• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!

Har fått min brors Tudor Chronautic 39 mm.
Han slarvade med den så den har tappat en knapp, när kronan skruvas loss så kan den tas bort. Enligt sägnen har den tagit in sötvatten.
Den går inte att dra upp / fungerar inte just nu.

Har den ens ngt värde?
Någon som kanske vill restaurera / laga..?

Vad tror ni?

Kan vi få någon uppdatering på denna så jag vet om jag måste äta upp min hatt? Har du kollat av nummer på dokumentet med klockan, kan du posta en bild?

Har fått ärva en OP Datejust 16200 från 2003 med cert men utan box. Klockan är köpt från Kaplans 2008 (kvitto finns) och är servad 2014 på Nymans (kvitto finns). Bra skick, endast spår av deskdiving på länken. Vad är ett rimligt pris?

Bilagor

• 20220207_152638.jpg
    20220207_152638.jpg
    268.5 KB · Visningar: 22
  • 20220207_152605.jpg
    20220207_152605.jpg
    195.6 KB · Visningar: 18
  • 20220207_152623.jpg
    20220207_152623.jpg
    200.4 KB · Visningar: 16
  • 20220207_152627.jpg
    20220207_152627.jpg
    145.8 KB · Visningar: 22
Säljaren vill ha strax över 20k, men sagt att priset är diskutabelt. Utifrån andra försäljningar här känns 20k lite för mycket utan cert. Egentligen är inte certet så viktigt för mig då jag vill ha klockan, men samtidigt vill man inte känna att man gjort en dålig affär eller sätta sig i en sits där man vid eventuell framtida försäljning missat på andrahandsvärdet på grund av affären man gjort
Max 14, 20 är helt off.

Kan vi få någon uppdatering på denna så jag vet om jag måste äta upp min hatt? Har du kollat av nummer på dokumentet med klockan, kan du posta en bild?
Nu fick jag hjälp att öppna klockan. Hittar inga nummer på klockan förutom 8111 på insidan boetten.

Bilagor

• 20220209_143902.jpg
    20220209_143902.jpg
    343.3 KB · Visningar: 22
  • 20220209_141713.jpg
    20220209_141713.jpg
    288 KB · Visningar: 15
  • 20220209_141425.jpg
    20220209_141425.jpg
    505.6 KB · Visningar: 14
Nu fick jag hjälp att öppna klockan. Hittar inga nummer på klockan förutom 8111 på insidan boetten.

Skulle bli väldigt förvånad om den inte är riktig

Ref nr och serie nr hittar du mellan luggarna där bandet fäster på själva huvudet/boetten

Lämna till kompetent urmakare för service
Ev behövs lite delar så som tavla, visare, datumskiva och tryckknapp så bra om urmakaren har tillgång till de bitarna

Har en cartier som jag e sugen på att sälja med box och nytt batteri men har inte en aning om värdet…. Pls help me KS!
581A16B5-35B3-4378-9697-6AFDC04B85E5.jpeg

Bilagor

• 14BDE46D-63EA-4A23-9C00-6086F870D268.jpeg
    14BDE46D-63EA-4A23-9C00-6086F870D268.jpeg
    317.9 KB · Visningar: 9
Skulle bli väldigt förvånad om den inte är riktig

Ref nr och serie nr hittar du mellan luggarna där bandet fäster på själva huvudet/boetten
Inga siffror vad jag kan se.
FAst det finns inte mycket yta att skriva dem på iofs...

Bilagor

• aa20220209_162030.jpg
    aa20220209_162030.jpg
    517.2 KB · Visningar: 8
  • aaa20220209_162027.jpg
    aaa20220209_162027.jpg
    654.6 KB · Visningar: 7
  • bbb20220209_162023.jpg
    bbb20220209_162023.jpg
    536 KB · Visningar: 9
  • ccc20220209_162017.jpg
    ccc20220209_162017.jpg
    502.6 KB · Visningar: 19
Jag ser fram emot en livestreamad hattatning av @ScubaKing ;)

Men det ar val bra att nagon som anda ar sa kunnig som Scuba faktiskt ar missar ibland. Det visar val pa hur viktigt det ar att inte blint lita pa bara en vardering/asikt.
Ta garna en andra ocksa.

Jag var för snabb helt enkelt, såg bilden och skrev direkt. Skulle jag varit smartare skulle jag skrivit att "Den KAN vara fejk" men jag vill se en bild på urverket först, och stämma av nummer osv. My bad helt enkelt, man ska inte kasta ur sig saker, tur att snubben inte slängde den för då skulle jag fått ersätta honom en likadan beggad. Vilket tro det eller ej jag faktiskt skulle ha gjort, jag skulle inte kunnat leva med samvetet att han slängt den på grund av mig.

Senast ändrad:
Jag besöker inte den här tråden särskilt ofta så mitt intryck kan säkert spegla den typiska nivån ganska dåligt på grund av ett litet urval. Men det känns som att jag ser en knasig undervärdering var och varannan gång jag tittar in. Ta den här till exempel. Visst, det var ett par fakes men det flesta var äkta och det sammanlagda värdet var väl åtminstone en tillräcklig bunt tusenlappar för att det skulle svida i plånboken för de flesta. Jag ser ingen annan indikation på att @rubbostubb sett min kommentar mer än att vederbörande varit inloggad några dagar efter jag skrev.
OK får kolla upp detta mer.
Har fler klockor jg fått men skulle uppskatta att någon hjälpte mig med en grov värdering på bif bilder.
mvh
LG
-6923048207236828200.jpg
832412489324253165.jpg
116234897133528512.jpg
-1559222922229859466.jpg

Känns som att ”ärvda” klockor som läggs upp på KS mer eller mindre alltid är fake av någon anledning 🤔

Fast nu var det ju flera stycken som inte var fejk.

@rubbostubb Ta lite bättre bilder på i första hand Longines Ultra Chron, den guldfärgade Longines, Omega Seamaster, Certina Bristol, och Eternamatic, och posta i värderingstråden i Vintageavdelningen så får du bättre svar. Ta bilder även av baksidorna. Pyttesmå damur är sällan särskilt hett men t ex Eternan skulle ju kunna vara utförd i massivt guld och med bilder på baksidorna blir det lättare att göra en korrekt bedömning. Du har åtminstone några tusenlappar där om du vill sälja de som är äkta.

Edit: Även Fortis, Pronto, och Svea lär ju vara äkta men där tror jag att det är ganska ringa värde. Men släng dem inte. Någon är säkert intresserad.

Jag besöker inte den här tråden särskilt ofta så mitt intryck kan säkert spegla den typiska nivån ganska dåligt på grund av ett litet urval. Men det känns som att jag ser en knasig undervärdering var och varannan gång jag tittar in. Ta den här till exempel. Visst, det var ett par fakes men det flesta var äkta och det sammanlagda värdet var väl åtminstone en tillräcklig bunt tusenlappar för att det skulle svida i plånboken för de flesta. Jag ser ingen annan indikation på att @rubbostubb sett min kommentar mer än att vederbörande varit inloggad några dagar efter jag skrev.

Han fick svaret av mig att flera var fake, vilket dem var? Jag skrev inget mer. Var ser du problemet i det?

När det kommer till Candino Tre Kronor som jag värderade till 3k och du till 5k så gick det en på Auktionsverket i Luleå för 2,2k år 2021. Visst det var lågt men jag tror ändå mer på 3k än 5k. Det har gått rätt många för 3-3,5 och en del för 4.

Det kanske helt enkelt är du som övervärderar klockor gentemot andra här i tråden?

Senast ändrad:
Han fick svaret av mig att flera var fake, vilket dem var? Jag skrev inget mer. Var ser du problemet?
Jo det gjorde du ju. Jag citerade det i
inlägget du svarar på. Problemet jag ser att det finns en risk att den som frågar får fel intryck när två användare börjar raljera om att ärvda klockor "mer eller mindre alltid" eller "typ alltid" är fejk, utan att lämna någon specifik information om de klockor som faktiskt var äkta. Den här gången såg jag det och kunde komplettera med lite relevant information men ibland verkar de knasiga bedömningarna få stå oemotsagda. Inte minst när det gäller lite äldre ur. Har man inte koll kan det nog vara bättre att vara tyst eller bara hänvisa frågeställaren till vintageavdelningen.

Jo det gjorde du ju. Jag citerade det i
inlägget du svarar på. Problemet jag ser att det finns en risk att den som frågar får fel intryck när två användare börjar raljera om att ärvda klockor "mer eller mindre alltid" eller "typ alltid" är fejk, utan att lämna någon specifik information om de klockor som faktiskt var äkta. Den här gången såg jag det och kunde komplettera med lite relevant information men ibland verkar de knasiga bedömningarna få stå oemotsagda. Inte minst när det gäller lite äldre ur. Har man inte koll kan det nog vara bättre att vara tyst eller bara hänvisa frågeställaren till vintageavdelningen.

Det är väldigt ofta fejk klockor i tråden är arvegods så inget konstigt att folk reagerar på det och skriver det. När det kommer till knasiga bedömningar av ur så är det nog du som står för dem enligt mig och inte jag.....:rolleyes:.

Kan det vara så att du någonstans tror man får betydligt mer för vintage än vad man faktiskt får när man säljer en klocka?

Har du sett hur mycket mögel som ligger osålt hur länge som helst för löjliga priset på K&S med beteckningen "Vacker Patina"?

Det är väldigt ofta fejk klockor i tråden är arvegods så inget konstigt att folk reagerar på det och skriver det. När det kommer till knasiga bedömningar av ur så är det nog du som står för dem enligt mig och inte jag.....:rolleyes:.

Kan det vara så att du någonstans tror man får betydligt mer för vintage än vad man faktiskt får när man säljer en klocka?

Har du sett hur mycket mögel som ligger osålt hur länge som helst för löjliga priset på K&S med beteckningen "Vacker Patina"?
Vilka knasiga bedömningar syftar du på? Har du något exempel?

Tillbaka
Topp