• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vackraste tavel struktur?

yslow

Omega
2-Faktor
IMG_6378.PNG

Här är två bilder på min Seamaster 600 med likadat mönster på tavlan, fast mörkgrå :)

29053634922_b7190d95ac_b.jpg
29053636462_b8a32f1417_b.jpg
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Härligt att åka iväg på 60-års kalas för att återkomma idag och har 3 sidor med fantastiskt läckra bilder på både vintage och nytt!
Känns som jag iallafall för egen del träffade sweetspot med denna trådstarten, då jag fått massor med nya balla märken att kolla igenom.
Men förutom detta så blev det också lite close up på tavlor på "vanligare" tavlor som jag tidigare inte tyckt är så spännande men som hade mer detaljer än jag trott. Gud vad jag älskar KS och Klockfanatiker som lägger märket till allt detta och inte bara märket! =)
 

mackman

Cartier
Fast givet hur mycket markeringar och funktioner det är på en speedmaster (missförstå inte, fin klocka) så är det väl inte så mkt "less" över den.
Det är sant, det köper jag men det jag menade på var att, jämför man den med andra kronografer (tänk VC overs, AP RO, Breitling Navitimer) så är den mycket sparsmakad. Symetrisk, avsaknad av datum och färger. Enligt mig blir inte en tavla vackrare för att den har massor med olika nyanser, höjdskillnader osv, utan det basala är det vackra i dehär fallet.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Det är sant, det köper jag men det jag menade på var att, jämför man den med andra kronografer (tänk VC overs, AP RO, Breitling Navitimer) så är den mycket sparsmakad. Symetrisk, avsaknad av datum och färger. Enligt mig blir inte en tavla vackrare för att den har massor med olika nyanser, höjdskillnader osv, utan det basala är det vackra i dehär fallet.
Instämmer i mycket har själv en Speedy som jag håller mycket högt. Helheten är ubderbar och hur subtilt balanserad den är och står emot tidens tand. Men kan ändå inte säga att själva tavlan i sig är så vacker. Är ju trots allt en enkel mattsvart tavla, utan någon direkt texur eller annat. Helheten dock med dess formgivning case, twisted lugs, visare och sådär är något helt annat ;)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Rolex pyramide-tavlor är sjukt fina tycker jag.

12081302[1].jpg


Sen är jag även svag för pappers-struktur som på denna Midi Baroncelli.

MIDO-Baroncelli-Heritage-2.jpg
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Det är sant, det köper jag men det jag menade på var att, jämför man den med andra kronografer (tänk VC overs, AP RO, Breitling Navitimer) så är den mycket sparsmakad. Symetrisk, avsaknad av datum och färger. Enligt mig blir inte en tavla vackrare för att den har massor med olika nyanser, höjdskillnader osv, utan det basala är det vackra i dehär fallet.

Fast just i den här tråden så handlade det om struktur och det kan man ju knappast påstå att speedyn har så mkt av;)
 
Topp