• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

jappdapi

Silver
2-Faktor
Trevlig helg alla VC nördar!

02B610C1-9C19-4A04-9C62-A2F1CCD541C6.jpeg
Sitter som en smäck på dig! Trevlig helg!
 

carlmartin

Guld
2-Faktor
FYI prishöjning imorgon på VC. Inser att det är i senaste laget för att agera men för den som är snabb kanske man kan lobba ner till Nymans snabbt som blixten 😬

Oklart hur mycket men fick höra ”runt 4%”
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Ngn som vet hur tillgängligheten på 2300v ser ut? 37mm känns som den perfekta storleken. Någon som testat den? Har 16,5cm handled och tror den strl skulle passa bäst.
A5D262DF-3928-4C49-812F-B9C5B03BF11F.jpeg
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Testade för ett par år sen, 16,5cm handled

B6C666FD-1146-47F4-A342-FB88B44F34AF.jpeg
750CE37D-36ED-4B3D-B82A-83A63682B951.jpeg
Ser rätt bra ut. Tycker att strl på tavlan inte upplevs för liten. Även trevligt att man får se lite länk från ovansidan. Strösslet gör dock att den känns väldigt feminin. På de videoklipp jag sett på den blåa så tycker jag att den inte ser lika feminin ut. Hur upplevde du länken? Smalnar den av mycket? Har inte hittat några mått.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ser rätt bra ut. Tycker att strl på tavlan inte upplevs för liten. Även trevligt att man får se lite länk från ovansidan. Strösslet gör dock att den känns väldigt feminin. På de videoklipp jag sett på den blåa så tycker jag att den inte ser lika feminin ut. Hur upplevde du länken? Smalnar den av mycket? Har inte hittat några mått.
Nu var det längesen jag provade den som sagt, men tyckte precis som på APs motsvarighet att länken inte känns proportionerlig mot boetten, för smal helt enkelt
 

hejsam

Diamant
2-Faktor
Ngn som vet hur tillgängligheten på 2300v ser ut? 37mm känns som den perfekta storleken. Någon som testat den? Har 16,5cm handled och tror den strl skulle passa bäst.
A5D262DF-3928-4C49-812F-B9C5B03BF11F.jpeg
Jag provade den för något år sedan och storleken på 37mm var jättebra på min cirka 17.5cm handled. Dock upplevdes den tyvärr väldigt feminin i formgivningen, precis som @aleks är inne på är proportionerna på länken tillsammans med boetten inte så bra och den får för mig ett för runt utseende och inte det kantiga jag gillar med Overseas.

Att den smalnar av till 16mm vid spännet är inga som helst problem men en integrerad länk som bara är 19.5mm där den fäster mot boetten är alldeles för smalt på en 37mm klocka tycker jag, det betyder ju att boetten i princip bara är typ 20mm bred där också.

Jag gillar att den saknar datum men tycker inte riktigt subsekund kl 9 passar särskilt bra på en sportklocka, plus också för smidigheten att byta mellan länk-gummi-läder samt att alla dessa ingår.
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Jag provade den för något år sedan och storleken på 37mm var jättebra på min cirka 17.5cm handled. Dock upplevdes den tyvärr väldigt feminin i formgivningen, precis som @aleks är inne på är proportionerna på länken tillsammans med boetten inte så bra och den får för mig ett för runt utseende och inte det kantiga jag gillar med Overseas.

Att den smalnar av till 16mm vid spännet är inga som helst problem men en integrerad länk som bara är 19.5mm där den fäster mot boetten är alldeles för smalt på en 37mm klocka tycker jag, det betyder ju att boetten i princip bara är typ 20mm bred där också.

Jag gillar att den saknar datum men tycker inte riktigt subsekund kl 9 passar särskilt bra på en sportklocka, plus också för smidigheten att byta mellan länk-gummi-läder samt att alla dessa ingår.
Tack för utförligt svar. Typiskt att det alltid ska vara ngt. Tråkigt att det inte finns några bra alternativ för oss med mer "späda" handleder. Förmodar att den inte finns att testa på ex. Nymans så det är dumt att köpa osett/otestat.
 

hejsam

Diamant
2-Faktor
Tack för utförligt svar. Typiskt att det alltid ska vara ngt. Tråkigt att det inte finns några bra alternativ för oss med mer "späda" handleder. Förmodar att den inte finns att testa på ex. Nymans så det är dumt att köpa osett/otestat.
De finns ju de äldre referenserna i både 35 och 37mm, de skiljer ju sig rätt mycket med de moderna men jag gillar dem och har varit sugen på att köpa några gånger.

Dock har de vettiga exemplaren med den tavlan jag vill ha blivit lite för dyra nu så lär inte bli någon Overseas för mig. De gick ju att köpa för typ 50-60k för något år sedan vilket kändes väldigt prisvärt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ngn som vet hur tillgängligheten på 2300v ser ut? 37mm känns som den perfekta storleken. Någon som testat den? Har 16,5cm handled och tror den strl skulle passa bäst.
A5D262DF-3928-4C49-812F-B9C5B03BF11F.jpeg
De har ju tyvärr valt att göra den med dam-proportioner. Smal länk, bred glasring, stor krona och tjocka index och visare. Märkligt man inte behåller proportionerna som iaf AP gjorde förr med sin batteridrivna 33 mm RO. Sedan har aldrig den nya generationens Overseas varit speciellt harmonisk i sin design, en del detaljer som stör mitt öga.
 
Topp