• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Med tanke på dagens klock-hype hur få klockor VC säljer så lär det va lång väntelista på denna klockan, iaf tills stål släpps, då byter säkert många och vill ha den istället. VC påstår iaf tidigare att på icke-limiterade klockor att det inte är någon rangordning på väntelistan, alltså den som står först får en klocka först (sen finns det såklart ultra-VIP som går före). Och nu frågade jag i princip först om denna klocka. Därmed tror jag har en skaplig chans att få en tilldelning då jag var väldigt tidig att prata med min säljare om denhär klockan. Men det hänger då på att han är reko och sätter de som frågade först överst på listan, vilket återstår att se.
Det ar formodligen helt sant da jag fick samma svar i BH butiken. Overseas trehandare i stal med bla tavla? Inga problem. Vi tar ditt namn och nummer sa ringer vi nar en finns tillganglig.
Vantetid ca 5ar men vad spelar det for roll.Kommer det en klocka sa ar det bra,kommer ingen sa var det ingenting annorlunda mot att sta pa nagon annan fantasilista.

Skillnaden var bemotandet i hur man sa det.
 

RobHK

Basic
Det ar formodligen helt sant da jag fick samma svar i BH butiken. Overseas trehandare i stal med bla tavla? Inga problem. Vi tar ditt namn och nummer sa ringer vi nar en finns tillganglig.
Vantetid ca 5ar men vad spelar det for roll.Kommer det en klocka sa ar det bra,kommer ingen sa var det ingenting annorlunda mot att sta pa nagon annan fantasilista.

Skillnaden var bemotandet i hur man sa det.

En stor skillnad med VC, i alla fall i Hongkong är att när du kommer först på listan, så kräver dom en handpenning 40% (i HK) hört att det varierar lite per land. Sen du får ligga ute med 40% av beloppet och får veta att du får klockan om cirka 6-9 mån eller så. Det sänker ju antalet flippers rätt rejält.
 
En stor skillnad med VC, i alla fall i Hongkong är att när du kommer först på listan, så kräver dom en handpenning 40% (i HK) hört att det varierar lite per land. Sen du får ligga ute med 40% av beloppet och får veta att du får klockan om cirka 6-9 mån eller så. Det sänker ju antalet flippers rätt rejält.
Det tycker jag ar en lysande ide.
Da vet du ju som kund att du ar forst och nagonting kommer,vs som manga mindre Rolexhandlare har verkar vilja gora. Ta handpeng och sa kommer det en klocka...kanske...om ett tag...nar vi kanner for det...eller inte alls.
Men det skiter ju vi i for vi har dina pengar och du vantar snallt for du vill inte att vi sak bli fornarmade....
 

RobHK

Basic
Måste re-posta denna!
44FC9283-CC01-421F-AB29-1100E1B61962.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Priset känns verkligen i högsta laget, antar det är mest för att de verkar lova att producera den i väldigt små volymer (även om den inte är limited). Är väldigt splittrad om man slår till om man har "turen" att bli allokerad en klocka. Vad tycker ni andra, bra eller anus?
Du menar om man kan tjäna pengar på den? Annars tycker jag det är en rätt ful om än lite kool klocka. Det tråkiga är ju att det är en kopia och att den är dyr. Hade definitivt inte köpt. Ingen superdesign som känns tillräckligt harmonisk.
 

RobHK

Basic
Du menar om man kan tjäna pengar på den? Annars tycker jag det är en rätt ful om än lite kool klocka. Det tråkiga är ju att det är en kopia och att den är dyr. Hade definitivt inte köpt. Ingen superdesign som känns tillräckligt harmonisk.

Det vore helt klart en bonus om den höll värdet bra, så man kan komma ur klockan utan att gå back trehundra pistoler (särskilt när man omöjligt kommer kunna prova en innan man beställer). Håller med om att det är något ful-snyggt över klockan, lite som att en Patek Aquanaut också är ful, men ändå cool och därmed rätt snygg. Designen tycker jag är unik nog, men väldigt retro..

Måste säga att min köp av en Tissot PRX 40mm har också fått mig att öppna ögonen för mer nätta klockor. PRXn får mycket handledstid faktiskt, riktigt kul klocka!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det vore helt klart en bonus om den höll värdet bra, så man kan komma ur klockan utan att gå back trehundra pistoler (särskilt när man omöjligt kommer kunna prova en innan man beställer). Håller med om att det är något ful-snyggt över klockan, lite som att en Patek Aquanaut också är ful, men ändå cool och därmed rätt snygg. Designen tycker jag är unik nog, men väldigt retro..

Måste säga att min köp av en Tissot PRX 40mm har också fått mig att öppna ögonen för mer nätta klockor. PRXn får mycket handledstid faktiskt, riktigt kul klocka!
Hehe, vi har inte samma definition av nätta klockor. Har dock svårt att se hur nya kopian skulle kunna stå sig mot annat i prisklassen. Tavlorna har VC oftast inte fått ihop enligt mig på Overseas. Tyvärr.
 

RobHK

Basic
Hehe, vi har inte samma definition av nätta klockor. Har dock svårt att se hur nya kopian skulle kunna stå sig mot annat i prisklassen. Tavlorna har VC oftast inte fått ihop enligt mig på Overseas. Tyvärr.

Nä säkert inte, för mig är PRX en nätt klocka jämfört med annat, har noterat att du gillar klockor som för mig är dam-size (kanske kommer jag dit en dag). Ja du har en poäng att det finns mycket väldigt fint i den prisklassen. Förstod inte riktigt vad Overseas hade med detta att göra dock?
 

RobHK

Basic
Jag hade tagit det mer personligt om du hade tagit en 50-procentig nedgång med en axelryckning.

Man måste klä in sina ord i sammet här när man diskuterar priser. Då det endast är i Rolex spåkuletråden man fritt får diskutera pris på klockor. Om man det minsta hintar att man delvis är intresserad av en klocka för att den faktiskt behåller eller kan gå upp i värde så är det skamvrån direkt på detta forum ;)
 

Bezelman

Guld
2-Faktor
Du menar om man kan tjäna pengar på den? Annars tycker jag det är en rätt ful om än lite kool klocka. Det tråkiga är ju att det är en kopia och att den är dyr. Hade definitivt inte köpt. Ingen superdesign som känns tillräckligt harmonisk.
Man kan väl inte riktigt kalla detta för endast kompis när det är deras egen modell. Då är det väl en nyutgåva eller?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä säkert inte, för mig är PRX en nätt klocka jämfört med annat, har noterat att du gillar klockor som för mig är dam-size (kanske kommer jag dit en dag). Ja du har en poäng att det finns mycket väldigt fint i den prisklassen. Förstod inte riktigt vad Overseas hade med detta att göra dock?
222an eller vad det heter är ju typ en Overseas, går ju under samma familj. Men du har väl rätt, det var ingen Overseas. Aldrig intresserat mig speciellt för den då jag föredragit RO, Laureato, Santos, ingenieur och Nautilus .
 

Bezelman

Guld
2-Faktor
Nyutgåva kan väl vara en kopia? När man inte tillför något nytt är de inte värda finare ord enligt mig. Men det är bara detaljer.
Det är sant! För egen del tänker att det är rätt trevligt att dom är så originaltrogna. Tex att dom inte vräker upp den till 42mm o sådär o mera låter den vara en fortsättning på den gamla. Det vore trevligt om om man valde den vägen oftare. Tänk Tudors Ranger tex om den fått vara helt originaltrogen vilken jäkla bra klocka det hade varit.
 

Kjellhoften

Basic
2-Faktor
Hmm blandade känslor, kul att 222 gör comeback, men var är stålklockan som också skulle komma? Och seriöst, en ren kopia på den gamla klockan? Kanske att länken ser ut att vara lite annorlunda och man har glasbaksida. Men kunde man inte uppdaterat designen lite lite iaf? Och gjort den 39mm stor?

Det blir riktigt klurigt om man faktiskt blir erbjuden att köpa denna, ekonomiskt säkert smart men lite osäker om jag älskar klockan i guld med den tavlan. Om man jämför tex Overseas guld med blå tavla, en helt magisk klocka, som är billigare än denna, känns lite knas? Stålvariant hade varit ett lättare beslut.

Var rätt inställd på att köpa en stål 222 och hade messat min VC boutique redan igår och bett dom sätta mig på listan direkt. Men nu kom ju ingen stålklocka, wtf 🤦🏼‍♂️
Håller med, en 39mm i stål hade varit drömmen. Mailade VC om denna i guld och dom kunde skriva upp mig i Paris (närmst från Sverige) med tilldelning i mitten på året vad jag förstod det som, men vetefan om det stämmer. Isf känns det inte så svårt att få tag på den.
 
  • Like
Reactions: PJZ

RobHK

Basic
Håller med, en 39mm i stål hade varit drömmen. Mailade VC om denna i guld och dom kunde skriva upp mig i Paris (närmst från Sverige) med tilldelning i mitten på året vad jag förstod det som, men vetefan om det stämmer. Isf känns det inte så svårt att få tag på den.

Det var ju intressant, är du kund där sedan tidigare? Låter lite märkligt att i dessa heta klocktider det var så lätt. Ville dom att du ska delbetala nu eller vad menar dom, att du får betala i mitten på året och få klockan mot slutet av året?
 

PJZ

Silver
Det var ju intressant, är du kund där sedan tidigare? Låter lite märkligt att i dessa heta klocktider det var så lätt. Ville dom att du ska delbetala nu eller vad menar dom, att du får betala i mitten på året och få klockan mot slutet av året?
Jag uppfatta det som att klockan kommer i mitten på året? Tilldelning är ju oftast i samband med att man får sin klocka, eller?
 

RobHK

Basic
Jag uppfatta det som att klockan kommer i mitten på året? Tilldelning är ju oftast i samband med att man får sin klocka, eller?
Inte här i Hongkong i alla fall, butiken får veta sin quota av klockor för kommande period. De allokerar quotan, man betalar 40% av beloppet, är garanterad klockan och priset är låst, sen betalar man resterande när klockan kommer. Vad jag förstått jobbar alla VC boutiques på detta vis, beloppet man förbetalar varier lite per land.
 
  • Like
Reactions: PJZ

carlmartin

Guld
2-Faktor
Inte här i Hongkong i alla fall, butiken får veta sin quota av klockor för kommande period. De allokerar quotan, man betalar 40% av beloppet, är garanterad klockan och priset är låst, sen betalar man resterande när klockan kommer. Vad jag förstått jobbar alla VC boutiques på detta vis, beloppet man förbetalar varier lite per land.
Jag uppfatta det som att klockan kommer i mitten på året? Tilldelning är ju oftast i samband med att man får sin klocka, eller?

Nu gäller det iofs en mindre het modell men jag väntar också samtal från Paris och i mitt fall har de sagt att de ska (”tror sig kunna”) leverera klockan inom en viss tid. Inget snack om handpenning osv.

Jag har ingen historik med butiken men pratat med dom en hel del och kunde också beställa 222
 

RobHK

Basic
Nu gäller det iofs en mindre het modell men jag väntar också samtal från Paris och i mitt fall har de sagt att de ska (”tror sig kunna”) leverera klockan inom en viss tid. Inget snack om handpenning osv.

Jag har ingen historik med butiken men pratat med dom en hel del och kunde också beställa 222
Verkar ju otroligt attraktivt, kanske ska börja köpa mina klockor därifrån istället :)
 
  • Like
Reactions: PJZ

PJZ

Silver
Inte här i Hongkong i alla fall, butiken får veta sin quota av klockor för kommande period. De allokerar quotan, man betalar 40% av beloppet, är garanterad klockan och priset är låst, sen betalar man resterande när klockan kommer. Vad jag förstått jobbar alla VC boutiques på detta vis, beloppet man förbetalar varier lite per land.
Ah okay! Detta va nytt för mig. Tack, lärt mig nå nytt idag :)
 

Kjellhoften

Basic
2-Faktor
Nu gäller det iofs en mindre het modell men jag väntar också samtal från Paris och i mitt fall har de sagt att de ska (”tror sig kunna”) leverera klockan inom en viss tid. Inget snack om handpenning osv.

Jag har ingen historik med butiken men pratat med dom en hel del och kunde också beställa 222
Exakt samma var det för mig, ingen historik där sen tidigare men fick också känslan i mailkonversationen att jag skulle kunna få skriva upp mig på en klocka med tillgänglighet i mitten på året. Ingen handpenning nämndes, bara att den kommer kosta 62 000 euro. Så kanske man ska testa och se vart det landar?
 
Topp