• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej!

Jag är på jakt efter en bra sportklocka, gärna diver, som mitt första riktiga klockköp och då mitt klockintresse är ganska nytt undrade om jag finge be om lite hjälp med vad som är rimliga priser att titta efter. Jag gillar generellt Omega, och speciellt Seamaster 300M. Jag har dock väldigt smala handleder (14,5 cm i omkrets), så många klockor ser väldigt stora ut på mig. Jag testade t.ex. Omegas Aqua Terra i 38mm och den såg gigantisk ut :( även om det är en väldigt fin klocka.

Jag har dock fått veta att Omega tidigare gjorde Seamaster 300M i 36,25mm och tänkte att det kanske vore något för mig. Det är väl kanske framför allt 212.30.36.20.03.001 (blå keramisk bezel och urtavla) samt 212.30.36.20.01.002 (svart) jag tänker på.

Hittar inte så mycket nytt om dessa modeller här på klocksnacks Köp och Sälj (kanske är jag som är dålig på att söka :) ) förutom en svart i nyskick som lagts ut av en professionell handlare för ungefär ett år sedan för 3690EUR, samt några blå som lagts upp av privata säljare 2016-17 för runt 18000SEK.

Chrono24 verkar säga 31000SEK nu i januari, ned från 33000SEK i somras, men upp från 24000SEK sommaren 2020, för den svarta. Den blå verkar ligga några tusenlappar över, och har också ökat de senaste två åren. Vet ju dock inget om sample size för dessa värderingar. Det verkar inte finnas jättemånga till salu på Chrono24 i dagsläget.

Är värderingen på Chrono24 rimlig? Kan man förklara den ganska branta uppgången de senaste två åren? Finns det någon annanstans jag borde titta efter data för att estimera ett värde?

Tack på förhand!

Hej!

Jag är på jakt efter en bra sportklocka, gärna diver, som mitt första riktiga klockköp och då mitt klockintresse är ganska nytt undrade om jag finge be om lite hjälp med vad som är rimliga priser att titta efter. Jag gillar generellt Omega, och speciellt Seamaster 300M. Jag har dock väldigt smala handleder (14,5 cm i omkrets), så många klockor ser väldigt stora ut på mig. Jag testade t.ex. Omegas Aqua Terra i 38mm och den såg gigantisk ut :( även om det är en väldigt fin klocka.

Jag har dock fått veta att Omega tidigare gjorde Seamaster 300M i 36,25mm och tänkte att det kanske vore något för mig. Det är väl kanske framför allt 212.30.36.20.03.001 (blå keramisk bezel och urtavla) samt 212.30.36.20.01.002 (svart) jag tänker på.

Hittar inte så mycket nytt om dessa modeller här på klocksnacks Köp och Sälj (kanske är jag som är dålig på att söka :) ) förutom en svart i nyskick som lagts ut av en professionell handlare för ungefär ett år sedan för 3690EUR, samt några blå som lagts upp av privata säljare 2016-17 för runt 18000SEK.

Chrono24 verkar säga 31000SEK nu i januari, ned från 33000SEK i somras, men upp från 24000SEK sommaren 2020, för den svarta. Den blå verkar ligga några tusenlappar över, och har också ökat de senaste två åren. Vet ju dock inget om sample size för dessa värderingar. Det verkar inte finnas jättemånga till salu på Chrono24 i dagsläget.

Är värderingen på Chrono24 rimlig? Kan man förklara den ganska branta uppgången de senaste två åren? Finns det någon annanstans jag borde titta efter data för att estimera ett värde?

Tack på förhand!
Rimlig for en saljare,men kanske inte en kopare. Nagonstans ska ni ju borja en prisforhandling.Men visst ska du forsoka pruta minst 10-15% pa begarda priser.
Precis som overallt annars dar du koper en icke nodvandlig "Vill-Ha-Pryl"
Dessutom tar val Chrono 6.5% i avgift for saljaren. Kan du ju genast dra av om du hittar klockan annorstades.

Borsuppgang? Krypto? Huspriser?Skrotbilar? Inflation?
Finns det nagonting som inte gatt spikrakt uppat de senaste tva aren? Varfor skulle klockor ha betett sig annorlunda?
Plus att alla har pengar da dessa ar gratis att lana och idiotiska att spara i kontanter. Kop vadsomhelst som haller jamna steg med inflationen sa har du iallfall haft kul.

Avslutade kop och salj anonnser har kanske? (Internationells) Auktionshus,Klockgrupper pa FB etc

Lycka till med ditt kop

Hej!

Tack på förhand!
Bra val. Omega kallar storleken midsize och den bärs väldigt väl i storleken. Allt har stigit i värde senaste åren och den mindre storleken finns i mycket färre exemplar. Den snyggaste enligt mig är 2252.50.00 från början på 2000-talet.

Räkna inte med några fyndpriser men vettiga exemplar borde gå att hitta från 20-22k och lite billigare för quartz.

Hej!

Tack på förhand!
Jag köpte själv en svart midsize (212.30.36.20.01.002) förra året via en privatperson på Reddit /r/watchexhange. Fick ett väldigt bra pris som låg mycket lägre än vad Chrono24 erbjuder. Släng iväg ett pm så kan vi fortsätta diskussionen där och hur jag gick tillväga.

Rimlig for en saljare,men kanske inte en kopare. Nagonstans ska ni ju borja en prisforhandling.Men visst ska du forsoka pruta minst 10-15% pa begarda priser.
Precis som overallt annars dar du koper en icke nodvandlig "Vill-Ha-Pryl"
Dessutom tar val Chrono 6.5% i avgift for saljaren. Kan du ju genast dra av om du hittar klockan annorstades.

Borsuppgang? Krypto? Huspriser?Skrotbilar? Inflation?
Finns det nagonting som inte gatt spikrakt uppat de senaste tva aren? Varfor skulle klockor ha betett sig annorlunda?
Plus att alla har pengar da dessa ar gratis att lana och idiotiska att spara i kontanter. Kop vadsomhelst som haller jamna steg med inflationen sa har du iallfall haft kul.

Avslutade kop och salj anonnser har kanske? (Internationells) Auktionshus,Klockgrupper pa FB etc

Lycka till med ditt kop
Tack så mycket för bra input! Ska absolut försöka pruta :) Och ha kul!

Bra val. Omega kallar storleken midsize och den bärs väldigt väl i storleken. Allt har stigit i värde senaste åren och den mindre storleken finns i mycket färre exemplar. Den snyggaste enligt mig är 2252.50.00 från början på 2000-talet.

Räkna inte med några fyndpriser men vettiga exemplar borde gå att hitta från 20-22k och lite billigare för quartz.
Tack så mycket! Verkligen fin modell! Jag gillar visarna. Den får komma med på bevakningslistan :)

Datejust 1984, 16013 tror jag den heter? Har egentligen inga planer på att sälja men har fått intresse på den här på forumet.

Dåligt;
-Allmänt sliten, slapp länk osv, men fortfarande snygg
-Inga tillbehör
-Polerad? Antagligen flera gånger.

Bra;
-Servad 2020 för 8-10kr om jag minns rätt.
-Trots att den är sliten är det fortfarande en sjuuukt snygg och trevlig klocka

Jag tänker… 45?

Bilagor

• 10CF2DB5-782D-4B77-A757-1371D46E13C2.jpeg
    10CF2DB5-782D-4B77-A757-1371D46E13C2.jpeg
    684.1 KB · Visningar: 28
Datejust 1984, 16013 tror jag den heter? Har egentligen inga planer på att sälja men har fått intresse på den här på forumet.

Dåligt;
-Allmänt sliten, slapp länk osv, men fortfarande snygg
-Inga tillbehör
-Polerad? Antagligen flera gånger.

Bra;
-Servad 2020 för 8-10kr om jag minns rätt.
-Trots att den är sliten är det fortfarande en sjuuukt snygg och trevlig klocka

Jag tänker… 45?

Jag har exakt samma. Uttagen ny av mig hosten 1991.
Aldrig polerad/servad men i mycket fint skick.
Fullset.

Erbjuden 65000sek i inbytesvarde av NymansUr i hostas.
Ger dig val en liten indikation iallafall.

Forresten vad ar det for gammal Mercedes du sitter i? Nyfiken

97907904-3281-4DD0-BFBC-84BCDFBB6626.jpeg
Överväger att sälja eller byta den här Omega Seamaster ”TV-klockan” (kvarts) med vikt Omega-länk och silvrig borstad/sunburst-tavla. Har dock ingen uppfattning om vad som är en rimlig värdering? Hjälp!

Senast ändrad:
97907904-3281-4DD0-BFBC-84BCDFBB6626.jpeg
Överväger att sälja eller byta den här Omega Seamaster ”TV-klockan” (kvarts) med vikt Omega-länk och silvrig borstad/sunburst-tavla. Har dock ingen uppfattning om vad som är en rimlig värdering? Hjälp!
Lite off topic, men du har inte någon bättre bild på länken? Jag har nämligen själv en likadan i guld som är ett gamalt arvegods. Jag fick den med läderarmband men har funderat på att försöka hitta en länk till den istället.

Du glömde bifoga bilden. Jag personligen kommer inte kunna ge dig ett bra svar även när du laddar upp bilden du hänvisar till. Men den underlättar kanske för de som har kompetensen
Så, har nu lagt till bilderna.

Klockan är alltså i suveränt skick, men cert saknas. Spelar egentligen ingen roll för min egen del då jag vill ha klockan, men vill samtidigt inte betala för mycket då en klocka utan cert ger ett helt annat andrahandsvärde.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp.

Säljaren vill ha strax över 20k, men sagt att priset är diskutabelt. Utifrån andra försäljningar här känns 20k lite för mycket utan cert. Egentligen är inte certet så viktigt för mig då jag vill ha klockan, men samtidigt vill man inte känna att man gjort en dålig affär eller sätta sig i en sits där man vid eventuell framtida försäljning missat på andrahandsvärdet på grund av affären man gjort

Säljaren vill ha strax över 20k, men sagt att priset är diskutabelt. Utifrån andra försäljningar här känns 20k lite för mycket utan cert. Egentligen är inte certet så viktigt för mig då jag vill ha klockan, men samtidigt vill man inte känna att man gjort en dålig affär eller sätta sig i en sits där man vid eventuell framtida försäljning missat på andrahandsvärdet på grund av affären man gjort

Personligen skulle jag tycka 12-13 max är ett ok pris för modellen. Jag sålde min för 9kkr, men då var det heltstål och inte UTC. Men det är ju inte mycket guld vi talar om här, och jag tror inte UTC ger speciellt mycket mervärde i dagsläget. Straxt över 20 för den äldre modellen är i min värld helt uteslutet.

Personligen skulle jag tycka 12-13 max är ett ok pris för modellen. Jag sålde min för 9kkr, men då var det heltstål och inte UTC. Men det är ju inte mycket guld vi talar om här, och jag tror inte UTC ger speciellt mycket mervärde i dagsläget. Straxt över 20 för den äldre modellen är i min värld helt uteslutet.
Jag kikar också en hel del på Aerospace och 12-13 är max max för den modellen om den är i riktigt fint skick.

Jag har exakt samma. Uttagen ny av mig hosten 1991.
Aldrig polerad/servad men i mycket fint skick.
Fullset.

Erbjuden 65000sek i inbytesvarde av NymansUr i hostas.
Ger dig val en liten indikation iallafall.

Forresten vad ar det for gammal Mercedes du sitter i? Nyfiken

45k är nog i överkant. Rimligt med tanke på skicket nånstans kring 35-37 tkr.

Senast ändrad:
Är inte på jakt efter klocka, svarade på vad som är en rimlig värdering. Fin blå tavla på Tapirens ex men skicket drar ner priset, imo.

Du kan kika på denna om du vill, inte tt men liknande referens från samma period: https://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-195.html
Da missforstod jag dig da du citerade mig.
Jag trodde namligen att du talade om min klocka. @Tapiren ar ju enbart klockan och i bruksskick efter snart 40ar sa dar kan sakert din vardering vara rimligare

Hej någon som har bra koll på vad en Catalina från Malm kan ligga på.

Bilagor

• 407FCBE5-23C9-42B4-9133-A7CEAE7AF938.jpeg
    407FCBE5-23C9-42B4-9133-A7CEAE7AF938.jpeg
    556.9 KB · Visningar: 8
  • 4E5734A4-5580-4FA1-A120-DBCD8A5E6C7A.jpeg
    4E5734A4-5580-4FA1-A120-DBCD8A5E6C7A.jpeg
    528.3 KB · Visningar: 19
Hej någon som har bra koll på vad en Catalina från Malm kan ligga på.
Enligt tidigare annonser ca 3500kr.

Enligt tidigare annonser ca 3500kr.
Tackar 🙏

Tillbaka
Topp