• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vackraste tavel struktur?

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min Royal Oak, första orginalreferensen 5402. Min D-serie från ca 1975-76. Tavlan är ett mästerverk. Tja... resten av klockan med för den delen.
https://klocksnack.se/threads/audemars-piguet-royal-oak-ref-5402-en-stilstudie.30498/

IMG_9348.JPG
IMG_9349.JPG
IMG_9350.JPG
IMG_9351.JPG


Bra video om tillverkningen av tavlan. Passion!

Det uppstår ett komplett mindf*ck i huvudet när man inser att det i den, pyttelilla, petit-strukturen på de gamla tavlorna finns en ÄNNU mindre struktur gömd som inte ens är synbar för blotta ögat.

Fantastiskt hantverk/bearbetningsteknik bakom.

Jag kan ibland bli lite uttråkad på min egen petit-tavla men så fort man ser sånt där igen så växer den igen. Nästan lite för bra klocka...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
En sak som vi bör diskutera i denna tråd. När klocktillverkare lyckas med en fantastisk tavelstruktur, hur kan de misslyckas med att integrera texten i denna på ett bra sätt? Två utmärkta exempel på hur det ska se ut (Grand Seiko och Lagonda) och två exempel som förstör helheten, där man väljer att på vissa områden helt enkelt ha en slät tavla för texten (PP och Vacheron Constantin).
img_2572-png.503438
0007-jpg.503630
pp-jpg.503750
img_6265-jpg.503743
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Kul att se min tråd upplockad igen! ;)
Ögnade igenom den och känns som att det är många som faktiskt håller Grand Seiko högt om man pratar moderna klockor, eller Breguet (samt närliggande)
Såg för övrigt GS Snowflake för första gången live hos klockmaster globen i söndags efter en alldeles för stimulerande diskussion angående Seiko med @Molle på KS festen. Så skall ni inte riskera att dras till "Kobra Kai" håll er ifrån Honom =D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att se min tråd upplockad igen! ;)
Ögnade igenom den och känns som att det är många som faktiskt håller Grand Seiko högt om man pratar moderna klockor, eller Breguet (samt närliggande)
Såg för övrigt GS Snowflake för första gången live hos klockmaster globen i söndags efter en alldeles för stimulerande diskussion angående Seiko med @Molle på KS festen. Så skall ni inte riskera att dras till "Kobra Kai" håll er ifrån Honom =D
Att inget slår GS på detaljnivå har jag ju påstått sedan innan KS startades, folk är bara lite sega att hoppa på tåget. ;)
 
Topp