad till jobbet. Har inte startat upp den än men kan konstatera att byggkvaliten är riktigt bra och helt klart i klass med Iphone. :)

S8.jpg
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Haft både iphone och android men då enbart nexus telefoner, alltså googles egna. Har för nuvarande 6p och har aldrig haft ett enda problem och batteritiden är riktigt bra :)

Kan inte svara för samsung då jag inte ägt en men googles egna android version är relativt lik iphones användargränssnitt i jämförelse med samsungs versioner av android. Skulle jag gå från iphone till android hade jag tittat på nya google pixel/nexus helt klart :)
 

zeke_varg

Omega
Har haft iPhone sedan 2008ish med ett avbrottsår i mitten med samsung. Just nu iPhone SE som funkar ok. Klurar dock på ett byte vid nästa 2årsskifte. iPhone 8 kostar för mycket. Just nu iaf.

Oneplus 5 funderar jag på. Kan det vara nåt? Andra förslag enligt spec nedan?

Jag ringer rätt lite, surfar o lyssnar på pods desto mer. En o annan film ibland. Väldigt få appar jämfört med genomsnittsmänniskan. Spelar aldrig spel. Kamera väldigt ofta använd.

Prio: hållbar (inga glashörn o lättspruckna glas) och bra batteri.

Vi har PC o två miniipads hemma men klurar på test av samsungpad också.

Känns som man behöver testa lite i livet o se om andra prylar kan övertyga. Pengar behöver inte kastas bort... om nu inte alternativen suger :)
 

McOak

Omega
DW eller Rolex? Bara att välja ;)

Skämt åsido, har något otroligt svårt för Androidtelefoner överlag. Köper att de enskilda komponenterna och funktionerna är bättre än iPhones motsvarigheter, men det räcker inte för mig. Gillar Apple, sättet de marknadsför sig på och just enkelheten.
 

differo

Cartier
Otroligt laddad diskussion på jobbet, brukar detta vara, dock med glimten i ögat. Byt och testa, känns det inget bra, gå tillbaka till ios. Skall jag lägga min röst så säger jag dom någon tidigare i tråden: ios känns som barntelefon:). Smaksak i slutändan.
 

zeke_varg

Omega
Det jag är skraj för är prestandan o driftsäkerheten. Men va fan, diskussionen känns så onyanserad för ofta. Svårt o ta det på allvar när alla prisar den egna och kastar bajs på andra. Här på klocksnack är det iaf oftare folk med bådeoch, köper o testar. Flippar..
 

sventon

Omega
Vill du ha en telefon som bara "fungerar (TM)" så är iPhone det enda alternativet imho. Har kört Android i omgångar och blivit lika besviken varje gång... Känner mig alltid lika "förrådd" av den haussade funktionaliteten som man aldrig använder om inte hela ens liv revolverar kring att just använda allt i Androids ekosystem (inkluderat sälja din själ osv). Enda fördelen med att köra Android är väl om du vill utveckla appar och inte vill betala för Xcode samt slippa den noggranna gallringen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vill du ha en telefon som bara "fungerar (TM)" så är iPhone det enda alternativet imho. Har kört Android i omgångar och blivit lika besviken varje gång... Känner mig alltid lika "förrådd" av den haussade funktionaliteten som man aldrig använder om inte hela ens liv revolverar kring att just använda allt i Androids ekosystem (inkluderat sälja din själ osv). Enda fördelen med att köra Android är väl om du vill utveckla appar och inte vill betala för Xcode samt slippa den noggranna gallringen.
Näe, då är Apple bättre eftersom som de tvingar fram de haussade funktionaliteterna så att de används eftersom det inte erbjuds några alternativ - "jag gillar det här för att Apple säger det" typ... :D ;)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det finns över 12500 olika Android telefoner.
Läs det igen, tolvtusenfemhundra.
Det finns 10 iPhones.

Go figure.
Vad är enklast att göra ett operativ system för tror ni? 10 telefoner utvecklade inom samma byggnad eller ett operativsystem som skall fungera för alla möjliga olika typer av telefoner.

Att folk tror Samsung = Android är som att säga att Acer skärmen på ditt skrivbord är Windows.

Android är inte ett dugg krångligt och finner man det krångligt så känns det som att man borde ha det svårt att sätta på micron i hemmet också, och då är det inte riktigt prylarna det är fel på.
 

sventon

Omega
Det finns över 12500 olika Android telefoner.
Läs det igen, tolvtusenfemhundra.
Det finns 10 iPhones.

Go figure.
Vad är enklast att göra ett operativ system för tror ni? 10 telefoner utvecklade inom samma byggnad eller ett operativsystem som skall fungera för alla möjliga olika typer av telefoner.

Att folk tror Samsung = Android är som att säga att Acer skärmen på ditt skrivbord är Windows.

Android är inte ett dugg krångligt och finner man det krångligt så känns det som att man borde ha det svårt att sätta på micron i hemmet också, och då är det inte riktigt prylarna det är fel på.
Säger inte att Android är "dåligt" enligt specifikation. Men det erbjuder inte en användarupplevelse som är jämförbar med IOS. Android är verkligen ett bokstavsexempel av att tanken var god men när det väl kommer till kritan levererar det inte på den nivån som man förväntat sig. För den som gillar att experimentera och att telefonappen kan krasha lite då och då är det en bra lösning kanske. Men en som vill ha tillförlitlighet och att grejerna bara lirar finns det inget annat alternativ än IOS och detta har inte att göra med hur skickligt man manövrerar sin micro i köket eller ej.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Intressant tråd. Jag har haft Iphone sen 3gs hette den va? Alltid varit nöjd med telefonen på alla sätt och alltid haft mac osv. Nu börjar jag dock tröttna totalt på Iphone's design och är beredd att ev testa Android (samsung) nästa år.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Intressant tråd. Jag har haft Iphone sen 3gs hette den va? Alltid varit nöjd med telefonen på alla sätt och alltid haft mac osv. Nu börjar jag dock tröttna totalt på Iphone's design och är beredd att ev testa Android (samsung) nästa år.
Du kommer ångra dig rätt så fort. Kul nån vecka sen när man inser att allt flyter på och är skönare att använda på en Iphone så går du tillbaka :rolleyes:
 
Säger inte att Android är "dåligt" enligt specifikation. Men det erbjuder inte en användarupplevelse som är jämförbar med IOS. Android är verkligen ett bokstavsexempel av att tanken var god men när det väl kommer till kritan levererar det inte på den nivån som man förväntat sig. För den som gillar att experimentera och att telefonappen kan krasha lite då och då är det en bra lösning kanske. Men en som vill ha tillförlitlighet och att grejerna bara lirar finns det inget annat alternativ än IOS och detta har inte att göra med hur skickligt man manövrerar sin micro i köket eller ej.
Och när hade du Android senast? För 10 år sen eller?
Min iPhone (6) hänger sig och kraschar betydligt oftare än min Android (Sony)..
 
Har haft iPhone sedan 2008ish med ett avbrottsår i mitten med samsung. Just nu iPhone SE som funkar ok. Klurar dock på ett byte vid nästa 2årsskifte. iPhone 8 kostar för mycket. Just nu iaf.

Oneplus 5 funderar jag på. Kan det vara nåt? Andra förslag enligt spec nedan?

Jag ringer rätt lite, surfar o lyssnar på pods desto mer. En o annan film ibland. Väldigt få appar jämfört med genomsnittsmänniskan. Spelar aldrig spel. Kamera väldigt ofta använd.

Prio: hållbar (inga glashörn o lättspruckna glas) och bra batteri.

Vi har PC o två miniipads hemma men klurar på test av samsungpad också.

Känns som man behöver testa lite i livet o se om andra prylar kan övertyga. Pengar behöver inte kastas bort... om nu inte alternativen suger :)

Mitt tips är att köra Sony. Har haft det i massor av år nu och alltid varit nöjd. Gjorde en avstickare till LG en sväng men det var inte alls lika bra. Frugan har alltid haft Samsung men jag måste säga att mina Sony-lurar brukar klå hennes..
 

sventon

Omega
Och när hade du Android senast? För 10 år sen eller?
Min iPhone (6) hänger sig och kraschar betydligt oftare än min Android (Sony)..
Har Android i jobbet (ofrivilligt) men kör en iPhone privat för att jämna ut tillvaron. Hoppade faktiskt på Android när det begav sig med 1.5 och har varit med parallellt under "utvecklingen" framåt (då jag har jobbat som utvecklare mot mobila plattformar). Står fast vid min tes om att IOS > Android för den som bara vill ha en vardaglig funktionsduglig telefon. Android = neverending alpha/beta.
 

sventon

Omega
Att köpa en Androidlur blir oftast en större kostnad i slutändan då du ändå kommer att köpa dig en iPhone när du ruttnat ur på den. Spelar ju ingen roll om du tar ännu en ny droidlur. Det är samma besvikelse med nytt skin du möts av ;-)
 
Har Android i jobbet (ofrivilligt) men kör en iPhone privat för att jämna ut tillvaron. Hoppade faktiskt på Android när det begav sig med 1.5 och har varit med parallellt under "utvecklingen" framåt (då jag har jobbat som utvecklare mot mobila plattformar). Står fast vid min tes om att IOS > Android för den som bara vill ha en vardaglig funktionsduglig telefon. Android = neverending alpha/beta.
Ok.. Jag håller verkligen inte med. Jag tycker att iPhone bokstavligt talat suger vid en jämförelse. Det finns ingenting som är bättre med en iPhone. Och de funktioner som ändå är okej på iPhone har de ju snott från Android. Men det är ju bra att man får tycka olika.
 

sventon

Omega
Nä.
Kört Android sen Galaxy S2. Blir ingen iPhone här.
Härligt att det fungerade för dig med S2 och framåt. Kan ha varit ungefär då i tiden som Android (v2.3+) ens gick att bruka som telefon och inte bara bugglåda.
Ok.. Jag håller verkligen inte med. Jag tycker att iPhone bokstavligt talat suger vid en jämförelse. Det finns ingenting som är bättre med en iPhone. Och de funktioner som ändå är okej på iPhone har de ju snott från Android. Men det är ju bra att man får tycka olika.
Se iPhone som en finare klocka, behöver inte vara senaste specen på det som kör, utan det är själva helheten och hantverket som leder till en förhöjd användarupplevelse. Android har aldrig kunnat leverera i den aspekten någonsin. Sen är det oftast ett stort antal utvecklare i rörelse eller folk som gör en app som senare uppmärksammas som en "funktion" och byggs in i själva operativet. Inte nödvändigtvis att någon "stjäl".
 
Topp