• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Alarik

Guld
2-Faktor
6AF0C358-2D7D-432D-9FD5-EADC586D42D0.jpeg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
ECC279DC-1F9C-41AE-81A3-1A0BDBC9DA11.jpeg

plockade fram denna efter en dryg månad i lådan. skulle behöva få den polerad tillbaka till sin forna glans då nån klåpare har gnidit bort kanter och vinklar till viss del. men var vågar jag skicka den utan att det blir kaos och katastrof. tips?
 

Alarik

Guld
2-Faktor
ECC279DC-1F9C-41AE-81A3-1A0BDBC9DA11.jpeg

plockade fram denna efter en dryg månad i lådan. skulle behöva få den polerad tillbaka till sin forna glans då nån klåpare har gnidit bort kanter och vinklar till viss del. men var vågar jag skicka den utan att det blir kaos och katastrof. tips?
Oj vad fin.
Utan att vara säker men en ganska kvalificerad gissning är väl att den behöver åka ner till Tyskland och VC.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Oj vad fin.
Utan att vara säker men en ganska kvalificerad gissning är väl att den behöver åka ner till Tyskland och VC.
Jo och jag mejlar med vc men, de är lite knepiga så till vida att de vill fullserva klockan och inte vill föra dialog kring poleringen. Lutar väl åt att jag beställer ett transport kit från VC dock 🤷‍♂️
 

Alarik

Guld
2-Faktor
Jo och jag mejlar med vc men, de är lite knepiga så till vida att de vill fullserva klockan och inte vill föra dialog kring poleringen. Lutar väl åt att jag beställer ett transport kit från VC dock 🤷‍♂️
Segt. Hoppas att det går vägen.
Har kass koll på hur deras transportpaket fungerar men jag får väl läsa in mig på det så att jag har koll när det blir dags.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo och jag mejlar med vc men, de är lite knepiga så till vida att de vill fullserva klockan och inte vill föra dialog kring poleringen. Lutar väl åt att jag beställer ett transport kit från VC dock 🤷‍♂️
Tror det är mycket tveksamt om de kommer kör lapping och plana ut ytorna? Inte många som löser det speciellt bra.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Tror det är mycket tveksamt om de kommer kör lapping och plana ut ytorna? Inte många som löser det speciellt bra.
Nej därav att jag letat och letat i några månader nu. Men hittar ingen så istf att jag halvälskar den får jag väl skicka till VC och försöka snacka med dom när de sett den. Jag har iaf skickat in transportformuläret nu 🤷‍♂️
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Tror det är mycket tveksamt om de kommer kör lapping och plana ut ytorna? Inte många som löser det speciellt bra.
Hittat denna som faktiskt svarar och menar på att lapping är möjlig osv. Finns i Wien. Tycker det ser ut som att han gör bra grejer men, jag är inte superduktig på att se detaljerna.

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hittat denna som faktiskt svarar och menar på att lapping är möjlig osv. Finns i Wien. Tycker det ser ut som att han gör bra grejer men, jag är inte superduktig på att se detaljerna.

Har sett bättre, men han kan säkert plana ut ytorna. Vet inte om hans blanka ytor var så plana dock?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Hittat denna som faktiskt svarar och menar på att lapping är möjlig osv. Finns i Wien. Tycker det ser ut som att han gör bra grejer men, jag är inte superduktig på att se detaljerna.


Kolla med honom
 

Alarik

Guld
2-Faktor
Någon som har koll på om det finns något online-arkiv över Vacherons tidigare modeller?
Tycker att det hade varit kul att få koll på historiska utgåvor, priser osv men det verkar vara helt omöjligt att få en bra överblick.
 

PJZ

Silver
Vet inte om trycket på Overseas börjat lätta MEN besökte en VC Boutique i Las Vegas nu i helgen. Surrade ett bra tag med en säljare... En dag efter fick jag ett sms: If you want, I'd get you on the list for an Overseas.

Min tidigare erfarnhet är att det knappt gick att "bli uppskriven" och min lokala VC handlare sa att skulle jag få chansen att hämta ut en Overseas, skall jag även köpa annat krimskrams.

Vet att "stå på listan" inte säger eller indikerar nånting men tyckte det var intressant då jag inte har nån köphistorik hos dem och hade inte heller nått super exotiskt på handleden när jag gick in (DJ41).

Bara en liten observation jag tänkte dela med mig av!
 

carlmartin

Guld
2-Faktor
Landade precis på Heathrow, satte mig på tuben och fick beskåda en grail irl 😩
IMG_20220630_234702.jpg
Den är så otroligt bra! och det är verkligen kul att se att de används.

Jag var också i London i förra veckan och såg både Overseas och RO på tuben så det kanske har lättat en aning. De senaste åren upplever jag att folk har varit så nojiga att de inte vågat ha på sig fina klockor till vardags.
 

Guinness

Silver
Postade i värdera vintagetråden men slänger ut frågan här också.

Funderar på att göra mig av med min VC 222 Jumbo. Vad tror ni prisnivån ligger på i nuläget? Har gått väldigt högt det senaste halvåret i auktioner och speciellt sedan den nya modellen släpptes i våras.

Länkar min gamla paketöppning för bilder. https://klocksnack.se/threads/uppackning.16410/

Klockan har även varit inne på service via Nymans 2015.

Ber om viss ursäkt för språket, nästan tio år sedan det skrevs. Lite nostalgiskt att läsa:)

Skickar också med några länkar som kan vara intressanta.

ex https://www.hodinkee.com/articles/vintage-vacheron-222-auction

https://timeandtidewatches.com/this-readers-vacheron-constantin-222-is-now-worth-115k/

https://www.gq-magazine.co.uk/watches/article/vacheron-constantin-222

Vad tror ni kan vara aktuellt prisläge?

//Guinness
 

RobHK

Basic
Oklart för mig vad fläckarna på tavlan gör för värderingen, kan inte alls tillräckligt om vintage för att ens våga gissa. Du verkar ju ha en ovanlig färg på tavlan också då de flesta är mörka! Återigen om det betyder att den är mer eller mindre populär, ingen aning. Oavsett så känns det ju som du kan få en riktig rejäl slant mot det du gissningvis betalade 2013. Kul att du behållt den tills nu, har du haft roligt med klockan?
 
Topp