• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

VC har inte stuckit iväg. En modell har stuckit iväg :) VC har massa kul som inte är instegs overseas.
Vilka tror du är de andra två som ska sticka iväg?
Tur att det finns ett hav med klockor som är nice från bra anrika märken med lågt andrahandsvärde

VC i mina ögon är ju faktiskt Overseas, den modellen är ju (eller var i alla fall) helt rätt i tiden för lite större modeller. Den har allt och lite till.

Jag är helt övertygad om att Cartier och Breguet kommer följa dessa märken ovan. Att dem kommer gå upp väldigt mycket på kort tid. Speciellt Marine serien från Breguet.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
VC i mina ögon är ju faktiskt Overseas, den modellen är ju (eller var i alla fall) helt rätt i tiden för lite större modeller. Den har allt och lite till.

Jag är helt övertygad om att Cartier och Breguet kommer följa dessa märken ovan. Att dem kommer gå upp väldigt mycket på kort tid. Möjligen inte alla modeller givetvis. Men den stora delen som är sport inspirerade från Cartier, och i stort sett hela serien från Breguet men speciellt "Marine".
Marine är trevlig. Cartier Santos har ju redan dubblats i pris på typ ett år men går fortfarande att köpa rimliga. Köpte en fin tvåtons Santos med burgundy tavla för under 15k förra veckan.
Jag gillar cornes de vache, traditionelle och fifty-six serien. Finns mycket fint vintage också.
American 1921 verkar populär hos många också.

VC är ett otroligt märke med så mycket mer än bara overseas. :)
 
Marine är trevlig. Cartier Santos har ju redan dubblats i pris på typ ett år men går fortfarande att köpa rimliga. Köpte en fin tvåtons Santos med burgundy tavla för under 15k förra veckan.
Jag gillar , traditionelle och fifty-six serien. Finns mycket fint vintage också.
American 1921 verkar populär hos många också.

VC är ett otroligt märke med så mycket mer än bara overseas. :)

Bra köp rörande Cartier. Jag tror som sagt vi kommer få se en otroligt prishöjning på dessa modeller. I klass med hur Patek steg och även Overseas. Både cornes de vache och Fifty är jag säker kommer följa med ökningen tids nog. Dem Cartier som kommer dra iväg är främst dem kända Santos. Ronde, Pasha med flera. Speciellt "large" modellerna.

Kolla priserna på Breguet Marine nu och kolla om något/några år. Jag är typ säker på att skilnaden i pris är gigantisk.

Du får idag en Breguet Marine Chronograph 8490 i hel guld för under 100k. Ett märke som ligger i den absoluta toppen. Jämför detta med en stål rolle no date....

Jag är väl i övrigt en av dem få som inte tror vi är på väg tillbaka till mindre klockor.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Bra köp rörande Cartier. Jag tror som sagt vi kommer få se en otroligt prishöjning på dessa modeller. I klass med hur Patek steg och även Overseas. Både cornes de vache och Fifty är jag säker kommer följa med ökningen tids nog. Dem Cartier som kommer dra iväg är främst dem kända Santos. Ronde, Pasha med flera. Speciellt "large" modellerna.

Kolla priserna på Breguet Marine nu och kolla om något/några år. Jag är typ säker på att skilnaden i pris är gigantisk.

Jag är väl i övrigt en av dem få som inte tror vi är på väg tillbaka till mindre klockor.
Mindre klockor är trevliga 😁
Några få jäklar styr hypen inkl. stora Instagram namn sen kommer kändisar och pöbeln som vill köpa det som de upplever att alla andra har.

Bästa köpet jag gjort var också förra veckan. 33mm och helt perfekt på min relativt stora handled.
20220114_151935.jpg
 

jappdapi

Silver
2-Faktor
Ska bli spännande att se hur den senaste nyheten kring garantin kommer att påverka både efterfråga och andrahandspriset.

Bjuder på en sk*t dålig bild. Klockan gör sig inte alls rättvis på bild och sen är jag usel på att ta bilder, alltså sämre förutsättningar ;)

BBC68869-A5B5-4C9C-9F02-5166A689341C.jpeg
 
Senast ändrad:
Ska bli spännande att se hur den senaste nyheten kring garantin kommer att påverka både efterfråga och andrahandspriset.

Bjuder på en sk*t dålig bild. Klockan gör sig inte alls rättvis på bild och sen är jag usel på att ta bilder, alltså sämre förutsättningar ;)

BBC68869-A5B5-4C9C-9F02-5166A689341C.jpeg

Först, väldigt fin klocka. Jag ägde samma en period. Har bilderna på mobilen dock. Vad är det med garantin jag har missat?
 

Oktogon

Silver
Tror det flesta Richemont ägda märken kör med åtta just nu.
Precis. Och som vanligt med snikiga Richemont så är det inte alltid lika bra som det låter. Exempel från Panerai som har samma förlängda garanti på 8 år har diskuterats här på KS. Vet inte vad slutsatsen blev till slut dock.


Har upptäckt 2 mindre skador på visarna på min 1389, vet att det har varit uppe för diskussion tidigare men har då för mig att det gällde guldvisare?
Hur som helst så var jag i kontakt med panerai och fick följande svar ”……However if the timepiece has not been damaged, the 2 years warranty will cover the hand replacement.”
Varför täcker inte den förlängda 8-års garantin detta och är det någon som nyttjat garantin för visarbyte?
Syns inte så mycket i daglig användning men när ljuset ligger rätt och skapar reflektioner framträder det rätt tydligt
A3FCD9C2-8A02-4A6A-9BA4-5E46CE907A76.jpeg
141ABBFC-A42D-45DB-A727-B51F8981C010.jpeg

Den är reggad för 8-års garantin och skrev det i frågan till dem så verkar som det bara är 2-års garantin som täcker sånt. Vilket jag finner mycket märkligt. Vad är det då för nytta med en förlängd garanti?
 

carlmartin

Guld
2-Faktor
Jasså jag hade tänkt att om vi pratar sport-stålklockor så är det GP Laureato som är nästa märke till rakning
Detta har jag också tänkt, å andra sidan har jag inte så mycket erfarenhet av märket och GP har väl aldrig riktigt spelat i den högre ligan märkes/statusmässigt?
Tänker att t.ex. cartier och breguet ändå har varit där och skvalpat en del?

Gissar också likt ovan att t.ex. fiftysix kommer få en skjuts i takt med att allt annat blir otillgängligt
 
  • Like
Reactions: PJZ

carlmartin

Guld
2-Faktor
Det här är så dumt. När jag först såg denna så tykte jag att den såg ut som ett misstag. Hur korkad får man vara för att överväga att köpa den vs allt annat som finns i samma prisklass?! Men nu sitter jag här och kollar reviews och youtube.. Har till och med börjat gilla datumfönstret :D

1642424239892.png
 

DukeNukem

Basic
Det här är så dumt. När jag först såg denna så tykte jag att den såg ut som ett misstag. Hur korkad får man vara för att överväga att köpa den vs allt annat som finns i samma prisklass?! Men nu sitter jag här och kollar reviews och youtube.. Har till och med börjat gilla datumfönstret :D

1642424239892.png
Provade den för några veckor sedan och den blå tavlan är magisk. Sedan är jag lite svag för klockor med sectordials. Dock kändes den lite för stor på min handled. Finns även på länk har jag sett men jag gillar lädret bättre. Tänkte även som du att det finns annat i den prisklassen som skulle vara intressant. Har inte avfärdat den helt ännu trots storleken. Intressant klocka helt klart 😃
 

carlmartin

Guld
2-Faktor
Provade den för några veckor sedan och den blå tavlan är magisk. Sedan är jag lite svag för klockor med sectordials. Dock kändes den lite för stor på min handled. Finns även på länk har jag sett men jag gillar lädret bättre. Tänkte även som du att det finns annat i den prisklassen som skulle vara intressant. Har inte avfärdat den helt ännu trots storleken. Intressant klocka helt klart 😃

Tack! Ja jag tänker att man inte ska se den som en dressare utan mer som något med lite närvaro på armen. Länken lockar mig inte alls så läder som gäller för mig med isf. Måste nog testa helt enkelt 😬
 
  • Like
Reactions: PJZ

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Det här är så dumt. När jag först såg denna så tykte jag att den såg ut som ett misstag. Hur korkad får man vara för att överväga att köpa den vs allt annat som finns i samma prisklass?! Men nu sitter jag här och kollar reviews och youtube.. Har till och med börjat gilla datumfönstret :D

1642424239892.png
Förstår inte alls storheten i den (och bjussar på två bilder)

EC1C4E09-EDB9-4661-B4EE-BEC7E6598797.jpeg
EA8493DB-C08E-49BF-AF2B-09A0ABC5A669.jpeg
 

carlmartin

Guld
2-Faktor
Topp