• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mgm3

Omega
Paneristi
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en A17366D71O1S2 (Superocean 42mm orange med svart gummi och deployment). Funderar på att köpa en till svärfar när han fyller år. Pris från utlandet ligger på ca. 24k helt ny med 4-6 veckors väntetid. Är det fortfarande standard med 40-60% rabatt på Breitling hos svenska AD's trots senaste tidens vansinnesfärd på klockpriser?
 

Beatus

Omega
2-Faktor
Hej KS!

Vad är ett rimligt pris för en EXPLORER II 226570, 2021 full set, oanvänd? Har inte sett någon till salu här på forumet.

//Beatus
 

ScubaKing

Audemars
Vad är ett rimligt pris för en A17366D71O1S2 (Superocean 42mm orange med svart gummi och deployment). Funderar på att köpa en till svärfar när han fyller år. Pris från utlandet ligger på ca. 24k helt ny med 4-6 veckors väntetid. Är det fortfarande standard med 40-60% rabatt på Breitling hos svenska AD's trots senaste tidens vansinnesfärd på klockpriser?

60% rabatt på en Breitling hos AD, vad har du fått detta ifrån?! Senast jag talade med AD var det tal om i bästa fall 15%.
Tror du på riktigt att du kan gå in till en AD och kolla en klocka som listar 100k och säga Cit; Ja men du får 40, deal?......:oops:
 

mgm3

Omega
Paneristi
2-Faktor
60% rabatt på en Breitling hos AD, vad har du fått detta ifrån?! Senast jag talade med AD var det tal om i bästa fall 15%.
Tror du på riktigt att du kan gå in till en AD och kolla en klocka som listar 100k och säga Cit; Ja men du får 40, deal?......:oops:
Jag har inte köpt Breitling sedan 2009 och då köpte jag en Chronomat Evo i Amsterdam till 60% off listpris. Därav min fråga. :)
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
AD har 40-42% i marginal så rätt liten risk att du skulle få köpa för -40-60% hos AD.
 

FlipSwede

Rolex
Nej jag skulle nog ha angett det i frågan. :)
Hur ska du som privatperson lyfta momsen pa en klocka? Eller menar du att det som fick en trad att stangas ar vad du tanker gora? Eller att bade du och svarfor bor utanfor EU och det blir billigare kopa i Sverige/EU?
Som foretagare har jag valdigt svart att se du kan kopa en Breitling som invetarie och fa det godkant av din revisor....
 

mgm3

Omega
Paneristi
2-Faktor
Hur ska du som privatperson lyfta momsen pa en klocka? Eller menar du att det som fick en trad att stangas ar vad du tanker gora? Eller att bade du och svarfor bor utanfor EU och det blir billigare kopa i Sverige/EU?
Som foretagare har jag valdigt svart att se du kan kopa en Breitling som invetarie och fa det godkant av din revisor....
Nu är det inte aktuellt att köpa en klocka utan moms jag frågade utifrån mina erfarenheter från 2009. Jag menar alltså inte att man kan få 60% eller köpa tax-free nu. Läste du inte min ursprungsfråga eller?
 

FlipSwede

Rolex
Hej KS!

Vad är ett rimligt pris för en EXPLORER II 226570, 2021 full set, oanvänd? Har inte sett någon till salu här på forumet.

//Beatus
Fanns inte manga pa Chrono24 inom EU. En i Tyskland for USD 14772 en i Rumanien for 14401 samt en i Holland for 15456.

Sag ett privatkop lite billigare sa nagonstans runt 100-110K SEK kanske?
 

FlipSwede

Rolex
Nu är det inte aktuellt att köpa en klocka utan moms jag frågade utifrån mina erfarenheter från 2009. Jag menar alltså inte att man kan få 60% eller köpa tax-free nu. Läste du inte min ursprungsfråga eller?
Joda det gjorde jag.
Men 5 inlagg upp verkar det pa ditt svar till SWC att du kan gora just detta. Men hursomhelst sa blir det nog valdigt svart fa 40% rabatt (plus ev moms). Handlar du utanfor EU kan du ju handla TaxFree. Men da ska du ju betala importavgifter nar (om) du tar in klockan.
 

ScubaKing

Audemars
Vet ingen butik som fått förändrade marginaler på dessa märken oavsett nya modeller.
Breitling 40%
Rolex 38%
Panerai 35-38%
Omega 40%

Är det inte det äldre systemet du menar nu? Där alla klockor av ett märke låg på samma marginal. Vad jag fick höra var att nu så räknas marginalen inte längre rakt över märke utan på modell serie och även på modell i vissa fall. Hon sa även att det är olika marginal beroende på pris, dvs en högre marginal på dyrare klockor. Men jag kan ha fel givetvis, fick denna information av Erica när jag köpte en klocka i Helsingfors nu senast hos AD Lindroos. :)

 
Vad är ett rimligt värde på en fullset superocean heritage 46 från 2018?

Tacksam för svar. Mvh
 

Bilagor

  • Screenshot_20210616-072650_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210616-072650_Samsung Internet.jpg
    207.8 KB · Visningar: 8

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Är det inte det äldre systemet du menar nu? Där alla klockor av ett märke låg på samma marginal. Vad jag fick höra var att nu så räknas marginalen inte längre rakt över märke utan på modell serie och även på modell i vissa fall. Hon sa även att det är olika marginal beroende på pris, dvs en högre marginal på dyrare klockor. Men jag kan ha fel givetvis, fick denna information av Erica när jag köpte en klocka i Helsingfors nu senast hos AD Lindroos. :)


Nej detta gäller över hela kollektionerna.

Omega sänker dock AD’s marginaler med 2% nu under sommaren till 38%
 
Jag funderar på att byta/uppgradera dressklocka.
Vad är ett rimligt pris för en IWC Portuguese 7 days automatic (5007).
Ca två år gammal med förlängd garanti. (6 år garanti kvar).
Bra skick då den inte använts särskilt mycket alls, som mest kanske någon hairline, jag har inte lagt märke till något.

Allt som följde med vid köp finns kvar, alltså "fullset".

Bilder lånade från nätet då min inte finns tillgänglig för fotograferande atm.

Nypris var dryga 140k om jag inte minns helt galet. Om det spelar någon roll.

Tack på förhand.

Mvh.
 

Bilagor

  • fb89be78b77aca147d6c7c87f96bb7dd.jpg
    fb89be78b77aca147d6c7c87f96bb7dd.jpg
    117 KB · Visningar: 7
  • IWC_Portuguese-Automatic_IW500703_front.jpg
    IWC_Portuguese-Automatic_IW500703_front.jpg
    186.6 KB · Visningar: 13

Carrera911

Omega
2-Faktor
Hej KS,

Ska hjälpa en bekant med värdering på en fullset 14060M uttagen i USA 2007.
Den är utan Rehaut, 2-liner, komplett med cert boxar, länkbitar etc
Den servades 2020 på Bergströms med garanti och är EJ polerad men i mycket fint skick.

Vad kan man räkna för värde ungefär?

Tackar om ni kan hjälpa till här😀
 

Bilagor

  • 8CBC20DA-E2A1-40CA-850F-AC3319732B83.png
    8CBC20DA-E2A1-40CA-850F-AC3319732B83.png
    352.9 KB · Visningar: 13

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej KS,

Ska hjälpa en bekant med värdering på en fullset 14060M uttagen i USA 2007.
Den är utan Rehaut, 2-liner, komplett med cert boxar, länkbitar etc
Den servades 2020 på Bergströms med garanti och är EJ polerad men i mycket fint skick.

Vad kan man räkna för värde ungefär?

Tackar om ni kan hjälpa till här😀
90-100k skulle jag gissa.
 

FlipSwede

Rolex
Hej KS,

Ska hjälpa en bekant med värdering på en fullset 14060M uttagen i USA 2007.
Den är utan Rehaut, 2-liner, komplett med cert boxar, länkbitar etc
Den servades 2020 på Bergströms med garanti och är EJ polerad men i mycket fint skick.

Vad kan man räkna för värde ungefär?

Tackar om ni kan hjälpa till här😀
Sager som ovanstaende. Snabbkoll pa Chrono ger en hel dros i prisspann fran ca 80' (privatnisse och enbart klocka) till 120' (handlare mint cond fullset).
Skulle tycka att du nog kan begara dryga 100' och beroende pa intresse gora avslut runt 100.
 

FlipSwede

Rolex
Jag funderar på att byta/uppgradera dressklocka.
Vad är ett rimligt pris för en IWC Portuguese 7 days automatic (5007).
Ca två år gammal med förlängd garanti. (6 år garanti kvar).
Bra skick då den inte använts särskilt mycket alls, som mest kanske någon hairline, jag har inte lagt märke till något.

Allt som följde med vid köp finns kvar, alltså "fullset".

Bilder lånade från nätet då min inte finns tillgänglig för fotograferande atm.

Nypris var dryga 140k om jag inte minns helt galet. Om det spelar någon roll.

Tack på förhand.

Mvh.
Finns nagra inom EU for runt 100' (fullset fran 2019 hos tysk handlare) till runt 110' Sa ska man tro du som privatnisse far 85' kanske? Du kan ju kolla med Nymans vad de erbjuder i inbyte och lagga pa en tia eller sa.
 
Topp