• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Hej på Er😊.
Är det någon som har en kännedom hur prissättningen är på Vacheron i Sverige?
På Vacherons hemsida står det för visso i Euro med incl. tax price. Men jag är osäker, speciell gällande en mer komplicerad OS modell. Tex att man kan bara räkna om i sek inkl moms.

Återkoppla gärna😊
Är dyrare i SEK. Har ej exakt men ca 5% av tidigare erfarenhet.

Nyfiken hur ni tänker runt så dyra inköp, momsen blir ju ett så stort belopp i Sverige. Om ni t.ex. köper klockan här i Hongkong verkar man spara 40-50k SEK på en klocka. Det räcker ju till en riktigt trevlig semester i Hongkong för att hämta upp klockan samt man har fortfarande en fin slant över. Varför vill man köpa den i Sverige?

På så sätt kan jag ju också förstå att väntetiden är längre på en klocka i HK än i Sverige. Jag tror visserligen jag som utlandsboende kan dra av momsen om jag köper klocka i Sverige, men osäker om jag måste gå via de momsersättningsbolag ute på Arlanda, för de tar ju en ordentlig cut.

Nyfiken hur ni tänker runt så dyra inköp, momsen blir ju ett så stort belopp i Sverige. Om ni t.ex. köper klockan här i Hongkong verkar man spara 40-50k SEK på en klocka. Det räcker ju till en riktigt trevlig semester i Hongkong för att hämta upp klockan samt man har fortfarande en fin slant över. Varför vill man köpa den i Sverige?

På så sätt kan jag ju också förstå att väntetiden är längre på en klocka i HK än i Sverige. Jag tror visserligen jag som utlandsboende kan dra av momsen om jag köper klocka i Sverige, men osäker om jag måste gå via de momsersättningsbolag ute på Arlanda, för de tar ju en ordentlig cut.
Vi som bor i Sverige måste ju betala svensk moms för den när vi tar hem den 🤷‍♂️

Det kommer nog dröja väldigt länge innan man kan ha en trevlig semester i Hong Kong med rådande karantänsregler och strävan efter noll covid fall.

Japp men tyvärr inget ställe slår HK när det gäller klockor. Trevlig chrono du har.

Här är min 47040.

Bilagor

• IMG_20210821_143657.jpg
    IMG_20210821_143657.jpg
    292.8 KB · Visningar: 18
Börjat botanisera lite i VCs andra modeller, på nätet har jag fastnat för 1921, verkligen speciell klocka. Men väl med den på armen, fick ingen känsla att det här är riktigt bra. Vad tycker ni?

Förövrigt kan jag meddela att i Hongkong tas nu inga deposit emot för någon av Overseas modellerna, oavsett färg. Deposits är alltså där man betalar 40% och är garanterad en klocka, butiken har ett limiterat antal slots som de får fylla med deposits. Jag trodde inte riktigt det var sant, då t.ex. silver inte alls varit så populär, men tydligen gäller det även silver.

A6112958-71E5-48B8-BE8E-9069B339B1A7.jpeg
952A4081-6867-466D-B2C9-C82CAE559D3C.jpeg

Börjat botanisera lite i VCs andra modeller, på nätet har jag fastnat för 1921, verkligen speciell klocka. Men väl med den på armen, fick ingen känsla att det här är riktigt bra. Vad tycker ni?

Förövrigt kan jag meddela att i Hongkong tas nu inga deposit emot för någon av Overseas modellerna, oavsett färg. Deposits är alltså där man betalar 40% och är garanterad en klocka, butiken har ett limiterat antal slots som de får fylla med deposits. Jag trodde inte riktigt det var sant, då t.ex. silver inte alls varit så populär, men tydligen gäller det även silver.

Har sett den IRL men inte testat på armen. Gillar den unika designen men är själv inget fan av art deco detaljerna. Har fastnat lite för deras Traditionnelle 82172/000R-9888. Såg den i en video och verkar ha en helt fantastisk tavla. Tyvärr för min del är den boutique only, men får du chans att se den så skriv gärna vad du tycker!

Lite kul men passar bättre med proportionerna på handlederna som det var förr. Men gillar man VC idag är man inte rädd för oversize heller.

Jag är ingen expert på ämnet, googlade lite just nu, originalet var 31.5mm, men tror aldrig VC sålde den nya klockan i den storleken. Det blir lite jobbigt att fåtag på ett original då det gjordes totalt 24 stycken..
Var kanske lite slarvig här, menade såklart inte att du skulle leta upp originalet. Menade bara att jag tycker att denna typ av ur ser bättre ut i klassisk gubbstorlek.

Annars tycker jag det är kul att de mer klassiska finuren verkar vara lite mer på mode nu än för några år sedan. Med all rätt då de passar vardagsklädsel minst lika bra som ett sportigt ur. Springa runt med dykarur i stan är ju egentligen väldigt fel, så ett elegantare ut i guld passar ju då enligt grundtanken minst lika bra eller bättre.

Har ingen VC själv, men använder ofta elegantare guldur till vardags.

87E842AE-4037-4442-86BB-4583557A2FDB.jpeg

(Ej min)

Fullständigt älskar 1921. Har varit topp 1 på min lista så länge jag kan minnas. Men även nu när jag börjat snegla på exklusivare, mer dressade ur, så är prislappen på 38k EUR svår att smälta (och ouppnåelig för mig i nuläget).

14EDE384-E323-42F0-BD06-35A857AF6E36.jpeg

Dock tycker jag att det blir något knepigt med proportionerna på den lilla även om jag egentligen föredrar mindre ur. Det är något med bandbredden mot boetten som blir knas (jmf ovan och nedan). Eller så är jag bara mer van att kolla på 40mm (vilket jag gjort typ varje dag i flera år).

A74C150B-812D-48E2-B412-55E05EC63042.jpeg

(Ej min)

Fullständigt älskar 1921. Har varit topp 1 på min lista så länge jag kan minnas. Men även nu när jag börjat snegla på exklusivare, mer dressade ur, så är prislappen på 38k EUR svår att smälta (och ouppnåelig för mig i nuläget).

Dock tycker jag att det blir något knepigt med proportionerna på den lilla även om jag egentligen föredrar mindre ur. Det är något med bandbredden mot boetten som blir knas (jmf ovan och nedan). Eller så är jag bara mer van att kolla på 40mm (vilket jag gjort typ varje dag i flera år).

Ser ärligt ingen jätteskillnad på den stora och den lilla, båda ser bra ut. Ibland är det väl bra att inte uppnå sina drömmar också, kul att ha något kvar att drömma till! Begagnad går den väl iaf att knipa lite billigare än så..

Läckert! frågan är om detta är den bästa guldklockan på marknaden..

Helt klart en fördel med fina klockor att man bor på en plats där man kan använda den utan minsta rädsla att den blir snodd. Åker jag tillbaka till Sverige är det tveksamt om jag bär min VCO på öppen gata.
Nu behöver ni inte överdriva. Klart att man vågar ha på sig en dyr klocka i det segmentet. Ursäkta, men ni får Sverige att låta som ett otryggt land.

Så är det. Men även beg är den inte allt för vanlig under 250k. Och för dom pengarna finns det mycket annat kul 😬

Ser den som min ”luta mig tillbaka”-klocka. När jag är färdig så att säga (ha! Som att den dagen kommer)

Ser ärligt ingen jätteskillnad på den stora och den lilla, båda ser bra ut. Ibland är det väl bra att inte uppnå sina drömmar också, kul att ha något kvar att drömma till! Begagnad går den väl iaf att knipa lite billigare än så..

Nu behöver ni inte överdriva. Klart att man vågar ha på sig en dyr klocka i det segmentet. Ursäkta, men ni får Sverige att låta som ett otryggt land.

Jag tror det beror på vad man är van vid. När jag bara bott i Sverige kände jag aldrig att Sverige var otryggt. Men efter 10 år i Asien blir jag lite på min vakt om jag är tillbaka och åker på blåa linjen som jag brukade bo längs tidigare.

Har börjat fundera lite på att eventuellt köpa en Overseas då jag gillar designen, men har inte testat något ännu.
Är lite skeptisk till storlekarna på dem. De modeller jag funderat på är Self-Winding, Dual Time och Chronographen.
De är 41 och 42,5mm i diameter och tycker det låter lite väl stort.

Jag har ett par Rolex nu och undrar hur deras storlekar står sig mot Overseas? Känns ex en Rolex GMT mindre än en Self-winding?

Tack för svar.

87E842AE-4037-4442-86BB-4583557A2FDB.jpeg

(Ej min)

14EDE384-E323-42F0-BD06-35A857AF6E36.jpeg

A74C150B-812D-48E2-B412-55E05EC63042.jpeg
Tycker snarare att den stora har för brett band. Måste vara väldigt brett vid infästningen?

Har börjat fundera lite på att eventuellt köpa en Overseas då jag gillar designen, men har inte testat något ännu.
Är lite skeptisk till storlekarna på dem. De modeller jag funderat på är Self-Winding, Dual Time och Chronographen.
De är 41 och 42,5mm i diameter och tycker det låter lite väl stort.

Jag har ett par Rolex nu och undrar hur deras storlekar står sig mot Overseas? Känns ex en Rolex GMT mindre än en Self-winding?

Tack för svar.

Du har ju en bild jag posta nyligen med en Rolex brevid min Chrono. Lite svårt att svara på då Overseas känns lite olika stora på metall eller gummi/läder. Om du är känslig med storlek får du helt enkelt prova först, det är ju ett såpass stort inköp.

Tillbaka
Topp