• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Anledningen till att man vill ha mer betalt om man ska ha ett inbyte är att den ena tillgången är mer likvid än den andra. Får jag 35 lök i handen kan jag använda dem till 10/10 klockköp men får jag en klocka kanske jag bara kan använda den i 2/10 affärer framöver. För mig är kontanter/insättning värt mer än ett inbyte helt enkelt i strikt monetära termer. Det handlar inte om att klockan "är mer värd" eller inte. Det har att göra med tillgångens likviditet.
 
Ännu roligare när säljaren plötsligt slutar svara, och undviker frågan om tavlan är vattenskadad eller inte. :)


det är inget ovanligt att just blå oysterquartz tavlor släpper färg men det är vanligast att det sker runt tritiumet, jag har själv haft någon mer OQ med sån tavla och sett några fler

finns samma problem på nipple dials där färgen reagerar på guldet så det blir fläckar runt nipplarna

cheers
christian
 
En starburst är något som säljare svänger sig med för att kränga en kass och på intet sätt unik eller dyr tavla. Att en tavla är ovanlig gör den inte dyr inte heller att den har fuktskador..


fast det är väl marknaden som avgör premium, vissa skador premieras som just tex creme eller tropical mest pga att de är eftertraktade inte att de är ovanliga för det är de knappast

hur vet du att den är vattenskadad? det vanligaste jag sett på OQ är att blå tavlor reagerar på tritiumet och får fläckar runt omkring

cheers
christian
 
det är inget ovanligt att just blå oysterquartz tavlor släpper färg men det är vanligast att det sker runt tritiumet, jag har själv haft någon mer OQ med sån tavla och sett några fler

finns samma problem på nipple dials där färgen reagerar på guldet så det blir fläckar runt nipplarna

cheers
christian

Okej. Tvekar inte på att du kan mycket mer om vintage osv än mig och många fler, så jag tror på dig.
Frågade säljaren om tavlan var vattenskadad eller inte, har aldrig påstått det själv. Men fick inget svar på det, utan fick bara svar på varför tavlan är "unik".
 
det mesta om varför vissa premierade skador uppkommer är mer eller mindre bra gissningar

på tex tropical gissas det på att det kan uppkomma av fukt men då blir färgen oftast ojämn, en annan är att det fattas någon komponent i färgen som gör att den bleks, har sett det på svarta tyger av dålig kvalitet, de blir chokladfärgade av solen

men det är vad jag tror en del tror ngt helt annat

cheers
christian
 
Med tanke på att vi diskuterade Ernesto annons ( https://klocksnack.se/threads/rolex-oysterquartz-17000.28553/#post-611940 ) här tidigare 2 sidor bak om huruvida tavlan endast var 'unik' eller även fuktskadad som nu förövrigt framkommer i annonsen nedanför.

Så undrar jag således om du Compiss säljer nu klockan åt honom efter han slutat svara/skriva eller hur ligger det till, bara för att förtydliga? https://klocksnack.se/threads/rolex-oq-ref-17000-från-1980.28966/
Oroa sig inte, klockan är min, betald med egna pengar, intjänade av mig, klockan är fullbetald så tidigare ägare har ingen del i ägandet, får inget vid försäljning osv osv osv.

Har aldrig sålt en klocka åt någon annan och skulle jag göra det så kommer det att framgå med all önskvärd tydlighet i den aktuella annons.

Hoppas att du och alla andra som hade samma fundering nu är lugnare.

Är det något ni anser att jag missat i texten så hör gärna av er. Jag försöker inte dölja något i annonsen som jag har kännedom om.
 
Tack för svar.
Välskriven annons och självklarhet att man inte döljer skador el dylikt som det förekommit tidigare här på forumet.

Håller med, känns riktigt oseriöst att inte ens nämna något om "skadan" i tidigare annons även om man kan se det på bilderna.

Blir ju inte bättre när säljaren inte ändrar annonsen efter att folk har anmärkningar på beskrivningen.
 
Precis sålt min klocka och har alltid velat ha en AP 15300. Såg att vaniljglass sålde en för ett tag sen för 85 000:- med garanti samt fullset. Kändes som ett grymt pris? Är det däromkring dom ligger med box&papper samt någon form av garanti kvar alternativt nyservad?

MVH
Belic
 
Precis sålt min klocka och har alltid velat ha en AP 15300. Såg att vaniljglass sålde en för ett tag sen för 85 000:- med garanti samt fullset. Kändes som ett grymt pris? Är det däromkring dom ligger med box&papper samt någon form av garanti kvar alternativt nyservad?

MVH
Belic

Där de ska ligga i bra skick 1-2år gamla
 
Kanon! Då blir de en sån om en månad eller två ;) Ska läsa på lite, finns ju några nackdelar att ta hänsyn till såsom service samt känslighet(ska användas dagligen).
 
Där de ska ligga i bra skick 1-2år gamla
Well. Skulle säga att de ligger upp mot 90 kakor för ex från 2007-2009 om man kollar c24 löpande

Edit: kollade igen nu, tar man bort en okänd säljare så är de två billigaste en för 82k från X och en för 85k från 2009. Sen rasslar de norrut snabbt.....
 
Verkar som att 15300 har ökat lite i värde. 2012 fick man en i nyskick för ca 85´alternativt något år på nacken för 70´.

Man får väl knipa en innan de ligger på hundringen ;)
 
Tillbaka
Topp