• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Kopian blev väl inte så mycket bättre än originalet? Känns mer typ Eterna än VC. Lite kul men bör inte få vara med i finrummet.
Hade ju tagit en vintage över denna alla dagar i veckan. Med det sagt så tycker jag fortfarande att den ser bra ut. Speciellt sett till vad märket trycker ur sig i övrigt.

Lite svensk-feeling över klockan med blåa tavlan och guld-gula korset! Provade den i guld och jag blev inte kär. Den är ful-snygg precis som Patek Aquanaten, så kommer inte försöka köpa.

1736755812719.png

222 re-issue släppt i stål! Listar 32000CHF. Lär väl vara exakt precis helt omöjlig att få tag på. Ser riktigt schysst ut. 7,95mm tunn och 37mm i diameter.

https://www.vacheron-constantin.com/ww/en/collections/historiques/4200h-222a-b934.html
Snyggare än i guld men väljer overseas före 222

Lite svensk-feeling över klockan med blåa tavlan och guld-gula korset! Provade den i guld och jag blev inte kär. Den är ful-snygg precis som Patek Aquanaten, så kommer inte försöka köpa.
Håller med - fulsnygg är rätt ord. Jag gillar fulsnygga-klockor (dock inte aquanauten). Jag kommer göra ett (desperat) försök att få tag på en men det lär väl vara omöjligt, synd för den tickar igång mig rejält.

Tror du behöver spendera en näve pengar på sånt som inte är så kul, exempelvis enorma ”dressklockor”

IMG_2518.jpeg
Selmoni ”Style and heritage director” säger i videon nedan att VC inte kommer kräva någon köphistorik men att produktionen kommer vara begränsad, undra då hur de kommer välja kunder….

Fantastiskt fin klocka! Men 350k är ganska mycket för en SS med 40h power reserve och ingen micro adjustment. En 4520 är bättre på allt, har sekundvisare,bättre vattentålighet och kan byta straps och kostar 70% av denna. Så man får tänka efter lite hur man vill göra. Men personligen älskar jag 222an och har alltid gjort det. Så blir att följa och se om man har möjlighet på andrahandsmarknaden framgent.

Fantastiskt fin klocka! Men 350k är ganska mycket för en SS med 40h power reserve och ingen micro adjustment. En 4520 är bättre på allt, har sekundvisare,bättre vattentålighet och kan byta straps och kostar 70% av denna. Så man får tänka efter lite hur man vill göra. Men personligen älskar jag 222an och har alltid gjort det. Så blir att följa och se om man har möjlighet på andrahandsmarknaden framgent.
Yup. VC overseas är dock (enligt mig) alldeles för stor. Och 34,5 för liten. Och midsize har en skev small seconds... :(

En overseas i 37-39 vore sweet.

Yup. VC overseas är dock (enligt mig) alldeles för stor. Och 34,5 för liten. Och midsize har en skev small seconds... :(

En overseas i 37-39 vore sweet.
Har du provat overseas på handleden?
Så länge du inte har en pytteliten handled borde den sitta bra. Jag har 18cm handled och bär vanligtvis 36mm Rolex eller Santos 2960. Har inget problem med storleken
Screenshot_20250115_195054_Instagram.jpg
Screenshot_20250115_195101_Instagram.jpg

Jo, med lite sekund. Senaste gen alltså.

Ja, men fortfarande en 37:a

Nu är det en bra stund sedan jag provade en Overseas, men jag tyckte den satt riktigt bra. Kanske är jag van med större klockor och kanske min handled i tillägg är större, men direkt stor tycker jag inte att den är, varesig höjd, längd eller bredd.

En overseas sitter riktigt bra trots att jag föredrar mindre klockor. Tror deras nya släpp är perfekt men lite störigt med 5atm som nämn ovan.

Ja, men fortfarande en 37:a

Nu är det en bra stund sedan jag provade en Overseas, men jag tyckte den satt riktigt bra. Kanske är jag van med större klockor och kanske min handled i tillägg är större, men direkt stor tycker jag inte att den är, varesig höjd, längd eller bredd.
Ja precis. Vilket jag inte vill ha. :)

1736755812719.png

222 re-issue släppt i stål! Listar 32000CHF. Lär väl vara exakt precis helt omöjlig att få tag på. Ser riktigt schysst ut. 7,95mm tunn och 37mm i diameter.

https://www.vacheron-constantin.com/ww/en/collections/historiques/4200h-222a-b934.html

Mycket bra 👌🏼 Intressant drag från VC att de släppte "reissue" i guld först, för att sedan vänta två år innan de släpper stål. Känns som ett långsiktigt smart drag då marknaden kanske har svalnat åtminstone något. Ser fram emot att se den i person!

Tänkte höra med VC-expertpanel, om det är någon som testat både 47040 och 4500 och har lite inputs om de upplevs väldigt olika på armen? 🙏

Fått ett väldans sug 🙃 Testade en 47040 för en massa år sedan o gillade den skarpt.

Även om någon har några inputs/idéer om de två modellerna så mottages det ju tacksamt med 🙏

Tillbaka
Topp