• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Det är en högst motiverad fråga. Jag har haft chansen att köpa den ett par gånger men skippat pga av storleken på pappret.

Men nu när jag hade den lite på armen så kändes den inte (för) stor. Det är inte en tank men det gör den inte heller anspråk på. Den är mycket mer casual.

Har du handledsbild? 🤩

Inga dunderbilder men några snabba
IMG_8636.jpeg

IMG_8639.jpeg
IMG_8638.jpeg

Det är en högst motiverad fråga. Jag har haft chansen att köpa den ett par gånger men skippat pga av storleken på pappret.

Men nu när jag hade den lite på armen så kändes den inte (för) stor. Det är inte en tank men det gör den inte heller anspråk på. Den är mycket mer casual.

IMG_8636.jpeg

IMG_8639.jpeg
IMG_8638.jpeg
Den bär du ändå upp bra. Kanske liiiite stor men inget som stör.

IMG_8636.jpeg

IMG_8639.jpeg
IMG_8638.jpeg
Sitter fint. 😍

Tämligen okunnig om Vacheron, vad säger expertisen om skicket på denna? Thanks.

Bilagor

• IMG_6717.jpeg
    IMG_6717.jpeg
    128.7 KB · Visningar: 12
  • IMG_6720.jpeg
    IMG_6720.jpeg
    90.5 KB · Visningar: 15
  • IMG_6719.jpeg
    IMG_6719.jpeg
    87.6 KB · Visningar: 11
  • IMG_6718.jpeg
    IMG_6718.jpeg
    102 KB · Visningar: 12

IMG_8636.jpeg

IMG_8639.jpeg
IMG_8638.jpeg
Ser fint ut men vet inte riktigt vad jag tycker om färgen på bandet. Tror det kanske hade sett bättre ut med mörkare band?

Hej
Mitt första inlägg här efter ett par års läsande 😃 (ber om ursäkt i förväg om jag postar fel)
Jag har gått i tankarna och väldigt nära ett avslut på en VC 49145/000A 😍 Den går bra enligt test och diffar bara 1s.
Vet att det är blandad förtjusning här kring service intervall, men jag vågar inte ha en klocka som jag själv inte burit i 20 år utan service.
Till min fråga, finns det någon som servar förutom vacheron själva? Finns det någon urmakare med Vacheron kunskap? Tips mottages

Godkväll, blivit lite betuttad i VC referens "37001". Har ingen faktisk erfarenhet av VC, annat än ett evigt trålande på Chrono24. Det råkar inte vara så att någon här inne har någon personlig erfarenhet av just denna referensen, eller kanske urverket "1132.2"? Vad kostar service på VC i ren allmänhet?

Trevlig kväll på er!

Skärmavbild 2024-10-16 kl. 17.12.26.png

Godkväll, blivit lite betuttad i VC referens "37001". Har ingen faktisk erfarenhet av VC, annat än ett evigt trålande på Chrono24. Det råkar inte vara så att någon här inne har någon personlig erfarenhet av just denna referensen, eller kanske urverket "1132.2"? Vad kostar service på VC i ren allmänhet?

Trevlig kväll på er!

Den är grym. @Alarik har en. Hade en på köp för 58k förrförra sommaren men c24 strulade så den gick till en annan lyckost. Tycker den är väldigt fin

Trevlig kväll på er!

Det är en lattjo modell!
37001 från deras Les Historiques-serien introducerades av Vacheron Constantin i mitten av nittotalet. Syftet var att återbesöka deras historiska modeller och samtidigt ge dem en uppfräschning.Totalt tillverkades 1912 stycken. 700 gjordes i vitguld och resterande i roséguld.
Vitguld går att hitta till överkomliga priser. De i rosé har stuckit iväg en smula sista åren.Vitguld går fortfarande att hitta relativt billigt.

Servicen kommer ligga på ca 12 för den kalibern som i grunden är ett Piguet 8.10 (som du även hittar i ett par AP-modeller från samma era).

IMG_0261.jpeg

IMG_0031.jpeg
IMG_0014.jpeg

Den är grym. @Alarik har en. Hade en på köp för 58k förrförra sommaren men c24 strulade så den gick till en annan lyckost. Tycker den är väldigt fin
Ingen dålig deal för 58k. Önskar verkligen den lyckliga osten blev mycket glad!
Det är en lattjo modell!
37001 från deras Les Historiques-serien introducerades av Vacheron Constantin i mitten av nittotalet. Syftet var att återbesöka deras historiska modeller och samtidigt ge dem en uppfräschning.Totalt tillverkades 1912 stycken. 700 gjordes i vitguld och resterande i roséguld.
Vitguld går att hitta till överkomliga priser. De i rosé har stuckit iväg en smula sista åren.Vitguld går fortfarande att hitta relativt billigt.

Servicen kommer ligga på ca 12 för den kalibern som i grunden är ett Piguet 8.10 (som du även hittar i ett par AP-modeller från samma era).
Tack för den ytterligare infon! Hur upplevs nyansen på boetten i verkligheten? Roseguld är trevligt så länge den inte blir för röd-aktig. På många bilder ser de nästan ut som guldguld.

Service kostnaden låter rimlig. Känner hur intresset stiger!

Tack för den ytterligare infon! Hur upplevs nyansen på boetten i verkligheten? Roseguld är trevligt så länge den inte blir för röd-aktig. På många bilder ser de nästan ut som guldguld.

5.8k eur så ca 66 i dagens värde, värt ändå om den hade varit fortsatt tillgänglig. Upplever också via bilder att den känns som gulguld men där sitter @Alarik bättre uppgifter

Den är inte överdrivet röd/rosa utan nyansen drar mer åt gulguld i de flesta fall.
Men omgivningens ljus spelar självklart in.

Såg att billigaste i rosé på c24 låg på 113’ nu.
Det hade jag personligen inte betalt för den.
Bra att veta är att få verkligen har originallådan (som är en coffin box) utan ett vanligt serviceetui.
Originalen var av bräcklig kvalité och höll inte längre. De få gånger de kommer ut på andrahandsmarknaden kostar det skjortan.
IMG_9221.jpeg

Sist- var noga med att originalspänne är med eftersom de är dyra att köpa löst.
Armbanden heter VMXF080105 och ligger på ca 6000kr.

Edit: här är en rättvisande bild av nyansen.
IMG_5649.jpeg

Den är inte överdrivet röd/rosa utan nyansen drar mer åt gulguld i de flesta fall.
Men omgivningens ljus spelar självklart in.

Såg att billigaste i rosé på c24 låg på 113’ nu.
Det hade jag personligen inte betalt för den.
Bra att veta är att få verkligen har originallådan (som är en coffin box) utan ett vanligt serviceetui.
Originalen var av bräcklig kvalité och höll inte längre. De få gånger de kommer ut på andrahandsmarknaden kostar det skjortan.
IMG_9221.jpeg

Sist- var noga med att originalspänne är med eftersom de är dyra att köpa löst.
Armbanden heter VMXF080105 och ligger på ca 6000kr.

Edit: här är en rättvisande bild av nyansen.

Nyansen på bilden ser riktigt trevlig ut. Lådor från den eran har en ond tendens att vara konstruerade i det ökända materialet "fallisöndrium". Men mycket bra att veta hur det faktiskt ska se ut.

Prismässigt så är det kanske värt att ligga lågt ett tag. Vilket spann skulle du själv förorda? Runt 80-90k?

Nyansen på bilden ser riktigt trevlig ut. Lådor från den eran har en ond tendens att vara konstruerade i det ökända materialet "fallisöndrium". Men mycket bra att veta hur det faktiskt ska se ut.

Prismässigt så är det kanske värt att ligga lågt ett tag. Vilket spann skulle du själv förorda? Runt 80-90k?

Väldigt subjektivt. Men över 90 hade jag personligen inte betalt.
Edit: fan ta den som gör en quote på detta om jag lägger ut min dyrare i framtiden.

Tillbaka
Topp