• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

SWC

Guld
Pledge Member
Professional Dealer
2-Faktor

jappdapi

Silver
2-Faktor
Fyfan vad jag blir trött på den här ”hobbyn” de kostar alltså dubbla list nu? Är bara glad att jag inte är intresserad av 4500v mfl modeller.

Sorry för rant i VC tråden, det är en intressant modell och jag gillar verkligen VC men orkar inte med all denna skit med hypade priser och folk som ska spekulera på det som är ”hett”
Helt enig med dig. Priserna har stuckit snabbt iväg. Sen om det handlar om tillgång och efterfrågan låter jag vara osagt. I slutändan är det entusiaster som drabbas vilket är jättedrygt.
Hittade den också efteråt. Känns märkligt att dem skulle ha en klocka som utgått ur sortiment i lager för reapris och dessutom sälja den billigare än vad de begär för blå i stål.
Den listade 59.9k euro när den såldes.

Innan overseas blev lite hypeat hittade jag annonser runt 800k, de jag faktiskt sett annonserats ut senaste 6 månaderna har legat på 1-1,2mkr i begärt pris
Som sagt en snabb googling. Källkritiskt för man själv vara.
Joma säljer merparten av klockorna med deras egna garanti och ej med cert.
Ok spännande! Motsätter inte det du skriver. Tack för ditt bidragande.
 

RobHK

Basic
Jag hoppas att jag har fel och att Overseas köps av de som faktiskt vill ha klockan, men det är enkelt ett se en trend när man tittar tillbaka bara 1-2år då inte särskilt många ville köpa en Overseas ens till listpris medans nu när de är väntelistor och hypade priser vill många fler helt plötsligt köpa samma modell.

Det är ju så klockmarknaden fungerar, det finns olika grupper:

Grupp 1 - Som köper klockan ny oavsett hur stort värde-tappet är när man satt den på armen. 50% torsk direkt, inga problem, jag älskar klockan och ska ändå aldrig sälja!
Grupp 2 - Som verkligen älskar klockan, men vet med sig att någon gång kanske den åker ut, så länge värdetappet inte är mer än 20% kan man acceptera det och köpa klockan. Tidigare köpte bara Grupp 1 & 2 VCO. Din poäng är att du helst bara vill se dessa två grupper köpa klockan.

Grupp 3 - Som verkligen gillar klockan man är vana att köpa märken där man i alla fall kommer ur affären nära +-0, man byter klockor ibland då det är en del av samlandet att rotera klocksamlingen. Att köpa flertalet klockor till stor förlust är helt enkelt för dyrt och inte aktuellt. Under 2020 började Grupp 3 köpa blå tavlor. Man kan ju också säga att begagnat köpare tillhör denna kategori.

Grupp 4 - Har stort klockintresse men vill helst också göra en bra affär vid köp, man köper helt enkelt de klockor man gillar mest som har denna egenskap, alltså tidigare mest Rolex. Om klockan handlar en bit ovanför vad man själv gav känns både klockan bättre och det blir aldrig problem den dagen man vill gå vidare. Under början av 2021 började Grupp 4 köpa flertalet VCO modeller.

Grupp 5 - Så kallade flippers. Skiter egentligen i klockan, man vill maximera vinsten, man ställer sig i kö på alla de hetaste klockorna, jobbar med butikerna att försöka få allokeringar, man har ett nätverk med människor som man både sourcar klockor ifrån och säljer vidare. Detta är en sido-business som genererar inkomst. Ifrån början av 2021 började Grupp 5 köpa VCO blå tavlor, ifrån mitten av 2021 köper de alla tavlor.

Pga av att Grupp 4 & 5 klivit på så är det helt plötsligt hopplöst att fåtag på VCO. Själv tillhör jag mestadels Grupp 2 och om jag skulle ha en bredare samling skulle jag hamna mer i Grupp 3. Jämför t.ex. FP Journe som du också för 4 år sen kunde kliva in och köpa vilken klocka som helst i princip, hur sjukt snabbt de andra grupperna klivit på dom klockorna eftersom volymen är så extremt liten. Förflyttningen blir ju snabbare ju mindre volym som produceras och som vi vet produceras kanske bara 4000-5000 VCO totalt per år. Det är liksom två limited edition klockor ifrån Grand Seiko i total produktion (som förövrigt också säljer slut direkt) över hela VCO rangen
 
Senast ändrad:

RobHK

Basic
Såhär gick tongångarna i mitten av 2018 runt 4500v blå tavla:

Trodde inte den listade så mkt! Gick ju en här på forumet för inte så längesedan för runt 100?
Hur kan VC ha så dåligt andrahandsvärde jämfört med AP/Patek/Rolex?

Att köpa en ny VC från AD är som att köpa ny bil.... 50% värdetapp samma sekund man kliver ur butiken.

Helt obefogat. Mycket klocka för pengarna på begagnatmarknaden!

Rätt sjukt att det är tvärtom med stål Rolex............ 80’ blir 160’........

1641622936960.png


Klockan hade 2018 funnits länge ändå så ekade det tomt med ägare på klocksnack. När börjar det dyka upp några forumanvändare som har en blå 4500v? Man kan nästan se i grafen när det sker, då det flesta människor inte tillhör Grupp 1 för en dyr klocka utan Grupp 2 eller 3. Vi hade en användare som köpte rätt tidigt under 2020 och postade bilder på sina fina blå klocka, en klar Grupp 2 köpare. Sen mot slutet mitten/slutet av 2020 trillar flera användare in med nya köp, då de är Grupp 2-3 köpare och väl runt årsskiftet börjar klockan bli svår att fåtag på och intresset växer rejält på forumet då mer tydliga Grupp 3-4 köpare blir intresserade.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Såhär gick tongångarna i mitten av 2018 runt 4500v blå tavla:







1641622936960.png


Klockan hade 2018 funnits länge ändå så ekade det tomt med ägare på klocksnack. När börjar det dyka upp några forumanvändare som har en blå 4500v? Man kan nästan se i grafen när det sker, då det flesta människor inte tillhör Grupp 1 för en dyr klocka utan Grupp 2 eller 3. Vi hade en användare som köpte rätt tidigt under 2020 och postade bilder på sina fina blå klocka, en klar Grupp 2 köpare. Sen mot slutet mitten/slutet av 2020 trillar flera användare in med nya köp, då de är Grupp 2-3 köpare och väl runt årsskiftet börjar klockan bli svår att fåtag på och intresset växer rejält på forumet då mer tydliga Grupp 3-4 köpare blir intresserade.
Fyra tidigare ägare som sålt mellan 2018 & 2019 på forumet.
Bra sammanfattning på olika köpare. Men många som nog är flera vid olika tillfällen.
Jag själv skulle kategorisera mig som både 2 & 3 mest. Har jag pengar på kontot och det dyker upp något väldigt prisvärt som man är sugen på att testa så köper jag bara för testandets skull för att se om man klickar annars skiter jag i om jag går back en del om det är något jag verkligen vill ha då tanken ändå inte är att sälja.
 
Så kom äntligen klockan: Vacheron Constantin 82172 vitguld.
Sonen fick vara arm så därav ser den lite stor ut, är 38 mm.
 

Bilagor

  • B062519A-35F9-4FE5-AB19-DB404BE991E0.jpeg
    B062519A-35F9-4FE5-AB19-DB404BE991E0.jpeg
    188.7 KB · Visningar: 18
  • E6389EC7-F5AE-48ED-A23E-3C617833838E.jpeg
    E6389EC7-F5AE-48ED-A23E-3C617833838E.jpeg
    372.7 KB · Visningar: 17
  • 0DCDBF91-785B-4B7A-9B9F-11E4A40CCA3F.jpeg
    0DCDBF91-785B-4B7A-9B9F-11E4A40CCA3F.jpeg
    154.1 KB · Visningar: 16
  • D28513EE-75F7-499E-86A1-1AE89F882FE2.jpeg
    D28513EE-75F7-499E-86A1-1AE89F882FE2.jpeg
    157.8 KB · Visningar: 16
  • 542EB126-6CB4-4E5D-975E-5244C4BE1A7F.jpeg
    542EB126-6CB4-4E5D-975E-5244C4BE1A7F.jpeg
    378.8 KB · Visningar: 19

Bondegatan

Silver
2-Faktor
Såhär gick tongångarna i mitten av 2018 runt 4500v blå tavla:







1641622936960.png


Klockan hade 2018 funnits länge ändå så ekade det tomt med ägare på klocksnack. När börjar det dyka upp några forumanvändare som har en blå 4500v? Man kan nästan se i grafen när det sker, då det flesta människor inte tillhör Grupp 1 för en dyr klocka utan Grupp 2 eller 3. Vi hade en användare som köpte rätt tidigt under 2020 och postade bilder på sina fina blå klocka, en klar Grupp 2 köpare. Sen mot slutet mitten/slutet av 2020 trillar flera användare in med nya köp, då de är Grupp 2-3 köpare och väl runt årsskiftet börjar klockan bli svår att fåtag på och intresset växer rejält på forumet då mer tydliga Grupp 3-4 köpare blir intresserade.
Jag köpte min där i mars 2020. Säkert den du såg bilder på. Det var nog några månader innan hypen kom. Vet att list var ca 215 och jag fick lite rabatt som god kund.
 
Satan vad tråkigt om ännu ett märke och modell ska bli något att bara spekulera i och tjäna pengar på snarare än att köpa för att använda.

Gissar VC tittar på Patek, AP och Rolex och gärna vill rida på samma strategi när de märker att även de har en modell som folk börjat hypa.
Tycker att det är kul att de som har tyckt om VC för dess karaktär och design nu också får ta del utav en fin potentiell uppsida. Kom precis från utlandet och i princip alla klockbutiker har slut på stålklockor så detta är inte unikt för AP, Rolex, Patek och VC. Men håller generellt sett med om att det är väldigt tråkigt att man inte kan köpa sig en fin klocka i butik för att vissa lägger det i system att "hypa" ett varumärke. VC verkar hålla samma produktionsnivåer som tidigare men efterfrågan är så pass hög att detta är resultatet utav det. Tillskillnad mot Rolex som kan spotta ut en klocka i minuten.

För bara 1,5år sedan var jag i en VC butik och då fanns samtliga färger av Overseas inne samt det gick att få rabatt på listpriset, det var då heller inte alls lika många "entusiaster" som ville köpa den eller pratades om tex här på forumet.
Good old days :) Var ju samma med rolex för 10 år sen. Jag hade tur som fick tag på min 4500V i början på 2021 innan det tog fart på riktigt.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Rolex stack iväg, AP stack iväg, Patek stack iväg, Vacheron stack iväg.
Och jag är helt övertygad om att jag vet nästa två märken som kommer sticka iväg ordentligt.....;)
VC har inte stuckit iväg. En modell har stuckit iväg :) VC har massa kul som inte är instegs overseas.
Vilka tror du är de andra två som ska sticka iväg?
Tur att det finns ett hav med klockor som är nice från bra anrika märken med lågt andrahandsvärde
 
Topp