• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

image.jpg
Nyinköpt för dagen och är riktigt nöjd, va lite orolig över storleken men den satte sig verkligen fint! Kul att få posta här också..;)

Får man fråga vad sådana Overhead ligger på? Vad snackar vi för referens, och årtal? :D den är grym!
Det är en Overseas 42042 och den referensen tillverkades mellan 1996-2004. Jag gjorde en informationsrik paketöppningstråd som du hittar här:
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-vacheron-constantin-overseas-42042.91046/

Rörande prisfrågan är nog bästa att ta ut ett snittpris från Chrono24:
https://www.chrono24.se/search/inde...earchexplain=1&accessoryTypes=&goal_suggest=1

Har fått dille på Overseas 49150 efter fina paketöppningstrådar, artiklar och youtube reviews. Älskar allt jag läst och sett, den fantastiska länken, föränderliga svarta guilloche tavlan och mycket mer även fast jag varken testat en eller ens sett en med blotta ögat. Som vanligt så börjar det med just detta, läsa och titta på reviews och sedan tänker jag "någon gång i framtiden". När jag försökte få en uppfattning om vad klockan skulle kostat som beg såg jag att Jonny K sålde en 49150 i "rimlig" prisnivå (man har ju blivit fartblind här på KS..) så fick jag upp hoppet. Nu försöker jag se vad som styr priset på modellen, om det är året den är tillverkad, service mm.

Hittade nedan 49150 b01a-9097 som enligt beskrivningen är oanvänd. Eftersom 49150 tillverkades mellan 2004-2016 så betyder det att just den klockan har stått oanvänd i minst snart 2 år förutsatt att den är från 2016. EDIT: Förstod att priset säkert hamnar kring någon av de andra annonsernas $22K.
Vet någon vad det är för serviceintervall på 49150?
https://www.chrono24.com/vacheronco...-steel-case-and-bracelet-425mm--id8674281.htm

Får tacka för en bra och trevlig tråd!

Senast ändrad:
Den där e verkligen fantastisk också:wideyed:
I know! En mycket rolig referens med en ful snygg länk och spännande tavla. Med en WR på 15ATM och endast 9mm tjock gör den sig till en väldigt bra allsidig klocka.

Sen att rotorn är i 21 karat graverat guld gör inte saken värre.... Synd bara att baklocket är stängt :D

Kool, din? Satt och kollade på dessa för någon vecka sedan när jag undersökte vilka VCs man kan köpa.

Ja, jag köpte den för någon vecka sedan faktiskt. För fyra-fem år sedan hade jag sett en sådan med vitguld/rosé boett som en bekant ville sälja, dock var "persienner" graverade ungefär som boettens sidor. Tyckte det var lite för mycket och avstått från köpet då. Denna är dock mycket roligare att se på. Läsbarheten är den enda nackdelen med detta ur.

Säljande bilder, vilken konstruktion! Så trevligt med udda tokiga klockor som motvikt till alla safirsubar.

Tack! Blev också imponerad av boettens konstruktion - ville egentligen bara kika på VC 1017 verk (baserat på den klassiska JLC cal. 822) när jag upptäckte att klockan hade två boetter.
Undrar om den ursprungliga vintageuret hade samma design. Skulle inte förvåna mig - Vacheron och Constantine är en mycket seriös Maison och har varit det i många år.

Det där var verkligen en udda fågel. Inget jag har sett tidigare, lite Reverso vibbar men en annan och ganska innovativ lösning på att skydda glaset. Roligt att du postade bilder på den!

My pleasure :)

Är novis på detta märke och aldrig ägt, men fått upp ögonen för det och nyfiken.
Ska finnas en rund modell med tjock boett och två kronor (alt en tjockare push button). lite åt det dressiga hållet.
Nån som vet vad jag kan ha sett (såg den på handen på en person på ett flyg).
Såg ut att ha varit med ett par år. på läder. ca 38-42mm size (uppskattar jag).

Är novis på detta märke och aldrig ägt, men fått upp ögonen för det och nyfiken.
Ska finnas en rund modell med tjock boett och två kronor (alt en tjockare push button). lite åt det dressiga hållet.
Nån som vet vad jag kan ha sett (såg den på handen på en person på ett flyg).
Såg ut att ha varit med ett par år. på läder. ca 38-42mm size (uppskattar jag).
Kan det vara en dual time du tänker på? Den har krona och en tjock push button.

Tillbaka
Topp