Jag hoppas att jag har fel och att Overseas köps av de som faktiskt vill ha klockan, men det är enkelt ett se en trend när man tittar tillbaka bara 1-2år då inte särskilt många ville köpa en Overseas ens till listpris medans nu när de är väntelistor och hypade priser vill många fler helt plötsligt köpa samma modell.
Det är ju så klockmarknaden fungerar, det finns olika grupper:
Grupp 1 - Som köper klockan ny oavsett hur stort värde-tappet är när man satt den på armen. 50% torsk direkt, inga problem, jag älskar klockan och ska ändå aldrig sälja!
Grupp 2 - Som verkligen älskar klockan, men vet med sig att någon gång kanske den åker ut, så länge värdetappet inte är mer än 20% kan man acceptera det och köpa klockan. Tidigare köpte bara Grupp 1 & 2 VCO. Din poäng är att du helst bara vill se dessa två grupper köpa klockan.
Grupp 3 - Som verkligen gillar klockan man är vana att köpa märken där man i alla fall kommer ur affären nära +-0, man byter klockor ibland då det är en del av samlandet att rotera klocksamlingen. Att köpa flertalet klockor till stor förlust är helt enkelt för dyrt och inte aktuellt. Under 2020 började Grupp 3 köpa blå tavlor. Man kan ju också säga att begagnat köpare tillhör denna kategori.
Grupp 4 - Har stort klockintresse men vill helst också göra en bra affär vid köp, man köper helt enkelt de klockor man gillar mest som har denna egenskap, alltså tidigare mest Rolex. Om klockan handlar en bit ovanför vad man själv gav känns både klockan bättre och det blir aldrig problem den dagen man vill gå vidare. Under början av 2021 började Grupp 4 köpa flertalet VCO modeller.
Grupp 5 - Så kallade flippers. Skiter egentligen i klockan, man vill maximera vinsten, man ställer sig i kö på alla de hetaste klockorna, jobbar med butikerna att försöka få allokeringar, man har ett nätverk med människor som man både sourcar klockor ifrån och säljer vidare. Detta är en sido-business som genererar inkomst. Ifrån början av 2021 började Grupp 5 köpa VCO blå tavlor, ifrån mitten av 2021 köper de alla tavlor.
Pga av att Grupp 4 & 5 klivit på så är det helt plötsligt hopplöst att fåtag på VCO. Själv tillhör jag mestadels Grupp 2 och om jag skulle ha en bredare samling skulle jag hamna mer i Grupp 3. Jämför t.ex. FP Journe som du också för 4 år sen kunde kliva in och köpa vilken klocka som helst i princip, hur sjukt snabbt de andra grupperna klivit på dom klockorna eftersom volymen är så extremt liten. Förflyttningen blir ju snabbare ju mindre volym som produceras och som vi vet produceras kanske bara 4000-5000 VCO totalt per år. Det är liksom två limited edition klockor ifrån Grand Seiko i total produktion (som förövrigt också säljer slut direkt) över hela VCO rangen