• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

BF57B8DA-4F1D-46A3-9714-8D752468BF25.png
Wow riktigt snygg!! Stort "fan" av serien också
 

Kjellhoften

Basic
2-Faktor
Råd från er som är kunniga på Vacheron Constantin.
Jag har fått erbjudande om att köpa denna klocka 82172/000G-9383 från handlare för 162 tkr.
Är det ett bra pris eller bör jag avstå.
Klockan är ny och oanvänd.
Motsvarande fast i roséguld hos Nymans ligger på 233k list, så det känns som ett väldigt bra pris du inte kommer gå back på om du skulle vilja sälja den sen.
 

Kjellhoften

Basic
2-Faktor
Inne och kikar lite på VC hemsida. Den blåa 4500v finns inte kvar på hemsidan och den vita/silver och svarta 7900v är borta.

Någon som vet något om detta?
Det här måste vi ju snacka mer om! Dom är fortfarande borta vad jag kan se. Snackade med Nymans för några veckor sen och dom har inte fått in någon Overseas modell sen i våras. Är nästa version på gång? Covid som sätter käppar i hjulet? Gör en Patek och slutar tillverka deras mest hypade modell? Vem vet
 

RobHK

Basic
Mycket snack på andra forum och FB osv om att klockorna försvinner ifrån websidan. Det verkar bara vara någon slags klantiga uppdateringar av websidan, för de försvinner och kommer tillbaka. Att Nymans inte fått några klockor sen i våras verkar stämma med vad jag hör i HK ifrån Auth Dealers, de får i princip ingen tilldelning på de populära VCO modellerna utan allt går till VCs egna butiker. Där verkar leveranserna fortfarande rulla på som vanligt i alla färger osv. Men även i en storstad som HK med flera egna butiker pratar vi om enstaka klockor per modell och dial som blir levererad per år. Min modell t.ex. hade dom inte fått leverans på en endaste klocka mellan maj och sep när jag fick min levererad.
 
E

EltonBelton

Guest
Pratade med VC butik i Dubai och där sa dom att ingen modell från Overseas kollektionen går att köpa 😅
 

hejsam

Diamant
2-Faktor
Satan vad tråkigt om ännu ett märke och modell ska bli något att bara spekulera i och tjäna pengar på snarare än att köpa för att använda.

Gissar VC tittar på Patek, AP och Rolex och gärna vill rida på samma strategi när de märker att även de har en modell som folk börjat hypa.
 

Kjellhoften

Basic
2-Faktor
Börjar själv bli lite sugen på denna Traditionnelle som jag testade hos Nymans förra veckan. Tycker den är riktigt clean men snygga visare och fina detaljer i small-seconds visaren. Hade gärna testat den gråa i platina (82172/000P-9811) dock, ser riktigt trevlig ut.

IMG_0854.jpeg
 

jappdapi

Silver
2-Faktor
Satan vad tråkigt om ännu ett märke och modell ska bli något att bara spekulera i och tjäna pengar på snarare än att köpa för att använda.

Gissar VC tittar på Patek, AP och Rolex och gärna vill rida på samma strategi när de märker att även de har en modell som folk börjat hypa.
Jag delar inte samma mening som dig. Sonderar man snabbt marknaden så ligger det inte många vc till försäljning till skillnad från övriga fabrikat. Alltså är det är fler entusiaster än flippare vilket gör det hela så underbart dock vemodigt att det börjar bli allt svårare att få tag på OS.
 

hejsam

Diamant
2-Faktor
Jag delar inte samma mening som dig. Sonderar man snabbt marknaden så ligger det inte många vc till försäljning till skillnad från övriga fabrikat. Alltså är det är fler entusiaster än flippare vilket gör det hela så underbart dock vemodigt att det börjar bli allt svårare att få tag på OS.
Bara olika grader av helvetet (ursäkta uttrycket), om trenden fortsätter kommer det snart ligga väldigt många oanvända Overseas till salu.

Jag hoppas att jag har fel och att Overseas köps av de som faktiskt vill ha klockan, men det är enkelt ett se en trend när man tittar tillbaka bara 1-2år då inte särskilt många ville köpa en Overseas ens till listpris medans nu när de är väntelistor och hypade priser vill många fler helt plötsligt köpa samma modell.
 

jappdapi

Silver
2-Faktor
Bara olika grader av helvetet (ursäkta uttrycket), om trenden fortsätter kommer det snart ligga väldigt många oanvända Overseas till salu.

Jag hoppas att jag har fel och att Overseas köps av de som faktiskt vill ha klockan, men det är enkelt ett se en trend när man tittar tillbaka bara 1-2år då inte särskilt många ville köpa en Overseas ens till listpris medans nu när de är väntelistor och hypade priser vill många fler helt plötsligt köpa samma modell.
Ligger lite sanning i det du skriver gällande historiken på den.
 

jappdapi

Silver
2-Faktor
Vart tusan hittar ni en 2000v för 400-500k?
De jag sett har kostat över miljonen.
Finns det möjligtvis ingen 4300v för typ 600 då också 😂 hade sålt av allt och blivit owg
En snabb googling så hittar man från 400k
För bara 1,5år sedan var jag i en VC butik och då fanns samtliga färger av Overseas inne samt det gick att få rabatt på listpriset, det var då heller inte alls lika många "entusiaster" som ville köpa den eller pratades om tex här på forumet.
Återstår att se hur många som väljer att flippa klockan. Nu när den nästan har passerat 100% över list så är fortfarande tillgången väldigt låg. Sen produceras det säkert inte lika många OS som det andra hypade klockor.
 
E

EltonBelton

Guest
En snabb googling så hittar man från 400k

Återstår att se hur många som väljer att flippa klockan. Nu när den nästan har passerat 100% över list så är fortfarande tillgången väldigt låg. Sen produceras det säkert inte lika många OS som det andra hypade klockor.
Skicka gärna var man hittar 2000v för 400k sek
 
  • Like
Reactions: PJZ

jappdapi

Silver
2-Faktor

PJZ

Silver
Fick möjlighet att hämta ut antingen silver eller black dial Overseas för ungefär 6 månader sen. Båda fanns inne på lager och jag testade båda modellerna..

Kravet var att jag skulle köpa en "ohet" VC eller lite annat krifskrafs från butiken, typ 1-2 GS, nånting pre-owned eller smycken/juveler/diamanter.
 

hejsam

Diamant
2-Faktor
En snabb googling så hittar man från 400k

Återstår att se hur många som väljer att flippa klockan. Nu när den nästan har passerat 100% över list så är fortfarande tillgången väldigt låg. Sen produceras det säkert inte lika många OS som det andra hypade klockor.
Fyfan vad jag blir trött på den här ”hobbyn” de kostar alltså dubbla list nu? Är bara glad att jag inte är intresserad av 4500v mfl modeller.

Sorry för rant i VC tråden, det är en intressant modell och jag gillar verkligen VC men orkar inte med all denna skit med hypade priser och folk som ska spekulera på det som är ”hett”
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor

En snabb googling. Kanske ej stämmer.
Hittade den också efteråt. Känns märkligt att dem skulle ha en klocka som utgått ur sortiment i lager för reapris och dessutom sälja den billigare än vad de begär för blå i stål.
Den listade 59.9k euro när den såldes.

Innan overseas blev lite hypeat hittade jag annonser runt 800k, de jag faktiskt sett annonserats ut senaste 6 månaderna har legat på 1-1,2mkr i begärt pris
 
E

EltonBelton

Guest
Hittade den också efteråt. Känns märkligt att dem skulle ha en klocka som utgått ur sortiment i lager för reapris och dessutom sälja den billigare än vad de begär för blå i stål.
Den listade 59.9k euro när den såldes.

Innan overseas blev lite hypeat hittade jag annonser runt 800k, de jag faktiskt sett annonserats ut senaste 6 månaderna har legat på 1-1,2mkr i begärt pris
Har också haft lite span men knappt sett några. De fåtal som dykt upp har legat kring 1 milj +
 
Topp