• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Sitter just nu och räknar och planerar och räknar och funderar just i sådana banor, sälja nått, behålla vilken, köpa den inte sälja den men köpa den osv osv osv 😀, är sjukt sugen på chrono eller dual time just idag!

Det är bara att köra, VC verkar vara ett av de brands som verkligen får ett uppswing nu när Rolex osv är helt slutsålda och handlar på sjuka premiums. Som vi skrivit flera gånger i tråden, väntetiderna blir bara längre. Visst kan det väl vända om börsen kraschar osv men tills det händer så ångrar man sig nog mest när man går och väntar. Har fallit i den fällen över åren när jag inte slog till på en Patek Nautilus som dom erbjöd direkt i butik till 10% rabatt eller en AP RO som jag också hade på armen och bara kunde plockat med hem till listpris.

Det var lite så jag tänkte på den VC jag nu köpte, hade egentligen tänkt vänta tills min 40 årsdag med en till klocka, men risken är att när den dagen kommer om 2 år så finns det inga klockor, mer än till sjuka premiums..

Det är bara att köra, VC verkar vara ett av de brands som verkligen får ett uppswing nu när Rolex osv är helt slutsålda och handlar på sjuka premiums. Som vi skrivit flera gånger i tråden, väntetiderna blir bara längre. Visst kan det väl vända om börsen kraschar osv men tills det händer så ångrar man sig nog mest när man går och väntar. Har fallit i den fällen över åren när jag inte slog till på en Patek Nautilus som dom erbjöd direkt i butik till 10% rabatt eller en AP RO som jag också hade på armen och bara kunde plockat med hem till listpris.

Det var lite så jag tänkte på den VC jag nu köpte, hade egentligen tänkt vänta tills min 40 årsdag med en till klocka, men risken är att när den dagen kommer om 2 år så finns det inga klockor, mer än till sjuka premiums..

”Problemet” just nu är väl mest om jag vill göra mig av med min Pepsi som jag köpt från AD, det lär ju aldrig hända igen 🙁

Tror också precis som du säger att VC är på väg upp.

Redo för helg med gummibandet:

IMG_9928.JPG

Någon påstod att fyra nya färger på gummiband är påväg ut på marknaden (personen hade beställt ett grått band enligt utsago). Har bett min butikskontakt att verifiera om så är fallet, då han sa att de inte kände till detta. Så du kan ju vänta lite, verkar rimligt att de släpper ett antal fler färger givet hur sjukt många färger som finns för läder. Detta är färgerna enligt en facebook bild:

0b600691-ccf3-4579-a993-5c3986ce2038.jpg

Somsagt, inte fått bekräftat att detta inte bara är någon som lekt i photoshop..

Någon påstod att fyra nya färger på gummiband är påväg ut på marknaden (personen hade beställt ett grått band enligt utsago). Har bett min butikskontakt att verifiera om så är fallet, då han sa att de inte kände till detta. Så du kan ju vänta lite, verkar rimligt att de släpper ett antal fler färger givet hur sjukt många färger som finns för läder. Detta är färgerna enligt en facebook bild:

0b600691-ccf3-4579-a993-5c3986ce2038.jpg

Somsagt, inte fått bekräftat att detta inte bara är någon som lekt i photoshop..
Har varit ett par stycken olika färger ute i marknaden nu under sommaren, orange och vit bla. Tydligen var dessa boutique edition men i små kvantitet.

Ett par års väntetid om du hittar någon snäll nog att ge dig en bekräftad plats i kön. Kan nog va vettigare att försöka köpa den på gråmarknaden till ett bra pris, går kanske att hitta fortfarande med en minimal premie..

Lustigt hur YT föreslår videos, dom vet vad man gillar :). Såg precis denna video i förrgår också. Vilken samling klockor den donnan och hennes man verkar ha förövrigt!

Börjar bli riktigt såld på denna. Vad tror ni väntetiden ligger på om den nu ens går att få tag på hos en AD? Någon som har erfarenhet av deras Dual Time?

vcodualTime.jpeg
Den blå säljs endast i deras egna boutiques, så den törs jag nästan lova att du inte kan köpa för list, om du inte känner "högadel" i något land där de har en boutique, OCH att denna individ sedan antingen är såpass "känd" att man inte nekar henne eller honom en klocka om man KAN leverera, eller om någon har en väldigt exklusiv historia med boutiquen ifråga.

Bara kika på c24 så ser du ju prisskillnaderna på en "beg", om den är blå eller har annan färg.

Kan du nöja dig med en svart eller vit/silver så bör du kunna få en hyggligt direkt skulle jag tro. Var in igår och pratade om just den där, den fanns inte inne i butik (ingen färg) och de sålde mer ller mindre aig själva ganska fort när de fick in någon sa säljaren.

Men jag fick uppfattningen att det inte direkt var någon egentlig väntetid. Men nån typ av rabatt var totalt omöjlig iaf.

Synd, för jag börjar också bli lite amåsugen på en, men jag tycker det är för mkt pengar för en vardagsklocka i stål, slänger man på en dryg hundring så får msn ju en DD 40 i vitguld med den olivgröna tavlan. 😍😍😍
Eller 15k och du får en gulddaytona på OF. Alt 85k och du får en vitguldsdaytona med den nya meteorittavlan och OF.😍😍😍😍

Men ja jag gled från.ämnet lite. Synd att den är så dyr, hade den kostat runt 200 så hade det inte varit så mkt att diskutera, men nästan 3 blir för mkt.. :)

Gällande priset på klockorna, visst Rolex har fina klockor, men du kanske bör jämföra med Patek eller AP istället för Rolex, då i min mening så är VC ett snäpp upp i kvalite mer i linje med dessa två. Brand mässigt däremot ligger ju nog Rolex, AP och Patek högre än VC, vilket gör det lite knepigare hur man ska värdera klockan. Men känslan är väl att VC OS brand håller på och omvärderas och bli något mer attraktivt, vilket också priserna skvallrar om.

För mig var det iaf inget snack att jag föredrar en VC OS över en Rolex Daytona till runt samma pris.

Den blå säljs endast i deras egna boutiques, så den törs jag nästan lova att du inte kan köpa för list, om du inte känner "högadel" i något land där de har en boutique, OCH att denna individ sedan antingen är såpass "känd" att man inte nekar henne eller honom en klocka om man KAN leverera, eller om någon har en väldigt exklusiv historia med boutiquen ifråga.

Bara kika på c24 så ser du ju prisskillnaderna på en "beg", om den är blå eller har annan färg.

Kan du nöja dig med en svart eller vit/silver så bör du kunna få en hyggligt direkt skulle jag tro. Var in igår och pratade om just den där, den fanns inte inne i butik (ingen färg) och de sålde mer ller mindre aig själva ganska fort när de fick in någon sa säljaren.

Men jag fick uppfattningen att det inte direkt var någon egentlig väntetid. Men nån typ av rabatt var totalt omöjlig iaf.

Synd, för jag börjar också bli lite amåsugen på en, men jag tycker det är för mkt pengar för en vardagsklocka i stål, slänger man på en dryg hundring så får msn ju en DD 40 i vitguld med den olivgröna tavlan. 😍😍😍
Eller 15k och du får en gulddaytona på OF. Alt 85k och du får en vitguldsdaytona med den nya meteorittavlan och OF.😍😍😍😍

Men ja jag gled från.ämnet lite. Synd att den är så dyr, hade den kostat runt 200 så hade det inte varit så mkt att diskutera, men nästan 3 blir för mkt.. :)
Okej det är så ändå. För på VCs hemsida står det inte att den är "boutique only" som det gör på andra modeller, och Nymans har den på sin hemsida. Men ja jag håller med om att det är mycket pengar. Dock som @RobHK skriver så är det än mer rättvis jämförelse att dra mot PP och AP. DDs och Daytonas (jättefina klockor!) ser man lite här och där, men en VCO Dual Time, eller vilken VC över huvud taget ser man inte så ofta.

Det kommer nog dröja innan jag upptar jakten på denna pjäs dock, har lite andra klockor i sikte som kan tränga sig före och min VCO som jag fortfarande är lika nöjd med sen jag köpte den i våras. Så just nu är nog en VCO Dual time lite för likt men på sikt så hoppas jag vara en lycklig ägare även till den :).

Som boende i Hongkong när man går runt på stan, så utan att anstränga sig ser man 20-30 Rolex, varav kanske 3-4 är Daytonas på en dag. En AP Royal Oak ser man ibland en, men det blir mer och mer sällan man ser dom på armen. I snitt kanske jag ser två/tre RO på en månad. Patek Nautilus brukade jag se kanske en gång i månaden för ett antal år sedan men nu för tiden är de extremt ovanliga att se på armen, jag antar att dom blivit så dyra på andrahandsmarknaden att de flesta avstår att använda/repa klockan. Även Patek Aqua har blivit otroligt ovanlig att se, till och med tjejens rika kompis som har en sen länge använder den sällan. Jag har nog inte sett en Nautilus på någon arm på stan på flera månader nu när jag tänker efter. VC Overseas har jag aldrig sett, jag har ju bott här i många år.

Så ur den aspekten som Kjellhoften säger är det ju väldigt olika klockor. Uppenbart är ju att Rolex Daytona är en otroligt mycket mer populär klocka än VCO. Givet hur många fler som väljer att köpa den. Så det handlar ju i slutändan om att vill man följa modet eller köpa något unikt.

Sen går jag ju inte direkt och spanar som en hök hela dagarna, det passerar nog förbi på daglig basis fina klockor som jag missar.

Orkar du lägga upp bild/bilder på den smarta microjusteringen. Tror att den kan intressera många spekulanter på overseas som endast känner till den smarta byta länk funktionen. :)
Alla länkar på min Overseas är utbytbara och här är bild på quick-adjust funktionen ifall du vill se ;)

Screenshot 2021-08-09 at 22.41.03.png
Här är från en tidigare post jag la i AP tråden när vi jämförde RO mot VCO lite. En till uppsida för VCO är att den är vattentät till 150m, medan RO är väl 50m om jag inte minns fel?

Här är från en tidigare post jag la i AP tråden när vi jämförde RO mot VCO lite. En till uppsida för VCO är att den är vattentät till 150m, medan RO är väl 50m om jag inte minns fel?
Precis. Det är lite tråkigt med RO att man måste gå på offshore för att få bättre vattentäthet. Hade dem haft 100m så hade räckt långt men på 50m kommer man ingen vart

Precis. Det är lite tråkigt med RO att man måste gå på offshore för att få bättre vattentäthet. Hade dem haft 100m så hade räckt långt men på 50m kommer man ingen vart

Vad innebär 50m i praktiken, att man knappt vågar simma med klockan?

Ok googlade själv: Your watch can withstand splashes, shower and is suitable for swimming. It is not suitable for water sports, pool-side diving or sea diving.

Vad innebär 50m i praktiken, att man knappt vågar simma med klockan?

Ok googlade själv: Your watch can withstand splashes, shower and is suitable for swimming. It is not suitable for water sports, pool-side diving or sea diving.
Precis. Så det går att bada med klockan men man får oroa sig. Skulle man göra ett för kraftigt ryck med armen under vattnet som utsätter klockan för ett för ett stort tryck så kan den ta in vatten.

Tillbaka
Topp