• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vackraste urverket?

Ronnie

Rolex
Ja du.. jag tror du kör uppvridningsnyckeln i mitten av den, i det fyrkantiga hålet.
Kanske blånerat för att motstå repor från nyckeln, men det är en vild gissning. :)
...eller det är nog inte ett hål, nä. Kanske en skruv för en ihålig uppvridningsnyckel, men varför en likadan strax nedanför? Vi behöver en proper urmakare för att reda ut detta.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja du.. jag tror du kör uppvridningsnyckeln i mitten av den, i det fyrkantiga hålet.
Kanske blånerat för att motstå repor från nyckeln, men det är en vild gissning. :)
...eller det är nog inte ett hål, nä. Kanske en skruv för en ihålig uppvridningsnyckel, men varför en likadan strax nedanför? Vi behöver en proper urmakare för att reda ut detta.
Du har nog rätt. Klockan har ingen annan uppdragningsmekanism vad jag kan se. (Efter lite fredagssurfande... :rolleyes: ) #2 är nog för att ställa tiden.

http://people.timezone.com/mdisher/decorte/watchstory/watchstory.htm
 

Ronnie

Rolex
Stefan Kudoke har utvecklat sitt första egna urverk, Kaliber 1, inspirerad av engelska fickursverk. Mums! Det blir spännande att se en färdig klocka så småningom!

news_5557101.jpg
 
Åhå! Hur fick du veta att det är ett 7750?
Otroligt fyndigt att hans balance cock fått balls ändå! Såg inte ...på samma sätt som du där. ;):D

Spärrhjul och kronhjul är på exakt samma ställe och samma stil, alla hjul är på exakt samma position, hakbryggan är formvis oförändrad, så det är ganska tydligt om man jämför med ett 7750 bredvid! :D
 

Ronnie

Rolex
IMG_1259.jpg

Pillar man bort mekanismen för den automatiska uppvridningen så ser en modern Submariner inte så pjåkig ut ändå.
Peter Speake-Marin plockar isär en för TheWATCHES.tv:

 

Ronnie

Rolex
Jag var redo att hålla med @ll JKD ll vs @dräpdrulle, utan att ha sett nån av dem i metallen.
Men nog är Simplicityns verk skönt för ögat!
simplicity-back2-small.jpg

Förstår inte vitsen med att informera om hur många lagerstenar verket innehåller, men att sätta det på en snitsig liten plakett tillsammans med urmakarens namn ger pluspoäng.

_img.jpg

Rödguldsverk måste vara trevliga att titta på, kanske särskilt med kontrasten till en boett som denna. Det är ett väldigt klottrande både på boett och urverk dock.
Fina kontrasterande dekorationsmönster och djup.
Båda herrarna har dolt uppvridningsmekanismen föredömligt.

Ja, jag är ganska beredd att hålla med, men inte säker på att jag gör det.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tycker ändå inte att de kommer i samma klass som fp journe, om man snackar om "vackraste urverk"
Utan att ha sett och inspekterat någon av dom så finns det väl ett par kriterier som skulle kunna vägas in för att få fram det "vackraste" urverket :

  • Den estetiska designen
  • Finishering
  • Tekniska/innovativa lösningar
På sista punkten så leder väl i alla fall Dufour?
 

Ronnie

Rolex
Var det inte Dufour som sa "I don't make ding-dong watches" i nån dokumentär? :D
Journe har gjort repeterur och allt möjligt annat komplicerat ju.
Vad tänker du på för tekniska lösningar, @nissehult ?
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Utan att ha sett och inspekterat någon av dom så finns det väl ett par kriterier som skulle kunna vägas in för att få fram det "vackraste" urverket :

  • Den estetiska designen
  • Finishering
  • Tekniska/innovativa lösningar
På sista punkten så leder väl i alla fall Dufour?

Jag kan inte kommentera om sista punkten men jag diskuterade fp journe vs dufour häromdagen på instagram med världens största fp journe fanboy och även han erkände att dufour smiskar journe i finishering.
 

strider

Panerai
Utan att ha sett och inspekterat någon av dom så finns det väl ett par kriterier som skulle kunna vägas in för att få fram det "vackraste" urverket :

  • Den estetiska designen
  • Finishering
  • Tekniska/innovativa lösningar
På sista punkten så leder väl i alla fall Dufour?
Fp journe är en av de få som använder den svårhanterade metallen tantalum, borde ändå räknas som innovativ lösning?
 
Topp