• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Är jag ute och cyklar? Det är så jag tolkar ett dyk från poolkanten eller att ramla i från en vattenskoter i farten som ger tryck
Under vattenytan kan du inte skapa något nämnvärt extratryck. Vattenskoter i 60 knop hade jag dock skippat. Inte sett någon trovärdig uträkning/uttalande om slag mot vattenytan så vet inte var gränsen kan gå.

Hur tjock är RO jämfört med Overseas? Är de 41mm RO och 41mm Overseas du har?
Jag äger ingen RO själv än men här är en bild från när jag fick testa en av @ChumpTime med svart tavla. Tycker dom upplevs ganska lika i storlek och tjocklek (hans RO på min handled, båda 41):

6BE9E0F9-1F64-49F9-824B-DF6148FF218D.jpeg

Gällande priset på klockorna, visst Rolex har fina klockor, men du kanske bör jämföra med Patek eller AP istället för Rolex, då i min mening så är VC ett snäpp upp i kvalite mer i linje med dessa två. Brand mässigt däremot ligger ju nog Rolex, AP och Patek högre än VC, vilket gör det lite knepigare hur man ska värdera klockan. Men känslan är väl att VC OS brand håller på och omvärderas och bli något mer attraktivt, vilket också priserna skvallrar om.

För mig var det iaf inget snack att jag föredrar en VC OS över en Rolex Daytona till runt samma pris.
Js fast jämförelsen var ju mot en daytona i GULD. Sen förstår jag också grejen med att den ligger nåt snäpp över rolex märkesmässigt, likt PP.

Tydligen har det lanserats aftermarket strap till VCO. Priset var inte inte heller så farlig jämfört med original som kostar typ 8-10k

Sett bilder på instagram och det verka se riktigt bra ut. Några VC fanatiker har även recenserat det och gett den toppen betyg. Väljer man rätt storlek så kan man använda original clapsen vilket är ändå lyxigt.

Vad tycker ni? Kommer någon av er att testa?

Gissar på inverted panda chrono!
Edit: isf vill jag gärna få till en mini gtg och prova!

Du hade rätt! :)

Är otroligt nöjd, jag köpte faktiskt klockan utan att någonsin ha sett den svarta tavlan live, de hade bara en blå chrono inne och de har faktiskt inte fått in en endaste svart chrono jag kunde få titta på under hela min leveranstid, så det verkar inte vara en vanlig klocka i Hong Kong. Så det va lite lättnadskänsla när klockan är lika fin i verkligheten som på bilder. Hade någon mardröm om att de skulle infört någon sunburst effekt på den svarta tavlan som det diskuterats mycket att de nya blå tavlorna kommer med. Inget sådant, bara en otroligt djup svart tavla som osar kvalite.

Första intrycket är att med svart tavla känns klockan mindre än den blåa jag tidigare provade. Det är väl mer en psykologisk effekt att en svart tavla känns mindre antar jag. Otroligt vad enkelt man byter ifrån rem till länk, favorit just nu är nog gummi. Länken är också bekväm, men det är inte helt ny nivå ifrån min IWC som jag tycker också har en väldigt behaglig länk. Klockan tickar rätt högljutt, har man super-hörsel skulle det eventuellt kunna bli störigt. För mig hör jag klockan när jag sträcker upp armen för att titta på klockan men annars inte. Vi gjorde ett litet test, vi hör klockan på kanske 60-70cm avstånd, medans min IWC hör vi på typ 30cm avstånd.

Blir lite bildkavalkad det får ni stå ut med!

Bilagor

• IMG_20210912_140912.JPG
    IMG_20210912_140912.JPG
    502 KB · Visningar: 26
  • IMG_20210912_144532.JPG
    IMG_20210912_144532.JPG
    446.3 KB · Visningar: 26
  • IMG_20210912_144548.JPG
    IMG_20210912_144548.JPG
    462.4 KB · Visningar: 27
  • IMG_20210912_175716.JPG
    IMG_20210912_175716.JPG
    417.2 KB · Visningar: 25
  • P1011085.JPG
    P1011085.JPG
    515.1 KB · Visningar: 25
  • P1011097.JPG
    P1011097.JPG
    336.9 KB · Visningar: 43
Och slutligen några bilder ifrån butiken där de hade en uppsättning äldre VC stålklockor där man kan se föregångarna som inspirerat Overseas länk i Gen1 och vad troligen alla känner till kopplingen till 222. Något jag inte kände till var att Gen1 Chrono gjordes i mindre storlek, 40mm om jag minns rätt nu? Kan ju vara något för er som gillar Chrono fast i mindre size!

Bilagor

• IMG_20210912_141739.JPG
    IMG_20210912_141739.JPG
    891.1 KB · Visningar: 20
  • IMG_20210912_141753.JPG
    IMG_20210912_141753.JPG
    878.5 KB · Visningar: 19
  • IMG_20210912_141801.JPG
    IMG_20210912_141801.JPG
    991.8 KB · Visningar: 17
  • IMG_20210912_141818.JPG
    IMG_20210912_141818.JPG
    729.8 KB · Visningar: 22

Är otroligt nöjd, jag köpte faktiskt klockan utan att någonsin ha sett den svarta tavlan live, de hade bara en blå chrono inne och de har faktiskt inte fått in en endaste svart chrono jag kunde få titta på under hela min leveranstid, så det verkar inte vara en vanlig klocka i Hong Kong. Så det va lite lättnadskänsla när klockan är lika fin i verkligheten som på bilder. Hade någon mardröm om att de skulle infört någon sunburst effekt på den svarta tavlan som det diskuterats mycket att de nya blå tavlorna kommer med. Inget sådant, bara en otroligt djup svart tavla som osar kvalite.

Första intrycket är att med svart tavla känns klockan mindre än den blåa jag tidigare provade. Det är väl mer en psykologisk effekt att en svart tavla känns mindre antar jag. Otroligt vad enkelt man byter ifrån rem till länk, favorit just nu är nog gummi. Länken är också bekväm, men det är inte helt ny nivå ifrån min IWC som jag tycker också har en väldigt behaglig länk. Klockan tickar rätt högljutt, har man super-hörsel skulle det eventuellt kunna bli störigt. För mig hör jag klockan när jag sträcker upp armen för att titta på klockan men annars inte. Vi gjorde ett litet test, vi hör klockan på kanske 60-70cm avstånd, medans min IWC hör vi på typ 30cm avstånd.

Galet bra!

Snyggt! Satt riktigt bra! Tänkte inte på att du bodde i HK. Borde jag förstått av nicket. Måste hitta möjligheten att prova den där. Riktigt bra!

Tack! Jag kom in på VCO efter att ha sett bilder på 4500V online med blå tavla, tycker fortfarande det är en outstanding klocka. Men efter att ha provat den på armen kändes den snäppet för liten. Ja smaken är ju som baken, men min och tjejens smak tyckte det blev för litet. Det var så jag kom in på Chrono som är snäppet större och för just den modellen föredrar jag den svarta över blå. Jag sjukt nöjd med storleken nu, skulle inte vilja ha den en mm större eller mindre. Mer perspektiv på klockan på min arm (OK nu ska jag sluta spamma)

Bilagor

• IMG_20210912_180107.JPG
    IMG_20210912_180107.JPG
    442.6 KB · Visningar: 23
Tydligen har det lanserats aftermarket strap till VCO. Priset var inte inte heller så farlig jämfört med original som kostar typ 8-10k

Sett bilder på instagram och det verka se riktigt bra ut. Några VC fanatiker har även recenserat det och gett den toppen betyg. Väljer man rätt storlek så kan man använda original clapsen vilket är ändå lyxigt.

Vad tycker ni? Kommer någon av er att testa?
Det har var ju super stiligt. Kul med andra företag som kliver in där VC inte levererar 😇

8A7EF326-7266-48DB-84EE-E5893D528467.jpeg

Det har var ju super stiligt. Kul med andra företag som kliver in där VC inte levererar 😇

8A7EF326-7266-48DB-84EE-E5893D528467.jpeg
Helt riktigt. Känns som detta kommer verkligen gå hem bland Overseas entusiaster. Sen tycker jag även att VC gjorde ett stort misstag genom att enbart sälja deras limiterade band till trogna kunder. Sjukt att göra band till limited edition. De har nog skjutit sig själva i benen 😅

Stort grattis. Sitter riktigt bra och kul att allt fler väljer VC 😍. För mig var det tvärtom, tyckte krongrafen var lite stor därav blev det istället en 4500v.

Helt riktigt. Känns som detta kommer verkligen gå hem bland Overseas entusiaster. Sen tycker jag även att VC gjorde ett stort misstag genom att enbart sälja deras limiterade band till trogna kunder. Sjukt att göra band till limited edition. De har nog skjutit sig själva i benen 😅
Har verkligen inte hängt med gällande limiterade bandsnacket. Vilka färger släpptes limiterat?

Rubber: Orange och beige var limiterade, vit går att beställa. Min butik kan bekräfta att de nu kan se en grå rubber också när jag gav dom PN numret. Men de har fortfarande inte fått någon information om att fyra nya rubber straps kommer ut. Info borde komma snart..

När det kommer till Rubber så släpptes orange, vit, beige och nån till. Och läder så släpptes grå, ljusbrun, orange och säkert nån till.
Rubber: Orange och beige var limiterade, vit går att beställa. Min butik kan bekräfta att de nu kan se en grå rubber också när jag gav dom PN numret. Men de har fortfarande inte fått någon information om att fyra nya rubber straps kommer ut. Info borde komma snart..
Jag såg något olivgrönt i en spekulativ post. Något om den kulören?

Hej på Er😊.
Är det någon som har en kännedom hur prissättningen är på Vacheron i Sverige?
På Vacherons hemsida står det för visso i Euro med incl. tax price. Men jag är osäker, speciell gällande en mer komplicerad OS modell. Tex att man kan bara räkna om i sek inkl moms.

Återkoppla gärna😊

Hej på Er😊.
Är det någon som har en kännedom hur prissättningen är på Vacheron i Sverige?
På Vacherons hemsida står det för visso i Euro med incl. tax price. Men jag är osäker, speciell gällande en mer komplicerad OS modell. Tex att man kan bara räkna om i sek inkl moms.

Återkoppla gärna😊
Nymans har en del svenska priser på sin hemsida.

Tillbaka
Topp