• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny fråga. Eller två frågor.
Omega PO 42mm, orange bezel, uttagen i sverige september 2013.
Ponera att jag vill byta denna mot en AT skyfall 38.5mm som är ungefär lika gammal. Vi talar fullset på båda. Bör jag be om pengar mellan? I sådana fall, ungefär hur mycket?

Har diskuterats förut. Men! Varför sätta högre bytesvärde än försäljningsvärde? Snälla, kan inte ni som gör det förklara det för mig?

Jag undrar jag med, kan det kanske vara för att man hellre vill sälja & få pengar än att byta. Men att man ändå är villig att byta, men bara lite.

Ny fråga. Eller två frågor.
Omega PO 42mm, orange bezel, uttagen i sverige september 2013.
Ponera att jag vill byta denna mot en AT skyfall 38.5mm som är ungefär lika gammal. Vi talar fullset på båda. Bör jag be om pengar mellan? I sådana fall, ungefär hur mycket?
Bra fråga. De AT jag sett har varit från 23-28k beg. Men flesta runt 25k.
Och PO's brukar ju ligga runt 26-29k som jag sett. Flesta runt 27k. Någon tusenlapp kanske eventuellt till dig om det är så. :)

Jag undrar jag med, kan det kanske vara för att man hellre vill sälja & få pengar än att byta. Men att man ändå är villig att byta, men bara lite.

Bra fråga. De AT jag sett har varit från 23-28k beg. Men flesta runt 25k.
Och PO's brukar ju ligga runt 26-29k som jag sett. Flesta runt 27k. Någon tusenlapp kanske eventuellt till dig om det är så. :)
Tack! Blir nog till att hysta upp en rakt av-bytesannons då.

Rimligheten i att en pryl blir mer värd vid byte än försäljning. Rätt och slätt.

Såhär va. Vissa klockor är väl kanske lättare att sälja än andra, samt att man kanske hittar en köpare för 50% av summan man söker och betalar resterande 50% i en klocka. Den klockan man får i inbyte kanske man inte vill ha, utan planerar att sälja den vidare. Det blir lite på ett sätt att man ligger ute med pengar, och det vill man ha betalt för, se det som en ränta.

Aurum säljer klocka för 100k. Apan betalar 70k cash och en klocka som är värd 35k. Dessa 5k som blir över blir då Aurums ränta och plåster på såren för att han måste sälja ännu en klocka innan han har sina 100k på kontot. Dock när han gjort det mödosamma att sälja den så har Aurum 105k på kontot, det är han efter allt slit nöjd med, och då är den gode Aurum lite mindre arg.

Är du med på resonemanget? :)

Men värdet för människan som skriver annonsen är ju precis så som man skriver. Man vill hellre ha cash, men om man får 2' rabatt på inbytet så kan annonsören lika gärna ta inbytet?

Man spelar helt enkelt med prutmånen i båda riktningarna och summan torde bli i det närmaste noll. Alltså kunde man annonserat samma bytes- och försäljningsvärde från början :)

Såhär va. Vissa klockor är väl kanske lättare att sälja än andra, samt att man kanske hittar en köpare för 50% av summan man söker och betalar resterande 50% i en klocka. Den klockan man får i inbyte kanske man inte vill ha, utan planerar att sälja den vidare. Det blir lite på ett sätt att man ligger ute med pengar, och det vill man ha betalt för, se det som en ränta.

Aurum säljer klocka för 100k. Apan betalar 70k cash och en klocka som är värd 35k. Dessa 5k som blir över blir då Aurums ränta och plåster på såren för att han måste sälja ännu en klocka innan han har sina 100k på kontot. Dock när han gjort det mödosamma att sälja den så har Aurum 105k på kontot, det är han efter allt slit nöjd med, och då är den gode Aurum lite mindre arg.

Är du med på resonemanget? :)

Ja, jag är med på ditt resonemang. Men du resonerar om delbetalning, inte högre bytesvärde...

Man spelar helt enkelt med prutmånen i båda riktningarna och summan torde bli i det närmaste noll. Alltså kunde man annonserat samma bytes- och försäljningsvärde från början :)

Det tycker jag inte. Din förklaring fungerar bara på okunniga och lättlurade människor.

Om inget annat indikerar annonsen att man helst tar cash, så vill någon lämna ett inbyte får man värdera den lågt.

Ja, jag är med på ditt resonemang. Men du resonerar om delbetalning, inte högre bytesvärde...

Det är väl lite samma sak. Föredrar man cash blir ju bytesvärdet högre. Det är ungefär samma sak som att vissa länder med taskiga instabila valutor hellre tar betalt i US-dollars. Typ när jag var på Jamaica för ett par år sedan, du fick mycket bättre priser med US-dollars än med jamaicanska dollars. Handlar om säkerhet för säljaren och att "ligga ute med pengar". Kan man byta mot en klocka man verkligen vill ha - fine, då är det ju en bra affär för båda delarna, men om man ändå ska sälja den klockan man får i inbyte så vill man ha lite grädde på moset.
Jag har ju t.ex annons ute om att köpa en AT skyfall, den är lite billigare än min PO, men kan tänka mig ett rakt byte där eftersom jag verkligen vill ha AT'n. Hade jag enbart varit intresserad av att sälja min PO och nån kom och gav ett bytesförslag på en AT, ja då hade jag velat ha lite cash mellan också.

kärt barn har många namn :) när jag bytte bort den för ett tag sen kallade jag den för "skyfall"

Dags för en ny tråd! Kan inte nån göra en skön lista över "premiumskador" Typ: Coolt och hårdrocksinfluerat skadenamn på engelska (Spiderweb, ghost), bild och vad det ger för prishöjning i förhållande till oskadat :) Bjussar på min Spiderweb:
spindel.JPG

Premium på det oxå eller....? ;)

självklart!!! det gick många timmar med svett och slit för att komma på det namnet, jag är faktiskt lite sur över att det föll bort på vägen

skämt åsido, jag vet inte vad det är för vits att jämföra priset med en OQ mk1 med patina på tavlan mot en vanlig OQ med box och cert då är det väl bättre att jämföra med en annan MK1 som tex denna

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2444/vara/926307

sen är det väl en smaksak om man gillar tavlan eller inte, de flesta patinerade eller skadade tavlor i vintage rolex brukar det vara premium på, hur stor premium bestämmer oftast marknaden

jag har sett precis samma debatt tidigare ang "spiderwebb" och "glossy gone matte" tavlor på vrf,

en del gillar dem och ger lite mer för tex snygg spiderwebb tavla andra tycker det är skräp och vill inte ge ett öre extra

cheers
christian

Tillbaka
Topp